Hjälp med uppsättning - mesh eller något annat?

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppsättning - mesh eller något annat?

Hej gott folk,

Har just nu linksys velops gamla mesh system (3 nodes uppe och alla är trådade) men kan inte påstå att det fungerar helt felfritt. Ex, flyttar jag från ett rum till ett annat, och min Iphone måste switcha från node 1 till node 2, då får jag alltid samma fel - ”felaktigt lösenord” för nätverket. Försöker skriva in lösen på nytt men det hjälper inte. Hur jag löser det är att köra en ny kanalsökning och efteråt fungerar det bra. Nu har jag kommit till en punkt där jag vill uppgradera hela systemet. Antingen köpa ett helt nytt mesh-system eller kanske ha en helt annan setup. Finns det några förslag? Vi bor i ett en-plans hus på 220 kvm (stenhus) så den nya uppsättningen måste ha en väldigt bra täckning över hela huset. Frun/barnen blir tokiga när wifi ”inte fungerar” och det händer tyvärr alltför ofta nu på sistone. Snälla, kom med lite tips på vad jag kan hitta på.

PS: Byta ut frun/barnen är inget alternativ

Permalänk
Medlem

Vilket har du? De flesta går det att köra OpenWrt på vilket har så bra stöd för 11s (11r innebär oftast mer strul än nytta) som du kan ha, det lagar dock inte trasiga klienter (vilket mycket väl kan vara problemet också) oavsett.

Se
https://forum.openwrt.org/t/fast-seamless-roaming-through-eth...
https://forum.openwrt.org/t/setup-house-802-11r-re305-re200/1...

Permalänk
Medlem

Linksys velop men inte den som har wifi 6 - utan tidigare version. Den införskaffades för ca 6 år. En uppgradering till wifi6 är något jag har sneglat på…

Permalänk
Medlem

Jo, men om du vänder på en av punkterna så står det. 11ax kommer med stor sannolikhet inte ge dig några större prestandavinster alls i praktiken.

Permalänk
Medlem

Hej Dizzy,

Nu kan jag i princip noll om nätverk och setups så måste läsa på lite mer. Så du menar, att uppgradera mitt system kommer bara ge små fördelar? Jag bör titta på detta med Openwrt?

Permalänk
Medlem

11ac --> 11ax ger dig ~10% bättre överföringshastighet vilket handlar om i de flesta fall ~20mbit förutsatt att enheten stödjer 11ac. Det blir lite mer å bredare frekvensband men väldigt få enheter stödjer detta och det är mer känsligt för störningar så den praktiska skillnaden är i regel mindre och tom sämre om det inte är "optimala" förhållanden.

Det kan mycket väl vara värt att titta på OpenWrt men först måste du åter igen titta på om dina stöds först annars är det bortkastad tid om du nu inte tänker köpa ny hårdvara (om nuvarande inte stöds) som stödjer det. Skulle iofs rekommendera det generellt men det är en viss inlärningströskel.