Alla fyndtips från mellandagsrean

adguard home på intel nuc rekommendationer?

Permalänk
Medlem

adguard home på intel nuc rekommendationer?

Ska köra adguard home på en intel nuc men då jag inte ska köra något annat så är jag lite fundersam kring hur jag ska göra detta på smidigaste/enklaste sättet utan att krångla till det.

Så skulle gärna ta emot lite rekommendationer på lösningar. Personligen tycker jag det känns lite onödigt att installera docker eller liknande bara för att köra adguard home. Men har heller inga egna idéer kring hur en mer smidig lösnining skulle se ut.

Jag har tills nu haft det på proxmox VE men pga strul och annat så är jag inte längre intresserad av att använda mig utav proxmox (dessutom faller det in inom ramen för "onödigt" som jag nämnde tidigare enligt mig).

Permalänk
Medlem

Vad har du för OS på nucen? Docker är ju smidigast

Permalänk
Medlem

Inget alls tills jag bestämt mig hur jag ska köra adguard home.

Vet inte om jag skulle kalla docker smidigt, är ju rätt mycket konfiguration och pill innan man kan dra igång en container. Dessutom kanske man vill ha portainerr eller liknande, så blir ju helt plötsligt 3-4 ”system” att hålla konfigurerade och uppgraderade.

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt på proxmox.. sen en lxc container. Om du inte vill det installera typ Debian och sen docker .

Annars installer det direkt på Debian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ska köra adguard home på en intel nuc men då jag inte ska köra något annat så är jag lite fundersam kring hur jag ska göra detta på smidigaste/enklaste sättet utan att krångla till det.

Så skulle gärna ta emot lite rekommendationer på lösningar. Personligen tycker jag det känns lite onödigt att installera docker eller liknande bara för att köra adguard home. Men har heller inga egna idéer kring hur en mer smidig lösnining skulle se ut.

Jag har tills nu haft det på proxmox VE men pga strul och annat så är jag inte längre intresserad av att använda mig utav proxmox (dessutom faller det in inom ramen för "onödigt" som jag nämnde tidigare enligt mig).

Skrivet av thesutex:

Vad har du för OS på nucen? Docker är ju smidigast

Jag kör debian på NUC:en och sedan docker containers för adguard, home assistent mm. Funkar perfekt. Även om du bara kör en container så är det att föredra över installation tycker jag..

Idag hade jag nog valt Proxmox istället men pallar inte byta.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kör en NUC med Adguard och rakt på OS. Har docker på den med men minns att det var något med att adguard behövde port 443. Så kunde inte lägga det på den NUC:en som jag vanligtvis använder. Jag har en annan nuc som agerar som reverse proxy. Hade kanske inte satt upp det så idag men det fungerar bra och har gjort så i flera år.

Vill du i framtiden köra fler saker så ör kanske promox/docker bättre då du inte dedikerar hela din nuc till bara addguard.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Jag hade lagt på proxmox.. sen en lxc container. Om du inte vill det installera typ Debian och sen docker .

Annars installer det direkt på Debian.

Som jag nämnde så är proxmox ej av intresse. Av den enkla anledningen att jag har strul med proxmox (bootar inte alltid vid uppstart efter en uppdatering) och möjligheten till att få hjälp med proxmox är i princip obefintlig (har provat både här, proxmox forum, reddit och diverse andra ställen utan någon större framgång). så i och med att jag själv inte är så kunnig på proxmox och hjälpen inte finns att få så vill jag hålla mig borta från det och istället välja något som dels gärna fungerar bättre men där det finns hjälp att få lättare.

btw, varför rekommenderar du debian? Tycker oftast det nästan uteslutet rekommenderas att köra ubuntu.

Skrivet av Baxtex:

Jag kör debian på NUC:en och sedan docker containers för adguard, home assistent mm. Funkar perfekt. Även om du bara kör en container så är det att föredra över installation tycker jag..

Idag hade jag nog valt Proxmox istället men pallar inte byta.

Läs mitt svar till thesutex angående proxmox och docker. Kan väl tillägga att jag även behöver macvlan till den containern då den behöver ett eget IP som tillför ytterligare krånglighet.

Skrivet av planet4:

Jag kör en NUC med Adguard och rakt på OS. Har docker på den med men minns att det var något med att adguard behövde port 443. Så kunde inte lägga det på den NUC:en som jag vanligtvis använder. Jag har en annan nuc som agerar som reverse proxy. Hade kanske inte satt upp det så idag men det fungerar bra och har gjort så i flera år.

Vill du i framtiden köra fler saker så ör kanske promox/docker bättre då du inte dedikerar hela din nuc till bara addguard.

läs mitt svar till thesutex angående proxmox och docker.

Verkar ju som svaren jag kommer få är proxmox eller docker i alla fall.
Och då proxmox är uteslutet så får jag väl överväga docker igen, om inga andra alternativ kommer in. Alternativt köra det direkt på ubuntu/debian eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju Debian baserad så same same but different .

Fins installguide med snap och Ubuntu , er en oneliner med snap store.

Permalänk
Medlem

Kör följande på en nyinstallerad Debian-burk för att installera Snap Store och AdGuard med hjälp av detta. När installationen är slutförd så når du Adguard på https://<datornamn/IP>:3000.

su root
apt update
apt install snapd
snap install adguard-home

Om du installera Adguard på en Ubuntu-maskin så måste du tänka på att inaktivera systemd-resolved och konfigurera externa DNS-servrar, detta eftersom den lyssnar på port 53 redan vilket annars krockar med AdGuard och dess DNS-tjänst. Det problemet har du inte med Debian eftersom systemd-resolved inte är installerad som standard.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör också AGH via Snap på en Raspberry Pi. Fungerar klockrent, och uppdateras automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag kör också AGH via Snap på en Raspberry Pi. Fungerar klockrent, och uppdateras automatiskt.

Hur sköter du backup av adguard home?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med backup? En andra och tredje DNS?

Eller backup av inställningar och loggar?

Permalänk
Medlem

Jag gör som så att jag kör med Ubuntu server på alla mina enheter sen i root mappen skapar jag en map för diverse tjänst, Adguard, Home Assistant, Nginx Proxy manager, med flera. I varje map skapar jag en docker compose fil för tjänsten som ska köras som även innehåller config filer med mera. Sedan för att smidigt hålla x tjänst uppdaterad så har jag ett script i root mappen som jag kör typ ./update.sh homeassistent bara för man är lat och inte orkar köra 3 kommandos istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Vad menar du med backup? En andra och tredje DNS?

Eller backup av inställningar och loggar?

ah förlåt för min otydlighet. Jag menade backup av filer/data. (inställningar, loggar osv).