Permalänk

Ryzen 5 7600X Temperatur OK?

Hej!

Har precis införskaffat mig en Ryzen 5 7600X och har lite funderingar kring temperaturen.
När jag bara surfar osv så ligger den på 48 grader. Men när jag spelar så går den upp i 90 grader.

Är 90 grader OK eller vad borde en CPU ligga på i temperatur vid ansträngning?
Jag har läst att denna CPU är känd för att bli väldigt varm.

Min processorkylare är denna: https://www.inet.se/produkt/5323105/be-quiet-pure-rock-2-svar...

Om ni har något tips för att få ner kylningen är det välkommet.

Permalänk
Medlem

Jag har också en 7600x med en liknande kylare (AK400). Det stämmer att den går varmt, enligt AMD själva så är den gjord för att klara av 95C utan problem. Det man kan göra är att slå på PBO i BIOS och själv bestämma hur varm man vill att den ska gå som max. Man kan dessutom göra en väldigt enkel undervoltning med curve optimizer.

Personligen så kör jag min med 75C som max och en curve optimizer på negative 22. I spel så boostar min processor upp till ca 5,45 ghz och i produktivitet når den 5,25 som referens.

Här är en video som täcker detta.
https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

Permalänk
Avstängd

Satsa på en vettig AIO om du vill hålla nere temperaturerna.

Permalänk
Skrivet av Kureen:

Jag har också en 7600x med en liknande kylare (AK400). Det stämmer att den går varmt, enligt AMD själva så är den gjord för att klara av 95C utan problem. Det man kan göra är att slå på PBO i BIOS och själv bestämma hur varm man vill att den ska gå som max. Man kan dessutom göra en väldigt enkel undervoltning med curve optimizer.

Personligen så kör jag min med 75C som max och en curve optimizer på negative 22. I spel så boostar min processor upp till ca 5,45 ghz och i produktivitet når den 5,25 som referens.

Här är en video som täcker detta.
https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs

Hej!

Jag provade att att köra curve optimizer på negative 30 och throttling på 85. Datorn funkar kanon när man surfar osv. Men när jag provade att spela så fick jag bluescreen efter kanske 10-15 minuter. Borde jag prova att sänka curve optimizern lite samt throttlingen?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är lådkylningen som inte räcker om du har problem vid spel eller var tar värmen från grafikkortet vägen ? Cpukylaren kan ju inte trolla och jobbar den i varm miljö så ökar cpu tempen proportionerligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobben095:

Hej!

Jag provade att att köra curve optimizer på negative 30 och throttling på 85. Datorn funkar kanon när man surfar osv. Men när jag provade att spela så fick jag bluescreen efter kanske 10-15 minuter. Borde jag prova att sänka curve optimizern lite samt throttlingen?

Ja det är bara de bäst binnade prollarna som klarar - 30, så höj med 5 i taget mot 0 tills det blir stabilt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

7600x går väldigt varmt så det är normalt. Jag däremot klockade ner min för lägre temps och ljudnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobben095:

Hej!

Jag provade att att köra curve optimizer på negative 30 och throttling på 85. Datorn funkar kanon när man surfar osv. Men när jag provade att spela så fick jag bluescreen efter kanske 10-15 minuter. Borde jag prova att sänka curve optimizern lite samt throttlingen?

Helt klart som en annan skrev :). Får du bluescreens så är det bara att sänka med ca 5. Jag kunde köra med -25 i flera dagar men fick några udda bluscreens så var tvungen att ändra till -22 och funkat bra sedan dess! Beror mest på hur mycket tur man har med sin processor!