Alla fyndtips från mellandagsrean

Månadens drop! Lyxigt moderkort för höstens stora uppgradering

Permalänk
Melding Plague

Månadens drop! Lyxigt moderkort för höstens stora uppgradering

Sugen på att bygga nytt? Inet bjuder på ett smaskigt erbjudande exklusivt för SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grym rabatt!

Edit: Storyn här på sweclockers var fel från början, kortet har vare sig wifi eller thunderbolt och bara PCIE5 på M2, inte pcie-slottarna.
Ingen intel-ethernet och bara 3st m2-portar också.

Rabatten i sig är ju grym på över 50% men priset är ju knappt mer än godkänt om man ser till vad man får för pengarna. Det var helt tokigt prissatt från början. :-/

Permalänk
Medlem

Vad är det för speciellt med detta kort, bra sänkning men ordinarie pris ser ju helt sjukt ut?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fint pris på den!

Tyvärr inget nytt bygge på g men för någon annan passar det säkert perfekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Vad är det för speciellt med detta kort, bra sänkning men ordinarie pris ser ju helt sjukt ut?

Tänkte samma, priset är väldigt bra, tänkte köpa detta, men sen när jag kollade närmare så insåg jag att det är inget speciellt med detta kort, inget som justifierar det höga ordinarie priset, och faktiskt inte ens detta priset. Det finns bättre kort för få hundralappar mer. Detta kortet känns som en cashgrab från asus....

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Skrivet av effe0p:

Tänkte samma, priset är väldigt bra, tänkte köpa detta, men sen när jag kollade närmare så insåg jag att det är inget speciellt med detta kort, inget som justifierar det höga ordinarie priset, och faktiskt inte ens detta priset. Det finns bättre kort för få hundralappar mer. Detta kortet känns som en cashgrab från asus....

Om jag inte missminner mig så har pro art ingen Rgb, vilket det kan vara det enda moderkortet som inte har det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om jag inte missminner mig så har pro art ingen Rgb, vilket det kan vara det enda moderkortet som inte har det...

Bara DET är ju värt vilket pris som helst faktiskt! Jag är för gammal(dags) för att tycka om RGB!!!! Men tyvärr finns det inget behov av detta alls just nu... Sitter fortfarande på AM4, och känner inte nu att jag kommer behöva uppgradera innan AM6 kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

sjukt? B650 kort finns för upp mot 5000kr och med tanke på att B670 och Z770 moderkort finns upp till 10 000kr så är original priset runt 3900kr inte alls så farligt.

Sen finns det moderkort som får 3900kr att vara EXTREMT billigt.
https://www.inet.se/produkt/1904252/gigabyte-z790-aorus-x-ice

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen, men sen började jag kolla på cpu'erna och att jag förmodligen behöver nytt vattenblock. Jag väntar nog till Black friday för att bygga om.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det har en USB-C-port med DP (via GPU->DP input->USB-C), vilket är väldigt ovanligt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av effe0p:

Till detta låga pris tycker jag nog att det är tämligen lätt att motivera, men det beror givetvis på lite vad man är ute efter för features.
Man kan ju spara lite på en mATX-variant, men rediga AM5-brädor går ju inte direkt snorbilligt, ens instegskorten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Snusfri

ProArt har bättre komponenter än andra "gaming" prylar som satsar på massa belysning medans ProArt inriktar sig mer mot Workstation för vanliga konsumenter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Varför står det Wi-Fi6E när det inte är Wi-Fi på kortet, samt så finns det inte PCIe5 på gpu. Nja, får nog hoppa detta

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Citat:

Vad skulle du vilja se för produkter i framtida upplagor av Månadens Drop? Dela med dig av dina önskemål i forumet!

Komponenter för oss som kör med SFF-chassin, som t.ex. mITX-moderkort, SFX/SFX-L-nätagggregat etc.

Permalänk
Skrivet av THB:

ProArt har bättre komponenter än andra "gaming" prylar som satsar på massa belysning medans ProArt inriktar sig mer mot Workstation för vanliga konsumenter.

Så ett workstationkort har ett Realteknätverkskrets? Ser väldigt oseriöst ut tycker jag ett seriöst hade kört på en Intel dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sTEAK-_-:

Varför står det Wi-Fi6E när det inte är Wi-Fi på kortet, samt så finns det inte PCIe5 på gpu. Nja, får nog hoppa detta

Var ser du att det står WiFi 6E? Varken Asus eller Inet skriver det vad jag kan se. Däremot har moderkortet en M.2-port som man kan sätta ett WiFi-kort i om man vill.

Permalänk
Medlem

Bästa Månadens Drop hittills, inte helt otippat att det är inet bjuder till.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så ett workstationkort har ett Realteknätverkskrets? Ser väldigt oseriöst ut tycker jag ett seriöst hade kört på en Intel dito.

Är väl i något slags prosumer-kategori... eller vill positionera sig så iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Var ser du att det står WiFi 6E? Varken Asus eller Inet skriver det vad jag kan se. Däremot har moderkortet en M.2-port som man kan sätta ett WiFi-kort i om man vill.

Det stod det under Inet bilden innan om jag minns rätt. Tror de har rättat det dock

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Är väl i något slags prosumer-kategori... eller vill positionera sig så iaf.

Ett Prosumer hade kört med en Intelkrets inte Realtek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Asus vill att man skall tro det, men kolla närmare så ser du att de ofta är typ ett TUF i artdeco-kläder

Permalänk
Medlem

Är det ett bra moderkort för tex 9900X3D när det släpps eller lär det vara för redundant?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Är väl ett ok pris men inte mer med tanke på features. Mitt B650E-F RogStrix med pciex 5.0 gav jag 1790kr för på Amazon flashsale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett Prosumer hade kört med en Intelkrets inte Realtek.

Traditionellt skulle jag hålla med rent principiellt. Och helst då typ X710 eller något åt det hållet, men då är det kanske mer rent "pro". (Och förmodligen inte lämpligt på en plattform med så lite PCIe att ta av)

Vad gäller 2.5Gbps-prylarna så omvandlade ju Intel det blå skåpet till något slags improviserat skithus under en lång tid, så där försvann ju väldigt mycket förtroendekapital på den fronten; Realtek hann ju etableras som "den pålitliga lösningen" i jämförelse.
Så jag känner lite "meh" kring det valet...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Grymt moderkort och det verkar gå att kombinera med 25€ cashback från asus.
https://promotion.asus.com/en/nordics/back-to-school

Permalänk

Vilket är bäst för samma pris? Detta moderkort eller B650 MSI Tomahawk? Har en 7800X3D

Permalänk

Verkar dock redan tagit slut eller?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Verkar dock redan tagit slut eller?

Nej, 25 i lager just nu.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Nej, 25 i lager just nu.

Korrekt, borde LÄSA innan jag kör, "logga in först" så kom det!

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

https://promotion.asus.com/en/nordics/back-to-school

Möjligtvis att det går att kombinera denna med cashback på 25€- så då blir priset lite mer intressant.

Helt okej deal skulle jag säga.