AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Detta är ett CPU test och inte en köpguide och för att utvärdera cpu prestandan behöver man köra i lägre upplösning annars blir gpu:n flaskhalsen.

Visst måste man eliminera flaskhalsarna men det kan man ju göra genom att välja titlar som INTE är GPU-begränsade istället för att köra helt orealistiska settings på titlar som ÄR GPU-begränsade.

Cyberpunk och Alan Wake är exempelvis inte vettiga titlar att ha med i ett CPU-test (ännu, ge det 4-5 år så kanske). De är däremot klockrena att ha med i ett GPU-test förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Detta är ett CPU test och inte en köpguide

Från artikelns slutsats: "Vi väntar oss att Ryzen 7 9800X3D kommer att bli den nya givna rekommendationen för den som önskar bygga ett så kompetent spelsystem som möjligt".

Det är alltså en köpguide, och den borde därför förstås nämna att de allra flesta borde uppgradera GPU först eftersom det ger mer prestanda för pengarna i de flesta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Från artikelns slutsats: "Vi väntar oss att Ryzen 7 9800X3D kommer att bli den nya givna rekommendationen för den som önskar bygga ett så kompetent spelsystem som möjligt".

Det är alltså en köpguide, och den borde därför förstås nämna att de allra flesta borde uppgradera GPU först eftersom det ger mer prestanda för pengarna i de flesta spel.

Exakt... Citatet där visar just att detta är en recension och inte en köpguide. Däremot är de imponerade av prestandan och förväntar sig att denna kommer bli den givna rekommendationen i framtida köpguider.

Jag ansluter mig dock till @pt96hni i den uppgivna skaran nu. Får sluta följa denna tråd innan man blir för mörkrädd 🙈

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Gillar alla cirkulära diskussioner här de sista sidorna. Är det en recension av produkten eller en köpguide folk vill se?
Jag tycker Swec har tagit fram och svarat på vad processorn klarar av att leverera. Att det sen vid högre upplösningar i många spel så blir CPU en mindre faktor, det är väl den hårda faktan, ska det behöva framgå i alla CPU-recensioner? Blir extremt tråkigt att se raka staplar i massa recensioner bara för att visa, nej det spelet var GPU-bundet också.

Själv är jag också så klart intresserad av att veta, hur mycket hade det gett mig att gå från min 5800x3d till en 9800x3d, och det ser jag ju delvis i testerna.

Blir väl halverst intressant att se vad som händer när nya GPU-generationer kommer ut, kommer 5090 tillåta att CPU-er börja visa lite flaskhals i 1440p, eller är man fortfarande GPU-bunden där? Kanske ska man testa äldre mindre grafikintensiva titlar för att ev påvisa CPU-prestandaskillnader i högre upplösningar?
I slutändan blir man då kanske lite lurad om man inte är så insatt, att i GPU-tunga spel så skulle man inte få någon direkt märkbar skillnad i FPS i nuläget, som t.ex. med mitt 3080 i 4k.
Sen beror det ju så klart på spel, och vilka sekvenser/områden man testar i spel.

Det blir omedelbart så många variabler.
Sen så klart tror jag Swec kan välja ut lite mer anpassade spel för att testa CPU-prestanda, en lite större blandning hade varit roligt att se, som inte enbart är GPU-bundna heller.
Roligast hade varit att se lite fler RTS samt eventuellt MMO, även om dessa är notorisk svåra att få en repeterbar slinga.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem

Denna video förklarar ju ganska bra varför recensenter testar som de gör och varför resultatet ger information man behöver även för 4K.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

”Världens snabbaste processor” Ja.. är det konstigt eller? Den är ju ny?
Det låter lite som att folk måste påtala att det som är nytt är bättre är föregångaren. Annars begriper inte vi vanliga konsumenter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

”Världens snabbaste processor” Ja.. är det konstigt eller? Den är ju ny?
Det låter lite som att folk måste påtala att det som är nytt är bättre är föregångaren. Annars begriper inte vi vanliga konsumenter det.

Intel har ju också nya processorer, men de är långsammare än förra generationen Så det är relevant att vara tydlig med ex. om den är världens snabbaste.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

720p testerna kan vara kvar med 1440p borde också vara mer eftersom det är vanligaste upplösningen som folk spelar som köper dessa komponenter.

lägger upp en kopia på ett inlägg jag gjorde:

Craft Computing publicerade 9800x3d recension på youtube, men tog den snabbt ner.

Det som var lite sorgligt var att han verkar ha använt 1440p ultra med ett 4070 ti s, och jämförde mot 9700x.

en kort sammanfattning från användaren DeathDexoys på r/hw

It is also craft computing's worst kept embargo date......

Performance wise in gaming, he tested in 1440p high to ultra settings, not ideal and only comparing to the 9700x These tests scenarios are ass

But the 1% and 0.1% lows are kind of good....

C24- 9800x3d multi is 5.1%% better than the 9700x, single is slower by -1.5%

7zip compression - literally margin of error

Blender- 9800x3d 2.8% faster in BMW, 1.7% faster in classroom

He did 3d mark tests and all of them are just 0.6% better than the 9700x, seems like a pointless test tbh

Games tested: CP2077, Ave : -0.8% , 1%: +10.3%, 0.1%: +5.6%

Starfield, Ave: -1.1%, 1%: +27.9%, 0.1%: +51.1%

TTW, Ave: -2.8%, 1%: -3.6%, 0.1%: -5.0%

Wreckfest, Ave: +3.2%, 1%: +1.3%, 0.1%: +1.2%

PC3, Ave : +11.1% , 1%: +25%, 0.1%: +78.1%

Helldivers 2, Ave: -2.7%, 1%:+8.4%, 0.1%: 8.3%

Sorry for the terrible format, literally doing this on mobile while having the video open

In the end, 9800x3d is faster on average 3.2%, 1% lows 14%, 0.1% low 24.1%

här är recensionen iaf:

är detta vad du ville se? du ser ju hur onödigt det är att testa när man är gpu flaskad.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Intel har ju också nya processorer, men de är långsammare än förra generationen Så det är relevant att vara tydlig med ex. om den är världens snabbaste.

Mvh

Det är mer ett tecken på att dessa företag gör mikro uppdateringar och att folk handlar ny hårdvara alldeles för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Det är mer ett tecken på att dessa företag gör mikro uppdateringar och att folk handlar ny hårdvara alldeles för ofta.

Core ultra 285 är inte alls en mikrouppdatering utan en helt ny uarc med köpt glas och limmade tiles med helt nytt upplägg - just därför inte inkrementell prestandaökning…

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

är detta vad du ville se? du ser ju hur onödigt det är att testa när man är gpu flaskad.

Nej, jag vill se tester i 1440p och 4k där det börjar göra skillnad. Hur långt ska man gå när 9800x3d börjar göra skillnad i dessa resolutioner? Är det AMD 3800x? AMD 2800x? AMD 1800X?

Hur många fps tjänar jag exempelvis om jag äger en AMd 3800x och uppgraderar till 7800x3d i 1440p eller 4k? Det hade varit extremt relevant för mig istället för en massa tester i 720p, även om jag förstår anledningen till att de finns.

De behöver inte heller ta med en massa äldre CPUn i testen, ta ett från Intel och ett från AMD där det börjar göra skillnad som exempel, man förstår ju att alla äldre påverkas ännu mer...

720p är jättebra och relevant om du inte äger någon PC idag men äger du och vill uppgradera så säger den inte mycket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nej, jag vill se tester i 1440p och 4k där det börjar göra skillnad. Hur långt ska man gå när 9800x3d börjar göra skillnad i dessa resolutioner? Är det AMD 3800x? AMD 2800x? AMD 1800X?

Hur många fps tjänar jag exempelvis om jag äger en AMd 3800x och uppgraderar till 7800x3d i 1440p eller 4k? Det hade varit extremt relevant för mig istället för en massa tester i 720p, även om jag förstår anledningen till att de finns.

De behöver inte heller ta med en massa äldre CPUn i testen, ta ett från Intel och ett från AMD där det börjar göra skillnad som exempel, man förstår ju att alla äldre påverkas ännu mer...

720p är jättebra och relevant om du inte äger någon PC idag men äger du och vill uppgradera så säger den inte mycket.

allt du behöver se är om en cpu mäktar med en viss fps i lägre upplösning så vet du vad det kommer ge i 4k. sen att det finns spelmekanik/fysik som kräver cpu kraft har ju inget med upplösningen att göra.

om din gpu klarar 60fps i 4k och din cpu klarar 120fps i 1080p så vet du att du är safe med cpun.

kolla bara på detta test med ett 7900xt graffe å 3 amd cpuer, i 4k i cs som är sjukt cpu beroende blir genast flaskat av gpun när man kör höga inställningar i 4k.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Angående testning i 720p
Jag tror det är viktigt med testning i 720p för att kunna se framtida prestanda redan nu.
Om CPUn presterar bra i 720p så kan du vara trygg med att prestandan i 4K osv blir bra även när du byter grafikkort till ett 5090 eller 6090 eller 7090.
Behåller du 7800x3d och uppgraderar till ett 7090 så kommer kanske 4K-prestandan vara mycket sämre än om du hade haft en 9800x3d.

Alltså just nu med ett 4090 är 4K-prestandan inte så stor skillnad på. Men i framtiden med flera generationer nya grafikkort kommer det vara skillnad.

Men det är bara min teori, som jag tycker glöms bort i diskussionen om 720p. Om jag nu tänker rätt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för en uppgradering. Tänkte vänta lite för att se om det kommer något skapligt mITX mobo bara.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

lägger upp en kopia på ett inlägg jag gjorde:

Craft Computing publicerade 9800x3d recension på youtube, men tog den snabbt ner.

Det som var lite sorgligt var att han verkar ha använt 1440p ultra med ett 4070 ti s, och jämförde mot 9700x.

en kort sammanfattning från användaren DeathDexoys på r/hw

It is also craft computing's worst kept embargo date......

Performance wise in gaming, he tested in 1440p high to ultra settings, not ideal and only comparing to the 9700x These tests scenarios are ass

But the 1% and 0.1% lows are kind of good....

C24- 9800x3d multi is 5.1%% better than the 9700x, single is slower by -1.5%

7zip compression - literally margin of error

Blender- 9800x3d 2.8% faster in BMW, 1.7% faster in classroom

He did 3d mark tests and all of them are just 0.6% better than the 9700x, seems like a pointless test tbh

Games tested: CP2077, Ave : -0.8% , 1%: +10.3%, 0.1%: +5.6%

Starfield, Ave: -1.1%, 1%: +27.9%, 0.1%: +51.1%

TTW, Ave: -2.8%, 1%: -3.6%, 0.1%: -5.0%

Wreckfest, Ave: +3.2%, 1%: +1.3%, 0.1%: +1.2%

PC3, Ave : +11.1% , 1%: +25%, 0.1%: +78.1%

Helldivers 2, Ave: -2.7%, 1%:+8.4%, 0.1%: 8.3%

Sorry for the terrible format, literally doing this on mobile while having the video open

In the end, 9800x3d is faster on average 3.2%, 1% lows 14%, 0.1% low 24.1%

här är recensionen iaf:

https://www.youtube.com/watch?v=Xf-XAYAoWUc

För en potentiell köpare är ju detta betydligt mer intressant en hur den prestera i 720p.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

För en potentiell köpare är ju detta betydligt mer intressant en hur den prestera i 720p.

Nej, inte långsiktigt. Läs mitt inlägg en bit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Men förbättringen i 1% low verkar vara knappt 3 fps över 5800x3D i 4k?

Det kostar ca 12000 kr att uppgradera från AM4 till AM5 med 9800X3D. Om du har ett AM4-system med ett grafikkort som kostade mindre än 12000 kr så kommer du få mer prestanda i de flesta nya spel om du lägger 12000 på ett grafikkort och stannar på AM4 än om du uppgraderar till AM5.

Har man redan en äldre X3D är det liten mening att uppgradera CPU just nu, tror ingen har sagt annorlunda, kanske blir det större mening när RTX5090 har släppts.

Dock beror mycket på vilket spel, det du länkar till är average vilket kan visa sig helt missvisande beroende på vilket spel just du vill förbättra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Alltså just nu med ett 4090 är 4K-prestandan inte så stor skillnad på. Men i framtiden med flera generationer nya grafikkort kommer det vara skillnad.

Men det är bara min teori, som jag tycker glöms bort i diskussionen om 720p. Om jag nu tänker rätt.

Absolut - att testa i längre upplösning kan ge en hint om hur ett bättre grafikkort presterar i en högre upplösning. En knatte med en blogg kan köra mellanklasskort i låg upplösning för att simulera vad ett dyrare kort kan prestera i normal upplösning exempelvis.

Men när man testar på det sättet med ett 4090, och även DET måste köras så lågt som 720 är man ju vid vägs ände.
Det finns inget bättre grafikkort nu, och kommer troligen bara finnas ett kort (5090) som är bättre de nästa 2-3 åren!

Vilket innebär att normala användare kommer vara GPU-begränsade de närmaste 2-3 åren.

Värdet i att testa med 1440 och 4k också är att man då hade sett vilka titlar som faktiskt INTE är GPU-begränsade redan nu.

Borde inte vara en så polariserande åsikt kan jag tycka. Oh well. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har man redan en äldre X3D är det liten mening att uppgradera CPU just nu, tror ingen har sagt annorlunda, kanske blir det större mening när RTX5090 har släppts.

Dock beror mycket på vilket spel, det du länkar till är average vilket kan visa sig helt missvisande beroende på vilket spel just du vill förbättra.

Det kanske inte sägs rakt ut att det är värt att uppgradera men formuleringarna väcker ändå den tanken kan jag tycka. Det finns ju redan 7800X3Ds på begmarknaden nu med "säljes pga upgradering".

Annars håller jag med, det kan ha större betydelse när 5090 kommer (vilket jag hoppas) och det kan förstås finnas andra speltitlar där CPU betyder mycket mer än de jag länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det kanske inte sägs rakt ut att det är värt att uppgradera men formuleringarna väcker ändå den tanken kan jag tycka. Det finns ju redan 7800X3Ds på begmarknaden nu med "säljes pga upgradering".

Annars håller jag med, det kan ha större betydelse när 5090 kommer (vilket jag hoppas) och det kan förstås finnas andra speltitlar där CPU betyder mycket mer än de jag länkade till.

Vad enskilda forumledlemmar säger eller insinuerar är en sak men tycker inte det finns någon sådan ton i recensionen alls. Generellt sett har nog rätt liten andel av dem som läser denna recension en processor av förra generation, de flesta sitter nog på mycket äldre grejer. Då de flesta inte uppgraderar CPU ofta då är det i högsta grad relevant att se vart taket for prestanda ligger mellan de olika processorerna så man vet vilken som mest sannolikt håller måttet längst.

När ett snabbare grafikkort än 4090 dyker upp kommer vi kunna se om det finns ytterligare marginal att låsa upp med 9800X3D eller vad som nu är den snabbaste processorn för spel då.

Att vissa vill uppgradera från 7800X3D skulle jag gissa betyder antingen

1. De spelar CS2/Siege eller någon annat competitive shooter på nivå där de skiter i grafik och bara vill ha max FPS

Eller

2. De är sådana som alltid vill ha det nyaste och snabbaste

I båda fallen vet de nog vad de gör och vad de köper, de lär nog inte ha blivit lurade att uppgradera för att sedan bli besvikna över att inte se dubbla FPS i cyberpunk med path tracing precis.

Det här är ändå ett entusiastforum befolkat av pc-entusiaster, så mycket handhållning kan det väl ändå inte behövas.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det här är ändå ett entusiastforum befolkat av pc-entusiaster, så mycket handhållning kan det väl ändå inte behövas.

Det är ju just entusiaster som behöver korrekt och neutral information, annars entusiastar de bort sina pengar på det nya blanka alldeles för ofta!

9800x3D är ju faktiskt en processor som enbart utmärker sig på att köra GPU-begränsade applikationer, allt annat är den rätt "meh" på för att citera @Yoshman.

9950x3D lär däremot vara kung på det mesta man gör med en x86-dator i flera år framöver. Och den är precis runt hörnet, entusiaster! håll på pengarna! Hold.....hoooold!

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att det finns en super lätt lösning på det hela, som jag inte förstår varför inte Swec och många andra recensioner inte använder.

Att bara ha en notis nånstans som informerar läsare att "Detta är en CPU recenssion, i vissa arbetsområden kan andra hårdvaru delar vara en flaskhals/påverka resultaten. Prestanda ökningen behöver alltså inte resultera i propertionella ökningar i andra arbetsområden.", och vice versa för GPU recenssionerna.

Jag vill tom minnas att en gång i tiden så läste jag just en sån recenssion här på Swec.
Sedan finns det andra mer extrema sätt. T.ex sett en hel del skriver det är en CPU recenssion däför finns det bara 720p tester.
Ja, varför änns ha spel tester OM det är en CPU recenssion. Vill man ha en "pure" cpu recenssion. Skala bort alla testar som förlitar på annat, så inga spel tester alls eftersom vi "alla" ju vet att GPU är det viktigaste för spel.

Ett annat alternativ är att ha kvar samma standard test suite, visa testarna i 720p, 1440p och 4k och inte säga någoting. Sedan låta läsaren se resultaten. Då kan dom själva tänka till lite och kanske inse att något är konstigt. Sedan själva komma fram till att resultaten är konstiga pga en flaskhals någonstans.

Mitt problem idag med Swec's recenssion och många andra är att det känns som dom försöker sopa undan och lura eventuellt mindre IT insatta personer. När det så väldigt simpelt kunde undvikas, jag har alltid hållit Swec till en ganska hög standard men just nu börjar jag ifrågasatta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är ju just entusiaster som behöver korrekt och neutral information, annars entusiastar de bort sina pengar på det nya blanka alldeles för ofta!

9800x3D är ju faktiskt en processor som enbart utmärker sig på att köra GPU-begränsade applikationer, allt annat är den rätt "meh" på för att citera @Yoshman.

9950x3D lär däremot vara kung på det mesta man gör med en x86-dator i flera år framöver. Och den är precis runt hörnet, entusiaster! håll på pengarna! Hold.....hoooold!

Och att visa vad det finns för potential till faktiskt prestanda är inte netural eller korrekt då menar du?

Tror du missuppfattar vad jag menar med entusiast, jag menar inte "idiot", jag menar någon med djupt intresse för pc och som oftast är väl insatt.

9800X3D är en mindre processor som är, just nu, bäst i spel. Om det är det man vill har så kan man ju köpa den, om man är osäker tror jag de flesta är fullt medvetna om att det kan vara värt att vänta på nästa release. xx50 är inte nödvändigtvis bättre i spel, jag vägde själv det valet då 5800X med en CCD såg bättre ut när jag skaffade min 5950X, men om man vet att man vill ha / behöver fler kärnor mer än man vill ha max FPS så tar man beslut därefter.

Detta är inte inte något nytt, det är ärligt talat lite förolämpande hur folk i denna tråd verkar tro att man behöver skriva det uppenbara i stora bokstäver med comcic sans så att stackars entusiaster inte råkar köpa "världens snabbaste spelprocessor" utan att tänka sig för då de bara inte kan kontrollera sina impulser.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Denna video förklarar ju ganska bra varför recensenter testar som de gör och varför resultatet ger information man behöver även för 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=98RR0FVQeqs

Han har nu släppt ännu en video om ämnet:

TL;DR: Det beror på hur många FPS du vill få i spelen du spelar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

https://www.youtube.com/watch?v=5GIvrMWzr9k

Intressant men dock så jämför den fortfarande i 1080P? Då "4k" är med balanced uppskalning.
I "native" så är nog inte gainsen så mycket och framförallt inte med ett sämre kort.

Dock kliar villhöver ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

https://www.youtube.com/watch?v=5GIvrMWzr9k

Tack! Det blir till att kolla den när man kommer hem.

Ja, man får reda på spelets övre FPS-gräns med respektive processor. Vet man exempelvis att en viss CPU kan leverera 150 FPS i 1080p så vet man också att man genom att justera grafikinställningar och potenitellt med hjälp av DLSS eller FSR kan nå liknande prestanda. Om en CPU kan leverera 60 FPS i 1080p med samma inställningar vet man att det inte spelar roll vad man gör, den kommer aldrig prestera bättre än så.

Man får också en känsla för om det finns mer prestanda att hämta i framtiden på högre upplösning med en snabbare GPU. Testar man i GPU-begränsade upplösningar framgår inte detta.

Sedan är det ju givetvis en avvägning vad man ska köpa. Det kan ibland vara mer kostnadseffektivt att köpa en billigare CPU först och sedan uppgradera den längre fram när det är en bra kampanj eller om man hittar en begagnad för ett bra pris. Den typen av uppgraderingar blir givetvis extra intressanta nu när vi de senaste åren fått plattformar som lever mer än 1-2 år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja snitt fps kanske inte skiljer sig så mycket i högre upplösningar man kan skilja ganska rejält 1% low mellan cpuer vilket kan vara intressant att veta.

Då framkommer det i 720p. Tyvärr mäter i swec 0,1% low vad jag vet eller "absoluta min".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Och att visa vad det finns för potential till faktiskt prestanda är inte netural eller korrekt då menar du?

Jodå det är inte problemet här. Problemet är den informationen man inte visar.

Det finns en anledning till att eden säger "the truth, the whole truth, and nothing but the truth".

Du behöver inte känna dig träffad personligen men obs att i en annan tråd på detta forumet har någon postat en video där det påstås att processorn ger samma effekt som att uppgradera från 3090 till 4090 i 4k med max settings. Komplett med högvis av affiliate-länkar förstås. "Uppgradera till 4090 för 6500 spänn klicka här" typ.

19 upvotes så långt, tro det eller ej.

Alla är nybörjare någon gång och det är ju på såna här forum de skall lära sig saker tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jodå det är inte problemet här. Problemet är den informationen man inte visar.

Det finns en anledning till att eden säger "the truth, the whole truth, and nothing but the truth".

Du behöver inte känna dig träffad personligen men obs att i en annan tråd på detta forumet har någon postat en video där det påstås att processorn ger samma effekt som att uppgradera från 3090 till 4090 i 4k med max settings. Komplett med högvis av affiliate-länkar förstås. "Uppgradera till 4090 för 6500 spänn klicka här" typ.

19 upvotes så långt, tro det eller ej.

Alla är nybörjare någon gång och det är ju på såna här forum de skall lära sig saker tänker jag.

Allright, så varför diskuterar vi här för att någon har sagt något dumt någon annanstans?

Vad exakt är det du ber om, om vi säger så?
Vill du typ att Swec staff ska lägga lite mer tid och ha med varje kombo av upplösning och inställning typ 1080p low med high 1440o low med high 4k low med high så alla kan hitta en inställning som passar deras GPU och se vad som gäller där, eller vad?

Skulle gärna se den länken, även för techtubers låter det lite väl korkat att påstå att processor uppgradering av CPU skulle ge "samma effekt" som att uppgradera GPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Allright, så varför diskuterar vi här för att någon har sagt något dumt någon annanstans?

Inlägget jag refererar till är detta, du är ju aktiv i den tråden också så jag trodde du hade sett det:

Skrivet av Ikariwarrior:

Med ett 3090, typ 30-50%.

30-50% bättre prestanda i bl a cyberpunk 2077 är ju bättre än det Swec uppmätte i 1080 med 4090. Ändå verkar det gå hem hos folk.

Inget fel på den som faller för detta, men det visar ju att det finns ett behov av bättre information.

Vad jag vill? Minsta effort vore ju att helt enkelt bara testa med 4k också, som man ju redan gör med GPUer.

Det tar kanske en halvtimme att byta upplösning och köra en runda till när man testar 10 spel, sedan gör man det kanske 3 gånger för att få ett medelvärde. 2 timmars jobb?

Nackdelen för Swec är ju främst att de tappar långa cirkeldiskussioner från messerschmittrar om att man borde/inte borde testa 4k också.