Problem med Discord via fiberuppkoppling

Permalänk

Problem med Discord via fiberuppkoppling

Hej!

Tecknade fiberavtal förra veckan som fungerar (nästan) galant.
Har fått problem med Discord som pingar väldigt högt med jämna mellanrum, ca >5000ms och jag hör inte vad någon säger. Efter några sekunder hoppar det tillbaka till vanliga pinget på mellan 10-20ms.

Det är just bara Discord som det är problem med, kan spela onlinespel utan problem, streama fotboll på Viaplay i UHD utan några som helst problem.

Har testat speedtest.net samt bredbandskollen och kommer upp i hastighet med normal svarstid. Har dessutom testat speedtest när Discord pingar >5000ms, och det har flöt på bra. Låg svarstid och korrekt hastighet.

Utöver det har jag testat; koppla datorns nätverkskabel direkt i vägguttaget utan att gå via router = samma problem.
Avinstallerat Discord och installerat igen utan framgång. Även ändrat en funktion i Discord att dess datapaket som skickas ska vara prioriterade i nätverket, även det utan framgång.

Någon som har en idé om vad f*n som kan strula?

Innan detta körde jag mobil bredbandsuppkoppling via Tele2/Comviq med 4G-router och nätverkskabel mellan dator och router, då funkade det utmärkt, inga problem alls.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa med en annan maskin och se om fenomenet kvarstår.
Förvisso kan det vara ngt med uppkopplingen men det går ju fortare att testa med annan maskin/ren windowsinstallation.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör? Börjar din wan adress på 100.? Sitter du bakom CGNAT?

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som CGNAT....

Permalänk
Skrivet av varget:

Vilken leverantör? Börjar din wan adress på 100.? Sitter du bakom CGNAT?

Bredbandsson AB är leverantör.
Min WAN-adress börjar på 84.

CGNAT är jag lite osäker på vad det är, men går jag in i routerns inställningar finns "Enable NAT?" vilket är satt på Yes.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Testa med en annan maskin och se om fenomenet kvarstår.
Förvisso kan det vara ngt med uppkopplingen men det går ju fortare att testa med annan maskin/ren windowsinstallation.

Dessvärre har jag bara en dator, men kan testa via mobilen som är uppkopplad på Wifi, om det skulle hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krristoffer:

Bredbandsson AB är leverantör.
Min WAN-adress börjar på 84.

CGNAT är jag lite osäker på vad det är, men går jag in i routerns inställningar finns "Enable NAT?" vilket är satt på Yes.

CGNAT ligger hos operatören inte i din router. Hur exakt kollade du din WAN ip?

edit: Du ska kolla WAN ip i din router och inte via någon sida som visar din ip.

Permalänk
Medlem

Alltid värt att öppna CMD och köra en "ipconfig/flushdns".
Jag har haft problem efter man kört vpn, och sen är tillbaka på sin vanliga lina, med vissa spel osv, men en flushdns har hjälpt.
EV att det gör någon skillnad här, värt ett försök iallfall och det skadar inte.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av suhrim:

CGNAT ligger hos operatören inte i din router. Hur exakt kollade du din WAN ip?

edit: Du ska kolla WAN ip i din router och inte via någon sida som visar din ip.

Jag kollade Wan-ip via routern. (Asus.router.com/login) tror jag adressen var.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Alltid värt att öppna CMD och köra en "ipconfig/flushdns".
Jag har haft problem efter man kört vpn, och sen är tillbaka på sin vanliga lina, med vissa spel osv, men en flushdns har hjälpt.
EV att det gör någon skillnad här, värt ett försök iallfall och det skadar inte.

Tack för svar! Förstår inte riktigt hur man utför det men ska googla mig fram

Permalänk

Det är samma problem när jag kör discord på telefon via wifi.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Alltid värt att öppna CMD och köra en "ipconfig/flushdns".
Jag har haft problem efter man kört vpn, och sen är tillbaka på sin vanliga lina, med vissa spel osv, men en flushdns har hjälpt.
EV att det gör någon skillnad här, värt ett försök iallfall och det skadar inte.

Testar nu, samma problem tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av krristoffer:

Testar nu, samma problem tyvärr

Har du kollat om det bara är på en viss server?
För ibland så kan ju servern strula. Vet att vi ibland flyttade runt vår när det började lagga.
Jag har aldrig varit admin på en server, så jag har koll på hur man fixar med det där, men vet ibland att på en server jag vistades och pratade en del på förr, så flytta vi runt servern då och då när det laggade för oss, och det brukade lösa det hela.

Om det är samma på annan uppkoppling, så låter ju det som att det ev är något på datorn.
Jag antar att du installerat om discord osv?
Provat stänga av alla andra program, bakgrundsprogram osv?
Provat ha kommandotolken öppen, och se om du när du får hög ping, har väldigt hög CPU belastning, eller nätverket spikar till, eller liknande?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av krristoffer:

Jag kollade Wan-ip via routern. (Asus.router.com/login) tror jag adressen var.

Har du samma ip i routern som på minip.se har du publik ip. Skiljer det är du nat'ad=skit.

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Har du samma ip i routern som på minip.se har du publik ip. Skiljer det är du nat'ad=skit.

Då verkar jag vara nat'ad.
Inget att göra åt alltså, utan att byta leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krristoffer:

Då verkar jag vara nat'ad.
Inget att göra åt alltså, utan att byta leverantör?

Har du en WAN ip som börjar på 84 när du kollar i routern? Det stämmer inte överens med vad du skulle haft om du låg bakom CGNAT.

IP spannet för CGNAT är 100.64.0.0 till 100.127.255.255

Permalänk
Medlem
Skrivet av krristoffer:

Då verkar jag vara nat'ad.
Inget att göra åt alltså, utan att byta leverantör?

ISP gör lite olika. Du får kolla med den du har.

Vissa ger alltid ut publik ip från start.
Vissa erbjuder aldrig publik ip, för privatkunder åtminstone.
Vissa erbjuder publik ip om man säger till, ibland mot en extra kostnad.

Det kan också vara lite olika inom varje ISP, beroende på vilket ("lokalt") nät det är frågan om.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Har du en WAN ip som börjar på 84 när du kollar i routern? Det stämmer inte överens med vad du skulle haft om du låg bakom CGNAT.

IP spannet för CGNAT är 100.64.0.0 till 100.127.255.255

Sorry, jag som rörde ihop det. IP i routern är samma som på minip.se
Jag är alltså inte NATad, tänkte tvärtom först.

Någon frågade ovan om jag testat flera discord-servar, och det har jag. Samma problem oavsett.

Permalänk

Kan tillägga att jag precis kollat fotboll på Viaplay via chromecast, med knivskarp bild helt utan buffring. Så problemet verkar vara väldigt lokalt riktat till discord

Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av krristoffer:

Kan tillägga att jag precis kollat fotboll på Viaplay via chromecast, med knivskarp bild helt utan buffring. Så problemet verkar vara väldigt lokalt riktat till discord

Suck

Fast hur långa är avbrotten på Disc? Och hur ofta händer dom?
För, att du kan se live sändning i full upplösning säger inte jätte mycket.
Alla buffrar alltid sändningarna lite, även om det står live.
Provade nu tex på friidrotten på Cmore, och den fortsätter spela 10sek efter jag har inaktiverat mitt internet. (kan vara avsevärt mycket mer på många sändningar)

Som sagt, det bästa är om du kan kolla vad datorn faktiskt gör annars när det händer.
Stänga av alla andra program, och bakgrundsprogram.
Om det händer väldigt ofta, så kan du öppna något program som mäter hur stabil linan är, och se om något händer just när det här försigår.
Tex något som kollar packet loss, eller hur du pingar servrar. Att du kan kolla det exakt när det händer.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd.

Jag har samma problem som TS och det driver mig till vansinne. Allting började när jag bytte till Allente ifrån Comhem/Tele2. Det var väldigt sporadiskt när det hände, sen en dag så släppte allt, fungerade helt felfritt i 3-4 månader. Nu är eländet tillbaka. Har en google nest och enligt den tror jag så börjar min WAN IP på 65 och min IP börjar på 192

Vet inte om det har något att göra med detta CGNAT som nämnts tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Sätt discordkanalen på ”us East” istället för automatisk. Det funkade för mig som också haft strul med discord sen jag bytte till ownit.
Visst man får ju högre ping men 100 eller 10 spelar väl mindre till på discord.

Provat alla lösningar man kan läsa på nätet inkl byta router o formatering. Dum som jag var så testade jag inte de andra datorerna/telefonerna jag har direkt men de får också hög ping / dålig anslutning och alla låter som ”robotar”.

Så det måste väl betyda att vägen Telenor/ownit tar till bästa servern på automatisk inställning är kass 😏

Mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Sätt discordkanalen på ”us East” istället för automatisk. Det funkade för mig som också haft strul med discord sen jag bytte till ownit.
Visst man får ju högre ping men 100 eller 10 spelar väl mindre till på discord.

Provat alla lösningar man kan läsa på nätet inkl byta router o formatering. Dum som jag var så testade jag inte de andra datorerna/telefonerna jag har direkt men de får också hög ping / dålig anslutning och alla låter som ”robotar”.

Så det måste väl betyda att vägen Telenor/ownit tar till bästa servern på automatisk inställning är kass 😏

Mvh

Fast det kan man väl bara göra om det är en egna discord server? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrp:

Fast det kan man väl bara göra om det är en egna discord server? =/

Ja, adminrättigheter :/

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx