AMD:s marknadsandel rusar

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandel rusar

Under sommaren ökade Ryzens andel av marknaden för persondatorer med 25 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de lägger lite av Ryzen stålarna på att ge det en ärlig chans att tävla om toppen inom GPU'er också

Men jag är nöjd sålänge AMD piskar Nvidia i prisklassen runt 10k och neråt, realistiska marknaden för kort som RTX 4090 är ganska smal utanför Sweclockers

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas de lägger lite av Ryzen stålarna på att ge det en ärlig chans att tävla om toppen inom GPU'er också

Men jag är nöjd sålänge AMD piskar Nvidia i prisklassen runt 10k och neråt, realistiska marknaden för kort som RTX 4090 är ganska smal utanför Sweclockers

"ryzen stålarna" är knappt en bråkdel av nvidias ai stålar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Varför hoppas du på det, i din signatur har du ett RTX 4070?

Jag har själv ett RTX 4090, körde AMD i många år, från 2010 (cirka) till 2020 då jag började använda Nvidia i allt högre grad. Jag har köpt varje entusiastkort som AMD släppt, och varit besviken till och från.

Dessutom så köper de flesta Nvidia även om AMD är mer prisvärt eller ger mer FPS per krona.

Jag tycker tvärtom, AMD borde satsa allt på AI kretsar, x86, och ARM, för att fortsätta vara relevanta även i framtiden. Det finns ingen mening med att ta fram fantastiska produkter såsom 6900XT eller 7900XTX när köparna ändå ratar dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Spännande tider. Jag själv är inget fanboy över något varumärke och inser att de ofta har en ekonomiavdelning som gör allt vad de kan för att maximera deras vinster. Ju större andel företaget får och på fler sätt kunden måste köpa deras produkter, så ju mer dumheter kommer de hitta på som införa artificiella begränsningar etc som går att låsa upp för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är en av konvertiterna, och jag har inte ångrat mig än så länge.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har själv ett RTX 4090, körde AMD i många år, från 2010 (cirka) till 2020 då jag började använda Nvidia i allt högre grad. Jag har köpt varje entusiastkort som AMD släppt, och varit besviken till och från.

Dessutom så köper de flesta Nvidia även om AMD är mer prisvärt eller ger mer FPS per krona.

Jag tycker tvärtom, AMD borde satsa allt på AI kretsar, x86, och ARM, för att fortsätta vara relevanta även i framtiden. Det finns ingen mening med att ta fram fantastiska produkter såsom 6900XT eller 7900XTX när köparna ändå ratar dem.

Mvh

Kör ett mellanklass Nvidia kort då min dator utvecklar coilwhine ihop med högpresterande AMD kort och andra mindre mjukvaru strul så orkade inte felsöka då min rigg har fungerat klanderfritt med Nvidia kort (hade ett RTX 2080 Ti ett tag)

Föredrar helt klart AMD grafikkort tycker färgåtergivningen är "djupare" på AMD kort av någon anledning?

Sen jag byggde min nuvarande dator har jag haft RX 5700 XT (1 år) - RTX 2080 Ti (2 år, ville testa Ray Tracing)- RX 6950 XT (2 år, blev trött på konstant coilwhine vid spelande) och nu RTX 4070 i någon månad då det var den billigaste GPU'n som matchade mitt RX 6950 XT någorlunda i prestanda +- några %.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kul. Tycker AMD har gjort det riktigt bra med Ryzen. Så enkelt att rekommendera det, och nu kör i princip hela kompisgänget olika varianter av Ryzen.

3st 7800X3D, 1st 5600X, 2st 3600 & 1st 3950X. På grafikkortsidan är det dock fortfarande Nvidia dock, för allihopa förutom en som har ett 6700 XT.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Han får gärna hoppas så att jag kan fortsätta med AMD när jag byter mitt 6900XT

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ganska otrolig utveckling. Nästan var tredje kommer från AMD nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Om inte AMD och Intel pressar nVidia så kommer de höja sina priser till sjukare nivåer än de redan gjort.
Konkurrens är konsumentens enda vän, och det är upp till oss att se till att den kvarstår.
Fanboys är det absolut värsta för konsumenter, för det ger företag fria tyglar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Hoppas bara de fortsätter att säkra kapacitet för tillverkning. Så det inte blir en bristvara.
Intel som i många år haft egna fabriker har ju kunnat tillfredställa marknaden sett till volym.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Kanske för att konkurrens är bra så att vi inte får ännu mer orimliga priser än vad vi har idag...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Dåligt för konkurrensen men tyvärr är det ju bara AMD som har vettiga produkter nu. Och det är Intel själva som spelat bort korten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

När 7900XTX kom så fick man söka med ljus och lykta för att hitta ett. Det är nog en kombination av att det finns för lite kort och svalare intresse.

AMD vill ju inte ens fokusera på GPUer i den kommande generationen, så det får nog bli ett 5090 såvida AMD inte kontrar med något som ligger nära.

Men mitt 7900XTX har nog varit det bästa grafikkortet jag ägt. Inga problem alls på nästan två år i något spel alls, och ljudlöst i över hälften av alla spel jag lirat.

Då har jag också haft ett 4080, 3080 och 1080 TI.
Tycker AMD har gjort ett mycket bättre jobb sista tiden med deras gpuer och drivrutiner. 6900XT var en förbannad huvudvärk att äga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Om inte AMD och Intel pressar nVidia så kommer de höja sina priser till sjukare nivåer än de redan gjort.
Konkurrens är konsumentens enda vän, och det är upp till oss att se till att den kvarstår.

Ja jag har sett andra som menar på att det är bra att AMD gör bättre GPU-kort för att pressa priserna jämtemot nvidia. Inte för att de själva tänker köpa AMD, utan för att de själva skall komma billigare undan vid deras nästa nvidia-köp.

Med det sagt så skall vi heller inte hålla ett företag under armarna ifall de gör undermåliga kretsar. Jag har dock själv kört amd-gpu sedan jag bytte mitt nvidia GTX460 för +10 år sedan efter att nvidias kort låste sig hela tiden i bad company 2. Det var troligen nåt fel på deras dåvarande drivrutiner som säkert är lösta idag, men det betyder ju inte att att jag haft problem med AMD:s kort, tvärtom faktiskt.

Oavsett så köper jag prestanda efter krona i mellansegmentet då jag varken är gjord av pengar, men också för att amd ger mer grymt mycket mer vram för pengarna som jag har stor nytta av i mitt renderingsarbete av 3d-modeller, punktmoln, drönarscanningar mm. Allt handlar inte om dataspel...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Kunderna köper ändå inte AMD eller intel-kort även om de försöker konkurrera med priset, så det enda det innebär att de tjänar mindre och risken är då än större att de helt slutar med dGPU:er.

Också, tack vare AI-boomen så är inte nvidia särskilt känsligt när det gäller intäkter från att sälja dGPU:er till spelare.

Permalänk

De rusar i princip allt utom i gpu divisionen. En sorglig bild av sitt forna jag än den mellan åren 2003-2013 år sedan då de hade en mycket större andel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Varför ska man hålla på ett lag bara för man råkar ha ett av deras grafikkort? Konkurrens är bra för alla

Permalänk
Medlem

Det märkliga tycker jag är att fördelningen fortfarande är hela 76% Intel och bara 24% AMD, inte att AMD har ökat.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det märkliga tycker jag är att fördelningen fortfarande är hela 76% Intel och bara 24% AMD, inte att AMD har ökat.

Ja, men det beror sannolikt på företagsdatorer där OEM-erna dominerar totalt och förändringar tar lång tid. På mitt jobb (ett av Sveriges största företag) kör vi HP och det har alltid varit Intel i dessa, men i min senaste dator jag fick för något år sen var det faktiskt en AMD. Men OEM-erna värderar säkerligen leveranskapacitet och pris långt mycket mer än prestanda när de ska köpa processorer och där har ju Intel varit duktiga. Det kommer ta lång tid för AMD att bryta Intels dominans. Därtill finns det sannolikt långa avtal mellan Intel/AMD och OEM-erna där dom kan ha förbundit sig att köpa vissa volymer och detta gör också att förändringar tar lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför ska man hålla på ett lag bara för man råkar ha ett av deras grafikkort? Konkurrens är bra för alla

AMD har visat att dom försöker hålla tillbaka utvecklingen av spel GPUer. RT var länge helt ointressant. DLSS skulle dödas med en undermålig generisk uppskalare. Så ja, jag håller absolut på laget som driver utvecklingen framåt och jag köper deras produkter.

Dagen AMD visar att dom sätter PC spelande i första rummet med nya bra innovativa grejer, då är det dags att börja överväga dom igen.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen Nvidia fanboy, tvärtom jag gillar AMD och har alltid kört deras produkter, även när de var sämre, köpte första generationen Zen bland annat, Threadripper mm.

Anledningen till mitt första svar är att användare som generellt vill att AMD ska konkurrera sitter själva på Nvidia kort, vilket blir motsägelsefullt.

Det är tröttsamt att alla vill att AMD ska satsa på high-end för att konkurrera så att priserna blir lägre, så att de kan köpa billigare Nvidia kort, vart var ni mellan 2014-2021 när AMD faktiskt hade ett par riktigt bra släpp och vågade satsa på ex. HBM 1&2 minne, de tog risker och byggde monsterkort såsom 295X2 och Pro Duo.

Jag gillar det inte, men Nvidia är helt enkelt för bra i nuläget, jag köpte 7900XTX när det släpptes och det är ett otroligt kort, men DLSS och raytracing är överlägset och deras försprång rejält.

Drivrutiner osv så föredrar jag AMD, deras adrenaline suit är avsevärt bättre på alla sätt och vis, mer kontroll och modernt UI samt att det inte kräver konto för att använda, jämfört med Geforce Experience.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du bara kort från t.ex. Nvidia har du redan visat tydligt att du håller på dem. Tyckande och sympati hjälper inget företag, bara betalande kunder.

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med min Ryzen (5800X3D), den har presterat riktigt bra för spelande så här långt, vilket är det tyngsta jag gör med datorn i dagsläget. Och vad jag sett så är de efterkommande modellerna (7800X3D och nu 9800X3D) också riktigt bra för just spelande. Har även ett AMD grafikkort (6800XT) och är nöjd med det också, jag har inte haft några större problem med det alls. Det enda är väl att det börjar kännas lite klent i vissa titlar. Jag tror jag kan ha ett märkbart bättre grafikkort innan processorn börjar bli flaskhals.

Har haft både AMD processor och Intel processor tidigare. På grafikkortsidan så har jag kört med NVidia innan mitt senaste bygge. Men på grund av prisutvecklingen och "bang for your buck" så valde jag AMD sist. Är dock ingen fanboy av någon av alternativen.

Det blir med högsta sannolikhet en AMD processor i nästa bygge också, om det fortsätter så här. Med grafikkort blir det nog samma sak om prisbilden fortsätter att vara liknande som den är idag. D.v.s. att man får betala ett extra premium för NVidias kort.

Hade önskat att AMD hade varit intresserade av att konkurrera i toppsegmentet (grafikkort) också, så att det blev lite konkurrens där också, = bra för oss kunder.

Permalänk
Medlem

För oss Linux-spelare är AMD det enda alternativet, både Nvidia och Intel verkar strunta i oss. Linux är en liten minoritet men vänta bara tills Microsoft Recall blir omöjligt att stänga av, då kommer ni vara glada att alternativ finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD har visat att dom försöker hålla tillbaka utvecklingen av spel GPUer. RT var länge helt ointressant. DLSS skulle dödas med en undermålig generisk uppskalare. Så ja, jag håller absolut på laget som driver utvecklingen framåt och jag köper deras produkter.

Dagen AMD visar att dom sätter PC spelande i första rummet med nya bra innovativa grejer, då är det dags att börja överväga dom igen.

Tänk att det går att ha så olika uppfattningar;
Jag tycker RT/PT som teknik är fräckt, men absolut inte någon gamechanger för tillfället, då i princip inga kort är starka nog för att driva det (imo), utom möjligen 4090.

DLSS och liknande uppskalning kommer fortfarande förundra mig i hur "hela" gamer-communityn gick från att uppskala endast i yttersta nödfall, till att det var Guds (Nvidias) gåva till mänskligheten.

AMD har med sina senaste kort, tycker jag, absolut visat att de sätter PC spelande i första rummet, genom att leverera prestanda till rimliga priser (ofta bättre råprestanda än lag grön för samma eller lägre pris)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag är ingen Nvidia fanboy, tvärtom jag gillar AMD och har alltid kört deras produkter, även när de var sämre, köpte första generationen Zen bland annat, Threadripper mm.

Anledningen till mitt första svar är att användare som generellt vill att AMD ska konkurrera sitter själva på Nvidia kort, vilket blir motsägelsefullt.

Det är tröttsamt att alla vill att AMD ska satsa på high-end för att konkurrera så att priserna blir lägre, så att de kan köpa billigare Nvidia kort, vart var ni mellan 2014-2021 när AMD faktiskt hade ett par riktigt bra släpp och vågade satsa på ex. HBM 1&2 minne, de tog risker och byggde monsterkort såsom 295X2 och Pro Duo.

Jag gillar det inte, men Nvidia är helt enkelt för bra i nuläget, jag köpte 7900XTX när det släpptes och det är ett otroligt kort, men DLSS och raytracing är överlägset och deras försprång rejält.

Drivrutiner osv så föredrar jag AMD, deras adrenaline suit är avsevärt bättre på alla sätt och vis, mer kontroll och modernt UI samt att det inte kräver konto för att använda, jämfört med Geforce Experience.

Mvh

Konto kravet är nu borta och deras nya GeForce experience är bättre än tidigare iaf, vet inte om den fortfarande går under "beta" dock

Skrivet av Phiphler:

För oss Linux-spelare är AMD det enda alternativet, både Nvidia och Intel verkar strunta i oss. Linux är en liten minoritet men vänta bara tills Microsoft Recall blir omöjligt att stänga av, då kommer ni vara glada att alternativ finns.

Nej både nvidia och Intel finns till Linux dock stöder de inte alla distros.

Intel stöder ju självfallet deras egna Linux distros och nvidia stöder väl Ubuntu om jag inte kommer ihåg fel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25