Intel avtäcker Arrow Lake-S för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är Z890 som har 24x PCIe 4.0-banor, CPUerna har 20x PCIe 5.0 + 4x PCIe 4.0. 7900X har 24x PCIe 5.0, men AMDs styrkretsar är sämre (X870E har t.ex. 12x PCIe 4.0 + 8x PCIe 3.0).

AM5-CPUerna har för övrigt bara 28 PCIe-banor om man även räknar de 4x PCIe 4.0 som används för att kommunicera med styrkretsen. Intel använder istället DMI (i stort sett PCIe) för det, motsvarande 8x PCIe 4.0 för Arrow Lake.

Stämmer säkert det du säger. Faktumet kvarstår. Att en 2 år nyare CPU med den prissättningen den har, där ett Z890 moderkort börjar på strax under 3000kr. Detta är en mjölka lansering där nya klistermärken tryckts och kunden kommer få en knappt märkbar skillnad emot förra generation.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Sitter fortfarande på en 10900K och komiskt nog så fungerar den utan några som helst bekymmer i nya spel.

Samma här. Köpte den vid lansering 2020. Ska försöka klara mig till 2030

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Aldrig hört talas om den. 320x240 dock. Blir nyfiken på om bara drog till med något eller om det är en upplösning som funnits?

Vi får ju vara lite moderna och iaf slänga med 16:9-upplösningar . Det var dock inte helt seriöst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare

Här är videon där Intel själva går igenom det slide-deck som postas i denna artikel.

Givet att vissa slides var rätt svåra att begripa utan extra förklaringen borde denna video ha länkats, men den kanske inte fanns tillgänglig direkt?

Känns som Intel vill förekomma shit-storm:en som lär dyka upp då denna plattform inte ökar spelprestanda.

Ska mana försöka "lyssna vad som menas men inte explicit sägs" skulle jag påstå att Intel försöker peka på att en fördel med Arrow Lake är att den (enligt vad man påstår här) ska hantera väldigt högt klockad RAM, >=8000 MT/s.

Låter inte helt osannolikt att 8000 MT/s DDR5 kommer fungera bra givet att Lunar Lake använder 8533 MT/s RAM. Stora frågan för "gamer crowd" är väl: kommer det spela någon relevan roll för spel med riktigt snabbt RAM?

Givet Intels påstående om "bra stöd för >=8000 MT/s" är det kanske något för SweC att ha med i review?

Och när kommer B-serie moderkorten? Billigaste Z890 på 3k gör ju 245K totalt meningslöst, trots att själva CPUn ser ut att ha riktigt bra pris ställd mot både Zen5 och 14000-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

320*200 i 4 färger valbart av 16 färger kallas CGA och var PC datorernas första färggrafik. Jag hade det i min första PC.

320*240 däremot har jag aldrig hört talas om.
Att notera då var "alla" skärmar i 4/3 format...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Limpan4all:

320*200 i 4 färger valbart av 16 färger kallas CGA och var PC datorernas första färggrafik. Jag hade det i min första PC.

320*240 däremot har jag aldrig hört talas om.
Att notera då var "alla" skärmar i 4/3 format...

320x240 (256 färger) a.k.a Mode X är ju ett legendariskt VGA läge för PC-spel på 90-talet
https://www.phatcode.net/res/224/files/html/ch47/47-02.html

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här är videon där Intel själva går igenom det slide-deck som postas i denna artikel.

https://www.youtube.com/watch?v=W3evkF909lc&t=2520s

Givet att vissa slides var rätt svåra att begripa utan extra förklaringen borde denna video ha länkats, men den kanske inte fanns tillgänglig direkt?

Känns som Intel vill förekomma shit-storm:en som lär dyka upp då denna plattform inte ökar spelprestanda.

Ska mana försöka "lyssna vad som menas men inte explicit sägs" skulle jag påstå att Intel försöker peka på att en fördel med Arrow Lake är att den (enligt vad man påstår här) ska hantera väldigt högt klockad RAM, >=8000 MT/s.

Låter inte helt osannolikt att 8000 MT/s DDR5 kommer fungera bra givet att Lunar Lake använder 8533 MT/s RAM. Stora frågan för "gamer crowd" är väl: kommer det spela någon relevan roll för spel med riktigt snabbt RAM?

Givet Intels påstående om "bra stöd för >=8000 MT/s" är det kanske något för SweC att ha med i review?

Och när kommer B-serie moderkorten? Billigaste Z890 på 3k gör ju 245K totalt meningslöst, trots att själva CPUn ser ut att ha riktigt bra pris ställd mot både Zen5 och 14000-serien.

Med tanke på att du får en 7900X för ca 4200kr just nu är 3990:- för en 245k inte ens det bra. Men ja, moderkorts priserna är ett skämt

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AkUs:

Med tanke på att du får en 7900X för ca 4200kr just nu är 3990:- för en 245k inte ens det bra. Men ja, moderkorts priserna är ett skämt

7900X presterar mellan en 14700K och 14600K i icke-spel och i stort sätt identiskt med 14600K i spel. Tycker personligen att 13600K och 14600K är/var bäst balanserade Raptor Lake modellen, dels prismässigt och framförallt hade dessa till skillnad från sina större syskon inte helt galen effekt.

Intel har så här långt egentligen bara pratat om 14900K vs 285K. Positivt att höra att största skillnaden mellan dessa är att Arrow Lake kommer ha ungefär dubbla perf/W, det behövs verkligen!!!

Sett till ST verkar det vara rätt jämnt, IPC ökar med ~8 % men samtidigt minskar boost-frekvensen ungefär lika mycket.

Och är detta som jag tror gör 245K intressant. Redan 14600K står sig rätt bra både i spel och "content-creation". Men då frekvensen minskar ~5 % från 14900K->285K för P-cores och E-cores, minskar den bara 2 % för P-cores och ökar 15 % för E-cores 14600K->245K.

I.e. 245K lär se ett klart större lyft över 14600K jämfört med vad 285K kommer se över 14900K.

Så gissar att 245K kan komma att ligga närmare 9900X än 9700X för "content-creation", samtidigt som den kostar mindre än 9700X. Men den fördelen åker helt ut genom fönstret om det inte finns vettigt prissatta moderkort.

Sen är det också en personlig grej. Har redan en 3900X och en 5950X (samt grabben har en 7800X3D). Vill få access till en CPU med Intel NPU, helst Lunar Lake om det kommer en NUC-like thing snart. Annars känns just 245K vettig (har redan en M3 Max för de riktigt tunga lyften).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av superapan:

I vilka spel, i rimliga upplösningar där alla grafikkort är flaskhalsen, ligger du på 100-200 W på CPU? Visst, spelar man Cinebench multicore i en garderob förstår jag problemet.

Det är långt ifrån alla som kör 4K med låst frekvens på 120 fps...många som spelar shooters kör låga inställningar och 200-300 fps minimum, då når alla CPUer höga effektuttag procentuellt sett av deras effekttak.

I 1080p och låga inställningar drar en stock 14900k ~150 watt i spel, jämfört med ~50 watt för en 7800X3D.

Nya hus har kraftig isolering (300 mm vägg isolering, fönster med 2-3 ggr högre isolering, 600mm blåsull i mellantaket), även när det är 0-5 grader ute går temperaturen i mitt rum upp till 23-24 grader från 20. Då är mitt rum 20 kvadratmeter med stora fönster, men huset är byggt 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Det är långt ifrån alla som kör 4K med låst frekvens på 120 fps...många som spelar shooters kör låga inställningar och 200-300 fps minimum, då når alla CPUer höga effektuttag procentuellt sett av deras effekttak.

I 1080p och låga inställningar drar en stock 14900k ~150 watt i spel, jämfört med ~50 watt för en 7800X3D.

Nya hus har kraftig isolering (300 mm vägg isolering, fönster med 2-3 ggr högre isolering, 600mm blåsull i mellantaket), även när det är 0-5 grader ute går temperaturen i mitt rum upp till 23-24 grader från 20. Då är mitt rum 20 kvadratmeter med stora fönster, men huset är byggt 2022.

Får väl investera i fx och växla värmen mot vatten uppvärmning så spar du in ännu mer på att gamea 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

I försnacket får något år sen skulle Arrow lake vara den stora frälsaren med 25% mera single core nu visar det sig vara 9% IPC och lägre klockfrekvens vilket ger lika single core som föregående modell
Känns som samtliga Intel modeller som släppts de senaste åren varit lika, pratar om stora prestanda förbättringar sedan blir det typ ingen prestanda förbättring alls. Energi mässigt dra de mindre, men på stationära känns det inte så viktigt.
På högpresterande bärbara kanske arrow lake blir intressant och kan dra ifrån raptor core.