Nu kommer svalare SSD:er med PCI‑Express 5.0

Permalänk
Melding Plague

Nu kommer svalare SSD:er med PCI‑Express 5.0

Silicon Motions nya kontrollerkrets SM2508 ser ut att hålla vad den lovar, visar det första testet av en SSD med kretsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett klart större steg framåt än x % snabbare.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig nyhet

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Det här låter riktigt bra. Då kanske det blir en sådan när de kommer. Inte för att jag behöver en snabbare men ibland vill man ha det bästa ändå.

Nu är det bara resten av komponenterna som ska åt samma håll och bli svalare. CPU, GPU! Men det verkar stanna kvar där det är eller gå upp i watt = värme.

Hoppas verkligen på att ARM blir något att räkna med på desktop. Vill om några år sitta med en stor skärm, en liten knäpptyst ARM NUC-liknande (eller ITX) dator med Linux eller Windows i nödfall. Skulle röra omkring i grytan också vilket skulle behövas i desktop-världen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Mycket bra att dessa enheter börjar mogna lite. Finns ju inte alltid möjlighet att ha någon enorm kylfläns vid montering av en M.2-enhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hoppas verkligen på att ARM blir något att räkna med på desktop. Vill om några år sitta med en stor skärm, en liten knäpptyst ARM NUC-liknande (eller ITX) dator med Linux eller Windows i nödfall. Skulle röra omkring i grytan också vilket skulle behövas i desktop-världen.

Baksidan är att det finns en påtaglig risk att det blir den enda typen av "desktop" som blir kvar. PCIe-kortplatser är dött, typ, och man får vara riktigt glad om RAM och SSD är modulbaserat.

Sedan är det väl i den "öppna marknaden" Qualcomm som är närmast, men det känns som att de behöver ta ett rejält steg med Snapdragon Y för att nå en effektivitetsnivå som mer liknar Apples för att deras påstådda effektivitet ska bli mer "på riktigt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Bra utvecklingen då de gamla blir lite väl varma, speciellt i laptops.
Annars intressant utveckling, det var inte länge sedan det var många sa 600MB/s ought to be enough for anybody och de sa att de ej kunde se någon prestandaökning emot sata. Nu är vi uppe i 13 GB/s som är 20gånger så snabbt.

Jag själv anser just nu att mängden lagring man får för pengarna är ofta en större brist än snabbheten. Så jag lägger inga pengar på att få supersnabbt, när jag inte har råd med mängden jag vill ha.

Permalänk
Medlem

dom får gärna integrera 1tb i moderkort för min del

Permalänk
Medlem

Jättebra! Mer PCIe 5.0 till folket!

(Sedan, med risk för att verka vara gnällig gubbe, kan jag tycka att det vore bättre att använda "snart" hellre än "nu" i rubriken eftersom det handlar om ett förhandsexemplar och inte en färdig produkt, men det finns nivåer av clickbaitandet och denna rubrik var absolut inte värst.)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

dom får gärna integrera 1tb i moderkort för min del

Kanske jag missar någon poäng här, men hur skulle det vara en fördel med integrerad SSD jämfört med m.2? Går något sönder får du slänga både moderkort och inbyggd SSD. Det ger mindre valmöjligheter, mer elektronikskrot och högre kostnader eftersom fler moderkortsvarianter med olika SSD-storlekar behöver tillverkas och lagerhållas.
Det sparar inte mycket plats på moderkortet heller, eftersom m.2 2230 eller 2242 redan är små, och ofta placeras ovanpå andra kretsar (en inbyggd SSD kunde då potentiellt ta mer plats än en m.2).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Kanske jag missar någon poäng här, men hur skulle det vara en fördel med integrerad SSD jämfört med m.2? Går något sönder får du slänga både moderkort och inbyggd SSD. Det ger mindre valmöjligheter, mer elektronikskrot och högre kostnader eftersom fler moderkortsvarianter med olika SSD-storlekar behöver tillverkas och lagerhållas.
Det sparar inte mycket plats på moderkortet heller, eftersom m.2 2230 eller 2242 redan är små, och ofta placeras ovanpå andra kretsar (en inbyggd SSD kunde då potentiellt ta mer plats än en m.2).

Hur ofta går en SSD sönder och hur mycket snabbare/billigare skulle det kunna bli om man kunde integrera kontrollkretsen direkt i processorn? Och hur många har behov av mer än 1 TB? Dessutom går det ju alltid ha 1-2 tomma m.2-platser på moderkortet. Över tid har allt mer integrerats i processor eller moderkort så förmodligen kommer det bli samma sak med lagring inom några år. Apple har ju redan tagit det steget.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Mycket trevlig nyhet

Skrivet av Lagers:

Det här låter riktigt bra. Då kanske det blir en sådan när de kommer. Inte för att jag behöver en snabbare men ibland vill man ha det bästa ändå.

Nu är det bara resten av komponenterna som ska åt samma håll och bli svalare. CPU, GPU! Men det verkar stanna kvar där det är eller gå upp i watt = värme.

Hoppas verkligen på att ARM blir något att räkna med på desktop. Vill om några år sitta med en stor skärm, en liten knäpptyst ARM NUC-liknande (eller ITX) dator med Linux eller Windows i nödfall. Skulle röra omkring i grytan också vilket skulle behövas i desktop-världen.

Ser bra ut när man tittar på sekventiell läsning/skrivning tills man ser slumpmässig läsning/skrivning med 4k block och ser att det är minimal skillnad mot en pci-express 4.0 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Hur ofta går en SSD sönder och hur mycket snabbare/billigare skulle det kunna bli om man kunde integrera kontrollkretsen direkt i processorn? Och hur många har behov av mer än 1 TB? Dessutom går det ju alltid ha 1-2 tomma m.2-platser på moderkortet. Över tid har allt mer integrerats i processor eller moderkort så förmodligen kommer det bli samma sak med lagring inom några år. Apple har ju redan tagit det steget.

Apple-exemplet är ju uppenbart inte billigare för kund iaf, men möjligt att Apples marginaler är ännu bättre än man skulle anta om vi förutsatte att deras lösning kostar ungefär samma som de billigare M.2-lösningarna.

Vad gäller snabbare så har jag ingen känsla för att det är någon jätteskillnad, men jag är kanske fel ute?

Det *känns* mer som att det vad gäller SSD bara är väldigt praktiskt för Apple att stå utanför ekosystemet av billig lagring, för då får de sälja dyr lagring själva istället.

(Kanske är deras lösning mer energieffektiv istället för någon av fördelarna du nämnde?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ser bra ut när man tittar på sekventiell läsning/skrivning tills man ser slumpmässig läsning/skrivning med 4k block och ser att det är minimal skillnad mot en pci-express 4.0 ssd.

Gud sade: Varde ram! Och det blev mycket ram i ens dator.
För privatpersoner så kan man lösa problemet med slumpmässig läs/skrivning med mycket ram och jobba därifrån. Sekventiell läsning är skitbra för att läsa in datan till ram-minnet och när man sedan sparar ner det för lagring. Såklart det vore superbra med hög slumpmässig läsning/skrivning också om det hade gått att få.

Angående utveckling som andra pratar om så går vi emot ultratunna laptops med så mycket som möjligt i en enda krets, då folk typ inte gör något större lokalt så kommer de inte ha behov att uppgradera. Det är lite tråkigt det är så, men det är datorer för den stora skaran som kommer sälja mest.

Permalänk
Medlem

Bra nyhet!
Låter som att det är detta vi har väntat på sen det började komma konsumentdatorer med PCI Express 5.0

Undra om de också kommer börja tillverka strömsnålare/svalare PCIe 4.0 SSD ?
Med tanke på att PCIe 4.0 än så länge är tillräckligt snabbt för de flesta så skulle strömsnålare/svalare/mer prisvärda PCIe 4.0 SSD vara bra för många även om det inte är lika high end.

Är man inte priskänslig så finns väl möjligheten att köpa en sån här ny svalare PCIe 5.0 SSD (när de finns till försäljning) och installera på PCIe 4.0 moderkort. Då de borde vara ännu svalare när de inte kan utnyttja hastighen.

Men jag gissar att det troligtvis är priseffektivare att använda PCIe 4.0 SSD på PCIe 4.0 moderkort än att använda "underklockade" PCIe 5.0 enheter för PCIe 4.0 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Baksidan är att det finns en påtaglig risk att det blir den enda typen av "desktop" som blir kvar. PCIe-kortplatser är dött, typ, och man får vara riktigt glad om RAM och SSD är modulbaserat.

Sedan är det väl i den "öppna marknaden" Qualcomm som är närmast, men det känns som att de behöver ta ett rejält steg med Snapdragon Y för att nå en effektivitetsnivå som mer liknar Apples för att deras påstådda effektivitet ska bli mer "på riktigt".

Jo, där kan det bli ett problem för oss som tycker om att bygga. Men man får liksom leva lite på hoppet. och samtidigt så kanske det ger Intel/AMD lite mer konkurrent så att de försöker göra bättre ifrån sig. Spännande tid iaf tycker jag när nu ARM kommer på bred front med laptops med fungerande Windows i.

Skrivet av Dinkefing:

Ser bra ut när man tittar på sekventiell läsning/skrivning tills man ser slumpmässig läsning/skrivning med 4k block och ser att det är minimal skillnad mot en pci-express 4.0 ssd.

Läste inte så noga om det, men det är ju inte så bra. vad jag förstår så är det rätt viktigt med 4k hastigheter. Se när de kommer ut på riktigt hur snabba de blir.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser bra ut när man tittar på sekventiell läsning/skrivning tills man ser slumpmässig läsning/skrivning med 4k block och ser att det är minimal skillnad mot en pci-express 4.0 ssd.

Min SSD och Windows har väldigt få filer som är så små som 4K eller mindre. Skulle säga att en faktor på minst 100ggr den storleken är viktigare. Har du några stats på random 400KB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hoppas verkligen på att ARM blir något att räkna med på desktop. Vill om några år sitta med en stor skärm, en liten knäpptyst ARM NUC-liknande (eller ITX) dator med Linux eller Windows i nödfall. Skulle röra omkring i grytan också vilket skulle behövas i desktop-världen.

Beror ju på vad man ska göra på datorn. För tyngre grejer som spel och renderingsarbete etc. så får nog ARM det väldigt tufft att tävla mot x86 utan större förändringar i arkitekturen p.g.a. dess reducerade instruktionsuppsättning och branch prediction som ofta t.o.m. helt kan saknas.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

När tror vi att dom kommer ut?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser bra ut när man tittar på sekventiell läsning/skrivning tills man ser slumpmässig läsning/skrivning med 4k block och ser att det är minimal skillnad mot en pci-express 4.0 ssd.

Skrivet av Lagers:

Läste inte så noga om det, men det är ju inte så bra. vad jag förstår så är det rätt viktigt med 4k hastigheter. Se när de kommer ut på riktigt hur snabba de blir.

Inte så konstigt.

När det kommer till sekventiell läsning och skrivning finns det redan PCIe 4.0 enheter som ligger nära max vad som är möjligt med PCIe 4.0 4X
Kanske går att tveaka ut extra 100-200MB/s eller så. Men inga stora skillnader.
Vill man ha mer måste man antingen gå till en snabbare PCIe version eller använda fler lanes.

Men när det kommer till slumpmässig läsning/skrivning av småfiler så är det inte lika beroende av PCIe bandbredd. Så att öka det gör ingen eller liten skillnad utan andra förbättringar.

Lite likt att jämföra DDR3 med DDR4 med DDR5.
Att nyare standard är markant snabbare än tidigare när det kommer till bandbredd.
Men när det kommer till latenser så är det inga stora steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Min SSD och Windows har väldigt få filer som är så små som 4K eller mindre. Skulle säga att en faktor på minst 100ggr den storleken är viktigare. Har du några stats på random 400KB?

Block, inte filer. En disk vet inte vad filer eller filsystem är, den skiter fullständigt i ditt Windows och vad du har för filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

(Kanske är deras lösning mer energieffektiv istället för någon av fördelarna du nämnde?)

Allt har sina fördelar och nackdelar, menar bara att ser vi utvecklingen sista årtiondena så har allt mer integrerats. För 30 år sedan hade man lösa L2-cache-minnen och datorn krävde instickskort för ljud, för bild, för lagring, för nätverk etc. Efter några år var det en självklarhet att moderkorten skulle ha stöd för nätverk, ljud och lagring. Lite senare blev det allt vanligare med inbyggd grafik, ofta via processorn. I samband med övergången till ultrabook-formatet började fastlött minne komma. Batterier gick inte längre enkelt att byta. Nu ser vi trådlösa nätverkskorten integreras. Att SSD blir nästa steg att integrera känns ganska självklart. Det är dessutom ingenting nytt utan de netbooks som började komma runt 2015 kom ju ofta med 32-64 GB eMMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Min SSD och Windows har väldigt få filer som är så små som 4K eller mindre. Skulle säga att en faktor på minst 100ggr den storleken är viktigare. Har du några stats på random 400KB?

Dagens operativsystem och filsystem läser inte bara exakt (den fil) det du behöver från disken. Inte nog med att den suger upp ett 4K block som innehåller din fil (samt kanske några filer till om filsystemet supporterar det), så gör den "read-ahead", dvs för att undvika onödiga latenser så plockar den upp några 4K block till "utifall du skulle fortsätta läsa i samma område". På så sätt används ditt RAM-minne som en effektiv cache mot din långsamma SSD. (Relativt vad en CPU ser på snigelvärlden utanför.) Dessutom ligger filerna kvar i minnet så länge datorn inte känner att den behöver detta minne på annat håll. Så vidare arbete med dina småfiler sker fortsättningsvis mot minnet.

Här är ett exempel från min maskin där vi läser innehållet i en massa små konfigurationsfiler under /etc i Linux. Från 3 sekunder till knappt 0.03 när allt redan finns i minnet.

# time find /etc -type f -exec cat {} \+ >/dev/null # real 0m2.992s user 0m0.010s sys 0m0.060s # time find /etc -type f -exec cat {} \+ >/dev/null # real 0m0.026s user 0m0.001s sys 0m0.025s

Om du har extremt mycket småfiler samlade så bör du göra en egen partition för det och undersöka om NTFS block och klusterstorlek kan påverka din prestanda, men du kan få högre latenser genom att läsa mindre dataenheter. Det är en avvägning av vad som är viktigt för dig.

Permalänk

Kan man skippa helium kylningen då

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker redan dagens SSD är tillräckligt snabbt .som ligger på 7000+ läs och skriv hastigheter, däremot saknar jag utveckling på lagringsutrymme, sitter med en Samsung 980 1TB som C disk sedan E D F diskarna är av KC3000 4TB

Där man satt E disken som spel disk, medans D och F har jag satt konverterad diskarna i dynamiska format och slagit ihop lagringen till en enda enhet så disken blir runt 7TB efter OP är satt på det, eftersom köra 2 st 4TB är typ halva priset mot köpa en enda Corsair MP600 Pro NH 8TB SSD.

Vore nice se utvecklingen börja ta fokus på öka lagringen så man kan riktigt dumpa alla mekaniska diskar, samtidigt försöka få ner priserna på dessa.

Då kanske man skulle kunna börja fylla på i Asustor Flashstor 12 Pro FS6712X, alla slotsen också idag har man bara 5 st i den av sina 12 slots, blir alltid så jäkla dyrt köpa SSD, jämfört leva kvar på mekaniska diskar, så har några kvar faktiskt som skulle behöva flyttas över.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Apple-exemplet är ju uppenbart inte billigare för kund iaf, men möjligt att Apples marginaler är ännu bättre än man skulle anta om vi förutsatte att deras lösning kostar ungefär samma som de billigare M.2-lösningarna.

Vad gäller snabbare så har jag ingen känsla för att det är någon jätteskillnad, men jag är kanske fel ute?

Det *känns* mer som att det vad gäller SSD bara är väldigt praktiskt för Apple att stå utanför ekosystemet av billig lagring, för då får de sälja dyr lagring själva istället.

(Kanske är deras lösning mer energieffektiv istället för någon av fördelarna du nämnde?)

Tror han blandar ihop lagring och RAM. RAM får man stora fördelar att ha fastlött. Fördelen skulle väl bara att låta ett SoC ta hand om kryptering som i Apples fall. Men tveksam om den fördelen överväger nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Tycker redan dagens SSD är tillräckligt snabbt .som ligger på 7000+ läs och skriv hastigheter, däremot saknar jag utveckling på lagringsutrymme, sitter med en Samsung 980 1TB som C disk sedan E D F diskarna är av KC3000 4TB

Där man satt E disken som spel disk, medans D och F har jag satt konverterad diskarna i dynamiska format och slagit ihop lagringen till en enda enhet så disken blir runt 7TB efter OP är satt på det, eftersom köra 2 st 4TB är typ halva priset mot köpa en enda Corsair MP600 Pro NH 8TB SSD.

Vore nice se utvecklingen börja ta fokus på öka lagringen så man kan riktigt dumpa alla mekaniska diskar, samtidigt försöka få ner priserna på dessa.

Då kanske man skulle kunna börja fylla på i Asustor Flashstor 12 Pro FS6712X, alla slotsen också idag har man bara 5 st i den av sina 12 slots, blir alltid så jäkla dyrt köpa SSD, jämfört leva kvar på mekaniska diskar, så har några kvar faktiskt som skulle behöva flyttas över.

Det är bara priserna som är problemet. Det finns datacenter-SSD upp till 128TB. Att konsument-SSDer inte går över 8TB är enbart för att priserna gör marknaden liten.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Det är bara priserna som är problemet. Det finns datacenter-SSD upp till 128TB. Att konsument-SSDer inte går över 8TB är enbart för att priserna gör marknaden liten.

Vet att det finns större än 8TB, när det kommer till enterprise, och kollar man typ konsument sidan så är det mest Crosair som släpper det inte ens jättar som Samsung släpper högre än 4TB, eller Kingdston som är också väldigt populärt bland konsumenter.

Så konkurrensen är väldigt small på högre än 4TB, och det går säkert producera högre och börja få lite pris dumpningar om fler börja släppa, även driva på utvecklingen på konsument sidan.

Men problemet ligger nog på att det flesta kör bara SSD på C disk, sedan kanske spel disken vilket gör att normalt fallet så räcker det med 2TB,

Kollar man E disken min själv har rätt många spel installerad har förbrukad 868 GB utav 3,72TB som är tillgänglig på 4TB disken.

Och kör övervägande på mekaniska diskar så det har gjort att inte så många aktörer har hoppas på för tillverkning över 4TB. Crosair är i princip ensam. Vilket också säkerligen gör det mer värt köra på 2 st 4TB och slå ihop utrymmet till en enhet än köpa en färdig 8TB.

Men man lär nog se priserna börja gå ner först när Samsung och Kingston och lite fler aktörer väljer att gå över 4TB. På konsument sidan.

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Vet att det finns större än 8TB, när det kommer till enterprise, och kollar man typ konsument sidan så är det mest Crosair som släpper det inte ens jättar som Samsung släpper högre än 4TB, eller Kingdston som är också väldigt populärt bland konsumenter.

Så konkurrensen är väldigt small på högre än 4TB, och det går säkert producera högre och börja få lite pris dumpningar om fler börja släppa, även driva på utvecklingen på konsument sidan.

Men problemet ligger nog på att det flesta kör bara SSD på C disk, sedan kanske spel disken vilket gör att normalt fallet så räcker det med 2TB,

Kollar man E disken min själv har rätt många spel installerad har förbrukad 868 GB utav 3,72TB som är tillgänglig på 4TB disken.

Och kör övervägande på mekaniska diskar så det har gjort att inte så många aktörer har hoppas på för tillverkning över 4TB. Crosair är i princip ensam. Vilket också säkerligen gör det mer värt köra på 2 st 4TB och slå ihop utrymmet till en enhet än köpa en färdig 8TB.

Men man lär nog se priserna börja gå ner först när Samsung och Kingston och lite fler aktörer väljer att gå över 4TB. På konsument sidan.

Ja, det är väl typ Corsair och WD som har 8TB M.2 NVMe på konsumentmarknaden (iaf bland de stora aktörerna). Samsung har väl 8TB 2.5" SATA bara (återigen konsumentprodukter).

Detta pris t.ex. är väl dock inte så tokigt: https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0D9WT512W/ (8400 spänn för SN850X 8TB), det är väl i princip normal skalning upp från prisnivån per TB vid 2TB / 4TB.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304