Utvecklare förbereder för PS5 Pro-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Var sa jag att den inte gör det? Du borde väl förstå att även fast "nämna" fattas att det menas att "utan att nämna dra in sales" menas.

Tro mig, du är inte lätt att förstå oavsett hur många ord man lägger till åt dig...

Men ok, "vunnit" syftar enbart på sales. Kan inte på rak arm ens komma på några andra mätvärden som skulle kunna tänkas vara applicerbara här.

Citat:

Du indirekt.

Nej. Men för skojs skull får du gärna utveckla hur du burit dig åt för att landa i den slutsatsen.

Säker på att du inte blandar ihop mig med han den där andre igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Tro mig, du är inte lätt att förstå oavsett hur många ord man lägger till åt dig...

Nej. Men för skojs skull får du gärna utveckla hur du burit dig åt för att landa i den slutsatsen.

Säker på att du inte blandar ihop mig med han den andre igen?

Vad man får när man köper den Vinnande konsollen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_5-only_gam...
Med andra ord: ingenting. Man betalar en premie för vad exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vad man får när man köper den Vinnande konsollen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_5-only_gam...
Med andra ord: ingenting. Man betalar en premie för vad exakt?

Jisses. Jag sa att folk tenderar att köpa "vinnaren". Dvs att folk gärna köper det andra köper.

Aldrig någonsin har jag, vare sig direkt eller indirekt, påstått att den som köper PS5 "vinner" nått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Jisses. Jag sa att folk tenderar att köpa "vinnaren". Dvs att folk gärna köper det andra köper.

Aldrig någonsin har jag, vare sig direkt eller indirekt, påstått att den som köper PS5 "vinner" nått.

Med andra ord är folk får?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nu greppar du efter halmstrån. Det är möjligt att det för vissa spel inte går att få 100.0% matchning PS5 vs PC men det är rätt obetydligt då spelet som sådant har större betydelse för att kåra prestandan (dvs i spel A presterar PS5 bäst, i spel B 6700XT och i spel C 4060 osv). Det är precis som artikeln säger, de är inom samma ballpark (DLSS-fördelar borträknat, som sagt), mer exakt än så går inte att säga.

Tvärtom så är artikeln ett gott försök att med rimlig arbetsinsats få fram en uppskattning av faktisk prestanda (i den mån man kan prata i singularis, eg. så är det prestandor, beroende på spel) och oändligt mkt bättre än att snurra in sig på TFlops-siffror. Trodde folk slutat med det såhär 2024.

Jag greppar inte efter halmstrån, alla ps5 spel har forcerade DSR.

Det skiljer 15% mellan 4060 och 6700Xt I prestanda i 4k, 40% mellan 6700 XT och 3060.
RX 6700 är någonstans mellan 3060 och 4060 i rå prestanda.

Att kalla något I samma bollpark blir skevt när ett playstation har 100% optimerad DSR när den sömlöst ändrar upplösning, sen ibland droppar man och den kör dsr också utanför det förbestämda.

PlayStation är inte ett magiskt underverk som kör 120fps native i 4k med en gpu som knappt klarar 120 fps I 1440p med uppskalning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag greppar inte efter halmstrån, alla ps5 spel har forcerade DSR.

Nej det har de inte. Men ja, det är inte helt ovanligt, en fördel när hårdvaran är helt känd.

Citat:

Det skiljer 15% mellan 4060 och 6700Xt I prestanda i 4k, 40% mellan 6700 XT och 3060.

Nej, du kan inte sätta absoluta tal på skillnaden utan allt är beroende på vilka spel som ingår i testsviten.

Visst, man kan sätta grova generaliseringar på snittskillnaderna. Dina siffror ovan prickar dock rätt dåligt vad en del andra fått för resultat.

En viktig faktor här är att historien har visat att PC, speciellt Nvidia-kort, behöver lite headroom. Spel idag kan ge samna eller snäppet bättre prestanda. Men om 3-4 år ser det ofta annorlunda ut när drivar-optimeringarna är färre på grafikkorten medans konsol optimeras kontinuerligt under generationen.

Minns mkt väl hur olika potatis-PCs lyftes fram som PS4 alternativ. Dessa PC ligger dock långt efter PS4 när det gäller att driva de mer avancerade spelen som kom senare under generationen.

Så i sin helhet så får "ballpark" sägas vara rätt träffande. Och både 6700XT (utan XT finns ju normalt inte att köpa), idag kanske 7700XT, samt 4060 är lämpliga val om man ska bygga en 'PC istället för PS5 för spelande de kommande 3-4 åren".

Citat:

Att kalla något I samma bollpark blir skevt när ett playstation har 100% optimerad DSR när den sömlöst ändrar upplösning, sen ibland droppar man och den kör dsr också utanför det förbestämda.

Inte alls. Allt handlar om helheten. Då ska förstås fördelar med låst/alltid känd hårdvara även ingå.

Med det sagt så bygger förstås DFs tester på där DRS (DSR är en Nvidia-term, men jag förstår förstås vad du menar) inte är en faktor. De tar höjd för det i Avatar och i övriga titlar kickar inte DRS in. Så det newbie-felet gör de knappast.

Citat:

PlayStation är inte ett magiskt underverk som kör 120fps native i 4k med en gpu som knappt klarar 120 fps I 1440p med uppskalning

Oj, det där var duktigt malplacerat. Glömde du citera nån eller vad hände här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Med andra ord är folk får?

Hehe, ja lite så.

Det är bara att gå till valfri gate på en flygplats och se hur folk vid boarding utan någon som helst anledning gärna står och trängs i en kö istället för att lugnt sitta kvar i sin vilstol för att få stöd för den teorin.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nej det har de inte. Men ja, det är inte helt ovanligt, en fördel när hårdvaran är helt känd.

Nej, du kan inte sätta absoluta tal på skillnaden utan allt är beroende på vilka spel som ingår i testsviten.

Visst, man kan sätta grova generaliseringar på snittskillnaderna. Dina siffror ovan prickar dock rätt dåligt vad en del andra fått för resultat.

En viktig faktor här är att historien har visat att PC, speciellt Nvidia-kort, behöver lite headroom. Spel idag kan ge samna eller snäppet bättre prestanda. Men om 3-4 år ser det ofta annorlunda ut när drivar-optimeringarna är färre på grafikkorten medans konsol optimeras kontinuerligt under generationen.

Minns mkt väl hur olika potatis-PCs lyftes fram som PS4 alternativ. Dessa PC ligger dock långt efter PS4 när det gäller att driva de mer avancerade spelen som kom senare under generationen.

Så i sin helhet så får "ballpark" sägas vara rätt träffande. Och både 6700XT (utan XT finns ju normalt inte att köpa), idag kanske 7700XT, samt 4060 är lämpliga val om man ska bygga en 'PC istället för PS5 för spelande de kommande 3-4 åren".

Inte alls. Allt handlar om helheten. Då ska förstås fördelar med låst/alltid känd hårdvara även ingå.

Med det sagt så bygger förstås DFs tester på där DRS (DSR är en Nvidia-term, men jag förstår förstås vad du menar) inte är en faktor. De tar höjd för det i Avatar och i övriga titlar kickar inte DRS in. Så det newbie-felet gör de knappast.

Oj, det där var duktigt malplacerat. Glömde du citera nån eller vad hände här?

Drs och vrs är vad som gör en konsol duglig.
Tittar man på din eurogamer.net länk så ser man att settings (åtminstone i text form), saknas och läser man vidare så kan man undra hur han använt dem.

Tar vi Alan wake har ps5 har två settings quality 30fps ("native" ) och performance 60 fps(1440p)
Ingen av dessa är i närheten av dessa pixlar utan Quality är ju 1240p och perf är 840p

Vad jag läser han test så kör han ju gpuerna i 4k och jämför, vilket blir skevt.

Ser man på swec Alan wake
https://www.sweclockers.com/test/37486-alan-wake-ii-fantastis... så har ju dem 6700xt på 16fps i 4k (dock med high i native fsr) och euro tester 28.6 med quality mode (vad nu detta är för 6700xt men quality för 4k är 1663p (77% av native) och ps5 har quality i 1240p!

Som sagt det slår hårt mot fps, sen brukar fov vara olika I standard....

Men men vi tycker olika men ditt läkande test var en del fel/frågetecken i sig, iaf när man läser den.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Drs och vrs är vad som gör en konsol duglig.

Kanske man kan tycka men det gäller i så fall 6700, 3060 och 4060 oxå så jag ser inte vad det tillför diskussionen

Citat:

Vad jag läser han test så kör han ju gpuerna i 4k och jämför, vilket blir skevt.

PC GPU:erna körs förstås i samma upplösning som PS5 kör spelen i. Och matchande render-settings. I fallet Alan Wake är inställningarna t.o.m. bekräftade av utvecklaren själva. Inte så troligt att de har fel...

Det man absolut kan invända mot är att urvalet av spel är väldigt begränsat (just eftersom det kan vara rätt mkt jobb med att få till äpplen vs äpplen jämförelser).

Vet inte vad hänvisningen till Swecs tester ska ge. Det är alldeles uppenbarligen äpplen vs päron.