Illamående när jag spelar Alan Wake 2

Permalänk
Medlem

Illamående när jag spelar Alan Wake 2

Halloj.

Har försökt spela Alan Wake 2 några gånger nu & försökt lösa problemet själv, utan lycka änsålänge.

Blir fruktansvärt illamående om jag spelar Alan Wake 2 längre än 15 min, såpass att jag blir sängliggandes & måste sova bort det.

Hittills har jag provat:

Motion Blur, givetvis avstängt från första minuten efter installerat spelet.

Redigera FOV multiplier i .INI filen. Testat 2.0(såg inte ut att vara någon skillnad?), testade 4.0(Ingen skillnad i spelet där heller?).

Att sitta längre ifrån skärmen har aldrig fungerat för mig. Inte heller här.

Lampor runtom i rummet är igång, relativt ljust.

Därefter vet jag inte vad jag kan göra/prova.

Tips?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror att du ska ge dig på att ändra FOV:n igen. Om du inte märkte nån skillnad så var det nog någonting som blev vajsing. Jag körde på 1,6 eller 1,4, tror jag, och det gjorde spelet hundra gånger mer njutbart. Jag lider inte av illamående, men en alltför snäv FOV kan förstöra upplevelsen av ett helt spel för mig ändå.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Vad har du för FPS? Högre FPS brukar hjälpa. Du kan prova dra ner inställningar för att få
Högre fps.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror att du ska ge dig på att ändra FOV:n igen. Om du inte märkte nån skillnad så var det nog någonting som blev vajsing. Jag körde på 1,6 eller 1,4, tror jag, och det gjorde spelet hundra gånger mer njutbart. Jag lider inte av illamående, men en alltför snäv FOV kan förstöra upplevelsen av ett helt spel för mig ändå.

Är det FOVmultiplier i Renderer filen som ska ändras? Så jag inte har ändrat på fel ställe.

Skrivet av dagas:

Vad har du för FPS? Högre FPS brukar hjälpa. Du kan prova dra ner inställningar för att få
Högre fps.

Kör ju 4K skärm, med DLSS på performance har jag för mig. Tror FPSen är runt 60-70. Om inget annat funkar så testar jag dra ner grafiken & få mer FPS.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Är det FOVmultiplier i Renderer filen som ska ändras? Så jag inte har ändrat på fel ställe.

Det var inget hjälpsamt inlägg jag kom med, när jag tänker efter.

Precis, det är den du ska ändra i. Jag följde den här sidan, vill jag minnas: https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Alan_Wake_II#Field_of_view_.... Jag vet att jag sen var tvungen att ändra någonting i grafikinställningarna in-game också för att få ändringen att "slå igenom", liksom. Jag slog på och av "Film Grain", tror jag, så kickade renderer-ändringen in också.

Med reservation för att det här är någonting som Remedy satt P för i samband med några senare uppdateringar, för det här gjorde jag för en dryg månad sen.

fixade länk
Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det var inget hjälpsamt inlägg jag kom med, när jag tänker efter.

Precis, det är den du ska ändra i. Jag följde den här sidan, vill jag minnas: https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Alan_Wake_II#Field_of_view_.... Jag vet att jag sen var tvungen att ändra någonting i grafikinställningarna in-game också för att få ändringen att "slå igenom", liksom. Jag slog på och av "Film Grain", tror jag, så kickade renderer-ändringen in också.

Med reservation för att det här är någonting som Remedy satt P för i samband med några senare uppdateringar, för det här gjorde jag för en dryg månad sen.

Ahh, slog av & på Film grain som du sa & nu jäklar blev det skillnad. Hoppas detta hjälper...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Ahh, slog av & på Film grain som du sa & nu jäklar blev det skillnad. Hoppas detta hjälper...

Gott! Ett tag hade jag problemet med att FOV:n blev återställd varje gång jag fick ladda om (oavsett om jag dog eller startade om spelet eller så), men sen en vacker dag så slapp jag det. Det är inte världens aber att toggla Film Grain av och på (eller göra nånting annat i den menyn) efter varje gång man laddar om, men det är skönt att slippa.

Hoppas det hjälper mot illamåendet. Om inte annat så blir spelet väldigt mycket mer njutbart, i alla fall.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Gott! Ett tag hade jag problemet med att FOV:n blev återställd varje gång jag fick ladda om (oavsett om jag dog eller startade om spelet eller så), men sen en vacker dag så slapp jag det. Det är inte världens aber att toggla Film Grain av och på (eller göra nånting annat i den menyn) efter varje gång man laddar om, men det är skönt att slippa.

Hoppas det hjälper mot illamåendet. Om inte annat så blir spelet väldigt mycket mer njutbart, i alla fall.

Hoppas det hjälper, ska testa mer imorgon. Hann bara springa en bit sen vart de cutscene i typ 10 minuter Men som du säger, FOVen överlag utan edit är väldigt intryckt bakom karaktären. Märkligt val & sen ingen FOV Slider ingame.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Stäng av DLSS Frame Generation om du har på det. Det tycker jag stör min hjärna för det står att man har typ 100 fps men det känns som att man spelar i 40 (för det är det man gör egentligen)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P