Snabbkoll: Kyler du processorn med vatten eller luft?

Permalänk
Medlem

Luft: Noctua NH-D15s black.

Tystare och kyler bättre än min gamla kylare.
Större skillnad mellan 120mm fläkt och 140mm än vad jag trodde.

Sedan kan jag tycka att det är galet att man behöver så stor kylare för processorn men det är ju en annan diskussion. Mycket nöjd iaf.

Permalänk
Medlem

Har NH-D15S. Hade en aio förut men den kylde dåligt efter något år. Luftkylaren är knäpptyst förutom vid maxbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

I det här testet presterar Assassin som tycks vara den mest effektiva tornkylaren bättre än 3st AIO i samma storleksspann respektive sämre än 5st. Jag har bara svårt att se hur ”många” luftkylare presterar bättre än ”många” AIO, i varje fall om man ser till detta test.

I storleken upp till 240-280 vilket får anses vara den minsta möjliga storleken för en vettig AiO finns det 8st AIO och 13st tornkylare där fem av åtta AIO presterar bättre än samtliga tornkylare. Som sagt, jag är uppriktigt nyfiken och är bara intresserad av att se fler källor, jag är inte här för att jiddra eller bara ifrågasätta. 🙂

Givetvis finns det undantag åt båda hållen men jag kan inte se vilka dessa ”många luftkylare” är och skulle gärna vilja se fler tester som kanske inkluderar fler tornkylare. Jag känner inte riktigt till hur GN valt ut just dessa kylarlösningar men skulle gissa på att han bara är intresserad av att testa de som anses prestera bäst så jag antar att det inte heller finns några andra tornkylare som presterar bättre än de i testet men blir gärna motbevisad. 🙂

Återigen så argumenterar du utanför det som argumentet handlar om då du nu lägger till hur du tolkar ord som "många". Du säger också att du inte vill "jiddra" eller "ifrågasätta" men gör just detta. Du baserar också hela ditt argument på ett enda utfört test. Finns hur många genomförda tester som helst på både luftkylare, AIO samt även jämförelsetester mellan dessa olika kylartyper, men dessa för du själv leta upp då jag inte är Google.

Om jag skulle lägga upp tester som visar luftkylare som presterar bättre än motsvarande AIO, så skulle jag ha svårt att tro att du skulle acceptera detta för du har ju hittills vridit och vändigt på både ord och resultat för att försöka vinna argumentet.

Jag har bättre saker för mig att göra så jag lämnar denna "diskussion" med vetskapen om att jag hade rätt i det jag skrev hela tiden.

Permalänk
Musikälskare

Vatten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vatten i min bruksmaskin, luft i övriga maskiner.

Artcic Liquid Freezer II 280mm AIO som är effektiv, tyst, har viss värmebuffring och är prisvärd. Läckagerisk finns givetvis, men den är så pass låg att det är värt det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har kört vatten i snart femton år nu utan några som helst problem. Pumpen på min första vattenkylare började låta illa efter nio år så bytte den innan den dog helt. Något problem orsakade den dock inte. Skonsammare för moderkortet utan en tung luftkylare som sliter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenpai:

Stämmer inte alls då det finns många luftkylare som både presterar bättre och låter mindre än många AIO.

"Inte alls" och "inte alltid" är inte samma sak. Så kul med folk som ska "rätta" andra när de har fel själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur folk som använder vattenkylning skulle rösta på frågan "hur mycket bryr du dig om utseendet inuti chassit?", och sedan jämföra med svaren för dom som använder luftkylning. Tror att svaren ändå skulle skilja ganska mycket, med vattenfolket högre på utseende-skalan.
Själv kör jag mastodonten Noctua NH-D15s (luft) som jag är väldigt nöjd med. Perfekt att Nocuta erbjuder att skicka nya fästen när du byter CPU/moderkort också.

Permalänk
Medlem

Luft för AIO kylare är inte balla.

Permalänk
Medlem

Kör EK 360 aio på i9 14900 och är både tyst och sval.Ställ bara en bra kurva i bios. Den hörs knappt inte ens pumpen. Även Låga tenps i spel..

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har gått över till vatten. Kör med Liquid Freezer II 360mm nu. Har dock en Noctua NH-D15 liggande som reserv som jag körde med innan jag gick över till vatten.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk

Costumloop 2x420mm radiatorer. Kyler cpu+vrm, gpu och chipset.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tycker AIO känns lite meningslöst, fläkten från grafikkortet låter fortfarande.
Custom loop är för stor risk, vill slippa bry mig om vattenläckor både för datorn och golvets skull.

Men kör man en 14900 så har man inget val, inte så kul betala premium för en cpu som trottlar.

Permalänk
Medlem

Luft
Orkar inte med att underhålla vattenkylning

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Tycker AIO känns lite meningslöst, fläkten från grafikkortet låter fortfarande.
Custom loop är för stor risk, vill slippa bry mig om vattenläckor både för datorn och golvets skull.

Men kör man en 14900 så har man inget val, inte så kul betala premium för en cpu som trottlar.

Hur mycket vatten tror du att en custom loop rymmer om det skall uppstå vattenskada för golvet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Luft
Orkar inte med att underhålla vattenkylning

Inte mer underhåll med en AIO än en luftkylare. Att bygga vattenkylningen själv däremot, där kan jag förstå ditt argument.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur mycket vatten tror du att en custom loop rymmer om det skall uppstå vattenskada för golvet?

Är väl inte ovanligt att dom håller 0.5-2L beroende på storlek på reservoar?
En större pöl på golvet i några timmar mår inte ens vattenresistanta golv så bra av.

Tycker vattenkylning är coolt, men är opraktiskt på flera sätt som luft inte är.

Permalänk
Medlem

Kör AIO (Arctic Liquid Freezer II 240mm) till min 5800X3D. Är riktigt nöjd så här långt. Min gamla/förra dator var den första som jag provade att köra AIO på och jag hade inga direkta problem där heller. Innan dess var det luftkylning som gällde.

Permalänk
Medlem

Full customloop

Permalänk
Medlem

Custom vatten sedan 7 år tillbaka.
Because, why not

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är väl inte ovanligt att dom håller 0.5-2L beroende på storlek på reservoar?
En större pöl på golvet i några timmar mår inte ens vattenresistanta golv så bra av.

Tycker vattenkylning är coolt, men är opraktiskt på flera sätt som luft inte är.

Det stämmer
0.5-1L är normen.
2L för stora atx chassin.

Men gissar fler vattenskador orsakas av spilld dryck än läckande aio.

Sen vet jag inte hur mycket 2L kommer skada.. Värme, avdunstning och långsam tilrinning (ställ datorn i en back så är du dock säker)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

testade aio nu detta bygget men det blir luft igen i framtida byggen.
prestandan är bra men det är inte speciellt tyst. speciellt inte vid idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

testade aio nu detta bygget men det blir luft igen i framtida byggen.
prestandan är bra men det är inte speciellt tyst. speciellt inte vid idle.

Sätt kurvan för pumpen!
Det är knäpptyst.... Pumpen kör du med hysteres så den inte reagerar på 1s spikar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sätt kurvan för pumpen!
Det är knäpptyst.... Pumpen kör du med hysteres så den inte reagerar på 1s spikar.

Ska kolla på detta framöver. inte tänkt på det. tack

Permalänk
Medlem

Luft så man slipper krångla, custom loops är väl dock alltid bättre rent prestanda-mässigt men inget jag orkar med.

Permalänk
Medlem

Överraskad att det är så pass många som kör vattenkylt, men vi befinner oss dock på sweclockers, så det borde jag väl inte vara.

Hade varit intressant med uppföljningsfrågan AIO vs Custom loop!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

4090 och 13900 CPU med custom loop som kyler allt, ink nätagget. Luften växlas sedan med fyra st Noctua 200 mm fläktar som aldrig går annat än på lägsta hastighet. Supertyst!!

Permalänk
Medlem

Luft. Har nån svingammal Noctua med dubbla fläktar som kyler min lätt överklockade i7 2600K utan problem. Kör den på chassi-fläkt-uttaget då fläktarna inte har pwm-styrning och de varvar onödigt högt på CPU-uttaget; det innebär att BIOS varnar för att CPU-fläkten är trasig men det spelar ju ingen roll, processorn kyls tillräckligt och det är ju det som betyder något.

GPU kör jag på "silent"-inställningar, så den går bara på under belastning och kör inte överklockat, om jag fattat saken rätt. Vill ha det så tyst som möjligt då det här inte är en spelburk egentligen.

Chassifläktar kör jag med nåt vridmotstånd på fronten av datorn så de varvar kanske 800rpm eller så, kan dra upp dem mer när jag spelar eller rendrar något på sommaren, men det är inga problem egentligen, jag har stort välventilerat chassi och det hjälper nog en del. Just nu (slösurf) är datorn/moderkort (oklart var det mäts) 31C, CPU 39C och GPU 40C, och det känns ganska tyst. Skulle aldrig låta fläktarna vina för att idla på 25C liksom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

NH-D15s.chromax.black, med en extra 120mm fan baktill av blocket till 5800x, fungerar riktigt bra. Jag är nöjd, helt tyst i idle, då lever VRM kylningen om mer än alla lågspinnande fläktar, som går i stort sett helt tyst. Detta på ett Strix X570-e gaming. Och detta är ett känt oljud från VRM fläkten som inte går att styra alls på detta moderkort, tråkigt nog.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk

Luft: be quiet! Pure Rock 2 tycker den är tyst, stör inte och har pcn på bordet.
Hade AIO i tidigare PC, bytte den mot en Noctua vaddennuheter 15

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|