Alla fyndtips från mellandagsrean

Microsoft täpper till kryphål för Windows 11 på äldre datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Med tanke på den mängd organisationsnummer som dyker upp när jag loggar in på skatteverket så nej.
Ett företag är en juridisk person men det kontrolleras alltid av en fysisk person bakom, alltså en person med ett personligt bankid.

Hade varit helt galet att ha ett bankid som bara var "företaget" då det inte finns något ansvar då och man kan hävda att det inte var en själv som gjort saker i bolagets namn.

Antar att de jag stött på som vill ha bankid i datorn mest tycker det är praktiskt då och kanske slippa ha en störande mobil i närheten när de håller på med administrationen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"Grandfathered Premium Assurance security update support until January 13, 2026"

https://www.zdnet.com/article/microsoft-to-offer-option-of-16...

Ska vara ganska lätt att få ESU-uppdateringarna på en vanlig Windows 7 Pro/Ultimate/Enterprise, men de slutade som sagt officiellt i början på året.

Har inte direkt tänkt att vara online med min retro laptop, men vill uppdatera 7:an så långt det går

Ah, special special, där ser man

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Antar att de jag stött på som vill ha bankid i datorn mest tycker det är praktiskt då och kanske slippa ha en störande mobil i närheten när de håller på med administrationen 🙂

Det finns vissa högre behörigheter med bankid via kort men det är oftast funktioner som sällan används numera.

Permalänk
Medlem

Kod som spärrar installationen om kraven inte uppfylls på äldre hårdvara går troligen att "hacka" bort.
M$ tycks inte ha upptäckt att trenden är att återanvända prylarna av ekonomiska- och miljöskäl.

M$ borde i stället fokusera på att reducera allt trams och strunt (bloatware) samt spyware
dom infekterar sina operativsystem med.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är iofs. inte kul på en äldre dator... nu snackar vi med en Core 2 Duo alltså.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Jo, men de finns och det finns också de som har båda men ogillar att använda mobilen om de inte måste
Dessutom går det väl inte att ha 2 bankid i en telefon om man tex har företag?

Det går att ha flera BankID i telefonen / surfplattan. Jag och tjejen har varandras i surfplattorna exempelvis.

Mobilt BankID måste man ändå ha (Swish exempelvis). Extremt bra på ställen där det är stökigt och man helst inte vill ta fram ett plastkort.

Legitimering i bankapp / kreditkort och samtal med vårdgivare / FK / Skatteverket etc. är betydligt bekvämare och ibland krav för att kunna utföra sitt samtal.

Jag använder mitt mobila BankID flera gånger i veckan och under en process flera gånger i rad.

BankID för företag finns inte. Det är alltid personligt kopplade. Annars skulle man kunna skylla ifrån sig att det är en medarbetare som gjort felet. Jobbigt när M$ eller intel gör fel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det går att ha flera BankID i telefonen / surfplattan. Jag och tjejen har varandras i surfplattorna exempelvis.

Nej, det går inte längre. "Varför kan jag inte längre aktivera flera bankID på min mobil eller surfplatta"
"För att göra det svårare för bedragare går det i den nya versionen av BankID inte längre att lägga till BankID för olika personer på samma mobil eller surfplatta.

Om du redan har installerat flera olika BankID fungerar det tillsvidare, men om du vill aktivera ett nytt behöver du först radera dina befintliga BankID."
Samt
"Kan jag ha flera mobilt BankID på samma mobiltelefon/surfplatta" "Nej, du kan endast ha 1 st Mobilt BankID per enhet."
Taget från Swedbank, men gäller mobilt bank-id oavsett bank:https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/fragor-och-svar-om-mobilt-bankid.html

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det går inte längre. "Varför kan jag inte längre aktivera flera bankID på min mobil eller surfplatta"
"För att göra det svårare för bedragare går det i den nya versionen av BankID inte längre att lägga till BankID för olika personer på samma mobil eller surfplatta.

Om du redan har installerat flera olika BankID fungerar det tillsvidare, men om du vill aktivera ett nytt behöver du först radera dina befintliga BankID."
Samt
"Kan jag ha flera mobilt BankID på samma mobiltelefon/surfplatta" "Nej, du kan endast ha 1 st Mobilt BankID per enhet."
Taget från Swedbank, men gäller mobilt bank-id oavsett bank:https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/fragor-och-svar-om-mobilt-bankid.html

Då gjorde vi det kanske precis innan det ändrade regler? Vad vet jag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Då gjorde vi det kanske precis innan det ändrade regler? Vad vet jag.

Tror det ändrades förra året eller året innan dess

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad Microsoft har för något mål med Windows 11? Tänker på att det idag främst känns som ett renodlat klient-OS för privatpersoner och företag med nyare hårdvara.

Just version 24H2 känns väldigt resurskrävande av vad jag testat hittills, där även LTSC-utgåvan är svårbantad jfm exempelvis den numera osupportade 21H2.

Att Windows 11 numera enbart finns i 64-bitars version ser jag som en brist på bland annat embedded-sidan. Server 2025 lär än så länge vare över ett år bort.

Själv kan jag köra Windows 10 på alla mina x86-enheter hemma med full support av OS:et fram till 2032, så förstår inte vad 11:an ger mig för något mervärde. Speciellt inte då enbart en enhet av 10(?) stöds officiellt av Windows 11.

Just nu känns Windows 7 betydligt roligare, även om det främst är för retro-känslan.