Intels andel av grafikkorts­marknaden ett avrundningsfel

Permalänk
Melding Plague

Intels andel av grafikkorts­marknaden ett avrundningsfel

Efter att ha rönt vissa framgångar 2022 har Intel halkat efter igen. Nu hoppas företaget på Battlemage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror intel skulle plöjt ner med resurser i detta i krisande stunder.
Det har gått alldeles för långsamt sedan första släppet vilket gör att folk tappar tilltron och så blir det en väldig uppförsbacke om nästa produkt bara är sådär igen.

Här skulle man vara mer aktiv och släppa produkter med tätare intervall för att skapa mediabrus och nå ut till världen med budskapet att vi tänker försöka!

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig testa intel om de har något bra alternativ när det är läge för mig att uppgradera, kan vara kul att testa något nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Står "avrundningsfel" i rubriken, men inget om det i artikeln? Vilket avrundningsfel syftas det på? Att det avrundas till 0%? Är det ett fel?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Battlemage kommer aldrig att släppas på bred front, det är endast en pappersprodukt för aktieägarna

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de får till något bra eller halvbra. Om de bara kan kriga i budget eller mellanklass och slipa sina skills för framtiden så är det bättre än inget.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intel och AMD måste konkurrera med pris, det enda sättet att nå en bredare massa är att korten känns prisvärda.
50-100 kr mindre än Nvidias kort räcker inte, man måste få mer för pengarna inte en pizza i rabatt.

Alternativet är såklart att man slår Nvidias kort vilket ser rätt svårt ut närmaste åren.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Står "avrundningsfel" i rubriken, men inget om det i artikeln? Vilket avrundningsfel syftas det på? Att det avrundas till 0%? Är det ett fel?

Avrundningsfel är det fel som uppstår när du avrundar ett tal. Skillnaden mellan noll och Intels marknadsandel är ett avrundningsfel.

Det är språkligt helt korrekt i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Avrundningsfel är det fel som uppstår när du avrundar ett tal. Skillnaden mellan noll och Intels marknadsandel är ett avrundningsfel.

Det är språkligt helt korrekt i artikeln.

Ok, tack för förklaringen!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kommer nog uppgradera mitt A750 till Battlemage så länge de kan offerera acceptabel prestanda/pris. Min känsla är ju där kring 4070 ~ 4070 Super för topp kortet (i spel det funkar som det ska) och hoppeligen nånstans 5000 ~ 5990 kr (jfr RTX 4070 Super från ca ~7000kr), blir det något ditåt med strömbudget de hade väl 225W som mål för topp kortet om jag minns rätt, 4070 har ju t.ex. 200W TDP så tycker jag det vore intressant nog att jag plockar upp ett.

Anser det är ungefär vad Intel behöver uppnå minimi om det ska bli nån form av success, även om detta går i uppfyllelse kommer inte situationen ändras nämnvärt, kommer stiga en aning speciellt i början deras marknadsshare men i takt med Nvidia och AMD släpper nya kort så avtar det igen (kanske inte riktigt till siffror som nu men iaf), tror ledningen börjar lite svettas va gäller grafikkortssatsningen, går säkert lite för sakta framåt för deras tycke i denna situation som de befinner sig i dessutom. Sen om någon köper upp Intel så småningom och vill behålla kvar grafikkortssatsningen återstår ju att se men behöver nog ske ganska fort något köp för att det skulle kunna ha nån roll i huruvida deras grafikkortssatsning blir. Säkert kommer väl nästa generation ut efter Battlemage ännu men efter det kan jag tänka mig att det är rätt stort dunkel ännu om hur det blir.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Köpte en mindre aktiepost Intel igår. Känns ju som dom står på botten nu. Processorerna ser hyggliga ut. GPU vette fan, men det behövs ju även för integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppgradera från mitt 1080 någon gång under nästa år, men ska kika nyfiket på Battlemage när testerna börjar trilla ut.

Det vore fint att få mer prestanda, eller snarlika prestanda till lägre strömförbrukning. En fördel med Intel (hoppas jag) är bättre Linux-stöd, även om jag inte grävt i huruvida det verkligen stämmer.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

De skulle plöjt ner allt i cpu utvecklingen. Att starta en gpu division innan de rätat till cpuerna och sett till att de var konkurrenskraftiga mot AMDs var ingen bra idé. Som den positionen de hade när de släppte Sandy Bridge eller Core-serien.

Visst de har kommit tillrätta med drivrutinerna men till vilket pris? Blev Arc den succé de förväntade sig?

Permalänk
Datavetare

Kanske inte så förvånande när dels första generationen Arc uppförde sig lite väl mycket som en första generation i form av problem, kopplat med att man inte fått ut någon uppföljare under lång tid.

Positiva är ändå att Battlemage-presentationerna från Tom Petersen ger känslan att man faktiskt identifierat de största svagheterna hos Alchemist, sättet man beskriver dem "make-sense", och åtgärdat det i Battlemage. Resultaten från Xe² pekar också på att man lyckats. Prestanda är väsentligt mycket bättre i Battlemage när man jämför mot Alchemist som på pappret har samma råa beräkningskapacitet, framförallt i spel.

Det andra som är kritiskt för Intel är att inse var de realistiskt kan få volym på kort sikt. Mobil-versionen av Alchemist och dGPU-versionen skiljer sig i funktioner och kretsdesign, något som lär ge dem extra arbete i drivers.

Med Battlemage är mobilversionen (som kommer ha väsentligt större volym) identisk med dGPU-versionen (det enligt Tom Petersen) sett till funktioner, bara kapacit som skiljer.

Men priset blir kritiskt. På spelsidan får man acceptera att det rimliga för alla utvecklare är att optimera för Nvidia först, AMD sen och först därefter bry sig om Intel (d.v.s. de flesta spel har nog aldrig körts på en Intel GPU innan release...).

På GPGPU-sidan har man faktiskt gjort ett riktigt bra jobb, men där är Nvidia ännu mer dominant och för bärbara kommer Apple som klar ledare i nuläget. Men Intel har fått ett väldigt brett stöd med OneAPI, man har redan betydligt mer heltäckande stöd inom GPGPU än AMD i nuläget. Det på programvarusidan, på HW-sidan har ju GPGPU-korten för datacenter haft försening efter försening och släpptes väl bara för någon vecka sedan?

Ryktena säger att dessa modeller är aktuella, stämmer det är de läckta resultaten positiva då de kommer från den svagaste modellen och den ligger i nivå med A770. Toppmodellen skulle då kunna bli ett vettigt mellanklasskort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hype på battlemage

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle få mig att köra Intel var om de gjorde som AMD gjorde med 5000-serien (den gamla)

Kan man inte konkurrera med prestanda så får man sänka priset rejält, och kan man konkurrera med prestanda får man fortfarande sänka priset rejält för det är det enda sättet att plocka marknadsandelar

Jag är villig om det ger samma prestanda för 50% av priset

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Spontant känns det för mig som att Alchemist är Beta/Alpha version eller Early Access eller dylikt.
Som att det inte är den färdiga produkten, utan något man kan slänga pengar på om man känner att man har pengar att slösa och gillar att experimentera.

Intel måste i första hand släppa grafikkort/kretsar där de kan konkurrera ut deras egen Alchemist med bättre prestanda, bättre prestanda/watt och bättre drivrutiner. Framförallt jämfört med hur dåliga Alchemist drivrutinerna var vid release.
Framförallt på drivrutinssidan är det väl åtminstone väldigt sannolikt att det Intel lärt sig sen Alchemist releasen, att de kan dra nytta av det och om/när dedikerade Battlemage kort släpps så får de inte lika dåliga drivrutiner vid release.

Sen så måste de väl också närma sig konkurrensen från AMD och Nvidia om de ska ha en chans att sälja volymer på något annat än lägre pris.

Permalänk
Medlem

Intel har nog en rimlig chans att konkurrera mot främst AMD i det lägre prestandasegmentet såvida de träffar av rätt pris/prestanda. De har väl exempelvis redan bättre uppskalning är Amd samt att Amd verkar vela lite kring vilket marknads-segment de ska fokusera på oavsett hur de snurrar det rent PR-mässigt.

Sen tror jag Intel egentligen är ganska ointresserade av privatkunderna. De behöver kunna täcka viss kostnad för att utveckla beräkningskapacitet för sin AI satsning.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Det enda som skulle få mig att köra Intel var om de gjorde som AMD gjorde med 5000-serien (den gamla)

Kan man inte konkurrera med prestanda så får man sänka priset rejält, och kan man konkurrera med prestanda får man fortfarande sänka priset rejält för det är det enda sättet att plocka marknadsandelar

Jag är villig om det ger samma prestanda för 50% av priset

Håller med. Givet Nvidias nuvarande position, de definierar i praktiken både 3D- och GPGPU-världen just nu, så räcker det inte med 10-15 % lägre pris för motsvarande prestanda. I det läget är det fullt rationellt att välja Nvidia då det är en risk att välja alternativen.

Samma prestanda till 50 % av priset kanske är lite väl, men passerar man ~75 % av priset skulle jag välja Nvidia.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att Battlemage blir sista generationen av dedikerade grafikkort. Jag tror de kommer prioritera sina kärnverksamheter och lägga ner detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Har man tre olika saker som ska summera till 100% så kan det ofta bli galet:

87.8%
11.8%
0.4%

Om man avrundar dessa får man samma heltal som i artikeln (som ett exempel), så det ser ut som att Intel har 0%.

Ett annat exempel är annars
98,7%
0.6%
0.6%

Som blir 99 + 1 + 1 =101 % totalt

Finns mycket som kan bli galet om man avrundar

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte testa Intel gpu förrän de haft en bra generation redan där de visat på bra prestanda och stöd av utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Battlemage kommer aldrig att släppas på bred front, det är endast en pappersprodukt för aktieägarna

Mvh

Jag måste missat något, men vad grundas detta på? Eller *ironi*?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med. Givet Nvidias nuvarande position, de definierar i praktiken både 3D- och GPGPU-världen just nu, så räcker det inte med 10-15 % lägre pris för motsvarande prestanda. I det läget är det fullt rationellt att välja Nvidia då det är en risk att välja alternativen.

Samma prestanda till 50 % av priset kanske är lite väl, men passerar man ~75 % av priset skulle jag välja Nvidia.

Det kombinerat med att de speltillverkare som utvecklar ett spel som verkligen kräver ett grafikkort för närmare 20k för att fungera lär va extremt få. P.g.a dessa priser de senaste åren så fungerar de allra flesta spel utmärkt på flera generationer gamla grafikkort, så länge man sänker texturer från ultra till high t.ex utan att det påverkar speluplevelsen alls.

Att välja ett lite osäkert kort för ev några fps per krona i testsviter blir väldigt oatraktivt.

Permalänk
Medlem

Var nöjd med min NUC med ett A770, presterade bra förutom att Remnant 2 var buggigt (fanns en officiell fix dock).
Håller tummarna att Intel och AMD inte ger sig utan fortsätter utmana Nvidia så det blir lite hälsosam konkurrens.

Permalänk
Medlem

Trots denna dystra nyhet är jag försiktigt positiv till intels kommande GPUer

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vet inte om Intels tidigare satsningar på grafikkort har någon betydelse bakom ett svalt mottagande nu, eller det mer har med att dom inte anses ha lyckats så väl med drivrutiner.
Drivrutiner är något som jag personligen anser att dom lyckats väl med, okej, dom första var som dom var...
Däremot om man betänker att utvecklingen av drivrutin, fixande av buggar m.m. borde ge dom ett AAA betyg. Intel var lyhörda på buggar och var snabba på att rätta till dom samtidigt som det i flera fall gav en bra prestandavinst, inte så det placerade dom i toppskiktet, men ändå.

intels första satsning var med i740 1998, ja jag vet att det låter lite volvo över kortet
Ärligt så är det nog enda grafikkortet i historien som kan stoltsera med en enormt fascinerande och fängslande historia utan motstycke med grund i NASA's Apollo missions. Så följ i740 länken till Wiki

Nästa satsning på grafik från Intel var Larrabee som jag personligen bara skakade på huvudet för när jag förstod att det handlade om kluster av x86 cpu-kärnor för grafik, men får ärligt erkänna att designen rönte viss framgång med Xeon Phi.

Hursom så är det nu Intels tredje satsning "Tredje gången gillt" och som jag verkligen hoppas ger dom en fot i marknaden, inte bara för att Intel är värda det genom envishet utan för att marknaden länge har saknat en tredje aktör.
Vi behöver konkurrensen för en sund utveckling inte bara för bra produkter utan lika mycket om inte mer för att pressa priserna till en sundare nivå.

Vet inte hur många år vi nu haft GPU lanseringar med priser som varit astronomiska i förhållande till övrig hårdvara. Där smärtgränsen sägs vara nådd var gång...

Å denna gången så har Intel inte råd att göra fel...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!