Vi som har bankfack - vad händer vid krig

Permalänk
Medlem

Vi som har bankfack - vad händer vid krig

För oss som har bankfack - vad händer vid krig

Tänker det har varit prat om det
Blir det rusning till bankfacket
Eller är riksgälden gamla valv säkert och folk gör ingenting

Tänker Ukrainska situationen
Sönder bombat

Och för några år sedan ett uttalande om att försvaret klarar av att skydda centrala Stockholm i en vecka vid eventuellt krig

Tänker om man ska diversifiera
En del bankfack
En del hemma
En del dotter
En del mor

Permalänk
Medlem

Det beror nog väldigt mycket på vad man förvarar i bankfacket idag. Är det guldtackor? Fotografier? Viktiga papper?

Permalänk
Medlem

Riksgälden är statens internbank, så du lär ju inte ha något bankfack där. Hur säkert ditt bankfack är blir en fråga om försvaret och hur bombsäkert det är, vilket är svårt för någon här att veta.

Att Stockholm skulle bli invaderat på en vecka låter rätt osannolikt även för en extrem pessimist. Ska ryssen alltså ta sig med tillräckligt manskap genom skärgården för att invadera och befästa centrala Stockholm på en vecka? Detta samtidigt som Jorma och Pekka tar dem i ryggen? Nu är jag ingen expert här men det låter rätt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Riksgälden är statens internbank, så du lär ju inte ha något bankfack där. Hur säkert ditt bankfack är blir en fråga om försvaret och hur bombsäkert det är, vilket är svårt för någon här att veta.

Att Stockholm skulle bli invaderat på en vecka låter rätt osannolikt även för en extrem pessimist. Ska ryssen alltså ta sig med tillräckligt manskap genom skärgården för att invadera och befästa centrala Stockholm på en vecka? Detta samtidigt som Jorma och Pekka tar dem i ryggen? Nu är jag ingen expert här men det låter rätt orimligt.

Försvarets egna analys var för ett par år sedan var väl att man klara att försvara en punkt av Sverige i runt en vecka.

ontopic så är det force majure vid krig / naturkatastrofer etc så inte så mycket värt antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Försvarets egna analys var för ett par år sedan var väl att man klara att försvara en punkt av Sverige i runt en vecka.

ontopic så är det force majure vid krig / naturkatastrofer etc så inte så mycket värt antar jag

Jojo, men vad för sammanhang tänker man sig då.

Alltså, för att ryssen ska invadera Stockholm ska de först ta sig över Östersjön, genom skärgården, sedan inta staden och hålla den. Samtidigt har vi en försvarsallians med Finland, så de kan inte bara köra "fuck you Pekka!" och tro att det ska gå vägen.

Jag menar inte att vi skulle klara oss bra och vinna, men vadfan... ge mig en yxa, en flaska Kosken och dålig grammatik så kan jag på egen hand hålla ryssen borta i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Försvarets egna analys var för ett par år sedan var väl att man klara att försvara en punkt av Sverige i runt en vecka.

ontopic så är det force majure vid krig / naturkatastrofer etc så inte så mycket värt antar jag

"Ett par år sedan" = 2012

https://www.svd.se/a/b159e181-3974-35b4-a472-f279cafcd159/for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Försvarets egna analys var för ett par år sedan var väl att man klara att försvara en punkt av Sverige i runt en vecka.

ontopic så är det force majure vid krig / naturkatastrofer etc så inte så mycket värt antar jag

Du menar när Ryssland fortfarande i teorin hade en fungerande flotta?

De skepp de har i Kaliningrad är ingen invasionsstyrka, blir det krig så tar det väldigt lång tid innan Sverige drabbas, kommer någon via havet så har man veckor/månader på sig att förbereda.

Sverige är heller inte något vettigt mål att börja med för någon som ska invadera EU, fattar inte hysterin kring detta just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Riksgälden är statens internbank, så du lär ju inte ha något bankfack där. Hur säkert ditt bankfack är blir en fråga om försvaret och hur bombsäkert det är, vilket är svårt för någon här att veta.

Att Stockholm skulle bli invaderat på en vecka låter rätt osannolikt även för en extrem pessimist. Ska ryssen alltså ta sig med tillräckligt manskap genom skärgården för att invadera och befästa centrala Stockholm på en vecka? Detta samtidigt som Jorma och Pekka tar dem i ryggen? Nu är jag ingen expert här men det låter rätt orimligt.

Det är alltså Svensk Värdeförvaring AB som erbjuder bankfack i riksgäldens gamla lokaler under MOOD-gallerian på Jakobsbergsgatan 13 i Stockholm. https://www.lidingonyheter.se/sista-bankfacken-pa-on-forsvinn...

Mycket kan hända innan rysk trupp försöker landstiga. Mest troligt är väl terrorbombning mot slumpvisa civila mål med facit från UA.

Till TS:
Så hur förberedd är du? Har du kort på allt i ditt bankfack utifall det värsta sker (sönderbombat och blandat huller om buller). Du lär ju inte få gå till stenhögen själv och hämta dina saker. Utlämning sker nog via polisen i sådana fall till de som kan styrka sina ägodelar. Nu är det väl mest papper av olika slag som förvaras i bankfack, så tål de vatten? Regn som sipprar ner i den spruckna berggrunden när huset är borta.

Permalänk
Medlem

Okej lite belysande och förstärkande moment i svaren och min slutsats är att man inte behöver oroa sig för mycket utan att det kommer finnas tid att hämta ut värdeföremål vid krig.

Tänker att det blir först höjd beredskap i Sverige innan krig.
Och som med Ukraina så mobilisera Ryssarna först innan attack, vilket syntes och nämndes på nyheterna innan första attacken.

Jag är ingen expert, men militärt spaning och säkerhetsarbete bör ju upptäcka förberedelser från främmande makt.
Och att allmänheten varskos.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Okej lite belysande och förstärkande moment i svaren och min slutsats är att man inte behöver oroa sig för mycket utan att det kommer finnas tid att hämta ut värdeföremål vid krig.

Tänker att det blir först höjd beredskap i Sverige innan krig.
Och som med Ukraina så mobilisera Ryssarna först innan attack, vilket syntes och nämndes på nyheterna innan första attacken.

Jag är ingen expert, men militärt spaning och säkerhetsarbete bör ju upptäcka förberedelser från främmande makt.
Och att allmänheten varskos.

MVH

Du kan nog vara ganska säker på att vi kommer vara beredda på en attack minst ett par veckor innan den sker, dels från egen spaning och sedan alla ögon som NATO har på Ryssland. Det enda hade väl varit om de flippar totalt och skickar kärnvapen direkt som en first strike men i det läget kan du nog kyssa ditt bankvalv och allt i det adjöss, tillsammans med resten av centrala stockholm.