Permalänk
Medlem

Herregud, jag tog upp båten igår och ni vill börja snacka Julmust. Att Julen numer börjar i oktober är ett otyg som devalverar Julen värde! Sådär nu har ni fått dagens gubbgnäll också.....🎄

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Herregud, jag tog upp båten igår och ni vill börja snacka Julmust. Att Julen numer börjar i oktober är ett otyg som devalverar Julen värde! Sådär nu har ni fått dagens gubbgnäll också.....🎄

Håller med, det är lite väl tidigt. Jag har båten i ännu.
Var på ICA och handlade lite i går i kortärmat, såg att de redan börjat sälja julmust i sånna där 33cl pet flaskor. Galet.

Permalänk
Medlem

Av alla ’mainstream’-mustar är såklart Zeunerts överlägsen, men brukar finnas många småtillverkare och mysko sorter som är värda att testa

Permalänk
Medlem

Svårt att välja, Hammars eller Nyckelbryggerier.

Permalänk
Medlem

Julmust?
Dricker bara Påskmust.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Tycker Zeunerts är bra men även Trocamust. Dricker endast i julhelgen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Finns det Julmust, ja då köper jag även om det råkar vara midsommar...

Permalänk
Medlem

Zeunerts. Har inte hittat någon som inte är som sötsliskig socker-sirap typ apotekarens. Slutade iof att leta för några år sedan när jag hittade Zeunerts på glasflaska.

Permalänk
Medlem

Zeunerts från 2022 årgång som lagrats, har 6 flaskor av 2023 årgång som ska drickas till jul, har även 3st 75cl's nygårda på bourbonfat från 2023 som ska drickas till julmiddagar under julen eller kanske sparas ett år till.

Brukar köpa nästkommande års lager när de säljer ut det i butikerna innan påskmusten dyker upp

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Musikälskare

För tidigt att ha denna diskussionen, får återkomma

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det inte extremt få som bryggs? Fick för mig att de flesta julmustar görs på färdigpreparerad must som sen bara tillsätts till vatten. Finns ett fåtal som gör "riktig" must.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Är det inte extremt få som bryggs? Fick för mig att de flesta julmustar görs på färdigpreparerad must som sen bara tillsätts till vatten. Finns ett fåtal som gör "riktig" must.

Det finns inte "bryggd" must som jag känner till (väldigt små volymer i så fall). Julmust är läsk, man blandar syrup i vatten. Syrupen till julmust säljs av Roberts som har ett "hemligt" recept.
Edit: Här påstår man att deras julmust bryggs: https://hammarsbryggeri.se/drycker/julmust/

Permalänk
Medlem

Har köpt några apotek-arne av årets skörd nu. Alltid gött när säsongen drar igång. Tycker det var bättre krona än förra året.

Permalänk
Medlem

nyckelbryggerier julmust!, Mumma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det finns inte "bryggd" must som jag känner till (väldigt små volymer i så fall). Julmust är läsk, man blandar syrup i vatten. Syrupen till julmust säljs av Roberts som har ett "hemligt" recept.
Edit: Här påstår man att deras julmust bryggs: https://hammarsbryggeri.se/drycker/julmust/

Jo det brukar finnas ett antal små batchar med bryggd must, ofta från perifera bryggerier med relativt liten omsättning.

Brukade finnas en på bolaget som var supergod på 00talet Men senast jag såg den var 2004 eller därikring.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Den som säljs i december

Permalänk
Medlem

Testade Trocamust bara för att den fanns i affären häromdagen till 2för15:- pris. Drack tillsammans med gyros i pita, och var förvånad över att den faktiskt var ganska trevlig

Permalänk
Medlem

Nygårda eller Apotekarnes föredrar jag. Inte de sockerfria, de smakar allt för sött.

Permalänk
Medlem

Bästa julmusten är den som är tillgänglig, så jag får säga IKEAs.

Finns visserligen ett kafé här som brukar få in Herrljunga runt julen, så det klagar jag inte heller på.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Inte ens färdigpreparerad must, det görs på essence, som då kommer från redan nämda AB Roberts. 2008 så levererade de essence till 98% av julmustproduktionen i Sverige. Men även om den siffran är från 16 år sedan och det har tillkommit en hel del mindre bryggerier som gör egen julmust så gissar jag att en förkrossande del av försäljningen (95%+) är de stora märkena och att de forfarande köper essence från AB Roberts.

(https://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Roberts)

Permalänk
Skrivet av pjb:

Tycker den godaste julmusten blir det om man blandar med öl. Ca 2/3 julmust (numera sockerfri) och 1/3 folköl.

Prova Julmust och gin= Bad santa