Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tror inte du ska vara så rädd för i ingångslönen. Jobbar man bra och visar det är det oftast inga problem att öka lönen år efter år.

Jag gick in på 24k och har nästan dubbla nu efter 7 år. Samma jobb.

Okej, inom vilken bransch? Står att medel för fastsighetstekniker/skötare är 29, då måste jag kanske vidareutbilda mig eller jobba skift/natt?

Det behöver vara i nivå med vårdyrket eller bättre om jag ska ens tänka på det. Ingång är 28-30, medel är 35. Men ja löneutveckling väger upp för lägre ingångslön

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har varit i liknande situation.

Haft fast anställning men på kundservice som är väldigt lågbetalt. Började på 16000kr innan skatt 2012 och precis nått 23000kr nu med senaste ökningen. 16000 2012 motsvarar 21000 idag enligt SCBs beräknare så inte ökat mycket på 11 år om man räknar bort inflationen.

Jag pluggar sedan i höstas 2 år YH utbildning till kyltekniker.

Har länge funderat på vad man ville göra. Aldrig varit något man tycker är super intressant förutom spela spel och lära mig historia svårt att leva på det om man inte lyckas bli youtuber. Det mesta blir tråkigt när man väl måste göra tentor och uppsatser. Även historia. Kan läsa eller kolla på youtube i timmar men plugga på universitetet är blä. Pluggade flera år där men vad man än gjorde så tappar man intresse av det. Medan man älskar lära sig saker på youtube videos.

Så till slut sökte jag bara sånt som åtminstone är roligare och betalar bättre än det man gör nu. Att hitta något jobb man älskar är det nog inte många som gör. Så jag tänker om det betalar mer och örter intressant än det man gör nu är det ändå
En förbättring. Speciellt när det inte är något jobb som verkligen är drömjobb. Annat än möjligen sitta och spela spel på Twitch men är inte social nog för det eller någon snygg tjej som lätt får uppmärksamhet och donationer bara man är lite lättklädd.

Hoppas du hittar något.

Som kyltekniker är det vanligast att man bevakar en kylanläggning? Får man mycket tid över till annat?

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Kognitionsvetenskap på LiU? Den är ju lite allt möjligt med fokus på människans interaktion med teknik (typ). Kan ju passa om du är lite introvert men ändå vill va omkring människor tänker jag, även om det finns en liten risk att det blir lite ”så här borde du, kära användare, inte reagera enligt min bok”. Är det superintressant finns det ju sen en master på samma spår som kan ta dig in i forskningsvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Som kyltekniker är det vanligast att man bevakar en kylanläggning? Får man mycket tid över till annat?

Bevakar? Kyltekniker är de som installerar och felsöker allt från värmepumpar ute hos villor till stora kylaggregat för fryslager. Allt från att hårdlöda ledningar (heta arbeten) till att vara med när de lyfter upp stora aggregat på tak så väl som enklare anläggningar där det skruvas ihop, tryck/vakuumprovas och fylla på med kylmedium. Väldigt få anläggningar som bara har folk som sitter, så mycket åka servicebil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bevakar? Kyltekniker är de som installerar och felsöker allt från värmepumpar ute hos villor till stora kylaggregat för fryslager. Allt från att hårdlöda ledningar (heta arbeten) till att vara med när de lyfter upp stora aggregat på tak så väl som enklare anläggningar där det skruvas ihop, tryck/vakuumprovas och fylla på med kylmedium. Väldigt få anläggningar som bara har folk som sitter, så mycket åka servicebil.

Okej tack för beskrivningen
Visste inte att man lödde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Har du kollat på Kognitionsvetenskap på LiU? Den är ju lite allt möjligt med fokus på människans interaktion med teknik (typ). Kan ju passa om du är lite introvert men ändå vill va omkring människor tänker jag, även om det finns en liten risk att det blir lite ”så här borde du, kära användare, inte reagera enligt min bok”. Är det superintressant finns det ju sen en master på samma spår som kan ta dig in i forskningsvärlden.

Låter spännande

Permalänk
Medlem

Tycker fastighetsvärd låter okej, finns det något jobb likande det fast mer åt It? Mer vara den som har koll och kan hjälpa andra och bygger på sin kunskap och utvecklas så sätt. Då har man i varje fall möjlighet att plugga in saker om man inte skulle vara bra på att analysera

Permalänk
Medlem

Det är svårt att veta vad man klarar och skulle vara bra på, eller trivas med. Försökte göra en uppskattning förut men som sagt är jag orolig över att inte må bra trots andra uppgift, kände ofta ”dread” som vårdbiträde och kände mig avundsjuk på teknikerna…. Även om det också känns bra att hjälpa andra och det är intressant
Har typ ingen att prata med, mina föräldrar är mer ”gå knacka dörr” de har ingen koll överhuvudtaget och bryr sig inte så mycket
Välja utbildning dels efter lön är inte fel tycker jag, men vet inte om jag vågar ta den risken med en svårare väg, när jag inte har ngt att falla tillbaka på. Därför jag var inne på komvuxutb.
Är det en no brainer att vänta , läsa upp matten och ge mig själv tid att bestämma om jag ska fortsätta eller söka in till något annat i höst? Annars börjar skolan i januari. Jag har verkligen ingen annan att be om råd kring det här eller ekonomi.

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för att plugga upp betygen och försöka göra ngt med bättre löneutveckling

Permalänk

Vårdyrken kommer troligen alltid att behövas. Vissa saker börjar Ai redan ersätta systemutvecklare på för att skriva viss typ av kod.

Men som tidigare nämnts vad vill du jobba med?
Man spenderar mycket tid på jobbet så är bra om det är nått man kan trivas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Vårdyrken kommer troligen alltid att behövas. Vissa saker börjar Ai redan ersätta systemutvecklare på för att skriva viss typ av kod.

Men som tidigare nämnts vad vill du jobba med?
Man spenderar mycket tid på jobbet så är bra om det är nått man kan trivas med.

Jag vet inte, men det finns några yrken jag dras mot. Hade velat fortsätta inom vård men löneutveckling kan man inte inte påverka, kanske om man jobbar inom bemanning men vet inte har inte hittat så mycket information om det än

Permalänk
Medlem
Skrivet av thariaw:

Jag vet inte, men det finns några yrken jag dras mot. Hade velat fortsätta inom vård men löneutveckling kan man inte inte påverka, kanske jobba med bemanning men vet inte.

Om du har möjlighet att jobba/studera vidare inom det du tycker är roligt tycker jag att du ska göra det.

Pengar kan man skaffa på många sätt, tid och vad man gör med den för man aldrig tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden igen och får en känsla att det är bäst att läsa på komvux. Om mina studier framöver misslyckas eller om jag inte får något jobb har jag åtminstone ett heltidsjobb att falla tillbaka på, istället för timanställningar osv eller behöva flytta hem i vuxen ålder. Och jag har kvar CSN. Att inte ha en fast anställning i min ålder gör allt mycket svårare. Låter kanske som att det borde vara motiverande men nej pressen är för stor, för mig i varje fall, att allt hänger på att jag måste klara det. Det känns som att jag fastar i en ond spiral. Låter det fortfarande som en dålig idé?
Jag tror chansen är större att jag klarar det om jag känner mig trygg och lugn och trivs någorlunda med uppgifter och arbetstider osv(det är bara mitt intryck av yrket) om jag hittar en bra arbetsgivare. Eller är det bättre att läsa klart vårdutbildningen om den är mer intressant även om det kanske resulterar i utbrändhet som för många andra (och då har jag inte heller något annat att falla tillbaka på) ?
Nu kanske hela det här tänket att undvika något, bara leder till att det jag inte vill sker, att jag istället borde sluta tänka på det och rikta fokus mot vad jag vill. Eller se det som att jag försöker göra min situation bättre steg för steg? Klivet för det jag vill är för stort, jag har inte rätt förutsättningar.

Permalänk
Skrivet av thariaw:

Har läst igenom tråden igen och får en känsla att det är bäst att läsa på komvux. Om mina studier framöver misslyckas eller om jag inte får något jobb har jag åtminstone ett heltidsjobb att falla tillbaka på, istället för timanställningar osv eller behöva flytta hem i vuxen ålder. Och jag har kvar CSN. Att inte ha en fast anställning i min ålder gör allt mycket svårare. Låter kanske som att det borde vara motiverande men nej pressen är för stor, för mig i varje fall, att allt hänger på att jag måste klara det. Det känns som att jag fastar i en ond spiral. Låter det fortfarande som en dålig idé?
Jag tror chansen är större att jag klarar det om jag känner mig trygg och lugn och trivs någorlunda med uppgifter och arbetstider osv(det är bara mitt intryck av yrket) om jag hittar en bra arbetsgivare. Eller är det bättre att läsa klart vårdutbildningen om den är mer intressant även om det kanske resulterar i utbrändhet som för många andra (och då har jag inte heller något annat att falla tillbaka på) ?
Nu kanske hela det här tänket att undvika något, bara leder till att det jag inte vill sker, att jag istället borde sluta tänka på det och rikta fokus mot vad jag vill. Eller se det som att jag försöker göra min situation bättre steg för steg? Klivet för det jag vill är för stort, jag har inte rätt förutsättningar.

Ta det som du själv känner bäst för det är ditt liv och din framtid.
Vad skulle du bli när och om du läser klart vårdutbildningen är du på nivån Undersköterska , Sjuksköterska, Läkare?
Har inte så stor insikt i just denna utbildning.

I vilket fall med en Vårdutbildning tror jag du alltid kommer ha jobb.
När jag läser tidigare ingångslön på 28-30 tordes vara minst Sjuksköterska för vet folk som jobbar som Undersköterska som ligger under denna nivån du nämner.