Tesla och Telia gästar årets "svarta lista"

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Måndagsex finns hos alla biltillverkare, antar att du aldrig hört om VAG och elfel heller eller?

Vet att många märken fått återkalla vissa bilmodeller genom åren. Sen finns det självklart måndagsexemplar.

Dock verkar det vara måndag hela veckan hos just Tesla.

Får dock känslan av att Tesla Model 3 haft betydligt fler nöjda kunder än Model Y (om man bortser från komfort i baksätet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Verkar vara lite så från andra hållet också...

Varför skulle inte Tesla få använda 70-sidiga anställningsavtal? Är de korrekt utförda och tar upp det som de ska, så är det väl inga problem? Som någon sa tidigare i tråden, så får man i många internationella företag skriva på ytterligare avtal efterhand.
Tystnadsplikt är ganska vanligt på företag som utvecklar produkter och hur länge den ska gälla är upp till företagen. Alltså helt enligt svensk lagstiftning.
6 månaders karenstid för att byta jobb till något i samma bransch, alltså börja jobba hos en konkurrent är också vanligt i Sverige. Jag har haft 3-6 månader på flera tidigare jobb. Så varför skulle det vara konstigt att ha det för Tesla?

Jag ser då inga konstigheter med det av avtalet eller klausulerna jag sett. Helt rimliga enligt ett företags synsätt.

Vad som inte är rimligt är att IF Metalls förbundsjurist inte är juridiskt utbildad och uttalar sig om saker han inte förstår sig på.

Den här strejken handlar inte om de Tesla-anställdas löner eller om de har det bra eller inte. Det har man förstått sen länge sedan. Den stora majoriteten av de anställda säger ju att de inte vill ha något kollektivavtal, för att det kommer försämra för dem. Till och med en av de anställda som strejkade hade väl uttalat sig att de hade det bra och att han strejkade pga. idiologiska själ. Det här handlar om något helt annat. Kanske detta?
https://bulletin.nu/gustavsson-teslastrejken-ar-var-tids-lont...

Mitt kontrakt är 1-2 sidor. Jag skriver sedan på policies att jag inte får knarka på jobbet, att jag förstått säkerhetsinstruktioner, osv. Det motsvarar inte 70 sidor juridisk affärsengelska - RIKTAD TILL BILMEKANIKER!

Jag har tystnadsplikt gällande min arbetsgivares teknik osv. Skillnaden är Teslas generella och totala tystnadsplikt. Som jag skrev innan, Tesla har gett sig på anställdas familj som skrivit på sociala medier om förhållandena på företaget.

Karenstiden är utformad att du, som bilmekaniker, inte får bli bilmekanier någonstans under sex månader efter din anställning är avslutad på Tesla. Du behöver alltså försörja dig som något annat, annars får du böter. Mitt företag har också karensregler, dvs man sätter den anställde hemma med lön i t.ex sex månader. Det brukar gälla för högsta teknikcheferna och liknande; inte våra tekniker. Guess what? Detta är utformat tillsammans med facket, för att arbetstagarna inte ska bli livegna.

Tesla äger även allt du producerar på fritiden. Har du bakat en kaka? Dom äger receptet. Har du skissat på en friggebod? Dom äger designen. Jag vet inte ens vad jag jag ska säga. Rejält vrickat att du tycker detta är "helt rimligt". Jag förstår att detta är politiskt, men hur långt kan du dra det här? Finns det ingenting att kritisera?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Mitt kontrakt är 1-2 sidor. Jag skriver sedan på policies att jag inte får knarka på jobbet, att jag förstått säkerhetsinstruktioner, osv. Det motsvarar inte 70 sidor juridisk affärsengelska - RIKTAD TILL BILMEKANIKER!

Jag har tystnadsplikt gällande min arbetsgivares teknik osv. Skillnaden är Teslas generella och totala tystnadsplikt. Som jag skrev innan, Tesla har gett sig på anställdas familj som skrivit på sociala medier om förhållandena på företaget.

Karenstiden är utformad att du, som bilmekaniker, inte får bli bilmekanier någonstans under sex månader efter din anställning är avslutad på Tesla. Du behöver alltså försörja dig som något annat, annars får du böter. Mitt företag har också karensregler, dvs man sätter den anställde hemma med lön i t.ex sex månader. Det brukar gälla för högsta teknikcheferna och liknande; inte våra tekniker. Guess what? Detta är utformat tillsammans med facket, för att arbetstagarna inte ska bli livegna.

Tesla äger även allt du producerar på fritiden. Har du bakat en kaka? Dom äger receptet. Har du skissat på en friggebod? Dom äger designen. Jag vet inte ens vad jag jag ska säga. Rejält vrickat att du tycker detta är "helt rimligt". Jag förstår att detta är politiskt, men hur långt kan du dra det här? Finns det ingenting att kritisera?

Det är ett amerikanskt företag, där de har andra regler och annan kultur. Att överföra det till Sverige kan ju förstås reta upp de som är lättretliga eller har en agenda och ser en möjlighet (IF Metall). Det gör det dock inte olagligt enligt svensk lag.

Tesla är inte bara ett bilföretag, men som bilföretag ligger de många år framför de andra i utveckling. Klart de vill skydda den utveckling/teknik de har, vem skulle inte velat det?
Då det är oerhört många som både vill sänka elbilar och Tesla som drivande i synnerhet, bör Tesla vara väldigt försiktiga. Kan ju vara därför tystnadsplikten är utformad som den är. Att Tesla inte uttalar sig, gör också att facken har väldigt lite bränsle i sin retorik. Frustrerande?
Sen vet jag inte om jag skulle dra för stora rullar på vad IF Metalls medlemstidning skriver om händelsen. Mycket skit de kommit med i denna historien.

Den enda gången jag vet om att man får lön, är om man blir uppsagd. Slutar du självmant har du tidigare haft karens-månader, där du får skaffa något annat jobb tillfälligt, innan a-kassan kickar in. Har själv jobbat tillfälligt som städare i 3 månader efter att jag slutade som montör på ett företag i tillverkningsindustrin. Nu verkar de sänkt den perioden till 45 dagar.
Däremot fick jag inte börja hos något konkurrerande företag på 6 månader.

Har lite svårt att tro på det sista du skrev. Men för att dra en parallell till ett annat företag jag jobbade på för länge sedan, så blev vi uppmuntrade att komma med idéer och vara lite uppfinnare på fritiden. Sedan kunde vi lägga våra idéer i en brevlåda för utvecklingsavdelningen. Om det blev något utav det fick vi ersättning för uppfinningen, men företaget fick rättigheten.
Hade man själv velat ha rättigheten, så skulle man själv fått patentera och sedan försökt sälja in uppfinningen till företaget.

Här ligger en stor skillnad i hur företag som har kollektivavtal eller inte fungerar. Företag med kollektivavtal händer det inte så mycket i och arbetarna går bara dit och gör sitt jobb för samma lön. Ett företag som premierar ambition och medarbetare som bidrar till företagets utveckling, ger också mer lön samtidigt som företaget växer snabbare.
Har du då aktier som förmån, så är det ju självklart att du vill att det ska gå bra för företaget som helhet. Många av de som anställdes tidigt av Tesla är nu mångmiljonärer...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför ska latmasken som jobbar långsamt och ofta är sjuk ha samma lön som han som jobbar snabbt och sällan är sjuk? Där snackar vi orättvist.
Det du pratar om handlar inte ens om demokrati.

Hur skulle det smaka om alla grafikkorten ska kosta som highend, men vilket du får kan du inte styra mer än att du får gissa dig fram efter en snabb titt på förpackningen som inte säger något om det. Har du tur får du ett highend, har du otur då får du ett instegskort utan möjlighet till byte.

Löjlig jämförelse med grafikkort som om de var människor. Och din första förklaring är ännu löjligare, jag tog inte ens upp de sakerna. Men jag förstår varför du låtsas som det var essa jag menade för de låter bättre för folk med din åsikt än verkligheten. Är man lat så finns det andra skydd för företaget som kan användas.

Om du inte vill leva i ett SAMHÄLLE så kan du leva ensam, i ett samhälle lever man tillsammans och hjälper fan varandra och den som inte vill göra det ska inte vara där. Du är odemokratisk, inte jag. Du verkar även vara helt utan mänskliga känslor för andra runtom dig vilket tyder på ännu större fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Tesla äger även allt du producerar på fritiden. Har du bakat en kaka? Dom äger receptet. Har du skissat på en friggebod? Dom äger designen.

Dock har du normalt rätt till ersättning för uppfinningar du har gjort. De flesta kollektivavtal innebär att företaget automatiskt får rättigheten till uppfinningen om den är inom ett område som du arbetar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

ARN är ju så jäkla onödig. Vi skattebetalare bekostar en myndighet med cirka 45 anställda jurister som sedan inte har NÅGRA befogenheter alls. Helt meningslös verksamhet bedriver dom

Håller med, det är mycket bättra att behöva betala 900kr för att får sin sak prövad och sedan bli överkörd i tingsrätten eftersom man inte har råd med en advokat eller saknar erfarenheter och kunskap om hur man hävdar sin sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

6 månaders karenstid för att byta jobb till något i samma bransch, alltså börja jobba hos en konkurrent är också vanligt i Sverige.

Definiera "vanligt". För högt uppsatta chefer av särskild betydelse för verksamheten förekommer konkurrensklausuler, ja. För tillsvidareanställda utan särskild befattning är det i strid med arbetsrätten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Definiera "vanligt". För högt uppsatta chefer av särskild betydelse för verksamheten förekommer konkurrensklausuler, ja. För tillsvidareanställda utan särskild befattning är det i strid med arbetsrätten.

Kan ha ändrat sig från det att jag var anställd sist. Har varit egenföretagare i många år. Men konkurernsklausuler finns fortfarande och bör vara ganska vanligt i företag med utveckling.

En artikel från teknikföretagen..
"Avtal som gäller efter anställning

Lojalitetsplikt är något som gäller under hela anställningen, även under uppsägningstiden – oavsett om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren som har sagt upp anställningen. Efter anställningen upphör däremot i regel lojalitetsplikten.

– Då är den tidigare anställda som utgångspunkt fri att bland annat börja jobba inom en konkurrerande verksamhet eller yttra sig om den tidigare arbetsgivaren, säger Therese Stillman.

Hon rekommenderar därför arbetsgivare att, om man ser ett behov av det, avtalsmässigt säkra upp så att lojalitetsplikten även gäller i viss mån efter att anställningen har upphört. Man kan se över om det bör avtalas om konkurrens-, värvnings- och/eller sekretessklausuler med den anställda."
https://t.teknikforetagen.se/foretagarfragor/om-lojalitetspli...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hon rekommenderar därför arbetsgivare att, om man ser ett behov av det, avtalsmässigt säkra upp så att lojalitetsplikten även gäller i viss mån efter att anställningen har upphört. Man kan se över om det bör avtalas om konkurrens-, värvnings- och/eller sekretessklausuler med den anställda."

Det står dessutom:
"Klausulerna ska inte tillämpas slentrianmässigt av arbetsgivaren och inte heller på alla anställda."

"Under bindningstiden ska arbetsgivaren kompensera den anställda ekonomiskt, som en konsekvens av att klausulen hindrar personen från att ta en ny anställning eller driva eget, inom ett visst fält."

Jag tror att i många anställningssvtal så finns det klausuler som inte är i linje med gällande lag, framförallt hos nyare bolag som inte tillämpar kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju inte likhetstecken mellan elbilar och Tesla specifikt, finns många märken som har vettiga elbilar. Man måste inte köpa en Tesla längre, de är knappast bäst längre.

Därav skrev jag "elbil" och inte "Tesla"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superthug:

Därav skrev jag "elbil" och inte "Tesla"

Det var iofs väldigt konstigt att du skrev elbil och inte Tesla.

Att personen du svarade på var tvungen att byta däck på sin Tesla själv p.g.a. strejken är ju inget "elbilsproblem" direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var iofs väldigt konstigt att du skrev elbil och inte Tesla.

Att personen du svarade på var tvungen att byta däck på sin Tesla själv p.g.a. strejken är ju inget "elbilsproblem" direkt.

Ja nu skrev han ju lite mer text en så.
Och mitt slarvigt snabba svar var rätt så generaliserat och inte menat som svar
specifikt på den sista delen som du verkar ha tolkat.
Men vi behöver ju inte ta upp onödiga inlägg i denna tråd pga missförstånd.
Du kan pm mig om du är intresserad av en förklaring av mitt inlägg så förklarar jag gärna.

Ha en god kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har lite svårt att tro på det sista du skrev. Men för att dra en parallell till ett annat företag jag jobbade på för länge sedan, så blev vi uppmuntrade att komma med idéer och vara lite uppfinnare på fritiden. Sedan kunde vi lägga våra idéer i en brevlåda för utvecklingsavdelningen. Om det blev något utav det fick vi ersättning för uppfinningen, men företaget fick rättigheten.
Hade man själv velat ha rättigheten, så skulle man själv fått patentera och sedan försökt sälja in uppfinningen till företaget.

Vad är det som är så otroligt med att arbetsgivaren äger allt du skapar på fritiden? Det är jättevanligt inom mjukvaruindustrin i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Kallar du en smartphone för en klösbräda också?

Njae... Smartphonen fungerar väl. Tesla har i mitt tycke svagheter som gör att jag inte är integrerad eller intresserad att köpa något av dem. B.l.a. Alla fel som har nämnts innan men framförallt de är eldrivna och det är inte Starkt och tryggt enligt mig. En bensin eller oljedunk räddar liv ute i ödemarken...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en Tesla Model S och utan tvekan är det den bästa bil jag haft. Aldrig servat den och bytte bromsbelägg fram vid 27000 mil som första grej. Har haft lite grejer sedan dess, som kostat, men om jag slår ut kostnaden på antalet mil så blir det inte mycket.
Superskön att köra och smidigt med Teslas laddnätverk. Tycker den är bättre vinterbil än den Volvo XC70 jag hade tidigare.

Vad som är dåligt med Tesla är nog deras service-verkstäder. Inte det att de inte kan sin sak eller är dåliga på sitt jobb. Men i och med att de jobbar på ackord, som många andra verkstäder, blir det hafsjobb. Ibland slutför de inte arbetet och felsökning kan man glömma. Hafsjobb är nog det vanligaste och inte ovanligt att man får åka tillbaka, så de får göra om det.

Därför är det ganska skönt att det inte är ofta man behövt någon reparation/service.

Ja det låter inte som att de lagar långsiktigt, utan gör bara akutjobben och slösar tid med att folk får komma tillbaka många gånger och får vänta på delar och sånt. Ibland skiter det sig såklart, men det arbetssättet ska inte vara normen

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

På Tesla får man ingen löneökning alls, om man inte uppnår ett visst betyg på sin utvärdering.

Mitt företag har kollektivavtal och individuell lönesättning, precis som väldigt många andra. Det fungerar också.

Fördelen med att inte vara kollektivansluten är att du själv förhandlar precis vad för avtal du vill ha eller inte ha, snarare än låter någon annan göra det åt dig och det blir vad det blir. Om du är usel på att förhandla eller om du presterar dåligt så får du skylla dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Du missar att troligen varken du eller lata Lennart skulle få en löneökning utan kollektivavtalet och facket. Det är lagligt att inte höja löner och betala 0 kronor i lön i Sverige. Har du ett jobb där du besitter spetskompetens och det är brist på folk kanske du kan få högre betalt, men yrken som verkstad, bygg, lager, industri osv skulle inte få årliga löneökningar oavsett hur hårt de jobbade. Vinsten ska till aktieägarna, inte de anställda i ett hyperkapitalistiskt samhälle. Obs, detta är en subjektiv tolkning och inte fakta.

Du missar att man förhandlar om sitt avtal själv om man inte är kollektivansluten. Att du förhandlar ett avtal som gör att du inte får löneökning får stå för dig. Detta är objektiv sanning och fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Löjlig jämförelse med grafikkort som om de var människor. Och din första förklaring är ännu löjligare, jag tog inte ens upp de sakerna. Men jag förstår varför du låtsas som det var essa jag menade för de låter bättre för folk med din åsikt än verkligheten. Är man lat så finns det andra skydd för företaget som kan användas.

Om du inte vill leva i ett SAMHÄLLE så kan du leva ensam, i ett samhälle lever man tillsammans och hjälper fan varandra och den som inte vill göra det ska inte vara där. Du är odemokratisk, inte jag. Du verkar även vara helt utan mänskliga känslor för andra runtom dig vilket tyder på ännu större fel.

Lugn nu 😅

Att fackföreningar ska förhandla om ens lön är helt orimligt, de går ju med som vad som helst och klarar inte av att kriga för dig, de krigar för skaran av medlemmar, att alla ska få samma.
Är Pelle mer produktiv varför ska han ha samma lön som Kalle som inte producerar lika mycket?
Vart är felet i att kunna ge Pelle mer i lön?
Förtjänar han det inte enligt dig, eller ska hans produktion bidra till Kalles eller hur går tankarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Lugn nu 😅

Att fackföreningar ska förhandla om ens lön är helt orimligt, de går ju med som vad som helst och klarar inte av att kriga för dig, de krigar för skaran av medlemmar, att alla ska få samma.
Är Pelle mer produktiv varför ska han ha samma lön som Kalle som inte producerar lika mycket?
Vart är felet i att kunna ge Pelle mer i lön?
Förtjänar han det inte enligt dig, eller ska hans produktion bidra till Kalles eller hur går tankarna?

Men det går ju att kombinera individuell lönesättning med kollektivavtal, om det verkliken finns så lata människor så är det ju upp till bolaget att börja varna personen i fråga om produktivitet

Förhandlingarna med facket är ju bara ett snitt och måste inte gälla alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

ARN är ju så jäkla onödig. Vi skattebetalare bekostar en myndighet med cirka 45 anställda jurister som sedan inte har NÅGRA befogenheter alls. Helt meningslös verksamhet bedriver dom

De flesta följer besluten. Eftersom man undviker domstol så sparar båda parter mycket pengar. Dessutom kan domstolarna ägna sig åt allvarligare kriminalitet när småtvisterna blir lösta av ARN. Alla vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Att fackföreningar ska förhandla om ens lön är helt orimligt, de går ju med som vad som helst och klarar inte av att kriga för dig, de krigar för skaran av medlemmar, att alla ska få samma.

Kanske stämmer om man är arbetare. För tjänstemän har jag aldrig varit med om detta. Vilka företag har du varit med om att facket kräver samma löneökning? Eller är detta något som du tror är praxis på företag med kollektivavtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Du missar att man förhandlar om sitt avtal själv om man inte är kollektivansluten. Att du förhandlar ett avtal som gör att du inte får löneökning får stå för dig. Detta är objektiv sanning och fakta.

Snällt att du berättade 👍 Vi lägger min kommentar om att nyansera debatten på hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kanske stämmer om man är arbetare. För tjänstemän har jag aldrig varit med om detta. Vilka företag har du varit med om att facket kräver samma löneökning? Eller är detta något som du tror är praxis på företag med kollektivavtal?

Det gäller för yrkesarbetare, för min egen del så är det jag själv som förhandlar om lönen, Ledarna förhandlar inte alls åt mig vad jag vet, kanske att de sätter något löjligt lågt minsta belopp.

Jag har varit med i Byggnads för massa år sedan, alla ska ha samma oavsett prestation.
Möjligtvis att de kan köra på ackord men då ska arbetslaget ha samma.
Seko har även de jobbat hårt för detta men de släpper igenom mer än vad Byggnads gör iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det går ju att kombinera individuell lönesättning med kollektivavtal, om det verkliken finns så lata människor så är det ju upp till bolaget att börja varna personen i fråga om produktivitet

Förhandlingarna med facket är ju bara ett snitt och måste inte gälla alla

Det är inte lätt att sparka någon i Sverige, det kostar mycket pengar och resurser att bli av med en anställd som vet hur den ska utnyttja systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det låter inte som att de lagar långsiktigt, utan gör bara akutjobben och slösar tid med att folk får komma tillbaka många gånger och får vänta på delar och sånt. Ibland skiter det sig såklart, men det arbetssättet ska inte vara normen

Man skulle ju vilja att man får en bra service, när man köpt en så dyr bil. Men Tesla är ju inte ensamma om att ha ackord för verkstadspersonal, så detta finns även på verkstäder med kollektivavtal.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad är det som är så otroligt med att arbetsgivaren äger allt du skapar på fritiden? Det är jättevanligt inom mjukvaruindustrin i USA.

Tror inte det är något "otroligt" med det, men man får ju i alla fall en ersättning för det man skapat. Hur stor den är, varierar nog på vad man har gjort för något.

Min bror har jobbat inom mjukvaru-industrin och skriva kod och skapa appar/program eller program som ska styra något, kanske inte fungerar som ett 9-17 jobb. Ibland får man idéer på kvällen, som löser ett stort problem du brottats med under dagen. Då sätter du dig nog troligtvis och skriver ner detta? Det gjorde han i alla fall.
Skapar man något utanför det projekt man jobbar med, som företaget har nytta av, så ska man givetvis få ersättning för detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det funkar inte så, sen är det synd att ni ungdomar tror att facket är fienden men om tio år kommer ni nog ha ändrat er...

Haha. Ungdom. Jag är Xennial. Vi som vandrar mellan två världar. 😏

Som sagt. Läs och gråt. https://bulletin.nu/gustavsson-lo-medger-att-teslas-anstallda...

Varför ska dom som inte vill strejka och trivs behöva drabbas av fackets maktmissbruk och rena maffiametoder? Där man går på underleverantörer och verkstäder vars enda koppling till Tesla är att dom just servar deras modeller också.

Permalänk
Medlem

Vad står det i artikeln? Den ligger bakom betalvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror inte det är något "otroligt" med det, men man får ju i alla fall en ersättning för det man skapat. Hur stor den är, varierar nog på vad man har gjort för något.

Min bror har jobbat inom mjukvaru-industrin och skriva kod och skapa appar/program eller program som ska styra något, kanske inte fungerar som ett 9-17 jobb. Ibland får man idéer på kvällen, som löser ett stort problem du brottats med under dagen. Då sätter du dig nog troligtvis och skriver ner detta? Det gjorde han i alla fall.
Skapar man något utanför det projekt man jobbar med, som företaget har nytta av, så ska man givetvis få ersättning för detta.

Du nämner en specifik situation där det inte är ett problem, ja. Givetvis blir det odramatiskt då.

Men ibland kommer man på något (som inte har något som helst med ens vardagsjobb att göra) som jag vill jobba med på egen hand eller som skulle kunna generera mer pengar än vad min arbetsgivare kan tänka sig betala. OM arbetsgivaren behöver betala och i Sverige är det oftast inga mängder.

Tänk ifall Carmack (som jobbade på SoftDisk) eller Notch (som jobbade på King) inte kunnat fortsätta med sina projekt på egen hand. Då hade spelindustrin (och Sweclockers) säkert sett annorlunda ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Lugn nu 😅

Att fackföreningar ska förhandla om ens lön är helt orimligt, de går ju med som vad som helst och klarar inte av att kriga för dig, de krigar för skaran av medlemmar, att alla ska få samma.
Är Pelle mer produktiv varför ska han ha samma lön som Kalle som inte producerar lika mycket?
Vart är felet i att kunna ge Pelle mer i lön?
Förtjänar han det inte enligt dig, eller ska hans produktion bidra till Kalles eller hur går tankarna?

Det där stämmer inte för något företag jag jobbat för (och då syftar jag inte bara till min situation utan på alla nivåer), och jag har inte hört någon bekant nämna en sådan attityd på deras arbetsplatser. Jag säger inte att det inte kan hända men det är uppenbart så att det du säger inte är en träffsäker allmän beskrivning för hur fack arbetar.