Permalänk
Medlem

Köpråd skärm/TV PS5 40"

Hej,

jag behöver tips på vad för skärm/tv att köpa som skall användas till nästan enbart PS5 och ev till dator i framtiden. Den får helst inte vara större än 40" och helst inte mindre än 32". Har väldigt begränsat budget så lågt pris är att föredra framför funktioner men jag vill inte köpa nått skräp.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inte mycket som är anpassat för PS5:n i den storleken ifall du tänkt dig utnyttja det PS5 är bra på, dvs 4K/60-domänen och då med HDR.

Du kan finna ett fåtal 4K-bildskärmar på 40–43 tum och 32 tum som kan närma sig en budget vad nu "väldigt begränsat" innebär. Typiskt kostar 40–43-tummarna från 6–7 kkr och uppåt, 32:or från 4–6 kkr och uppåt. Dessa kommer då fungera bra ihop med en dator i framtiden.

TV-apparater i storleken under 40–43 tum är som regel gammal panelteknik och ofta full HD och även i 1366x768 i en del fall. Dessa kan fortfarande vara rätt billiga, särskilt om man går på bottenskrapsutbudet. Men de är inte så värst roliga någonstans. Du kan i alla fall finna en enkel 4K-TV i storleken 43 tum för runt 4–5 kkr beroende på vad du köper. Dessa kan däremot ha varierande framgång som datorskärm i framtiden.

Permalänk
Medlem

tack för svar, det lutar väl åt en 43" då då storlekarna 32-40" verkar ha gått ur tiden. Har du någon att rekommendera då främst för ps5 för runt 5000:- ?

jag har försökt läsa på om alla olika märken TCL, LG, Toshiba, samsung etc men blir inte riktigt klok på vilken som är bäst.

t.ex den här

https://www.proshop.se/TV/TCL-43-TV-P635-LED-4K/3205916?utm_s...

eller

https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/lg-43nano766qa/102456...

vet ej om 60Hz är avgörande eller om man "behöver" högre, jag läste tt TCL:en hade nån funktion som kunde boosta upp till 120Hz men vet inte hur väl det kommer fungera i praktiken.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Bäst" blir det när vi talar om en modell likt LG OLED C3 i 42-tum som nog är den mest bekräftade spel-TV-apparaterna precis i rätt storlek. Den är också en populär som bildskärm till datorn. Men då minst det dubbla över din budget.

Bland de TV-modellerna för 5000 kronor är allting satt på nivån av enklast möjliga för lägsta möjliga pris. Ingen är "bäst".

Dual Line Gate hos TCL:n handlar om att panelen kan kör dubbla frekvensen i halva vertikala upplösningen vilket i praktiken blir 4K/60 och 1080p/120. Nu är det få PS5-spel som använder 120 Hz, men det kan vara en intressant finess. Jag har dock inte hört något av någon som faktiskt använder funktionen.