Hjälp! Jag får lägre FPS med ny skärm med lägre upplösning

Permalänk

Hjälp! Jag får lägre FPS med ny skärm med lägre upplösning

Hej allihopa. Jag måste få lite hjälp här. Just nu har jag en lg 38 tum skärm med upplösning 3840*1600 och har stabila fps på 175 i typ alla spel på max settings. Utan raytrazing ofc. Jag har ett 4090 kort o en cpu i9-13000k. Men jag köpte lgs 45tums skärm som har en upplösning på 3440*1440 upplösning men jag får sämre fps. Jag fattar inte varför. Har storleken nån betydelse? Trodde det var upplösningen som var krävande. Snälla hjälp 😬

Rubrik
Permalänk
Rekordmedlem

Vad är maximal bildfrekvens som respektive skärm kan visa ?
Har nån av den typ av adaptiv sync ?
Storleken spelar i vart fall ingen roll men upplösning och uppdateringsfrekvens kan påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är maximal bildfrekvens som respektive skärm kan visa ?
Har nån av den typ av adaptiv sync ?
Storleken spelar i vart fall ingen roll men upplösning och uppdateringsfrekvens kan påverka.

Den 3840*1600 har g-sync o går upp till 175hz och 3440*1440 har freesync o går upp till 240 hz. Som tex när jag drar benchmark på typ Borderlands 3 så har jag normalt över 150 med 3840*1600. Gör jag samma test med 3440*1440 så ligger jag runt 100. Jag fattar ingenting

Permalänk
Medlem

skiljer det något på skärmarnas stöd för
HDR
8/10-bit färgrymd
srgb / dci-p3 / vilka det nu finns..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

saken är den att jag lämnade tillbaka lg 45. och nu väntar jag på acers predator 45. dem har typ samma specs. ska se om det gör nån skillnad. känns som lg 45 var inte riktigt som den skulle.

Permalänk
Bildexpert 📺

FPS = datorn, grafikkortet och spelen med allt som hör till, likt synkmetod. Om en skärm visar upp oväntat FPS är det där man finner svaren i majoriteten fall. Skärmen visar bara den bild den matas med. Eftersom man ser effekterna på skärmen, associerar man det med skärmen och tror det är skärmen det är fel på.

Fast det kan förstås vara mer komplext än så.

Nu finns en viss indirekt inverkan här då mjukvara kan automatiskt reagera olika på olika skärmars förutsättningar. Klassikern på denna indirekta verkan (många forumtrådar startade) är att man får ut max 60 FPS för man inser inte/är omedveten om att man nu kör V-synk påslaget, något som mjukvaran/spelen självmant kan ha ändrat när man byter skärm.

Ett andra exempel är att spelen ändrar sina inställningar med en ny skärm på olika sätt. Likt att spelet "auto-optimerar" och tänker att skärmen med lägre upplösning då kan den köra Ultra-nivåer på allt påslaget.

Ett tredje exempel som kan vara relevant här (jag kan inte produkterna) är att med G-sync-certifierade skärmar är G-sync aktiverat från början. Med skärmar som inte är certifierade behöver adaptiv synk aktiveras separat i både Nvidia-inställningen och ofta inuti skärmens menyer. En del skärmar har olika synklägen för Freesync/VESA adaptive och de kan ha olika effekt, likt olika synkspann.

Ett fjärde exempel är hårdvarubegränsningar. 3440x1440 i 100 Hz stämmer väl med max frekvens för 18 Gbps som är basnivån för många skärmar kretsuppsättning. Det är också gränsen för HDMI 2.0/TMDS. Kör man HDMI på den nivån får man inte ut mer än 3440x1440 i 100 Hz vilket också kan förklara runt 100 FPS.

3440x1440 i 240 Hz kräver som regel DSC, alltså komprimerad signal. Undantagen är om man kör nyare DP-nivåer som DP40/UHBR10 eller HDMI/FRL med 48 Gbps. Dagens skärmar bygger däremot sällan på dessa höga nivåer utan kör äldre/lägre nivåer där man får igenom signalen tack vare DSC. Men om DSC inte aktiveras faller möjlig bandbredd tillbaka till gamla gränser, likt 100 Hz på 3440x1440. Detta sker oftast utan att man får någon som helst information om det som användare. Sådant kan även inträffa när kabeln håller för låg kvalitet.

Ett femte exempel som är sällsyntare är också relaterat till hårdvaran på kretsnivå hos skärm och GPU. Detta drabbar Nvidia-användare oftare då sambandet ligger i kretsuppsättningen i skärmen i grunden är framtagen för AMD-GPU:er och har andra toleranser på signalen, likt variationer i klockning. Då kan skärmen in ett slags default-läge mot Nvidia-kort vilket ofta är den högst frekvensen som utgör skärmens basläge, till exempel ovanför nämnda 100 Hz. Även då kan informationen i Windows. Nvidia-kontrollpanelen inte alltid stämma med vad skärmen faktiskt kör. Dessa varianter kan också märkas av på sådant som att frameskipping uppstår.

Så man behöver bli detektiv och jämföra alla instanser, likt att bekräfta i Windows, Nvidia kontrollpanelen, inuti spelen och skärmens egna menyer att man faktiskt kör skärmen i rätt upplösning och frekvens.

Permalänk

men om jag ändrar upplösning till detsamma i nvidia k , windows och spelen så borde väl det flyta på? jag får ju med mig en kabel som ska klara av upp till 240 hz. . blir bara förvånad att det flöt på så mycket sämre med en skärm med lägre upplösning... jag gillade verkligen skärmen i sig. curven och storleken. så tänkte jag att med den upplösningen så kommer mina spela flyta på ännu bättre, men icke sa nicke. vi får se vad acer har att komma med men uppskattar verkligen all hjälp tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothingisall:

men om jag ändrar upplösning till detsamma i nvidia k , windows och spelen så borde väl det flyta på? jag får ju med mig en kabel som ska klara av upp till 240 hz. . blir bara förvånad att det flöt på så mycket sämre med en skärm med lägre upplösning... jag gillade verkligen skärmen i sig. curven och storleken. så tänkte jag att med den upplösningen så kommer mina spela flyta på ännu bättre, men icke sa nicke. vi får se vad acer har att komma med men uppskattar verkligen all hjälp tack

Valde du verkligen 240hz i menyerna och fick det att bita? (räcker inte med bara upplösningen)

Det bör gå att kolla om det funkar som det ska sen: Skärmar brukar kunna visa vilken frekvens de körs i om man går in i rätt meny. Försök få upp det på skärmen nästa gång du testar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nothingisall:

men om jag ändrar upplösning till detsamma i nvidia k , windows och spelen så borde väl det flyta på? jag får ju med mig en kabel som ska klara av upp till 240 hz. . blir bara förvånad att det flöt på så mycket sämre med en skärm med lägre upplösning... jag gillade verkligen skärmen i sig. curven och storleken. så tänkte jag att med den upplösningen så kommer mina spela flyta på ännu bättre, men icke sa nicke. vi får se vad acer har att komma med men uppskattar verkligen all hjälp tack

Spelen är mycket mer än att bara välja upplösning. Det är olika grafiknivåer och andra inställningar som direkt påverkar FPS-nivån. Måste ha koll på dem med.

Kablar klarar inte Hertz. Kablar orkar en viss bandbredd. Den vanliga gränsen om 18 Gbps ger dig typiskt:
4K i 60 Hz
3440x1440 i 100 Hz
1440p i 144 Hz
1080p i 240 Hz
720p i 480 Hz

Vad kabeln sedan orkar är fortfarande beroende av övriga hårdvaran. Om du ansluter med HDMI till en skärm där kretsarna bara orkar 18 Gbps är det sak samma om HDMI-kabeln är certifierad till Ultra High Speed-nivån om 48 Gbps. Det man får ut på 3440x1440 är endast 100 Hz för det är vad kretsarna orkar som mest.

Permalänk

men okey jag gör det simpelt.
skärmen 1= 3840x1600
Skärmen 2= 3440x1440.
jag hade samma grafikinställningar i spelen. det enda jag bytte var upplösningen.
bytte i windows och nvidia och i spelen. (sen vet jag inte var jag ska byta nån mer stans)
Med skärm 1 så hade jag tex 150-175 fps i borderlands 3 i max settings.
med skärm 2 så hade jag runt 100-120 fps men samma inställningar.
skärm 1 har G-sync.
skärm 2 har freesync men compatible G-sync.
är det nått där som strular??

jag såg nån youtuber hade över 300 fps med samma rigg som mig och körde i upplösning 3440x1440.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nothingisall: ifall du körde båda skärmarna samtidigt kommer det påverka vilken FPS du får ut eftersom det belastar dator + GPU:n annorlunda. Det kan också påverkas på sätt att två krävande skärmar samtidigt begränsar tillgänglig bandbredd mellan portarna så att ena automatiskt körs i lägre frekvens. Då kan man eventuellt lösa det genom att använda en anslutning längre från varandra på grafikkortet.

Någonstans finns ett svar på varför det blev som det blev och det är sällan direkt i skärmen svaret finns. Därför riskerar samma sak inträffa med nästa skärm igen.

Permalänk

Asså jag körde körde bara en i tagen. båda var inte inkopplade.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är maximal bildfrekvens som respektive skärm kan visa ?
Har nån av den typ av adaptiv sync ?
Storleken spelar i vart fall ingen roll men upplösning och uppdateringsfrekvens kan påverka.

den hade adaptiv sync. såg jag nu. o jag har rtx 4090 kort. så det ska väl fungera?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nothingisall:

den hade adaptiv sync. såg jag nu. o jag har rtx 4090 kort. så det ska väl fungera?

Beror helt på hur du ställt in allt.. Det är garanterat inte skärmen som ger dig lägre FPS iaf, så den kan du hämta tillbaka om du gilla den.

Tips:
Använd displayportkabeln som kom med skärmen.
Stäng av Gsync. (Nvidia control panel)
Stäng av Vsync. (i spelet & nvidia control panel)
Kolla så skärmens frekvens (Hz) är inställd på max (I nvidia control panel/displaysettings -> advanced direkt i windows)

Permalänk
Bildexpert 📺

+ dubbelkolla med vilken frekvens skärmen rapporterar. Vad som är markerat i Windows/NVCP är inte alltid vad som faktiskt körs.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Beror helt på hur du ställt in allt.. Det är garanterat inte skärmen som ger dig lägre FPS iaf, så den kan du hämta tillbaka om du gilla den.

Tips:
Använd displayportkabeln som kom med skärmen.
Stäng av Gsync. (Nvidia control panel)
Stäng av Vsync. (i spelet & nvidia control panel)
Kolla så skärmens frekvens (Hz) är inställd på max (I nvidia control panel/displaysettings -> advanced direkt i windows)

haha allt det där gjorde jag. helt skadat. men kommer få hem acers 45 tum 240hz skärm på måndag om jag har tur. får se om det är samma XD lovar att jag ska uppdatera er

Permalänk

Hej folk. lovade att uppdatera när jag skulle få min acer predator 45 tum. nu är den här o den funkar exakt som den ska. riktigt bra skärm. MEN.... benen är dem sämsta. jag har alltid skärmen ganska nära mig. o benen är i vägen för mus o tangentbord. men med lite pyssel så funkar det. o LG skärmen måste varit nått fel på. men nu är jag nöjd

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt att det löste sig utan att du behöver bli detektiv som med den förra skärmen.