Hp Omen 4070 - lågt eller ok Time Spy score? Möjlig ersättare sökes.

Permalänk

Hp Omen 4070 - lågt eller ok Time Spy score? Möjlig ersättare sökes.

Körde ett test bärbara i sign och blev lite fundersam om denna score är låg eller vad man ska förvänta sig?

Jag har för mig att min förra bärbara (Legion 5800H med 3070) fick högre score än detta, men minnet kanske sviker mig...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk

nu vet jag inte exakt vilken modell du har vilka inställningar i timespy eller hur pass mycket sämre/bättre 185H är jämfört med 13900HX men luktar som att den ev värmethrottlade alternativt har en snålare TDP budget än den med 13900 cpu eller att cpu helt enkelt är så pass mycket sämre.

men 4000p over all skillnad låter mycket men ingen direkt koll på hur mycket cpu score påverkar over all poängen så kanske normalt,

hittade inga tester på exakt modell. bara trancend 16 modellen med 13900hx och 4070

och ja kan säkerligen stämma att du fick bättre med din gamla laptop fanns iaf flera bilder med 5800H och 3070 gpu (random modeller) och de ser ut att landa runt 10k sträcket ungefär med högre poäng både på cpu och gpu.

så luktar defenetivt som att den ev antingen är väldigt TDP strypt eller värmethrottlar ganska ordentligt under testet iom att bägge verkar prestera sämre än random laptops med liknande uppsättning (dock ej samma cpu men med liknande cpu score) och generellt ser ett 4070 laptop ut som att det bör kunna hamna nånstans mellan 10K-13K i gpu poäng.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam: https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/1b0oztw/brand...

Ser ut att vara en ganska tunn laptop, så kylningen är nog inte den bästa. Dessutom har de nog, som ovan också nämnt, behövt skruva ner den tillåtna max TDPn på både cpu och gpu för att inte datorn ska låta som en jetmotor i det lilla chassit.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du är inte ensam: https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/1b0oztw/brand...

Ser ut att vara en ganska tunn laptop, så kylningen är nog inte den bästa. Dessutom har de nog, som ovan också nämnt, behövt skruva ner den tillåtna max TDPn på både cpu och gpu för att inte dstorn ska låta som en jetmotor i det lilla chassit.

se där jag stötte inte på den tråden när jag googlade.

men ser ju ut som att de luskat fram att gpu är TDP låst till 65W och 4050-4070 vill ha iaf 100W tdp för att kunna sträcka på benen ordentligt.

så ja TS har nog helt enket köpt en nitlott och skulle behållt den gamla laptopen istället som troligen presterade bättre som han själv säger. (baserat på andras resultat i time spy från google med samma cpu och gpu)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av shugge:

Du är inte ensam: https://www.reddit.com/r/GamingLaptops/comments/1b0oztw/brand...

Ser ut att vara en ganska tunn laptop, så kylningen är nog inte den bästa. Dessutom har de nog, som ovan också nämnt, behövt skruva ner den tillåtna max TDPn på både cpu och gpu för att inte datorn ska låta som en jetmotor i det lilla chassit.

Ah ja så är nog fallet!

Får nog överväga att skicka tillbaks den. Helt underbar dator i övrigt med bra skärm, t-bord och som nämnts...tunn laptop.

Men får nog leta efter en lite "klumpigare" då jag känner att jag vill ha ut mer prestanda gällande produktivitet och spel.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Ah ja så är nog fallet!

Får nog överväga att skicka tillbaks den. Helt underbar dator i övrigt med bra skärm, t-bord och som nämnts...tunn laptop.

Men får nog leta efter en lite "klumpigare" då jag känner att jag vill ha ut mer prestanda gällande produktivitet och spel.

Generellt så är större och klumpigare generellt bättre sålänge de prioriterat att använda utrymmet på ett bra vis.

Nackdelen är knappt släpbar dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt så är större och klumpigare generellt bättre sålänge de prioriterat att använda utrymmet på ett bra vis.

Nackdelen är knappt släpbar dator.

Ja så är det. Svårt att klämma in bra kylning i ett litet tunt chassi.

Men kort sagt så är det tdp och boost clock man ska kolla på när det gäller grafiken för att få ut så mycket kräm som möjligt om jag förstått det hela rätt?

Jag kollade lite snabbt och vad jag hittat är att 4070 i bärbara har en max tdp på 115W.

Det jag främst prioriterar är:
*Bra kvalitét på skärm 14-16" då jag även ägnar tid åt foto-/videoredigering
*Behöver inte vara ultrakompakt men inte heller "släpbar"
*Stabil konstruktion
*Vill helst inte ha en dator som lyser som ett disco

*Gärna möjlighet att ansluta en extra ssd/nvme

Ljudmässigt så är jag inte allt för kräsen då jag vet att "gaming" laptops aldrig är tysta vid belastning.

Då det säkerligen är 90% som har bättre koll än mig på detta så skulle tips/förslag på ok bärbara för dessa ändamål

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Ja så är det. Svårt att klämma in bra kylning i ett litet tunt chassi.

Men kort sagt så är det tdp och boost clock man ska kolla på när det gäller grafiken för att få ut så mycket kräm som möjligt om jag förstått det hela rätt?

Jag kollade lite snabbt och vad jag hittat är att 4070 i bärbara har en max tdp på 115W.

Det jag främst prioriterar är:
*Bra kvalitét på skärm 14-16" då jag även ägnar tid åt foto-/videoredigering
*Behöver inte vara ultrakompakt men inte heller "släpbar"
*Stabil konstruktion
*Vill helst inte ha en dator som lyser som ett disco

*Gärna möjlighet att ansluta en extra ssd/nvme

Ljudmässigt så är jag inte allt för kräsen då jag vet att "gaming" laptops aldrig är tysta vid belastning.

Då det säkerligen är 90% som har bättre koll än mig på detta så skulle tips/förslag på ok bärbara för dessa ändamål

Kan nog säkert finnas med tbp på 100+W men hänger ju mestadels på hur tillverkaren valt att strypa ner för att kunna hantera värmen.

Och väldigt sällan det är specat vad de kör utan man får gå efter reviews och typ reddit poster på vad andra mätt upp gränsen är satt till på x modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan nog säkert finnas med tbp på 100+W men hänger ju mestadels på hur tillverkaren valt att strypa ner för att kunna hantera värmen.

Och väldigt sällan det är specat vad de kör utan man får gå efter reviews och typ reddit poster på vad andra mätt upp gränsen är satt till på x modell.

Ja så är det nog. Får läsa in mig mer på reviews.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III