AWS-chef tycker att AI kan ta över programmering

Permalänk
Melding Plague

AWS-chef tycker att AI kan ta över programmering

I en ljudinspelning säger Matt Garman att utvecklare i framtiden bör fokusera mer på innovation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

För länge sedan var mitt stora intresse att programmera mikrodatorer i assembler som vi gjorde i skolan. Det var så skoj, i sista inlämningsuppgiften fick man göra ett projekt. Man fick välja c eller assembler. Jag valde assembler och gjorde ett mycket större projekt än resten av klassen som kodade C. Nå C var också rätt skoj, fick göra saker där med..

Men var är man idag? Jo gigantiska bibliotek med det ena och andra, kompetensen som efterfrågas är lite annorlunda. Det är mer fokus att förstå helhetsbilden på väldigt stora komplexa system. Och jag ser med Ai att det tar ett steg ännu längre åt detta håll.

Det tråkiga med denna Ai utveckling arbetsmässigt att den där typiska nördens arbetsuppgifter mer kan gå åt folk som gillar att jobba med det större. Min gissning är att det kommer bli mycket mer dokumentation, mycket mer möte, mycket mer administrativt. Även om Ai kan hjälpa till med dessa saker.

Permalänk
Medlem

Jag som programmerare använder AI som hjälpreda varje dag och jag är inte rädd för ett så snabbt övertagande av min roll alls. Ja, den är bra på att programmera, men det är extremt sällan den löser mina frågor på en gång. Det krävs i princip alltid att jag fortsätter förklara eller rätta den tills jag kommer fram till den bästa lösningen. Bedömningsförmågan för sådant kräver väldigt mycket kontext till problemet som kan vara svårt att träna in i en AI. Ett program är extremt mycket mer än bara rå kod.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid vanskligt att förutspå hur saker kommer utvecklas framöver... Vet han något mer än vi andra eller har han snarast bara en klart optimistisk inställning till hur bra AI-baserade lösningar kommer att bli i närtid?

I nuläget är ju det som gäller helt klart fortfarande mänskliga utvecklare som jobbar med kod och som behöver ha befälet över det arbetet, men som gärna kan använda AI-verktyg för att bli effektivare med åtminstone vissa typer av uppgifter.

Steget från detta till "det behövs ingen mänsklig utvecklare som jobbar med kod" känns *mycket* större än allt som kommit hittills inom området, så det beror väl på hur utvecklingskurvan kommer se ut framöver om det är realistiskt att nå det han pratar om i närtid.
Det *känns* väl annars mer som att introduktionen av den här vågen av LLM-baserade lösningar var radikal, men att förbättringarna sett till sådan här användning efter det varit mer inkrementella. Och den känslan gör det svårt att se hur man ska brygga det här jättegapet i närtid, men vem vet... kanske händer det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Jäkligt mycket snack om att AI ska ändra världen, men väldigt lite verkstad.

Man börjar misstänka att tunnorna är tomma.

Permalänk
Medlem

Fast det där hände väl redan 1991 då visual basic släpptes? Då skulle ju programmering bli förlegat, och applikationer skulle skapas helt utan programmeringskunskaper i all framtid.

Permalänk
Medlem

I Sverige har vi vart rätt slöa på att plocka upp AI trenden på gott och ont.

Jag tror inte AI kommer kunna ersätta människor, men frågan är inte om jag tror det eller inte, frågan är om styrelsemedlemmarna på Svenska företag tycket det eller inte.

I länder runt om världen ser det ganska mörkt ut med ekonomiska bekymmer, en stor mängd över-anställningar och styrelsemedlemmar som ser AI som en lösning för att kunna skära ner sin personal för att tjäna mer pengar. Mellan 2022 och 2024 har trots allt ca en halv miljon anställda inom tech som helhet blivit av med jobbet. Alla är inte utvecklare men många är.

Man får nog ta på sig en livväst och hoppas på att den här trenden inte blommar ut i Sverige.

Källor: Forbes och Layoffs.fyi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En LLM gör i dagsläget knappt jobbet snabbare åt mig än om jag skriver koden själv. Att skriva kod är ju nästan det enda sociala bryt man får i vardagen och hamna "in the zone" är det skönaste; varför skulle man vilja bli av med det?

Mycket av dagens arbetsuppgifter går åt planering, diskutera kravställningar etc etc.

Dessutom börjar de LLMer som finns kannibalisera på tidigare output från LLMer och blir till och med sämre med mer träning. Är mycket möjligt att vi nått en platå som kan vara några år.

Investerare börjar dra öronen åt sig på WS och många företag är påväg i konkurs. Är väl klart att den som säljer "guldgruvan" försöker sälja hackan också.

Referens: https://www.marketwatch.com/story/wall-street-is-becoming-mor...

https://www.washingtonpost.com/technology/2024/07/24/ai-bubbl...

Permalänk
Medlem

Om de ska tror att Amazon Q ska ta över utvecklings-jobbet så har de fruktansvärt långt att gå. Jag har provat de flesta som finns, och enligt mig så ligger Amazon Q längst ner på listan.. JetBrains AI Assistant är utan tvekan den bästa för .Net - fungerar fint ihop med copilot.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem

Jag har precis lekt på lite med Gemini för att försöka få till prompter som skulle skapa ett enkelt dokument med lite mera dynamisk information där man kunde använda den för att ge svar på vissa typer av kundmail. Tyvärr blev det till ingenting, för typ 30-40% av svaren ledde till mer eller mindre kritiska hallucinationer.

Ofta känns dagens LLMs som mera avancerade versioner av chattbottarna man lekte på med i slutet av 90-talet. Intressant en liten stund tills man märker hur sköra de är.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Fast det där hände väl redan 1991 då visual basic släpptes? Då skulle ju programmering bli förlegat, och applikationer skulle skapas helt utan programmeringskunskaper i all framtid.

Fråga en gammal assembler-räv som kodade demos under tidigt 90-tal vad han tycker om dagens programmerare. Skulle påstå att ni inte programmerar alls utan bara scriptar färdiga bibliotek och att ni helt saknar kunskap.

Världen förändras och arbetsuppgifter förändras med den. Inget konstigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Jag som programmerare använder AI som hjälpreda varje dag och jag är inte rädd för ett så snabbt övertagande av min roll alls. Ja, den är bra på att programmera, men det är extremt sällan den löser mina frågor på en gång. Det krävs i princip alltid att jag fortsätter förklara eller rätta den tills jag kommer fram till den bästa lösningen. Bedömningsförmågan för sådant kräver väldigt mycket kontext till problemet som kan vara svårt att träna in i en AI. Ett program är extremt mycket mer än bara rå kod.

Hur ställer du dig till programmerare som säger att AI-genererad kod kräver mer tid i felsökning än vad det tar för en programmerare att själv planera, programmera och felsöka? Finns det något i det eller tror du att dom bara är dåliga på att använda AI?

Permalänk
Medlem

Nej AI komme inte ta över programmering i närmsta tiden.

Jobbar som systemutvecklare åt ett stort bolag och det är oftast för komplexa system för att överlämna till en AI.

AI är dock bra på optimering eller för få fram information, en människa är bara en människa, vi kan inte hålla allt i huvudet.

Det kommer alltid att behövas systemutvecklare,

Permalänk
Medlem

Hade varit mer trovärdigt om alla miljarder som pumpas in i AI faktiskt genererade inkomster annat än inverterarpengar.
AI har enorm potential, men just nu ser det tyvärr ut som väldens största bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Hur ställer du dig till programmerare som säger att AI-genererad kod kräver mer tid i felsökning än vad det tar för en programmerare att själv planera, programmera och felsöka? Finns det något i det eller tror du att dom bara är dåliga på att använda AI?

Jag använder egentligen inte AI på det viset; att skriva långa stycken kod från grunden. Mina användarfall är snarare en ersättning av det jag annars ofta hade googlat. Exempelvis handlar det om att be den skriva ca 5-10 rader kodexempel av något specifikt koncept, ofta för att slippa söka i dokumentation men också för att jag vill bolla kring ifall min tänkta lösning är optimal. Sedan skriver jag min egna kod utifrån detta, så risken för buggar är avsevärt mindre. Annars tar jag också mycket hjälp av den för felsökning, den är inte ofta superbra på det men man vinner mycket på att ha någon som ger förslag på saker som kan ha gått fel.

Jag har i sällsynta fall varit lat och bett den generera kodstycken åt mig som jag klistrat in, och då känner jag igen klagomålet du beskriver. Jag vet inte riktigt om jag kan argumentera för att det tar varken mer eller mindre tid, men det är absolut det tråkigare alternativet och därför inget jag föredrar. Lämnar det oftast till situationer när jag vill kladda lite för att testa något.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Jag tror att hans egna jobb kommer ersättas av ArTiFicIeLl InteLLiGenS långt före den sista programmeraren.

Permalänk
Medlem

Vem vet. .det är inte omöjligt att det någon form att ban/Begränsning på AI.
För många anledningar. Att folk kommer att bli arbetslösa är en dom. Det tjänar väldigt få på i längden.

Vi får se.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

För många anledningar. Att folk kommer att bli arbetslösa är en dom. Det tjänar väldigt få på i längden.

Vi får se.

Jobb har försvunnit under lång tid till robotar och visst jobb försvinner men nya skapas också. Det enda som kan hindra detta är en ban faktiskt. Att ha AI som inte tjafsar om lön, rättigheter och annat som dessutom jobbar 24/7 utan att blinka är ganska svårslaget och MÅNGA it jobb och olika service yrken såsom callcenters kommer bli förändrade redan i grunden, vissa callcenters är i princip enbart AI redan idag.

Längre in i framtiden kan det nog bli tal om medborgarlön.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Om mr Dummare än Tåget tycker så, må väl vara hans problem. Varför är inte alla advokater ersatta av AI? Det var ju målet. Inte att ta jobb för vanliga arbetare men att göra det omöjligt att leva på "administration". Och att tvinga advokater och tjänstemän att skaffa riktiga jobb.

**Suck** de har väl för stark lobby och kommer finnas förevigt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vi får se.

En fråga i sammanhanget är om det är så bra att folk jobbar så mycket som de gör? Problemet idag med att sänka arbetstiden är att det påverkar hur mycket arbete t.ex. en lastbilschaufför som vill köra lagligt kan utföra.

Jag har länge trott att Ai främst kommer förändra arbetsmarknaden så att olika saker blir föråldrade (obsolete). Ett problem med detta är att många äldre är bättre än juniorer för all den erfarenhet de har skaffat, detta gäller inte minst inom IT.
Helt plötsligt så kan mycket av erfarenheten tappa sitt värde och det blir för programmaren att konkurrera emot en lättlärd 20åring. Det blir lite som ishockey spelaren Peter Forsberg ska börja spela ishockey igen emot 25åringar.

Angående robotar. Så om man har en klassisk industrirobot som plockar saker med sugprop eller något. Så kan denna krångla och gör det faktisk ganska ofta. Med Ai så kan roboten själv mycket lättare själv justera för detta.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jobb har försvunnit under lång tid till robotar och visst jobb försvinner men nya skapas också. Det enda som kan hindra detta är en ban faktiskt. Att ha AI som inte tjafsar om lön, rättigheter och annat som dessutom jobbar 24/7 utan att blinka är ganska svårslaget och MÅNGA it jobb och olika service yrken såsom callcenters kommer bli förändrade redan i grunden, vissa callcenters är i princip enbart AI redan idag.

Längre in i framtiden kan det nog bli tal om medborgarlön.

Ström, bilar, kylskåp tar våra jobb. Bann på dessa fungerar endast om bann utförs på dessa i hela världen annars kommer vi i en dålig konkurrenssituation.

Vissa arbetsuppgifter i vissa jobb är idag är "meningslösa". Jag har själv gjort såna saker. Ta t.ex. de första plastmaskinerna för rundbalar som finns på åkrar. Man sitter i traktorn väntar med någon kommer med en bal, man drar i en spak och balen lastas på, man drar i en annan spak för att balen ska snurra runt många varv, man drar i en annan spak för att tippa av balen. Man kör traktorn någon meter fram. Någon enstaka gång ska man lägga på en ny plastrulle.
Ja, den uppgiften kan man göra 10h per dygn. Och jag har haft liknande uppgifter inom ett av sveriges största företag.

Permalänk
Medlem

Många kränkta programmerare här hör jag 😂

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Många kränkta programmerare här hör jag 😂

ChatGPT tar våra fruar och män ifrån oss. Det är helt omöjligt att tävla emot dem. Detta har resulterat i att barnafödandet har minskas: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpgMxR/desinformation-i-...

Jag är lite ironisk. Men många idag jobbar och jobbar typ hela tiden. Det är för mycket jobb, Ai kan minska detta.

Permalänk

Jag är helt övertygad om att AI kommer ta över i princip all programmering, det är bara en tidsfråga. Inom 10 till 20 år så har vi reducerat antalet programmerare till en bråkdel av idag.

Tror även att utvecklingen av nya programmeringsspråk kommer i någon grad att göras av AI och blir mer som maskinkod, idag användas nästan bara högnivåspråk eftersom människor är dåliga på att programmera datorer.

Motargumenten tycks oftast grundas i känslor, vilket är förståeligt. Men mänsklig styrka ligger i förmågan att anpassa sig snarare än att låsa sig.

Problemet blir väl att vi riskerar att helt tappa insynen i mjukvaran. Men o andra sidan kanske det inte gör något, detta är ju redan en verklighet för alla som inte förstår programmering. Samma gäller när man interagerar med andra människor, man vet inte vad som rör sig på insidan, man kan bara förhålla sig till vad som händer på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag är helt övertygad om att AI kommer ta över i princip all programmering, det är bara en tidsfråga. Inom 10 till 20 år så har vi reducerat antalet programmerare till en bråkdel av idag.

Tror även att utvecklingen av nya programmeringsspråk kommer i någon grad att göras av AI och blir mer som maskinkod, idag användas nästan bara högnivåspråk eftersom människor är dåliga på att programmera datorer.

Motargumenten tycks oftast grundas i känslor, vilket är förståeligt. Men mänsklig styrka ligger i förmågan att anpassa sig snarare än att låsa sig.

Problemet blir väl att vi riskerar att helt tappa insynen i mjukvaran. Men o andra sidan kanske det inte gör något, detta är ju redan en verklighet för alla som inte förstår programmering. Samma gäller när man interagerar med andra människor, man vet inte vad som rör sig på insidan, man kan bara förhålla sig till vad som händer på utsidan.

Jag tror inte att du har fel. Inte 10 år, 20år kanske är mer rätt.

MEN, vid det laget har många yrken/arbetsuppgifter redan tagits över av AI. Jag ser snarare att programmering är bland de senare yrken än de tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi får se.

Vi har ju gladeligen automatiserat mycket i vårt arbetsliv under de senaste decennierna, varför ska IT ha något slags undantag? Nu kommer skärselden för vissa IT-yrken som är överbetalda och då ska det begränsas?

Nej, låt det spela ut så får vi se vad som blir kvar. En rätt sund utveckling.

Permalänk
Medlem

Dagen jag får en tydlig kravspecifikation är dagen jag blir orolig, det har aldrig hänt i hela mitt professionella liv...

Glöm inte heller vem som alltid påstår att AI ska ta över och förenkla allas liv, NVIDIA, Amazon, Microsoft.
Alla med miljarder investerade i tekniken.

Får dem sina kunder att göra sig av med utvecklare har kunden bara en plats att vända sig till, nämligen dem.

Visa signatur

i7-14700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

24 månader? Vad röker dom? Det senaste problemet vi har på jobbet är att folk har börjat använda ai-assistenter som levererar kod full av buggar och säkerhetshål. En driftstörning vi hade innan sommaren tog flera dagar att reda ut. Det mynnade tillslut ut i att orsaken var ett powershellscript som en -icke programmerare- hade genererat av ChatGPT och driftsatt på egen hand.

Utöver det så går ungefär 80% av min arbetstid som "utvecklare" ut på att prata med verksamheten och förstå vad det är dom egentligen vill uppnå. Det är en lång väg kvar tills en "prompt" på chatgpt kommer kunna ta över det arbetet.

Framförallt när man sedan börjar prata integrationer. Fuck me. Då går 95% av tiden åt till att bråka med motparten kring vem som ska lösa saker som inte är kompatibla, få fram en dokumentation av t ex ett API som faktiskt stämmer med verkligheten, etc etc.

Ändå ett svinigt uttalande. "innovera". hur många kan det bli? 5%? Det han mer eller mindre säger är att dom gladeligen vill göra 95% av systemutvecklarna arbetslösa för att öka vinsterna.
Fan. Jag ser dystert på framtiden.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fråga i sammanhanget är om det är så bra att folk jobbar så mycket som de gör? Problemet idag med att sänka arbetstiden är att det påverkar hur mycket arbete t.ex. en lastbilschaufför som vill köra lagligt kan utföra.

Jag har länge trott att Ai främst kommer förändra arbetsmarknaden så att olika saker blir föråldrade (obsolete). Ett problem med detta är att många äldre är bättre än juniorer för all den erfarenhet de har skaffat, detta gäller inte minst inom IT.
Helt plötsligt så kan mycket av erfarenheten tappa sitt värde och det blir för programmaren att konkurrera emot en lättlärd 20åring. Det blir lite som ishockey spelaren Peter Forsberg ska börja spela ishockey igen emot 25åringar.

Angående robotar. Så om man har en klassisk industrirobot som plockar saker med sugprop eller något. Så kan denna krångla och gör det faktisk ganska ofta. Med Ai så kan roboten själv mycket lättare själv justera för detta.

Ström, bilar, kylskåp tar våra jobb. Bann på dessa fungerar endast om bann utförs på dessa i hela världen annars kommer vi i en dålig konkurrenssituation.

Vissa arbetsuppgifter i vissa jobb är idag är "meningslösa". Jag har själv gjort såna saker. Ta t.ex. de första plastmaskinerna för rundbalar som finns på åkrar. Man sitter i traktorn väntar med någon kommer med en bal, man drar i en spak och balen lastas på, man drar i en annan spak för att balen ska snurra runt många varv, man drar i en annan spak för att tippa av balen. Man kör traktorn någon meter fram. Någon enstaka gång ska man lägga på en ny plastrulle.
Ja, den uppgiften kan man göra 10h per dygn. Och jag har haft liknande uppgifter inom ett av sveriges största företag.

Ja en ban måste ske globalt på samma villkor.

"Meningslösa" jobb betalar hyran och de fyller en funtion annars skulle det inte finnas.
Tråkiga/ monotona är nog bättre ord.
Bra ungdoms jobb som inte kommer finnas i framtiden då de kommer vara ersatta av maskiner om de inte redan är det.

Jobbade själv på ett lager under lång tid med varierande uppgifter och under alla år kom det allt fler robotar som utförde tråkiga jobb moment men AI kommer kunna ta det till en helt ny nivå.

Tror det är bmw som har en fabrik där humanoida robotar jobbar sida vid sida med människor. Flera företag är på väg åt det hållet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Det där är en annan tidshorisont än han i artikeln pratar om... åtminstone större sannolikhet att ditt förslag är rimligt, men det är ju då 5-10x längre tid än han menar att det kommer ta.

Idag är ju AI-lösningarna som används för detta LLM-baserade och helt beroende av att härma hur andra (idag människor) "brukar skriva kod". Helt kört att få vettig kod skriven i ett visserligen väldokumenterat språk men som inte redan har slagit igenom stort och att det funnits massor av färdiga lösningar i träningsmaterialet.

Så om vi ska i den riktningen du pratar om krävs det nog åtminstone att man bytt strategi för hur dessa AI-lösningar fungerar, inte bara fortsätta som idag med en LLM som härmar mönster ur gammal kod. Är väl rätt sannolikt att något sådant skifte även krävs för att kunna ta det stora steget att inte vara beroende av en människa vid rodret för att det inte ska bli kaos också.

Både och skulle jag nog säga. Visst, definitivt är en del argument mot baserade i känslor, men vet inte om det "oftast" är just så (iaf om vi ser till något mer kvalificerade åsikter).
Upplever att mycket skepsis också bygger på dagens upplevelse med AI-baserade verktyg. Det är helt enkelt svårt att föreställa sig, och svårt att veta om det är realistiskt, att det kommer ske så enorma framsteg som skulle krävas i närtid.

Vad gäller just den här artikeln är väl det som väcker allra störst frågor att han pratar om en tidshorisont på 2 år.

Ptja, det är ju som jag ser det en klar styrka att det iaf går att lära sig för de allra flesta, om man bara är motiverad.

Steget här blir ju dock att *de som jobbar med mjukvaruutveckling* idag har insyn, men inte skulle ha det i fortsättningen. Det känns som en annan frågeställning än i dina liknelser?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Utveckling är över tid exponentiell och det vanligaste felet man gör när man ska "förutse" framtiden är att räkna framåt med en konstant förändring och därmed kraftigt underskatta utvecklingstakten. Jag tror det är sannolikt att AI sköter flertalet intellektuella uppgifter inom en inte alltför avlägsen framtid. Om det är 10 eller 30 år kan man dividera om, men det är inte fråga om 100-tals år framåt.