Permalänk
Medlem

Lock till fiberdosa

Har precis flyttat in i ett hus där ett fibertråden är obehagligt exponerad och jag bara väntar på en olycka.
Någon som vet var jag kan hitta ett nytt lock till den här dosan?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen standardiserad design på fiberdosor, utan skiljer mellan tillverkare. Ta kontakt med föregående ägare/boende om de har kvar något lock alternativt fiberleverentören.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta kontakt med dom som ansvarar för fibern.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@fojji är det stadsnät ?

Ta kontakt med den som är ansvarig för fibernätet eller nätägaren och berätta om situationen. Dom kan nog komma ut och byta ut dosan åt dig smidigt, inte ens säkert det kostar något. Tidigare ägare har nog pajat locket skulle jag tro, flertalet fiberdosor jag sett är inte tåliga. Ofta är det plats och råkar man dänga till den så kan det bli sprickor eller plasten går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@fojji är det stadsnät ?

Tack för alla svar hittills! Jag vet inte riktigt vem som äger nätet. Jag har ett vagt minne av att säljaren mumlade något om Telia öppen fiber när jag beställde bredband. Ska höra av mig till Telia på måndag!

Permalänk
Medlem

@fojji hoppas det löser sig.

För mig ser det bara ut som det är en kopplingsdosa för fiberkabel, finns många olika utförande och dom är inte dyra. Även om du måste få en helt ny dosa så är det nog inte några problem. Det finns även dosor som är metall och är tåligare men dom är mer tänkta för utomhusbruk. Det kan ju vara så att din dosa sitter tokigt till och är det lätt att komma åt den med prylar så den tar skada kanske det är bättre med metall. Det händer ju att folk får dosorna placerade i förråd och annat knas, beror lite på hur nätet ser ut. Det går säkert bra med någon fiber firma också, du ska bara ha en ny låda monterad.

Permalänk
Medlem

Annars är det ju bara att göra ett hölje att sätta fast över.
Lämplig storlek på en sortimentlåda eller matlåda typ.
Jacka ur för TPn där nere bara.
Kostar nästan inget jämfört med om du skall betala fullt pris för en tekniker som lär ta betalt för hela uttaget.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fojji:

Tack för alla svar hittills! Jag vet inte riktigt vem som äger nätet. Jag har ett vagt minne av att säljaren mumlade något om Telia öppen fiber när jag beställde bredband. Ska höra av mig till Telia på måndag!

Sök på www.bredbandswebben.se så ser du om det är Telia Öppen Fiber.

Är nog inte viktigt i det här fallet då du ändå kommer bli hänvisad till din leverantör för felanmälan om det är Telia som levererar. Finns formulär på nätet om du vill flytta fiberuttaget, men inte om du vill "reparera" utan då får din leverantör felanmäla till Telia i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jacka ur för TPn där nere bara.
Kostar nästan inget jämfört med om du skall betala fullt pris för en tekniker som lär ta betalt för hela uttaget.

Det är antagligen en fiberpatch, inte en TP/Twisted pair/ethernetkabel som sitter där. Mediaomvandlingen till ethernet sitter troligen längre bort.

Om man vill ta risken att koppla ur fiberpatchen så kan man så klart göra det, men den kan vara lite dammkänslig…