Helgsnack: Vilken är din äldsta mjukvara?

Permalänk
Medlem

Trespasser. Ett av de bästa spelen jag spelat (kanske inte längre men jämförelsevis).

Har det kvar och det flyter som smält smör med 4090 och 7800x3d.
Tänk att spelutvecklarna kunde förutse att det någon gång i framtiden skulle kunna gå att få det att flyta så fint....

Köpte det år 1998 och var tvungen att spela i typ 400x300 eller 320x240 i software rendering på det inbyggda trident cyberblade grafikkortet med 8 MB delat minne, och när jag sen köpte ett riva tnt 2 pci kunde jag gå upp till 512x384 eller möjligen 640x480 och köra d3d. Men det gick väl lite "sådär". Gissar på att jag fick omkring 20-25 fps, men det gick det med.
Men nu flyter det som aldrig förr..

Minns tillbaka hur man höll på och spelade och spelade, skiträdd och utan ammunition. väntade på det perfekta tillfället att kliva fram och rusa förbi raptorn i hopp om att den inte skulle hinna ifatt innan man hann upp på det där lastbilsflaket en bit fram, där det fanns ett vapen. Och minns hur man ibland tog med sig 3-4 vapen när man bara kunde bära 2 - man fick kasta ett framåt, om och om igen, springa tillbaka, hämta, kasta osv. Those were the days.
Blev lite sugen på att spela igenom det igen nu faktiskt..

Permalänk
Medlem

Använde länge någon slags Clip History som var kompilerat typ 2001. Men det gör jag inte på senaste Windows-installationen, har inte haft behov. Äldsta jag använder mer eller mindre regelbundet idag är nog MultiAVCHD från 2012; jag sätter ibland ihop film-skivor till barnen och även familjefilmer (typ, in blurayskiva per år). Jag har inte hittat någon bra ersättare helt enkelt, däremot gör jag en del utanför programmet, det klarar inte av 4K-filmer från mobilen bra, så konvertering till bluray kör jag i exempelvis vidcoder.

Sedan har jag ju använt Irfanview och en del annat i säkert 20 år, men de uppdateras ju fortfarande så skulle inte säga att de är den äldsta mjukvaran jag kör, inte heller räknar jag in retroprogram (Amiga etc).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Äldsta mjukvaran jag har är filhanteraren Totalcommander som jag köpte 1994 och som fortfarande uppdateras och engångslicensen är giltig.

Samma här, började med Norton Commander för att hoppa över till Windows/Total Commander. Kom inte ihåg när jag köpte min licens men det var runt -94 det med och jag skulle aldrig kunna vara utan det programmet.

Permalänk
Medlem

En dator utan Windows Commander (nu Total Commander) är ingen dator.

Rockade även ACDSee ett bra tag innan jag för nåt år sedan XnView fanns. Samma gällde Paint Shop Pro 7 innan jag bytte till Paint.net.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Äldsta jag har är Workbench till min första Amiga inköpt 1987. WB 1.2

Hade jag inte sålt min C64 från -83 hade jag nog haft ännu lite äldre men allt följde med den. Däremot har jag en gammal trasig SID från den, fast det räknas knappast som mjukvara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Total Commander och AIMP.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Förutom vlc och firefox så är det nog acdsee för att snabbt visa bilder i ett gäng format.
Jag har någon gammal version utan en massa bloat som inte behöver installeras heller.

Edit: v 2.44

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Total commander, fast på telefonen.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Rekordmedlem

Räknas kommandotolken och dess klassiska kommandon ?
Annars är det nog Commodore Basic-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DVD Profiler sen 2001.

Permalänk
Medlem

Quake 2 och mIRC, startar upp mIRC oftare än Q2 nu förtiden, inte många som kör q2ctf längre

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört Winblows på väldigt många år, men Firefox och Steam är dom nog dom 2 första som installeras, oavsett vilket os jag kör. I dom extremt få tillfällen då jag måste ha med Winblows att göra så åker även Windows Commander/Total Commander in.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte så himla mycket kvar av klassikerna nu! Det är nog Firefox, har kört det sedan det minst Phoenix 0.3, som tydligen släpptes Oktober 2002. Kan ha kört version 0.2 också, är osäker.

Annars brukar jag svara Total Commander (f.d. Windows Commander) i de liknande trådar, men jag är lika nöjd med den plattformoberoende open source-varianten Double Commander, så jag kör det nu istället sedan kanske ett år bakåt. Annars har jag kört TC/WC/DC i minst 20 år nu, antagligen typ 24. Det är i stort sett samma program praktiskt sett dock.

Steam är väl också nära toppen med 20 års användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har fortfarande winamp installerat, får dock se hur länge den blir kvar efter att ha gått över till 4k tycker jag den är lite liten. Men kanske går att fixa med något skin. Varför jag kör den är nog mest nostalgi och vana.

Utöver winamp är nog den äldsta mjukvaran som jag fortfarande frekvent använder, FileZilla

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Winrar har fått följa med sen länge. Annars använder jag fortfarande Anteckningar och Paint ganska ofta men dom är ju förinstallerade så räknas väl kanske inte.

Permalänk
Medlem

Hmm uråldrig SAP skit på jobbet antagligen.

Permalänk
Medlem

Tror det ligger delat mellan WinRAR och steam. VLC ligger på en stark tredjeplats.

Permalänk
Medlem

Måste nog vara Winamp, använt sedan familjens första dator. Så Windows 95/98 någon gång. Kom ihåg att man fick tag på de första Mp3orna via diskett.
I övrigt har program bytts av allt eftersom till jag hittat de som stannar/passar mig vilket i vissa fall är rätt länge sedan. Typ: Firefox sedan starten, Libre Office strax efter forken från Open office, etc.

Permalänk
Medlem

WinRAR tror jag för egen del.

Permalänk
Medlem

Den äldsta mjukvara jag har, ligger fortfarande kvar oöppnad i originalförpackningen med cellofan plast. Det är Windows 1.0 på 5,25" disketter som jag fick personligen av Bill G Gates.

Visa signatur

Kör så det ryker / XiresOne

Permalänk

microsoft comic chat.

första chat programmet jag testade, följde med när man skaffade internet, tror året var 1998-1999 nått, kan minnas fel, var så länge sen.
programmet har följt med mig, från dator till dator till dator, vet inte varför, det har bara legat på en utav mina HDD och när jag skaffar ny dator så för jag bara över allt till den nya.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Total Commander

Windows Commander sedan 1993 numera Total Commander är det första som installeras efter OS'et.

Permalänk
Medlem

FB2K

Permalänk
Medlem

På rak arm så är det VLC med sina 23 år, Steam med 20 år och Transmission med 18 år som är äldst, om man ser till ren programmjukvara, men om man räknar in spel också, som också är en form av mjukvara, så är det Quake 2 med sina 27 år som är äldst, även om jag spelar Enhanced Edition från 2023.

Permalänk
Medlem

Editorn 'vi'.
Jag har använt det som min primära textredigerare privat sedan slutet på 90talet och är nog sannolikt den enda? texteditor jag faktiskt använt regelbundet under hela mitt arbetsliv. Programmet är från 1976 och det finns överallt.
Jag undviker gärna 'vim' eller funktioner och kortkommandon som är vim-unika för att det är inte minsta gemensamma nämnare som 'vi' är. Och då jag spenderade en massa år som unix-sysadmin blev jag van att arbeta med minsta gemensamma nämnare hela tiden för att slippa tänka på om jag satt på aix, solaris, linux etc. Och man vill inte installera extra verktyg på servrar i onödan.

Permalänk
Medlem

Har ett program "modplug" för att spela mod-filer, det står (c) 1997 i det och det är nog ungefär så länge jag använt det, sedan win95 var någorlunda nytt. Före '96 använde jag atari och mycket program från den tiden finns kvar, datorn också, men den har inte startats på många år.
Använder också nästan dagligen winamp. Installationsfilen för v1.92 med fildatum 12 juli '98 finns fortfarande kvar, men den som används är sista versionen.

Permalänk
Medlem

1995 var jag en av de leechers som gick med i ABC-klubben bara för att få Internet Mail och News billigt. Man använde ett terminalprogram för att ringa med modem till en SunOS Unix-maskin och körde programmet `pine` i textläge för att läsa och skriva mail. Pine hade en minimal text-editor som hette `pico` som också gick att köra separat.
Pine (och Pico) använde jag senare på universitetet. Numera är det vanligare att dess fria klon GNU `nano` finns installerat på ett Unix/Linux-system. Jag startar `ǹano` oftast via ett alias: samma kommando som alltid: pico.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

På rak arm så är det VLC med sina 23 år, Steam med 20 år och Transmission med 18 år som är äldst, om man ser till ren programmjukvara, men om man räknar in spel också, som också är en form av mjukvara, så är det Quake 2 med sina 27 år som är äldst, även om jag spelar Enhanced Edition från 2023.

Samma trio för mig!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

mIRC & foobar2000

Visa signatur

Intel Core i7 12700K | MSI MPG Z690 Edge WIFI DDR4 | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL14 Trident Z RGB | Noctua NH-U12A | MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC | Corsair RM850x | Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD | Fractal Design Torrent Compact: Black Solid | Acer Predator XB273U GX 270Hz

Permalänk
Medlem

Troligen Total Commander (f.d. Windows Commander), som jag köpte licens till för rejält länge sedan.

Används fortfarande dagligen, och har aldrig hittat något bättre (nej, jag är ingen fan av moderna DirOpus, föredrar den som den var till Amiga för 100 år sedan).

Visa signatur

5950X, 3090