Stor prestandaökning i Apples nya M4-krets

Permalänk
Melding Plague

Stor prestandaökning i Apples nya M4-krets

De första benchmarkresultaten har publicerats för Apples M4-krets som sitter i nya Ipad Pro och väntas komma till flera Mac-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tror många nu blir sugna på jailbreak till iPaden och sedan öppna upp de olika bristerna som folk nämner i tråden om iPaden varför de hellre vill ha MacOs.
Jag gillar dock skarpt tunnheten i den nya iPad Pro som M4 kretsen har bidragit till, detta tycker jag i just iPad fallet är viktigare än prestandaökningen.

Det blir intressant och sedan se vad som händer med de kommande Macbooks, blir de också tunnare? Sedan har vi Snapdragon Elite som konkurrerar, men de ligger i efterkälke när det gäller programutbud.
Windows x86 är grymt för man kan ha applikationer utvecklade ändå bak på 90talet som fortfarande fungerar felfritt. I princip alla tillverkare av ej konsument teknikutrustning prioriterar windows för det är det tekniker som programmerar dessa hårdvaror använder.

Med windows för Arm så är i princip alla windows historikfördelar borta. Så det blir intressant att se vad som händer.. Vi går dessutom emot tider att folk gör allt mindre lokalt på datorn, så val av operativsystem får mindre betydelse.

*edit*
En surfplatta med snapdragon kanske blir mer universal så den även fungerar som en ersättare för laptops som hade räckt för en väldigt stor skara användare, det är positivt och då kanske Apple även förbättrar iPad os.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte bara är högre frekvenser och effekt som ligger bakom. Mycket imponerande med 20%+ oavsett

Permalänk

Eftersom inte alla mjukvaror kan använda sig av dom energieffektiva kärnorna (inte ens Apples egna Logic Pro, men det kanske ändras med version 11), så blir benchmark extra problematiska. Sen vet man inte i vilka konfigurationer processorn kommer att komma till olika datorer. Finns en risk att air bara kommer med versionen med 3 prestanda kärnor, och det blir som med m3 pro, ett steg ned i prestanda mot föregående modell, om man ska köra någon av alla mjukvaror som bara kan använda prestanda kärnorna. Eller att air med 4 prestanda kärnor blir ett dyrt tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas det inte bara är högre frekvenser och effekt som ligger bakom. Mycket imponerande med 20%+ oavsett

Batteriet i nya är något mindre än förra generationen men pro:n ska ha samma batteritid fortfarande.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows x86 är grymt för man kan ha applikationer utvecklade ändå bak på 90talet som fortfarande fungerar felfritt.

Nja, har du testat? Det är inte många gamla program som lirar felfritt. Comparability mod kör bara win7 typ. Krävs nästan alltid nån del emuleringa av tredje part för att få gamla spel att fungera i win11.

Så felfritt är det inte

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Datavetare

Detta behöver nog en kommentar, för naturligtvis finns det brister i alla benchmarks, men majoriteten av klagomålen på de senare versionerna av GB är i majoriteten av fallen gjorda med noll kunskap

"Geekbench är ett test som har anklagats för att inte ge en träffsäker bild av applikationsprestanda, så tills fler testresultat har publicerats kan det vara vettigt att ta dessa med en nypa salt."

Enda som gör detta sant är att det finns en enorm spännvidd av vad som utgör huvudsaklig flaskhals, för varje enskild person vill de egentligen bara veta hur fallen de bryr sig om står sig.

Undantaget det: någon får gärna peka på någon benchmark som ens kommer i närheten av GB6 när det kommer till att ge en relativt heltäckande bild av "prestanda i allmänhet". Ett exempel på fel svar är Cinebench, det är typexemplet på en benchmark med de brister många försöker fästa på GB6.

Det finns saker att tänka på som potentiellt snedvrider resultaten, men tror inget går i den riktningen kritiken vill få det till.

Kompilator
GB6 använder samma kompilator på alla plattformar, clang. Det är bra då man tar bort en skillnad bara för att man jämför olika OS, men det är inte den typiska kompilatorn på Windows eller Linux.

På Linux används clang, men GCC är fortfarande klart vanligare. GCC och clang tenderar ge väldigt snarlik prestanda.

På Windows används clang allt mer då den nästan alltid ger lika bra eller bättre prestanda jämfört med MSVC++ (som idag lär användas för klart över 90 % av fallen).

Fel som görs: Windows resultatet är lite högre ställt mot andra plattformar än vad som är fallet i "verkligheten"

Användning av specifika instruktioner

Vissa av deltesterna använder väldigt specifik optimering med AVX/AVX-512 och NEON på ARM64. Det gör att t.ex. CPUer med AVX presterar väldigt bra i deltesterna för raytracing och några till. Vidare presterar CPUer med AVX-512 stöd extra bra i machine-learning testerna.

Intel har inte gjort många rätt på senare år, en av de få saker de ändå har gjort väldigt bra är programvara/bibliotek som effektivt utnyttjar just AVX och AVX-512. Spekulationen är också att M4 fått något som kallas SME (Scalable Matrix Extensionsion) och som förklarar den enorma prestandaboos:en i vissa machine-learning fall (object detection).

På det stora hela har detta gynnat x86_64, inte ARM64, fram till nu. Men helt korrekt så för GB6 använder samma verktyg/bibliotek som "riktiga" program och Intel har faktiskt gjort ett lysande jobb med saker som Embree, MKL, ISPC etc som ger bra utdelning på CPUer med AVX/AVX-512 (så även Zen gynnas, speciellt Zen 4).

"Dålig skalning med CPU-kärnor"

Fram till GB5 gjorde man samma misstag här som i de flesta CPU-benchmarks. Detta kommer nog av historik från att "många kärnor" var nytt och spännande samt att man ville ha ett test som visade att CPUer med många kärnor presterade bättre.

Vad GB6 nu gör är att man simulerar verkliga multitrådade applikationer, mot att tidigare kört flera instanser av testet (en på varje CPU-tråd).

Detta gör att GB6 nu inte alls skalar som t.ex. Cinebench, det skalar mer som t.ex. spel med kärnor (rent krasst skalar spel rätt generellt rätt dåligt, så GB6 skalar bättre än så).

Har ska man inte sticka under stolen med att det gynnar ARM64 betydligt mer än x86_64, men det är för detta är något ARM64 är fundamentalt bättre på än x86_64 så samma gäller i "riktiga applikationer"

Race-to-sleep

Sista värt att kommentera är att GB är designad för att primärt testa hur responsiv en enhet kommer kännas. Man har en kort paus (2sek i GB6) mellan varje deltest för att CPUn ska hinna svalna. Detta gör att CPUn kommer kunna utnyttja sin boost-frekvens väldigt väl.

Detta gynnar mobiler och framförallt Intels/AMDs CPUer för bärbara. I "verkligheten" kommer desktop CPUer prestera bättre ställt mot laptop CPUer. Men det gäller inte Apple undantaget MBA, för deras CPUer likt x86_64 desktop-monster throttlar inte över tid.

Så här är egentligen en rejäl snedvridning, fast till fördel Intel/AMD, inte Apple!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Hoppas det inte bara är högre frekvenser och effekt som ligger bakom. Mycket imponerande med 20%+ oavsett

P-kärnorna i M4 verkar klocka samma som för M3 och då ser det ut att vara ~10 % fördel M4 på de fall som inte avviker rejält ("AI-testerna" där spekulationen är att M4 fått SME, Intel har motsvarande med deras AMX).

Värt att nämna kring MT-prestandan är att denna "förvuxna miniräknare" matchar CPUer som 7800X3D, och i ST är den 35 % snabbare.

Sätter lite perspektiv på hur brutalt akterseglad x86_64 blivit av Apple, för även 7800X3D som är snabbast spel-CPU och väldigt energieffektiv för att vara en x86_64 är långsammare ST och åker på stryk med typ faktor 1:10 i perf/W MT.

Både AMD och numera även Intel (med Meteor Lake) har CPU-modeller med bättre perf/W än 7800X3D, men de är då inte lika snabba i absoluta tal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med windows för Arm så är i princip alla windows historikfördelar borta.

Kör inte Windows 11 ARM64 appar gjorda för x86/x64 relativt obehindrat idag? Dvs på samma sätt som Rosetta2 i macOS.

Detta fungerade utmärkt redan för 3-4 år sedan i Windows 10 ARM64 på min MacBook Air M1.

Microsofts dilemma är snarare att deras ARM64-kretsar hittills har varit skräp.

Edit: Undrar hur effektivt Windows och dess program hade kunnat vara om det kompilerats för modernare hårdvara.

Som exempel är Chromium 25% snabbare i Speedometer för mig med AVX2 aktiverat. Dvs instruktioner från 2013!

Apple har en stor fördel när optimeringar för Apple Silicon kan läggas till nära nog direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

”Geekbench är ett test som har anklagats för att inte ge en träffsäker bild av applikationsprestanda, så tills fler testresultat har publicerats kan det vara vettigt att ta dessa med en nypa salt.”

Läs hela artikeln här

Källa på detta? Som jag förstått det är Geekbench 6 utvecklat just för att vara representativt för en bredd av olika produktivitetsappar samt mer lätt vardagsanvändande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Värt att nämna kring MT-prestandan är att denna "förvuxna miniräknare" matchar CPUer som 7800X3D, och i ST är den 35 % snabbare.

Helt off-topic men jag kunde inte låta bli att skratta lite åt att den "förvuxna miniräknaren" faktiskt saknar miniräknare!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Helt off-topic men jag kunde inte låta bli att skratta lite åt att den "förvuxna miniräknaren" faktiskt saknar miniräknare!

Det är ju det nya! Antligen har M4 kraften nog att driva den

https://www.macrumors.com/2024/04/23/calculator-app-for-ipad-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är ju det nya! Antligen har M4 kraften nog att driva den

https://www.macrumors.com/2024/04/23/calculator-app-for-ipad-...

Ja, men den saknar fortfarande miniräknare vid release!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Helt off-topic men jag kunde inte låta bli att skratta lite åt att den "förvuxna miniräknaren" faktiskt saknar miniräknare!

Du kan skriva dina tal direkt i sökfunktionen om du vill räkna.

(Ja, jag vet att det är ett meme att det inte finns någon miniräknare i iPadOS per default. Vill bara tipsa om att det trots allt går även utan nätverk eller andra appar nedladdade)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du kan skriva dina tal direkt i sökfunktionen om du vill räkna.

(Ja, jag vet att det är ett meme att det inte finns någon miniräknare i iPadOS per default. Vill bara tipsa om att det trots allt går även utan nätverk eller andra appar nedladdade)

Ja, det gör jag på macOS "hela tiden" och det har i princip ersatt kalkylatorn helt. Men skulle nog aldrig få för mig att göra det på mobil eller surfplatta. det tar för lång tid att "skriva" +,-,% osv när man måste bläddra mellan olika tangentbordsuppsättningar jämfört med att trycka på respektive knapp i miniräknaren.

Det var bara lite kul, det är inget problem - och kalkylatorn kommer ju snart officiellt också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken och körde Geekbench 6 på min intel core i7 13700K (på Linux).
Fick 3123 poäng single core och 16107 multi core.
Ungefär som en surfplatta i prestanda då...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Detta behöver nog en kommentar, för naturligtvis finns det brister i alla benchmarks, men majoriteten av klagomålen på de senare versionerna av GB är i majoriteten av fallen gjorda med noll kunskap

"Geekbench är ett test som har anklagats för att inte ge en träffsäker bild av applikationsprestanda, så tills fler testresultat har publicerats kan det vara vettigt att ta dessa med en nypa salt."

Enda som gör detta sant är att det finns en enorm spännvidd av vad som utgör huvudsaklig flaskhals, för varje enskild person vill de egentligen bara veta hur fallen de bryr sig om står sig.

Undantaget det: någon får gärna peka på någon benchmark som ens kommer i närheten av GB6 när det kommer till att ge en relativt heltäckande bild av "prestanda i allmänhet". Ett exempel på fel svar är Cinebench, det är typexemplet på en benchmark med de brister många försöker fästa på GB6.

Det finns saker att tänka på som potentiellt snedvrider resultaten, men tror inget går i den riktningen kritiken vill få det till.

Kompilator
GB6 använder samma kompilator på alla plattformar, clang. Det är bra då man tar bort en skillnad bara för att man jämför olika OS, men det är inte den typiska kompilatorn på Windows eller Linux.

På Linux används clang, men GCC är fortfarande klart vanligare. GCC och clang tenderar ge väldigt snarlik prestanda.

På Windows används clang allt mer då den nästan alltid ger lika bra eller bättre prestanda jämfört med MSVC++ (som idag lär användas för klart över 90 % av fallen).

Fel som görs: Windows resultatet är lite högre ställt mot andra plattformar än vad som är fallet i "verkligheten"

Användning av specifika instruktioner

Vissa av deltesterna använder väldigt specifik optimering med AVX/AVX-512 och NEON på ARM64. Det gör att t.ex. CPUer med AVX presterar väldigt bra i deltesterna för raytracing och några till. Vidare presterar CPUer med AVX-512 stöd extra bra i machine-learning testerna.

Intel har inte gjort många rätt på senare år, en av de få saker de ändå har gjort väldigt bra är programvara/bibliotek som effektivt utnyttjar just AVX och AVX-512. Spekulationen är också att M4 fått något som kallas SME (Scalable Matrix Extensionsion) och som förklarar den enorma prestandaboos:en i vissa machine-learning fall (object detection).

På det stora hela har detta gynnat x86_64, inte ARM64, fram till nu. Men helt korrekt så för GB6 använder samma verktyg/bibliotek som "riktiga" program och Intel har faktiskt gjort ett lysande jobb med saker som Embree, MKL, ISPC etc som ger bra utdelning på CPUer med AVX/AVX-512 (så även Zen gynnas, speciellt Zen 4).

"Dålig skalning med CPU-kärnor"

Fram till GB5 gjorde man samma misstag här som i de flesta CPU-benchmarks. Detta kommer nog av historik från att "många kärnor" var nytt och spännande samt att man ville ha ett test som visade att CPUer med många kärnor presterade bättre.

Vad GB6 nu gör är att man simulerar verkliga multitrådade applikationer, mot att tidigare kört flera instanser av testet (en på varje CPU-tråd).

Detta gör att GB6 nu inte alls skalar som t.ex. Cinebench, det skalar mer som t.ex. spel med kärnor (rent krasst skalar spel rätt generellt rätt dåligt, så GB6 skalar bättre än så).

Har ska man inte sticka under stolen med att det gynnar ARM64 betydligt mer än x86_64, men det är för detta är något ARM64 är fundamentalt bättre på än x86_64 så samma gäller i "riktiga applikationer"

Race-to-sleep

Sista värt att kommentera är att GB är designad för att primärt testa hur responsiv en enhet kommer kännas. Man har en kort paus (2sek i GB6) mellan varje deltest för att CPUn ska hinna svalna. Detta gör att CPUn kommer kunna utnyttja sin boost-frekvens väldigt väl.

Detta gynnar mobiler och framförallt Intels/AMDs CPUer för bärbara. I "verkligheten" kommer desktop CPUer prestera bättre ställt mot laptop CPUer. Men det gäller inte Apple undantaget MBA, för deras CPUer likt x86_64 desktop-monster throttlar inte över tid.

Så här är egentligen en rejäl snedvridning, fast till fördel Intel/AMD, inte Apple!!!

Jag är lite nyfiken här..

Tänker spontant på 3Dmark-testsviten, borde det inte komma nära verkliga scenarion? Framförallt i de tester som lastar både processor och grafikdel samtidigt. Visserligen är det tester primärt designade för 3D-rendering, men även processordelarna i testet borde väl vara relativt representativt, om jag inte totalt missat att de kör några konstiga instruktioner. Sedan är det oftast längre tester, som då även sätter kylningen på prov.

Genuin fråga, känner inte att jag har superbra koll på vad som händer "under huven" i dessa tester

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Yatagarasu:

Jag är lite nyfiken här..

Tänker spontant på 3Dmark-testsviten, borde det inte komma nära verkliga scenarion? Framförallt i de tester som lastar både processor och grafikdel samtidigt. Visserligen är det tester primärt designade för 3D-rendering, men även processordelarna i testet borde väl vara relativt representativt, om jag inte totalt missat att de kör några konstiga instruktioner. Sedan är det oftast längre tester, som då även sätter kylningen på prov.

Genuin fråga, känner inte att jag har superbra koll på vad som händer "under huven" i dessa tester

Cinebench är en riktigt bra benchmark om målet är att specifikt köra den renderingsmotorn.

Men det är en rätt usel benchmark för att svara på frågan: hur bra presterar denna CPU i allmänhet då detta use-case är rätt mycket ett uddafall i vad som är flaskhals och hur det t.ex. skalar med CPU-kärnor.

Det går att bygga en CPU som får astronomiskt resultat i CB2024, men som är direkt värdelös som CPU ändå i majoriteten av fallen normalanvändaren stöter på. Faktum är att det finns rätt gott om den typen av CPUer idag, vi kallar dem GPU

Sen finns ju massor med udda-fall. Kan ta mig själv, just bryr jag primärt om två specifika saker: hur bra är CPUn för programutveckling och hur bra är den på maskininlärning. Det optimala här är inte direkt det optimala för en surfdator, speldator eller renderingsdator (även om det finns vissa gemensamma nämnare mot en renderingsdator).

Det GB6 gör bättre än alla andra benchmarks jag kan komma på är att man där testar ett väldigt brett batteri av fall. I praktiken kommer bara några av dessa vara relevant för varje specifik användare, men en CPU som är generellt bra kommer få bra GB6 poäng.

Tar vi 3DMark är det, delvis, ett bra test för en speldator. Men även här går det bygga ett rätt obalanserat system som presterar super i 3DMark, men är bara en OK speldator och rätt kass dator för rätt många "normala" användarfall. Bara lägga enormt tung fokus på GPU-delen, stoppa in halvdan CPU och i stort sett skita i disk-prestanda, mängd RAM, hastighet på RAM etc.

GB6 bryr sig inte heller i disk-hastighet eller mängd RAM (däremot är hastighet mot RAM delvis viktigt, AI/ML-prestanda påverkas av detta, men övrigt bryr sig inte jättemycket). Svårt att se hur man kan få bra GB6 poäng utan att ha en CPU som är väldigt snabb. Nytt i GB6 är också att en "kass" CPU med massor med CPU-kärnor kommer inte ens få jättehög poäng i MT-delen (och den blir just kass i ST), vilket är rätt exakt hur en sådan CPU kommer vara i "verkligheten".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Shit vad dom manglar ur sig kretsar! Vad är det som gör att dom kan göra så här stora ökningar?

Det är väl knappast så att amd/intel släpper cpuer med +25% varje(?) år?

Kul att det går framåt, men känns ju tungt att droppa 30-40k på en iPad/mac som blir krossad ett år senare….

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tar vi 3DMark är det, delvis, ett bra test för en speldator. Men även här går det bygga ett rätt obalanserat system som presterar super i 3DMark, men är bara en OK speldator och rätt kass dator för rätt många "normala" användarfall. Bara lägga enormt tung fokus på GPU-delen, stoppa in halvdan CPU och i stort sett skita i disk-prestanda, mängd RAM, hastighet på RAM etc.

Sen ska det tilläggas att CPU-delen i 3DMarks standardtest börjar bli lite gammal och kan inte hantera fler än 16 trådar på ett vettigt sätt, vet inte om det samma gäller för CPU Profile-testet. När jag satt på en 5950X så höjde jag min CPU score med 2500-3000 poäng genom att stänga av SMT och samma trick används av proffsklockarna när de försöker sätta nya rekord.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Detta behöver nog en kommentar, för naturligtvis finns det brister i alla benchmarks, men majoriteten av klagomålen på de senare versionerna av GB är i majoriteten av fallen gjorda med noll kunskap

"Geekbench är ett test som har anklagats för att inte ge en träffsäker bild av applikationsprestanda, så tills fler testresultat har publicerats kan det vara vettigt att ta dessa med en nypa salt."

Enda som gör detta sant är att det finns en enorm spännvidd av vad som utgör huvudsaklig flaskhals, för varje enskild person vill de egentligen bara veta hur fallen de bryr sig om står sig.

Undantaget det: någon får gärna peka på någon benchmark som ens kommer i närheten av GB6 när det kommer till att ge en relativt heltäckande bild av "prestanda i allmänhet". Ett exempel på fel svar är Cinebench, det är typexemplet på en benchmark med de brister många försöker fästa på GB6.

Det finns saker att tänka på som potentiellt snedvrider resultaten, men tror inget går i den riktningen kritiken vill få det till.

Kompilator
GB6 använder samma kompilator på alla plattformar, clang. Det är bra då man tar bort en skillnad bara för att man jämför olika OS, men det är inte den typiska kompilatorn på Windows eller Linux.

På Linux används clang, men GCC är fortfarande klart vanligare. GCC och clang tenderar ge väldigt snarlik prestanda.

På Windows används clang allt mer då den nästan alltid ger lika bra eller bättre prestanda jämfört med MSVC++ (som idag lär användas för klart över 90 % av fallen).

Fel som görs: Windows resultatet är lite högre ställt mot andra plattformar än vad som är fallet i "verkligheten"

Användning av specifika instruktioner

Vissa av deltesterna använder väldigt specifik optimering med AVX/AVX-512 och NEON på ARM64. Det gör att t.ex. CPUer med AVX presterar väldigt bra i deltesterna för raytracing och några till. Vidare presterar CPUer med AVX-512 stöd extra bra i machine-learning testerna.

Intel har inte gjort många rätt på senare år, en av de få saker de ändå har gjort väldigt bra är programvara/bibliotek som effektivt utnyttjar just AVX och AVX-512. Spekulationen är också att M4 fått något som kallas SME (Scalable Matrix Extensionsion) och som förklarar den enorma prestandaboos:en i vissa machine-learning fall (object detection).

På det stora hela har detta gynnat x86_64, inte ARM64, fram till nu. Men helt korrekt så för GB6 använder samma verktyg/bibliotek som "riktiga" program och Intel har faktiskt gjort ett lysande jobb med saker som Embree, MKL, ISPC etc som ger bra utdelning på CPUer med AVX/AVX-512 (så även Zen gynnas, speciellt Zen 4).

"Dålig skalning med CPU-kärnor"

Fram till GB5 gjorde man samma misstag här som i de flesta CPU-benchmarks. Detta kommer nog av historik från att "många kärnor" var nytt och spännande samt att man ville ha ett test som visade att CPUer med många kärnor presterade bättre.

Vad GB6 nu gör är att man simulerar verkliga multitrådade applikationer, mot att tidigare kört flera instanser av testet (en på varje CPU-tråd).

Detta gör att GB6 nu inte alls skalar som t.ex. Cinebench, det skalar mer som t.ex. spel med kärnor (rent krasst skalar spel rätt generellt rätt dåligt, så GB6 skalar bättre än så).

Har ska man inte sticka under stolen med att det gynnar ARM64 betydligt mer än x86_64, men det är för detta är något ARM64 är fundamentalt bättre på än x86_64 så samma gäller i "riktiga applikationer"

Race-to-sleep

Sista värt att kommentera är att GB är designad för att primärt testa hur responsiv en enhet kommer kännas. Man har en kort paus (2sek i GB6) mellan varje deltest för att CPUn ska hinna svalna. Detta gör att CPUn kommer kunna utnyttja sin boost-frekvens väldigt väl.

Detta gynnar mobiler och framförallt Intels/AMDs CPUer för bärbara. I "verkligheten" kommer desktop CPUer prestera bättre ställt mot laptop CPUer. Men det gäller inte Apple undantaget MBA, för deras CPUer likt x86_64 desktop-monster throttlar inte över tid.

Så här är egentligen en rejäl snedvridning, fast till fördel Intel/AMD, inte Apple!!!

Måste bara säga att dina inlägg är otroligt initierade och givande. Jag läser dem alltid med stor behållning. Tack för att du bidrar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Shit vad dom manglar ur sig kretsar! Vad är det som gör att dom kan göra så här stora ökningar?

Det är väl knappast så att amd/intel släpper cpuer med +25% varje(?) år?

De släppte sargen och började på ny kula, amd/intel piskar en döende åsna och får den att gå några steg till.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Cool.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kul att det går framåt, men känns ju tungt att droppa 30-40k på en iPad/mac som blir krossad ett år senare….

Det gör inte så mycket. Har en MacBook Pro 16" med M1 Max och den presterar fortfarande riktigt bra och kommer förmodligen hålla sig i många år till. Även folk som har MacBook Air M1 verkar vara nöjda. När nya modeller lanseras brukar man kunna göra bra deal på fjolårets modeller.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att dessa benchmarks bara är preliminära och gäller för de iPads med SSD:er på 1 och 2TB. De övriga saknar 1 prestandakärna och har bara 8GB minne. Deras benchmarks är 3630 / 13060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av systra:

Värt att notera är att dessa benchmarks bara är preliminära och gäller för de iPads med SSD:er på 1 och 2TB. De övriga saknar 1 prestandakärna och har bara 8GB minne. Deras benchmarks är 3630 / 13060.

Sen ska vi inte glömma bort att detta är en surfplatta, blir riktigt intressant när M4 kommer i datorer istället, M4 Pro, Max, Ultra.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sen ska vi inte glömma bort att detta är en surfplatta, blir riktigt intressant när M4 kommer i datorer istället, M4 Pro, Max, Ultra.

Blir det verkligen så intressant?

Jag har en Macbook Pro, och en Lenovo X1, jag märker ingen skillnad vid normal användning.

Mest programmering, men också en del 3D (när ju ingen av dom något prestandamonster för 3D, men det funkar att göra enkla produktbilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Blir det verkligen så intressant?

Jag har en Macbook Pro, och en Lenovo X1, jag märker ingen skillnad vid normal användning.

Ja, jag tycker utveckling av produkter och prestanda såsom CPU:er är intressant, sen rättade jag din text ovan.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, jag tycker utveckling av produkter och prestanda såsom CPU:er är intressant, sen rättade jag din text ovan.

Då får du ju någonstans hävda att jag antingen är sinnesslö (så kan det vara 😏) som inte märker någon skillnad, annars hävdar ju jag att det för en normal/power-user på dom områdena inte märks någon skillnad.

Min MacBook kan såklart vara dubbelt så snabb som min Lenovo, utan att det märks någon skillnad.

Det är det som är min poäng.

Att i princip 100% av alla benchmarks är helt meningslösa för 95% av användarna.