Asus ville ha 30 000 för trasig kontakt på 4090

Permalänk

Garanti även på skärmar

Kan även säga att asus garanti på skärmar har märkliga garanti / ersättnings produkter. Köpte en ny skärm och det var fel på skärmen. Fick en ersättnings skärm och förlora orginal lådan till skärmen, samt att ersättnings skärmen var även.trasig. Sen efter 3 byten av dessa skärmar hävde jag köpet. Men tycker det är märkligt att sådant stort företag hanterar sina kunder så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En Asus-kund i Kanada drabbades av en trasig strömkontakt på sitt RTX 4090-kort. Asus prisförslag för reparationen var högre än nypris för kortet.

Läs hela artikeln här

Asus beteende när det kommer till repetitioner har ju fått utstå enorm kritik får alla håll och kanter på sistone. GN hade till exempel problem med deras support när de sände in en Ally som hade problem med sina joysticks. De fick en faktura på $200 och förklaringen att de var "tvungen" att byta display. De nekade även garantiärendet för att de fann en repa och hotade att om GN inte betalade så skulle de sända tillbaka Allyn demonterad.

Så det går inte alls bra för Asus kundsupport just nu.

Skrivet av CoolingenJulian:

Detta får mig att tänka. Vilket märke skulle ni som är lite mer kunniga säga är bäst? Baserat på prestanda och kundservice.

Väldigt svårt att säga eftersom företagen verkar turas om idag att försöka lura sina kunder och kringgå avtal. Har personligen inte haft några problem med MSI men deras byggkvalité har sjunkit ganska rejält de senaste åren. Gigabyte gör stabila moderkort men deras grafikkort och kundsupport är en labyrint så jag hade sagt MSI och Asus för två-tre år sedan men nu vet jag ej.

Skrivet av zOlid:

Tesla ersätter inte kunder som tvättat sin nya Cybertruck, och den blivit brickad pga dum design. Så... Its not that far stretched!

Nästan allt kring Cybertruck bara skriker dålig design och det är ironiskt nog "Musks" egna lilla skötebarn det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Snarare tur att vi inte behöver gå igenom Asus utan att man går via återförsäljare. Lagstiftningen är bra, men det finns gått om oseriösa företag som fortsatt gör hur de vill

Nu har ju återförsäljare oftast egna garantin och de är ofta ett år. Om kortet går sönder efter ett år vad gör man då?

Permalänk
Medlem

Jag har kört asus modekort i säkert 10-12 år och senaste modekort köptes för 1.5 år sedan, produktern har funkar bra för mig har väl haft turen att inte behöva göra rma.
Idag har jag 3 produkter från dom en router , tangentbord och moderkort. , kanske man ska undvika dom i framtiden får se men verkar ifs vara samma skit med alla större märken.
Men just nu är jag nöjd med deras produkter.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Fan va synd. Har alltid haft bra erfarenhet av Asus produkter, och i alla fall förr va de synonymt med god kvalitet.

Kundsupport är en del av upplevelsen när det gäller kvalitet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det där kortet blev en dyr affär för honom, jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu har ju återförsäljare oftast egna garantin och de är ofta ett år. Om kortet går sönder efter ett år vad gör man då?

Reklamerar, vi har 3 års reklamationsrätt i Sverige.
Det är inte samma sak som garanti.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu har ju återförsäljare oftast egna garantin och de är ofta ett år. Om kortet går sönder efter ett år vad gör man då?

Nu för tiden har komponenter 2-3 års tillverkare garanti.
Ibland längre om man registrerar sin produkt.
Moderkort, grafikkort, skärmar etc. Många som har 2-3 års garanti.
Tror jag aldrig sett någon bara lämna ett år garanti, alltså tillverkar garanti.
Butikerna lämnar oftast bara 1-2 års garanti.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Snusfri

Finns det något techbolag idag som inte fular sig?
Vi hade EVGA tidigare men det är svunna tider.

Gigabyte, MSI, mfl har alla svinat sig på något vis.

Känns som att ASRock är dom som är bäst just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sly_Stupid:

Kan även säga att asus garanti på skärmar har märkliga garanti / ersättnings produkter. Köpte en ny skärm och det var fel på skärmen. Fick en ersättnings skärm och förlora orginal lådan till skärmen, samt att ersättnings skärmen var även.trasig. Sen efter 3 byten av dessa skärmar hävde jag köpet. Men tycker det är märkligt att sådant stort företag hanterar sina kunder så här.

Skippade just Asus när jag skulle ha en ny skärm efter att jag läst om många som haft samma problem som du upplevt där man köpt en skärm som inte fungerar eller har någon typ av fel där sedan ersättningsskärmen också varit trasig som man fått hem. De verkar ha extremt dåliga funktionstest på sina skärmar.

Har som tur är inte haft några problem med mina Asus produkter men kommer inte välja dem något mer tills vidare.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Efter allt som Gamers Nexus grävt upp så ligger nu Asus samt EK längst ned på listan. Har kört båda i många många (sa jag många?) år men efter dessa skräckhistorier är jag redo att kolla på annat håll. Det känns som Asus tar betalt för premium utan att erbjuda något tillbaka, varken gällande datorkomponenter eller support.

Undviker MSI, Gigabyte om man vill ha kvalitet. Vad finns kvar Asrock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Nu för tiden har komponenter 2-3 års tillverkare garanti.
Ibland längre om man registrerar sin produkt.
Moderkort, grafikkort, skärmar etc. Många som har 2-3 års garanti.
Tror jag aldrig sett någon bara lämna ett år garanti, alltså tillverkar garanti.
Butikerna lämnar oftast bara 1-2 års garanti.

Vad jag vet har Apple bara 1 års tillverkargaranti på deras enheter. iPhone och iPad är jag helt säker på att det är 1 år, men även deras andra produkter/enheter har jag för mig är bara 1 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet har Apple bara 1 års tillverkargaranti på deras enheter. iPhone och iPad är jag helt säker på att det är 1 år, men även deras andra produkter/enheter har jag för mig är bara 1 år

Handlar inte Apple. Kommer aldrig hända.
Min Pixel 7 Pro har 2 år.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Handlar inte Apple. Kommer aldrig hända.

Ok, svarade bara på "Tror jag aldrig sett någon bara lämna ett år garanti, alltså tillverkar garanti.".

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ge mig en ny kontakt och 10k lagar jag den åt honom

Snacka om att försöka suga ut konsumenter till max.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, svarade bara på "Tror jag aldrig sett någon bara lämna ett år garanti, alltså tillverkar garanti.".

Jo jag förstår
Var inget illa menat mot dig
Bara avskyr Apple som pesten.
Den dagen sonen vill ha en Apple..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Den dagen sonen vill ha en Apple..

...ger du honom en hel påse royal gala.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Undviker MSI, Gigabyte om man vill ha kvalitet. Vad finns kvar Asrock?

Asrock är stabilt märke på senare år. Men det var länge de inte var ett särskillt bra märke.

Har ett Asrock x470 Taichi moderkort som fungerar riktigt bra vid överklockning till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Undviker MSI, Gigabyte om man vill ha kvalitet. Vad finns kvar Asrock?

Asrock ägs väl helt eller delvis av Asus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Asrock ägs väl helt eller delvis av Asus?

Ja de är huvudbolaget i koncernen. Men de äger inte ASRock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med i svängarna så mycket de senaste åren, men för mig så har Asus varit det märke man kan lita på?

Generellt haft lite högre kvalitet och bättre garantier än Gigabyte, MSI och andra mindre märken. Asrock har för mig varit ett bra billigt alternativ men inte med samma kvalitetsnivå.

Mycket tråkigt att höra att de har gått ner sig på det här viset.

Vilka märken på moderkort, grafikkort osv. är att lita på idag?

Permalänk
Medlem

Jag hade själv ett supportärende med Asus där jag får en laptop där pekplattan inte fungerade.
Skickades till nederländerna via fedex. Tog 5 arbetsdagar så hade de fixat den och skickar tillbaka den.
Jag blev väldigt nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Jag hade själv ett supportärende med Asus där jag får en laptop där pekplattan inte fungerade.
Skickades till nederländerna via fedex. Tog 5 arbetsdagar så hade de fixat den och skickar tillbaka den.
Jag blev väldigt nöjd.

För 10 år sen eller förra veckan? Det är ju alltså på senare tid som ASUS fått mycket kritik, senaste 2 åren typ.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte hängt med i svängarna så mycket de senaste åren, men för mig så har Asus varit det märke man kan lita på?

Generellt haft lite högre kvalitet och bättre garantier än Gigabyte, MSI och andra mindre märken. Asrock har för mig varit ett bra billigt alternativ men inte med samma kvalitetsnivå.

Mycket tråkigt att höra att de har gått ner sig på det här viset.

Vilka märken på moderkort, grafikkort osv. är att lita på idag?

Exakt det jag också trodde men...tydligen inte. ASUS var det märket som stod för kvalitet och prestanda men kan kosta därefter?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört EVGA/ASUS sen 20år tillbaka. Först skildes Nvidia/EVGA åt och nu ASUS skandal, lite synd en sån fin era ska avslutas på detta visset.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Asus pissar på sina kunder och sällar sig till MSI och Gigabyte som tillverkare jag aldrig någonsin kommer att köpa från.
Det finns inte många kvar nu. Jag får snart byta hobby till virkning eller något.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte hängt med i svängarna så mycket de senaste åren, men för mig så har Asus varit det märke man kan lita på?

Generellt haft lite högre kvalitet och bättre garantier än Gigabyte, MSI och andra mindre märken. Asrock har för mig varit ett bra billigt alternativ men inte med samma kvalitetsnivå.

Mycket tråkigt att höra att de har gått ner sig på det här viset.

Vilka märken på moderkort, grafikkort osv. är att lita på idag?

Att vara märkestrogen när det gäller datordelar har aldrig varit en bra idé. För ett par år sedan var MSI i blåsväder när de försökte tvinga testare att köra vissa inställningar som skulle få deras produkter att verka bättre, kort därefter Gigabyte med sina nätdelar som började brinna. Nu har vi Asus som har figurerat lite väl mycket i dåliga nyheter under nästan ett års tid med allt från moderkort som bränner CPU:er till denna garanti-shitstorm. Så det gäller att läsa på inför varje köp och inte bara gå på gamla referenser, ett märke är inte längre bättre än sina senaste produkter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Garanti är ett frivilligt åtagande. Personen du citerar pratar om reklamationsrätten. Där står det i lagen att det är säljaren man vänder sig till, inte tillverkaren

Garanti är frivilligt, det är helt korrekt. Det är nog lite oklart vem du citerar för jag kan inte se att någon påstått motsatsen?

Artikeln handlar om garanti och inte någon lagstadgad reklamationsrätt så det är också det vi diskuterar i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Läser vi samma text? Jag tycker om något den tydligt säger motsatsen.

Där nämns ju bara tillverkaren, inte säljaren.

Mer anekdotiskt fick kompisen byta sitt Corsair-nätagg via kontakt med Corsair, då butiken bara stod för sånt en kortare period (minns inte, men 1, 2 eller 3 år) medan tillverkargarantin var 10 år.

Det är följande lagtext som konsumenter kan luta sig mot för garantianspråk via säljare.

21 § En vara är felaktig om näringsidkaren eller någon annan för näringsidkarens räkning genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del av varan eller för en egenskap hos varan, och varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Asus pissar på sina kunder och sällar sig till MSI och Gigabyte som tillverkare jag aldrig någonsin kommer att köpa från.
Det finns inte många kvar nu. Jag får snart byta hobby till virkning eller något.

Finns det inte massa Asien specifika tillverkare till sig annars? Åtminstone gpuer, å andra sidan är väl garantier svårare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25