Alla fyndtips från mellandagsrean

Chassi fläktar funkar ej(nytt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Den där änden lär se exakt likadan ut.
Problemen ligger i andra änden. Den ände som sitter i nätagget.

Där kan varje pin vara ansluten till nått annat. T.ex. kan du få fel volt på en pinne vilket i BÄSTA fall innebär att det inte fungerar, men i sämsta fall att det du ansluter går sönder.

Hjälper den dig att se nu då? Om det är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

<Uppladdad bildlänk>

Hjälper den dig att se nu då? Om det är rätt

Tyvärr, det går inte att säga baserat på bilder.
Man måste mäta med voltmätare, samt veta modell av nätagget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tyvärr, det går inte att säga baserat på bilder.
Man måste mäta med voltmätare, samt veta modell av nätagget.

Hmm det är rätt. Hälften av fläktarna fungerar om jag petar på dom(?) och rgb lyser på alla utom en och en halv.

Kan jag fått ett dåligt chassi?

Permalänk
Skrivet av Sharky93:

Hmm det är rätt. Hälften av fläktarna fungerar om jag petar på dom(?) och rgb lyser på alla utom en och en halv.

Kan jag fått ett dåligt chassi?

kan mycket väl vara så eller så har du ev stekt fläktarna iom att du själv säger att du möjligen kan ha använt en kabel från ett annat nätaggregat än det du har monterat i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om de börjar snurra när du petar på de men inte av sig själva så brukar det vara en indikation på att de bara matas med 5 volt, vissa fläktar har problem att snurra igång vid så låg volt.

Det verkar som det ska finnas en knapp som ska byta fan modes på chassit, gör det något när du trycker på den? Det kanske ökar hur mycket volt de får.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Om de börjar snurra när du petar på de men inte av sig själva så brukar det vara en indikation på att de bara matas med 5 volt, vissa fläktar har problem att snurra igång vid så låg volt.

Det verkar som det ska finnas en knapp som ska byta fan modes på chassit, gör det något när du trycker på den? Det kanske ökar hur mycket volt de får.

Jag hade fel kabel. Fick en hemskickad som kom idag och det var som du sa för lite ström också, nu snurrar allt och ingen fläkt gick sönder pga fel kabel som tur var! Tack alla i tråden för ni försökt hjälpa till!