Nu finns Frameworks uppgraderbara datorer i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Fractional scaling" är inte fullt supportat av alla skrivbordsmiljöer idag trots att stöd tekniskt sett finns i både Xorg och Wayland. Så därför är det bra att de väljer en upplösning som kommer se "lagom" ut i 200%-skalning.

Vi är väl alla lite olika, men personligen tycker jag 200% skalning på 2880x1920 är långtifrån "lagom", utan snarare skittrångt och klaustrofobiskt. Jag kör 175% på 3840x2160 på 13" och tycker det är lagom.

Skrivet av Shane Vendrell:

Kör man tex KDE så kan man ju även ställa in storlek på UI-elementen, så det kan bli riktigt bra.

Förövrigt bör alla 16:9 laptops brinna på bål.

Gött att det kommit lite längre på vissa ställen åtminstone, men fråntar ju inte att upplösningen på skärmen fortfarande kan bli bättre, men antar det är good enough för linux-nördar som bara sitter med textpromter öppna. Men kan hålla med om att 16:9 aldrig varit en speciellt optimal ratio på någon typ av skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du menar att Linux är begränsad i hur det skalar och att 4K isf skulle bli för litet för Linuxanvändarna? Motsvarande storlek på UI som 1920x1080 men fyra gånger så skarpt kan jag ju tycka borde funka för dom flesta, medans 1440x960-storlek blir för stort.

Inte alla Desktop miljöer på Linux har bra stöd för skalning baserat på decimal-tal. Det kan bli suddigt om du kör t.ex. X11.

Med 13" skärm och en upplösning på 1440x960 så får du en pixeltäthet på 133 PPI. Jag har 1920x1080 på min 15" laptop som ger en pixeltäthet på 147 PPI. För mig hade den upplösningen gett för liten text för min del på en 13" skärm.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad kul! Dessvärre ingen nytta av laptop och man kan ju bara drömma att ett företag tar det som jobbburkar.

De nämnde speciellt att de var överraskade över intresset från företag. Borde egentligen passa bra med tanke på att det är långa livscykler vilket företag prioriterar. Sen spekulerar jag att Framework kanske främst såld till mindre företag.
Framework for business

Permalänk
Medlem

Vet någon om det kommer skärmar i 16:10?

Edit glöm det. Såg nu att det finns 3:2. Perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vet någon om det kommer skärmar i 16:10?

Edit glöm det. Såg nu att det finns 3:2. Perfekt

Ser ut att vara 16:10 på 16". 2560x1600

Visa signatur
Permalänk

Jag hade en 13"-AMD 7840U förbeställd i cirka en månad innan jag insåg att jag inte skulle använda den. Jobbar inte med DATA och känner mig nöjd med stationär + telefon. Tråkigt, för jag var extremt pepp på byggandet och en stabil GNU/Linux-laptop.