Kritiserat inlogg i God of War: Ragnarök moddas bort

Permalänk
Melding Plague

Kritiserat inlogg i God of War: Ragnarök moddas bort

God of War: Ragnarök har släppts till PC, men har kritiserats rejält för Playstation Network-krav. Detta kan nu moddas bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

man undrar varför företagen vill skada sina spel på detta viset? inte bara spel, filmer serier och allt annat så försöker man göra så många sura som möjligt. undrar varför det blivit så

Permalänk
Medlem

Ser personligen inga problem med det så länge man bara behöver logga in på sitt psn id och inte behöver betala för ps+.
Förstår dock att alla kanske inte har PSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ser personligen inga problem med det så länge man bara behöver logga in på sitt psn id och inte behöver betala för ps+.

Problemet är ju att det blir ytterligare en inloggning och fönster för att starta ett spel. Som inte behövs.
Där de förmodligen säljer lite av din data

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

PSN finns även inte tillgängligt överallt. Då vissa länder faktiskt är blockerade från att kunna skapa PSN konto alls.

Permalänk
Medlem

Hade de haft crossave så hade det varit en sak, men misstänker så inte är fallet här?

Permalänk
Medlem

Ibland har jag förhoppning att gamling-community ska ta sig ur sandlådan. Men icke. Idealet är sjövild tonåring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är ju att det blir ytterligare en inloggning och fönster för att starta ett spel. Som inte behövs.
Där de förmodligen säljer lite av din data

Blir ingen ytterligare inloggning och fönster för att starta ett spel. Du kopplar ditt Steam konto till ditt PSN konto EN gång sen funkar alla Sonyspel helt normalt på Steam för evigt.

Permalänk
Medlem

Tack, mod-kungar!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Sony lär ju inte låta detta passera obesvarat. Säkert gör de väl någon uppdatering som trasslar till denna väg runt, och om detta räknas som något slags DRM-lösning så har de ju goda rättsliga möjligheter också.

Jag vet inte vad denna inloggning ens fyller för syfte för Sony, det är väl ett singleplayerspel?!
Men om inte annat är det väl någon chef som får sina KPIer för hur underbart liveservice:iga deras spel ska vara förstörda av sånt här, så något svar lär ju komma iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Dra ner modden i förebyggande syfte om man en gång köper det och sony har pressat bort den.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Äh ge mig en PS launcher med tillgång trophys så köper jag mina spel där på PC 🤩

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Om man inte vill stödja sådant och ändå spela spelet så känns det ju ganska dumt att köpa spelet och sen hålla på att modda det för att få en lika bra upplevelse som alternativen.

Permalänk
Medlem

Läst att det räcker med att lägga till SteamDeck=1 i startup parametrarna på steam för att man ska slippa PSN, åtminstone på linux. Kanske är annorlunda på Windows

Permalänk
Medlem

Sony! Välkommen till PC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Blir ingen ytterligare inloggning och fönster för att starta ett spel. Du kopplar ditt Steam konto till ditt PSN konto EN gång sen funkar alla Sonyspel helt normalt på Steam för evigt.

Är det någon som vet hur det är med familjedelning på sonytitlar via steam?

Jag tycker det är en fantastisk (och rimlig) funktion att nära/kära kan spela ett spel man köpt när man själv inte spelar det, i mitt fall kan min son få botanisera i minbacklog som man byggt upp under årens lopp. Blev lite överraskad när ett ubisoftspel inte fanns med på familjedelning (där då spelet ju går "via" ubisoft connect, även om det är köpt i/startas från steam).

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Horizon Zero Dawn och Forbidden West vet jag delas.

Permalänk
Medlem

Säger man att en spade är en spade så tar sweclockers bort ditt inlägg, även fast de själva gör en artikel om spadar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Säger man att en spade är en spade så tar sweclockers bort ditt inlägg, även fast de själva gör en artikel om spadar.

Modden knäcker inget DRM, det tar bara bort en arbiträr inloggning till en orelevant tjänst som inte har något att göra med spelet utöver övervakning av konsumenters aktiviter.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men är det inte mindre meck att skapa ett PSN konto och länka det i Steam en gång än att modda alla PC-portade playstation spel varje gång man installerar dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sony lär ju inte låta detta passera obesvarat. Säkert gör de väl någon uppdatering som trasslar till denna väg runt, och om detta räknas som något slags DRM-lösning så har de ju goda rättsliga möjligheter också.

Jag vet inte vad denna inloggning ens fyller för syfte för Sony, det är väl ett singleplayerspel?!
Men om inte annat är det väl någon chef som får sina KPIer för hur underbart liveservice:iga deras spel ska vara förstörda av sånt här, så något svar lär ju komma iaf.

Spelet tog ungefär 30-35 timmar att ta platinum trofé i, så installera modden och spela så hinner dem inte.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Kul att communityn säger ifrån, hoppas de har önskad effekt. 👍

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Jag tycker det är en fantastisk (och rimlig) funktion att nära/kära kan spela ett spel man köpt när man själv inte spelar det, i mitt fall kan min son få botanisera i minbacklog som man byggt upp under årens lopp. Blev lite överraskad när ett ubisoftspel inte fanns med på familjedelning (där då spelet ju går "via" ubisoft connect, även om det är köpt i/startas från steam).

Jag vet inte hur det fungerar men jag vet att spelet inte blir låst till ett specifikt PSN konto så i "värsta fall" kan din familjemedlem behöva koppla ett eget PSN konto till Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

man undrar varför företagen vill skada sina spel på detta viset? inte bara spel, filmer serier och allt annat så försöker man göra så många sura som möjligt. undrar varför det blivit så

Förmodligen för att dom som tar besluten kring detta tror/vill att det ska skapa någon typ av värde för företaget.

Sen är väl problemet som jag sagt tidigare att Sony är en konsol-shop. Uppenbarligen har dom inte kompetens nog för PC-releaser, för det minsta man kan begära av att ha en PSN-koppling är ju att tekniken ska _fungera_, men så verkar ju inte ha varit fallet här.

Så nånstans måste det finnas en ... vad ska vi kalla det ... miss mellan ledning/tekniker. Jag kan inte tänka mig att någon hade tagit beslutet till PSN-inlogget om dom fått veta att "50% av kunderna kommer inte kunna logga in".

Permalänk
Medlem

Känns som Sony och andra kan få data om kunderna direkt av Steam. Svårt att se vad alla extra kopplingar har för nytta här egentligen. Spelet i sig kan samla in data utöver Steam och inte behöva inloggning ändå. Någon dag kanske någon vettig anledning dyker upp

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför de klistrar på en inloggning utanpå. I så fall borde ju allt med online kräva denna inloggning, hela systemet ska kräva tokens från detta. Vad är annars poängen om allt fungerar fint utan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Inte för att vara sån, men är det inte mindre meck att skapa ett PSN konto och länka det i Steam en gång än att modda alla PC-portade playstation spel varje gång man installerar dom?

Jo, det är mindre meck, men det verkar som den drivande faktorn inte är mängden meck.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Är detta en effekt av att man nu kan spela steam spel på xbox via molntjänster?

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB 850 EVO 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte varför de klistrar på en inloggning utanpå. I så fall borde ju allt med online kräva denna inloggning, hela systemet ska kräva tokens från detta. Vad är annars poängen om allt fungerar fint utan det?

https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2023/03/27/...

DATA IS THE NEW GOLD(!!!)!!!!!!

Det är sådär det låter överallt. Inloggningarna sätts inte upp för att det ska förbättra något för kunden, utan för att bolagen själva ska få mer data, mer kontroll, mer "kundanknytning", mer stålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Modden knäcker inget DRM, det tar bara bort en arbiträr inloggning till en orelevant tjänst som inte har något att göra med spelet utöver övervakning av konsumenters aktiviter.

Du som användare sitter o fifflar med filerna för att kringgå/ändra det normala sättet att bruka produkten som utgivaren ansett. Det är samma definition i min bok. Men som sagt är ingen idé att diskutera då detta forum inte tillåter…