Astro A50 X – hög komfort & maffigt ljud

Permalänk
Melding Plague

Astro A50 X – hög komfort & maffigt ljud

Marknaden för trådlösa headset i premium-klassen utökas med Astro A50 X där DNA från Logitech blandas med Astros tidigare flaggskepp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Hellre Audeze maxwell med 80H batteritid !!! å spara 1k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag i Astro A50 Gen 4 för endast ca 1 100 kr som en fyndvara, riktigt bra headset. Närmare 5 000 kr är ju väldigt saftigt dock.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag att testaren antagligen inte har en mätrigg, men ett hörlurstest utan ens en vanlig frekvensgångsmätning är bara ett halvfärdigt test. Subjektiva ord av ljudkvalitet tenderar att vara ganska luddiga o intetsägande om man inte vet exakt hur den definierar dom där subjektiva ljudorden
Men bra test i övrigt då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hellre Audeze maxwell med 80H batteritid !!! å spara 1k

Troligen en hel del bättre ljud också, speciellt med Astros rykte om att ha väldigt dåligt ljud (och nu köpta av Logitech som har ännu sämre rykte när det kommer till ljud!).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Citat:

Såhär fokuserad blir du när du använder A50 X, Via Logitech

Man blir fn sugen alltså

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Troligen en hel del bättre ljud också, speciellt med Astros rykte om att ha väldigt dåligt ljud (och nu köpta av Logitech som har ännu sämre rykte när det kommer till ljud!).

Dåligt ljud säger du? RTINGS håller inte med dig i alla fall.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/astro-a50-gen...

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Gurrrra:

Nu förstår jag att testaren antagligen inte har en mätrigg, men ett hörlurstest utan ens en vanlig frekvensgångsmätning är bara ett halvfärdigt test. Subjektiva ord av ljudkvalitet tenderar att vara ganska luddiga o intetsägande om man inte vet exakt hur den definierar dom där subjektiva ljudorden
Men bra test i övrigt då!

Jag förstår hur du menar och håller bitvis med.
I det här fallet riktar vi nog mer headset-tester att vara något mer subjektiva än objektiva. Vi har inte utrustningen för att genomföra samma typ mätningar som du finner hos typ Rtings eller mer ljudinriktade testlabb. Det är så klart jäkligt trist om det upplevs som att vi gör ett halvfärdigt test när den typen av data saknas, det var inte vår intention. Vi försöker i regel låta våra recensioner med utmärkelser vara en blandning av data och subjektivitet och måhända hade detta varit bättre lämpat som ett snabbtest.
Artikeln blev dock så pass lång och jag kände att jag hade tillräckligt med kött på benen för att ge en utmärkelse. Så klart är det knepigt att tolka subjektiva ord om ljudkvalitet, men i det här fallet hade nog inte en frekvensmätning fått mig att ändra åsikt i jämförelsen.

Permalänk

Med tanke på att du kan koppla 4 enheter till den samtidigt, Playstation, Xbox, PC OCH BlueTooth-enhet så skulle jag faktiskt säga att priset är någorlunda vettigt.
Inte många andra headsets som klarar 4 olika enheter samtidigt.
Har själv Astro A50 Gen 4 för PC/Xbox. Även om det är mycket bra så krävs det ju att man flyttar USB-kabeln som basenheten kopplas in med mellan dom enheterna man ska använda den till.
Att A50 X kan vara inkopplad till alla samtidigt utan att behöva flytta några kablar är guld värt tycker iaf jag.
Kan hända att jag uppgraderar framöver

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Det var en massa HDMI passthrough... Har de inte stöd för HDMI Audio-Return-Channel (TV / display skickar)? Saknas stöd för det i moderna spelkonsoler, eller antas man använda dem med en datorskärm som inte har stöd för det? Skulle gärna har mer inblick i varför enklare lösningar än 6 st portar inte passade.

Saknat slut på parentes
Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Sidju:

Det var en massa HDMI passthrough... Har de inte stöd för HDMI Audio-Return-Channel (TV / display skickar)? Saknas stöd för det i moderna spelkonsoler, eller antas man använda dem med en datorskärm som inte har stöd för det? Skulle gärna har mer inblick i varför enklare lösningar än 6 st portar inte passade.

Jag tror det är en fråga om att minimera latensen i ljudet.

Om ljudet går: Konsol - TV - Basstation - Hörlurar, finns det en överhängande risk att det blir problem.
Därtill gör det att du förlorar en HDMI-port på TV:n om du inte sätter en pass through på basstationen vilket skulle leda till vägen:
Konsol - Basstation - TV - Basstation - Hörlurar.

Varför 6 st portar?
Egentligen handlar det om att kunna separera mikrofon och ljud ut i två distinkta kanaler för att kunna justera ljudnivåerna med ett reglage direkt på lurarna. På konsol blir det 3 kablar om de enbart är kopplade till en konsol. Detta då de också behöver ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår hur du menar och håller bitvis med.
I det här fallet riktar vi nog mer headset-tester att vara något mer subjektiva än objektiva. Vi har inte utrustningen för att genomföra samma typ mätningar som du finner hos typ Rtings eller mer ljudinriktade testlabb. Det är så klart jäkligt trist om det upplevs som att vi gör ett halvfärdigt test när den typen av data saknas, det var inte vår intention. Vi försöker i regel låta våra recensioner med utmärkelser vara en blandning av data och subjektivitet och måhända hade detta varit bättre lämpat som ett snabbtest.
Artikeln blev dock så pass lång och jag kände att jag hade tillräckligt med kött på benen för att ge en utmärkelse. Så klart är det knepigt att tolka subjektiva ord om ljudkvalitet, men i det här fallet hade nog inte en frekvensmätning fått mig att ändra åsikt i jämförelsen.

Ja nä självklart så lär du inte ändra din subjektiva åsikt speciellt mycket efter en mätning, du gillar det du gillar Men samtidigt så kan en mätning få dig att förstå lite mer exakt vad o varför du hör det du hör, men framför allt så hjälper det oss läsare att få en bättre förståelse för hur dom låter utan att faktiskt höra dom.
Men ja, utöver just hur dom låter så är det här testet väldigt bra då du ändå går igenom funktionalitet, handhavande, komfort osv ganska noga, så det tackar vi för

Permalänk
Medlem

Jag kör 3.5mm och bordsmikrofon. Behöver aldrig tänka på nått. Skulle nog behöva investera rejält med pengar för att få samma ljud som i mina Sennheiser HD558. Skönt med öppna lurar också när man sitter länge även om de inte tar bort omgivningens ljud.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Med tanke på att du kan koppla 4 enheter till den samtidigt, Playstation, Xbox, PC OCH BlueTooth-enhet så skulle jag faktiskt säga att priset är någorlunda vettigt.
Inte många andra headsets som klarar 4 olika enheter samtidigt.
Har själv Astro A50 Gen 4 för PC/Xbox. Även om det är mycket bra så krävs det ju att man flyttar USB-kabeln som basenheten kopplas in med mellan dom enheterna man ska använda den till.
Att A50 X kan vara inkopplad till alla samtidigt utan att behöva flytta några kablar är guld värt tycker iaf jag.
Kan hända att jag uppgraderar framöver

Därför de e så nice att ps5 ans handkontroll har ett vanligt hörlursuttag. Jag tar bara med mig lurarna från pc:n och pluggar in i handkontrollen. Sjukt smidigt. 👌

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alastor Moody:

Dåligt ljud säger du? RTINGS håller inte med dig i alla fall.

https://www.rtings.com/headphones/tools/compare/astro-a50-gen...

Inte sidan jag skulle använda för ljud allafall

Battery Type

Rechargable
Rechargable
Continuous Battery Life

17.5 hrs
77.4 hrs
Additional Charges

0.0
0.0
Total Battery Life

17.5 hrs
77.4 hrs
Charge Time

4.4 hrs
3.2 hrs
Power-Saving Feature

Auto-Off Timer
Auto-Off Timer
Audio While Charging

Yes
Yes
Passive Playback

No
No
Charging Port
micro-USB
USB-C

77 vs 17 timmar och usb-c mot micro asså det är som hoppa tillbaka 8 år

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte sidan jag skulle använda för ljud allafall

Battery Type

Rechargable
Rechargable
Continuous Battery Life

17.5 hrs
77.4 hrs
Additional Charges

0.0
0.0
Total Battery Life

17.5 hrs
77.4 hrs
Charge Time

4.4 hrs
3.2 hrs
Power-Saving Feature

Auto-Off Timer
Auto-Off Timer
Audio While Charging

Yes
Yes
Passive Playback

No
No
Charging Port
micro-USB
USB-C

77 vs 17 timmar och usb-c mot micro asså det är som hoppa tillbaka 8 år

Det där hade inget med ljudet att göra och Astro A50 har en laddningsstation som man placerar headsetet i när man inte använder det så man behöver aldrig tänka på att ladda headsetet manuellt. Jag har aldrig behövt använda Micro-USB för att ladda det.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av tvelander:

Inte sidan jag skulle använda för ljud allafall

Battery Type

Rechargable
Rechargable
Continuous Battery Life

17.5 hrs
77.4 hrs
Additional Charges

0.0
0.0
Total Battery Life

17.5 hrs
77.4 hrs
Charge Time

4.4 hrs
3.2 hrs
Power-Saving Feature

Auto-Off Timer
Auto-Off Timer
Audio While Charging

Yes
Yes
Passive Playback

No
No
Charging Port
micro-USB
USB-C

77 vs 17 timmar och usb-c mot micro asså det är som hoppa tillbaka 8 år

Värt att notera att Micro-USB gäller för generation 4 av Astro A50, alltså modellen från 2019.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CrispVanDahl:

Värt att notera att Micro-USB gäller för generation 4 av Astro A50, alltså modellen från 2019.

Jo jag vet va bara den han länka

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

tänkte först intressant för nästa inköp
sen såg jag priset

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag kör 3.5mm och bordsmikrofon. Behöver aldrig tänka på nått. Skulle nog behöva investera rejält med pengar för att få samma ljud som i mina Sennheiser HD558. Skönt med öppna lurar också när man sitter länge även om de inte tar bort omgivningens ljud.

Beror på vad du menar med rejäla pengar, Game One är ju i nästan samma headset + bra mic. Måste väl upp i typ runt HD600+ för fläska på ljudet om man jämför inom Sennheiser och det är nog lätt dubbla eller tripla priset.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mina Steelseries Actis Nova Pro Wireless.
Gav 2990 på Inet när det var BF.

att kunna ha oändligt med batteritid är sjukt skönt för mig.
Bara hotswappa snabbt och enkelt när det är dags.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur gaming headset ens har en marknad fortfarande... ett par schyssta hifi stereo lurar med en tredjeparts mic slår ju alla dessa julgransbelysta gamingtramserier med råge!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

I recensionen skrivs det:

Citat:

Den som spelar kompetetiva spel där fokus är på precision över allt annat

förstår jag inte, är det riktat mot 3D-ljudet eller ljudåtergivningen för ett ex. vapen?

Är det riktat mot 3D-ljudet skulle det vara intressant att höra vad som saknas eller varför/vilka hörlurar som gör det bättre. 🤔

Har ett Astro A40 sedan typ 10 år tillbaka, är dock lite sugen på att gå trådlöst så att se att Astro släppt uppdaterat A50 känns mitt i prick förutom priset. Nu när det finns trådlösa "surround"-hörlurar i 3-4k klassen från både Steelseries och Logitech så skulle man önska att de gick att provspela med innan man köpte något 😅

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Förstår inte hur gaming headset ens har en marknad fortfarande... ett par schyssta hifi stereo lurar med en tredjeparts mic slår ju alla dessa julgransbelysta gamingtramserier med råge!

Själv förstår jag inte hur folk 2023 kan köra hörlurar med sladd (och då äger jag ändå ett par stycken allt för dyra sådana inkl en potent stärkare till dom).

Permalänk
Medlem

Jag får ont i huvudet om jag har för tunga hörlurar och jag har nog på mina 6-7 timmar om dagen hemma och när jag jobbar.
Mina gamla RIG 800HD borde väll bytas ut men inom ett rimligt pris

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hellre Audeze maxwell med 80H batteritid !!! å spara 1k

Har sneglat på Audeze Maxwell sen de släpptes men det verkar vara mycket strul med dom. Batteritiden känns lite strunt samma när man ändå ställer dom i laddstället när man tar av sig dom.

Riktigt ännu är jag inte beredd att byta ut mina Sennheiser HSP670 men när det väl är dags får det antingen bli ett par Audeze Maxwell eller nu även kanske jag kommer överväga ett par Astro A50 X istället. Tack för en intressant recension!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Skyclaw:

Har sneglat på Audeze Maxwell sen de släpptes men det verkar vara mycket strul med dom. Batteritiden känns lite strunt samma när man ändå ställer dom i laddstället när man tar av sig dom.

Riktigt ännu är jag inte beredd att byta ut mina Sennheiser HSP670 men när det väl är dags får det antingen bli ett par Audeze Maxwell eller nu även kanske jag kommer överväga ett par Astro A50 X istället. Tack för en intressant recension!

Tvärt om ju att dom inte har massa problem vet ej va du läst om detta dock.
Batteritid för mig är mycket för jag lämnar dom inte vid datorn

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tvärt om ju att dom inte har massa problem vet ej va du läst om detta dock.
Batteritid för mig är mycket för jag lämnar dom inte vid datorn

Jo de har massa problem. Skitdåligt byggt, typ alla exemplar börjar knaka efter ett tag. Sen är passformen ganska dålig. Mitt åkte tillbaka 3 veckor sedan. Haft den sen juni.

https://www.reddit.com/r/Audeze/comments/147vinb/maxwell_left...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Leyer:

Jo de har massa problem. Skitdåligt byggt, typ alla exemplar börjar knaka efter ett tag. Sen är passformen ganska dålig. Mitt åkte tillbaka 3 veckor sedan. Haft den sen juni.

https://www.reddit.com/r/Audeze/comments/147vinb/maxwell_left...

Behövs ju RMA siffror och batchar innan kan dömma det dock.

Har du liksom 10k sålda och 2 reddit trådar med 50 pers klagar så är ju still inte enormt med problem speciellt om retur är inga problem.
Bara ett exempel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Värsta headsetet jag haft är a50 gen 4, värdelös mikrofon, firmware update var ett helvete, huvudkudden trillade av konstant. Skickade tillbaka efter några dagar.

De har iaf fixat micen, och ökat priset!