Alla fyndtips från mellandagsrean

Måste skicka kontaktformulär istället för skicka PM till moderator är dumt

Permalänk
Avstängd

Måste skicka kontaktformulär istället för skicka PM till moderator är dumt

Korkat att man måste använda ett kontaktformulär om man har frågor kring inlägg när man skickar ett PM till en moderator.
Lite som att gå in på Ica och prata med personalen om en vara, men de ber dig istället ringa och så svarar samma person ändå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leiri:

Korkat att man måste använda ett kontaktformulär om man har frågor kring inlägg när man skickar ett PM till en moderator.
Lite som att gå in på Ica och prata med personalen om en vara, men de ber dig istället ringa och så svarar samma person ändå.

Tjena,

Kort och gott är moderatorerna inte bara moderatorer utan även användare av siten. Det som sker i PM-trådar är som regel inte tillgängligt för övriga moderatorer eller redaktion att se. Att skicka via kontaktformuläret garanterar att det hamnar i listan och hanteras i rimlig turordning av tillgänglig moderator. Att du skickar PM innebär till stor del att det är upp till den mottagande moderatorn att ha tid och tillfälle att hantera ditt ärende.

Kör kontaktformulär, det har varit modus operandi åtminstone de 9 åren jag har varit moderator och inget nytt. Har du ett specifikt ärende kring ett specifikt inlägg som är skrivet eller ska besvaras så kan du trycka på "Anmäl".

Inte helt med på vad det har i den tidigare valda tråden att göra så jag flyttar ditt inlägg till egen tråd i feedback forumet.

/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Tjena,

Kort och gott är moderatorerna inte bara moderatorer utan även användare av siten. Det som sker i PM-trådar är som regel inte tillgängligt för övriga moderatorer eller redaktion att se. Att skicka via kontaktformuläret garanterar att det hamnar i listan och hanteras i rimlig turordning av tillgänglig moderator. Att du skickar PM innebär till stor del att det är upp till den mottagande moderatorn att ha tid och tillfälle att hantera ditt ärende.

Kör kontaktformulär, det har varit modus operandi åtminstone de 9 åren jag har varit moderator och inget nytt. Har du ett specifikt ärende kring ett specifikt inlägg som är skrivet eller ska besvaras så kan du trycka på "Anmäl".

Inte helt med på vad det har i den tidigare valda tråden att göra så jag flyttar ditt inlägg till egen tråd i feedback forumet.

/D, - Mod

Är det så att ni helt enkelt inte litar på era moderatorer och behöver full översikt över vad de gör?

I andra forum sedan 90 talet har man kunnat be en moderator direkt via PM eller i en tråd och de hade då gjort/kikat på vad det än handlar om. Om något inte tar mer än 2 minuter, varför behöva gå igenom ett kontaktformulär, som bara lägger på troligtvis, ytterligare en massa tid när något skulle kunna vara gjort under dessa 2 minuter vid direktkontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Är det så att ni helt enkelt inte litar på era moderatorer och behöver full översikt över vad de gör?

I andra forum sedan 90 talet har man kunnat be en moderator direkt via PM eller i en tråd och de hade då gjort/kikat på vad det än handlar om. Om något inte tar mer än 2 minuter, varför behöva gå igenom ett kontaktformulär, som bara lägger på troligtvis, ytterligare en massa tid när något skulle kunna vara gjort under dessa 2 minuter vid direktkontakt?

Den moderator du skickar till kanske inte är tillgänglig eller inte har tid att läsa ditt PM just då. Så direkt PM kanske innebär att du får vänta två veckor tills just den moderatorn är tillbaka från semestern och ser ditt PM. Med kontaktformuläret så kan den moderator som är tillgänglig just då agera direkt.
Gå igenom ett kontaktformulär lägger knappast på någon tid, det gör bara att meddelandet hamnar i en annan kö där flera personer kan se det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leiri:

Tjena,
Jag är moderator så vet inte riktigt vad jag ska svara tilliten.

Kort och gott är det som @Erik_T säger.
Vi gör detta på volontärbas och får inte betalt för att sitta och hugga på ärenden.
Jag har massa andra grejer att göra om dagarna som jobb, träning, livet, familj etc. Jag vill även kunna vara en vanlig användare i forumet. Det är ju pga att jag hänger och uppskattar forumet som gör att jag kan tänka mig ta hand om Sweclockers-forumet.

Om jag är upptagen så får man svaret "kör kontaktformuläret". Du är självklart välkommen att ignorera detta från den moderator du har kontaktat, men då får du förvänta dig att moderatorn är upptagen med annat, kanske 2 veckor semester utomlands. Jag kan inte tänka mig att du fått svaret "kör kontaktformulär" för att någon tvunget vill tvinga in dig i detta, men de måste ju inte ta i ärendet om de inte vill. Alla moderatorer kan välja att inte moderera om de vill, det är helt på frivilligbasis.

Skickar du kontaktformulär så hamnar du i kön och hanteras i lämplig ordning av tillgänglig moderator. Det går snabbare.

Jag har ingen aning vad ditt ärende handlar om. Hade jag gjort det så hade du säkert kunnat få hjälpen. Istället läggs tiden på att skriva i denna tråden. Kontaktformuläret hade alltså garanterat varit snabbare.

Med denna info hoppas jag du blir lite klokare i hur det funkar med modereringsärenden, kontakter, prioriteringar och vad vi har för åtaganden som moderatorer.

Trevlig kväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tjena,

/D, - Mod

Det här stämmer ju inte riktigt.
Jag svarade en moderator och från ingenstans ploppar en annan moderator upp i vårat PM och svarar på mitt svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Jag svarade en moderator och från ingenstans ploppar en annan moderator upp i vårat PM och svarar på mitt svar.

Nu vet jag inte om det är likadant som när jag var moderator, men när jag var moderator så kan inte moderatorerna se vad som händer med PM. Undantaget är om en av de två parterna i meddelandet anmält inlägget, då kan moderatorerna se hela PM-tråden om jag minns rätt, och då även skriva svar i den trå

Det är t.ex. möjligt att moderatorn "anmält" ditt inlägg i PM-tråden så att en annan moderator kan svara för honom, men det är ju inte en arbetsmetod som är att rekommendera, eftersom det hela fortfarande bygger på att moderatorn man PM:ar faktiskt har tid och möjlighet att ens läsa PM:et till att börja med. Därför är det bättre att använda kontaktformuläret.

Det kan ju också vara så att om moderatorn kontaktade dig först så var det inte via ett PM, utan från moderatorpanelen där man kan skicka meddelanden till medlemmar. Den typen av samtal ser ut som PM från användarens synpunkt, men är öppna för moderatorteamet att skriva i.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dem8n:

Jag skrev ju "i regel finns det ingen insyn i PM-trådar". Däremot får moderatorer tillgång till trådar där en part har anmält ett inlägg.

Detta är dock en annan kö än kontaktformulären och är avhängt på att någon anmäler ett inlägg.

/D, - Mod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nu vet jag inte hur det är på Sweclockers, men på det forumet jag modererar så kan man bjuda in användare i PM:et, vilket kanske den moderatorn gjort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Även jag är moderator på ett annat forum och vi tillämpar ungefär samma princip som Sweclockers gör.
Skickar man PM så ser enbart den moderatorn det och svar/åtgärd kan dröja.
Anmäler man något så ser moderatorer och admins det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu vet jag inte om det är likadant som när jag var moderator, men när jag var moderator så kan inte moderatorerna se vad som händer med PM. Undantaget är om en av de två parterna i meddelandet anmält inlägget, då kan moderatorerna se hela PM-tråden om jag minns rätt, och då även skriva svar i den trå

Det är t.ex. möjligt att moderatorn "anmält" ditt inlägg i PM-tråden så att en annan moderator kan svara för honom, men det är ju inte en arbetsmetod som är att rekommendera, eftersom det hela fortfarande bygger på att moderatorn man PM:ar faktiskt har tid och möjlighet att ens läsa PM:et till att börja med. Därför är det bättre att använda kontaktformuläret.

Det kan ju också vara så att om moderatorn kontaktade dig först så var det inte via ett PM, utan från moderatorpanelen där man kan skicka meddelanden till medlemmar. Den typen av samtal ser ut som PM från användarens synpunkt, men är öppna för moderatorteamet att skriva i.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skrev ju "i regel finns det ingen insyn i PM-trådar". Däremot får moderatorer tillgång till trådar där en part har anmält ett inlägg.

Detta är dock en annan kö än kontaktformulären och är avhängt på att någon anmäler ett inlägg.

/D, - Mod

Skrivet av jnsson:

Nu vet jag inte hur det är på Sweclockers, men på det forumet jag modererar så kan man bjuda in användare i PM:et, vilket kanske den moderatorn gjort

Tack för klargöringen.
Det hade dock räckt med ett svar, 3 pers behöver inte svara på samma fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Jag kan förresten tillägg att det funkar lite så i arbetslivet också.

Jag jobbar inom IT. Om en kund har ett problem med något kan det hända att jag inte har tid med honom just nu när han har problem, då kan jag be kunden att kontakta vår helpdesk (som kunden egentligen ska göra ändå istället för att kontakta mig direkt). I många fall kan helpdesken lösa problemen direkt och snabbare än vad jag kan, men ibland händer det att det blir jag som får ärendet i slutändan i alla fall.

Omvägen har då fortfarande ett syfte, och det är att se till att personer får hjälp i rätt turordning av rätt person, istället för att allt ska bli kaos.

Nu vet jag av erfarenhet att moderator på Sweclockers inte är ett jobb som någon får betalt för, det sker på frivilligbasis, så att jämföra det med hur det funkar i arbetslivet är lite malplacerat. Det du gör genom ett DM är i princip att du har en kompis som jobbar på Ica, och ringer honom på hans fritid. (Förutom att all tid är fritid för moderatorerna, men inte all fritid är moderatortid... if that makes sense). Inte konstigt att han ber dig ringa butiken istället för hans direktnummer.

Vad jobbar du med? Hade du vart OK med att dina kunder ringde dig på din privata mobil direkt på fritiden?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Leiri:

Korkat att inte alla patienter i en stad har direktnummer till sin favoritläkare.
Läkarna hade ju kunnat jobba mer effektivt om de sluppit bli störda av kalendrar, administration och system för att arbeta effektivt, ellerhur?

Nej, det är rätt så självklart att man har ett system för hantering av ärenden.
Ett exempel tagit på första bästa googling är:

Vilket såklart är ett riktigt INTE korkat arbetssätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Jag kan förresten tillägg att det funkar lite så i arbetslivet också.

Jag jobbar inom IT. Om en kund har ett problem med något kan det hända att jag inte har tid med honom just nu när han har problem, då kan jag be kunden att kontakta vår helpdesk (som kunden egentligen ska göra ändå istället för att kontakta mig direkt). I många fall kan helpdesken lösa problemen direkt och snabbare än vad jag kan, men ibland händer det att det blir jag som får ärendet i slutändan i alla fall.

Omvägen har då fortfarande ett syfte, och det är att se till att personer får hjälp i rätt turordning av rätt person, istället för att allt ska bli kaos.

Nu vet jag av erfarenhet att moderator på Sweclockers inte är ett jobb som någon får betalt för, det sker på frivilligbasis, så att jämföra det med hur det funkar i arbetslivet är lite malplacerat. Det du gör genom ett DM är i princip att du har en kompis som jobbar på Ica, och ringer honom på hans fritid. (Förutom att all tid är fritid för moderatorerna, men inte all fritid är moderatortid... if that makes sense). Inte konstigt att han ber dig ringa butiken istället för hans direktnummer.

Vad jobbar du med? Hade du vart OK med att dina kunder ringde dig på din privata mobil direkt på fritiden?

Finns en lösning för det. Ge dem 100 kr i veckan alternativt ha ett separat modkonto om de nu blir störda.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leiri:

Finns en lösning för det. Ge dem 100 kr i veckan alternativt ha ett separat modkonto om de nu blir störda.

Eller så skickar medlemmarna som tillbett kommunikation via den avsedda kanalen. Det kan vara svårt att ändra världen, men att ändra sig själv är lite lättare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Eller så skickar medlemmarna som tillbett kommunikation via den avsedda kanalen. Det kan vara svårt att ändra världen, men att ändra sig själv är lite lättare.

Varför vara frivillig mod om man inte vill göra något.
Är det statusen? Auktoriteten som lockar?
Att folk kontaktar en kommer med statusen, titeln. Se det som att ni har jour.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Leiri:

Vill du ha hjälp så finns det möjlighet till det, men då gäller våra tämligen lätta premisser, dvs, hör av dig på rätt ställe när någon ber dig göra det.

Du är välkommen.
/D, - Mod

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Aldrig i livet att jag skulle låta användare DM:a mig direkt istället för att gå genom en ärendekö för 100 spänn i veckan. Jag har betydligt bättre betalt på mitt riktiga jobb och låter de inte göra det där heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Skulle du själv göra ett heltidsjobb med jour för 100 kr/vecka? Tror att du inser hur absurt det är...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Snacka om taskig attityd.

Vem som helst som har erfarenhet av ett ärendesystem förstår fördelarna med att ha ett system där flera kan se, hantera och lösa inkomna förfrågningar. Fördelarna överväger nackdelarna så pass mycket att jag inte ens tänker nämna några exempel.

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur svårt det är för vissa att bara medge att de har fel. Bättre att bara fortsätta måla in sig i ett litet hörn.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Skulle du själv göra ett heltidsjobb med jour för 100 kr/vecka? Tror att du inser hur absurt det är...

Det är inte ett heltidsjpbb att göra något i ca 2min. För jag tror inte de får in hundratals pm varje dag eller ens ärenden. Sweclockers är myclet litet.

Ni gör mycket av något litet. Som att ni personligen blir kränkta.

Om en petson skickade ett pm till mig när jag e online och jag var tvuuuungen att spendera 2min av min tid så hade inte jag blitt upprörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det är inte ett heltidsjpbb att göra något i ca 2min. För jag tror inte de får in hundratals pm varje dag eller ens ärenden. Sweclockers är myclet litet.

Ni gör mycket av något litet. Som att ni personligen blir kränkta.

Om en petson skickade ett pm till mig när jag e online och jag var tvuuuungen att spendera 2min av min tid så hade inte jag blitt upprörd.

Fast det handlar väl inte bara om att hand om olika PM's som mod?
Hur många trådar skapas det varje dag som behöver kontrolleras?
Hur mångra forumposter skrivs varje dag som behöver kollas på för eventuell moderering?

Skrivet av Leiri:

Okej men då kan vi ju alla ta och skicka PM till dig, förväntar mig svar inom 5 minuter på varje PM om jag ser att du är online

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Fast det handlar väl inte bara om att hand om olika PM's som mod?
Hur många trådar skapas det varje dag som behöver kontrolleras?
Hur mångra forumposter skrivs varje dag som behöver kollas på för eventuell moderering?

Okej men då kan vi ju alla ta och skicka PM till dig, förväntar mig svar inom 5 minuter på varje PM om jag ser att du är online

Vem skrev någonting om tidskrav? Ni drar nålar i höstackar.

Mod i fråga tog hand om en tråd. Men rensade inte all offtopic. Jag skickade pm med direktlänkar till all offtopic. Inget gjordes utan mod istället bad mig kontakta formuläret.

Det hade tagit 2min. Hade inte behövt göras direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vem skrev någonting om tidskrav? Ni drar nålar i höstackar.

Mod i fråga tog hand om en tråd. Men rensade inte all offtopic. Jag skickade pm med direktlänkar till all offtopic. Inget gjordes utan mod istället bad mig kontakta formuläret.

Det hade tagit 2min. Hade inte behövt göras direkt.

Vilket gnäll.

Som tidigare har påpekats så är moderatorer vanliga människor som har andra saker för sig. Mycket bättre att din begäran läggs till en kö där den som har tid kan titta på det, och därtill mycket rimligare att du som användare nyttjar formuläret vilket tar ~2min, än att en godtycklig moderator som du har valt ut skall serva dig personligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mortal1ty:

Vilket gnäll.

Som tidigare har påpekats så är moderatorer vanliga människor som har andra saker för sig. Mycket bättre att din begäran läggs till en kö där den som har tid kan titta på det, och därtill mycket rimligare att du som användare nyttjar formuläret vilket tar ~2min, än att en godtycklig moderator som du har valt ut skall serva dig personligen.

Snacka om att folk blir upprörda å andras vägnar. Ingen har sagt att det måste ske direkt. Men om en mod vet om det så kan väl de prioritera de ttill nästa gång de gör nåt.ovh vem vet kanske är det bara den modden som ens är tillgänglig även via formuläret.

Forumet has såpass lite aktivitet som behöver modereras. Likaså artiklar. Så det är inte hela deras fritid. Om man nu är frivillig mod men inte vill göra nåt så kanske man ska ge vidare sin roll. Finns en del på forumet som är online nästan 24/7 som säkert tar upp kappan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Snacka om att folk blir upprörda å andras vägnar. Ingen har sagt att det måste ske direkt. Men om en mod vet om det så kan väl de prioritera de ttill nästa gång de gör nåt.ovh vem vet kanske är det bara den modden som ens är tillgänglig även via formuläret.

Forumet has såpass lite aktivitet som behöver modereras. Likaså artiklar. Så det är inte hela deras fritid. Om man nu är frivillig mod men inte vill göra nåt så kanske man ska ge vidare sin roll. Finns en del på forumet som är online nästan 24/7 som säkert tar upp kappan

Det är väl just attitydproblemet som retar upp folk...

Hela bakgrunden är väl att varje individuell moderator inte kommer vara tillgänglig vid varje givet tillfälle, och inte heller lär göra varje besök på Sweclockers med avsikt att moderera.
Att de individuella moderatorer ska sitta med en hög med personliga meddelanden att hålla reda på till något senare tillfälle verkar bara trassligt och felbenäget.

En central kanal för modereringsfrågor ter sig däremot mycket rimligt. Enkelt och tydligt för den som vill få kontakt, och den moderator som finns tillgänglig kan ta ärendet, istället för att det ska landa i knät på någon som ändå inte har möjlighet/tid/ork/... just då och ligga där och vänta.

Skrivet av Leiri:

Gissar att en mer rättvis jämförelse vore att man börjar ställa frågor till någon man vet jobbar på Ica men som just denna gång är där helt privat och handlar, och de hänvisar en till att prata med någon som jobbar just då.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nä, men om du inte är online då? Om de skickar PM mitt i natten när du sover, och du sedan får skäll för att du inte svarade inom 2 minuter?
Verkar väl inget bra.

Varför är det så viktigt för dig att kunna skicka PM direkt till en enskild moderator, där PM:et riskerar att bli liggande, potentiellt i dagar eller veckor, om den moderatorn inte är online just då, istället för att använda det kontakformulär som det är meningen att använda, så att den moderator som råkar vara tillgänglig kan svara direkt?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Frågeställningen har besvarats och det verkar vara lite utav en feedback-loop som pågår just nu. Jag tar och låser tråden.