plug in hybrid, vilken laddbox som även går styra i HA

Permalänk
Medlem

plug in hybrid, vilken laddbox som även går styra i HA

Hej

jag ska sätta en laddare hemma till vår plug in hybrid, problemet är ju att det är en liten djungel vad man ska välja.
vad rekommenderar ni om jag har följande förutsättningar och önskemål

bilen är en Honda crv plugin 2024. det är 1-fas som laddar med max 6.8kw om jag hittat rätt info.
huset har dock 20A som huvudsäkring.

Jag vill kunna styra laddaren via Home Assistant så jag kan samköra laddningen med solcellerna.
(kör vanligen bara på kvällarna så det är ju bra om man slipper köpa elen soliga dagar)

Den får väldigt gärna kunnas styras helt lokalt via lan anslutning eller wifi.

priset spelar mindre roll om valet är mellan en laddare med massa buggar som strular, eller en som är
dubbelt så dyr men aldrig strular och även fyller ovan önskemål.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

jag ska sätta en laddare hemma till vår plug in hybrid, problemet är ju att det är en liten djungel vad man ska välja.
vad rekommenderar ni om jag har följande förutsättningar och önskemål

bilen är en Honda crv plugin 2024. det är 1-fas som laddar med max 6.8kw om jag hittat rätt info.
huset har dock 20A som huvudsäkring.

Jag vill kunna styra laddaren via Home Assistant så jag kan samköra laddningen med solcellerna.
(kör vanligen bara på kvällarna så det är ju bra om man slipper köpa elen soliga dagar)

Den får väldigt gärna kunnas styras helt lokalt via lan anslutning eller wifi.

priset spelar mindre roll om valet är mellan en laddare med massa buggar som strular, eller en som är
dubbelt så dyr men aldrig strular och även fyller ovan önskemål.

Vet inte om den checkar alla punkter men Zaptec Go är en populär laddare som kan användas med solceller och kan kopplas till wifi, sen har den även 4G backup.
https://www.zaptec.com/sv/laddningslosningar/zaptec-go

Tänk även på att köra med lastbalansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet inte om den checkar alla punkter men Zaptec Go är en populär laddare som kan användas med solceller och kan kopplas till wifi, sen har den även 4G backup.
https://www.zaptec.com/sv/laddningslosningar/zaptec-go

Tänk även på att köra med lastbalansering.

Tack för tipset.
Den tycks finnas till HA dock inte lokalt, men då är frågan är den stabil, dvs kommer styrning från scheman vara stabilt eller kommer den behöva startas om mm?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tack för tipset.
Den tycks finnas till HA dock inte lokalt, men då är frågan är den stabil, dvs kommer styrning från scheman vara stabilt eller kommer den behöva startas om mm?

Har tyvärr ingen aning, har den inte själv, bor i hyres så jag kan inte välja.
Men ställ frågan i elbilstråden, tror där finns dom som kan den bättre.