Permalänk

Äldre dator till serverbygge

Hej!
Som rubriken. Söker en "äldre" komplett dator utan grafikkort eller hårddisk. Lägsta spec nedan och högsta pris runt 5000 kr.

Chassi med plats för 1st 2,5" och 4st 3,5". Luftflöde är ++.
Moderkort med minst en M.2 slot
Processor Intel minst 8 gen
Ram spelar inte så stor roll men DDR 4 minst 16 gb gärna 32

PSU och allt annat spelar ingen roll men datorn behöver vara komplett utom grafikkort och hårddisk.

Hämtar i Göteborg, betalar annars frakt.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Jag har en 8600k på ett asrock z370 med många sata-platser i ett silverstone ds380 som jag planerar att sälja.

Luftflödet är väl inte kanon, men svårt med det i en liten burk. 3d-utskrivna plattor för att leda värmen från hårddiskarna är dock på plats.

Finns i Stockholm, bara höra av dig om det är intressant. Finns ev 4TB-diskar också, även om du inte verkade intresserad av det.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om följande moderkort/cpu: https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-MJ11-EC1-AMD-EPYC-3151-4x2...

Den har NVMe, 4 st SATA plus 4 SATA till (men där behöver du en speciell kabel), IPMI, två gigabit-nic samt stöd för ECC-RAM (inte bara UDIMMs). Det är ett mini-itx, relativt snål CPU (45w) och kostar ca 700 kr, plus frakt.

Nackdelen är att du behöver speciella adaptrar för att köra PCIe-kort. Klarar du dig utan det är det ett riktigt, riktigt fint moderkort med inbyggd CPU (inkl kylare).

Kör mitt i ett gammalt node 304-chassi, köpt beg här. Bra luftflöde, 6 hårddiskplatser och rätt litet format.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av monotux:

Jag kan tipsa om följande moderkort/cpu: https://www.ram-koenig.de/Gigabyte-MJ11-EC1-AMD-EPYC-3151-4x2...

Den har NVMe, 4 st SATA plus 4 SATA till (men där behöver du en speciell kabel), IPMI, två gigabit-nic samt stöd för ECC-RAM (inte bara UDIMMs). Det är ett mini-itx, relativt snål CPU (45w) och kostar ca 700 kr, plus frakt.

Nackdelen är att du behöver speciella adaptrar för att köra PCIe-kort. Klarar du dig utan det är det ett riktigt, riktigt fint moderkort med inbyggd CPU (inkl kylare).

Kör mitt i ett gammalt node 304-chassi, köpt beg här. Bra luftflöde, 6 hårddiskplatser och rätt litet format.

Tack för tipset! Skall kolla upp. Är AMD Epyc något att ha för plex transcoding tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheIrishMan:

Tack för tipset! Skall kolla upp. Är AMD Epyc något att ha för plex transcoding tro?

Egentligen inte MEN som försvar till moderkort/cpu:
- Försök undvika transcode. Att dimensionera för att jobba med kontinuerlig konvertering är ineffektivt. Sikta på format som dina spelare kan spela direkt.
- OM du ändå bestämmer dig för transcode så är inte en cpu särskilt effektiv på att göra det idag. Du väljer istället med fördel en kompletterande GPU (eller iGPU om du går på en Intel från g8 och framåt). En snål CPU med en GPU som jobbar när det krävs är en bättre lösning.

I övrigt klarar det där kortet/cpun de flesta kraven en enklare server kan tänkas ha

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheIrishMan:

Tack för tipset! Skall kolla upp. Är AMD Epyc något att ha för plex transcoding tro?

Nej. För transkodning vill du helst ha en Intel-CPU med inbyggd QuickSync, och då helst 7th gen CPU eller senare. Nyare CPU:er har mer och mer stöd för olika videoformat, HDR osv.

Jag vill väldigt gärna ha ordentlig ECC och då är EPYC-proppen i detta fall fenomenal. Vill du köra unraid och transkoda är det värt att kika på nyare konsument-CPU:er från Intel.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode