Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Kraschproblem utan spår

God kväll

Jag köpte en dator tidigare i år som funkat felfritt när det kommer till de flesta spelen. Problemet är en spontan helavstängning av datorn som uppstått när jag kört följande spel: Devil May Cry 5, Deep Rock Galactic och Payday 3. Jag spelar andra spel utan problem: Space Marine 2, WoW, Fortnite, Darktide, Total War Warhammer 3 etc.

Jag har kollat i Windows logs utan att hitta några problem. Inga dumpfiles att analysera. Temperaturerna ser normala ut under stress.

Hade uppskattat tips eller lösningar!

Tack på förhand!

Specs:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkEcriture:

God kväll

Jag köpte en dator tidigare i år som funkat felfritt när det kommer till de flesta spelen. Problemet är en spontan helavstängning av datorn som uppstått när jag kört följande spel: Devil May Cry 5, Deep Rock Galactic och Payday 3. Jag spelar andra spel utan problem: Space Marine 2, WoW, Fortnite, Darktide, Total War Warhammer 3 etc.

Jag har kollat i Windows logs utan att hitta några problem. Inga dumpfiles att analysera. Temperaturerna ser normala ut under stress.

Hade uppskattat tips eller lösningar!

Tack på förhand!

Specs:

<Uppladdad bildlänk>

Vad har du provat att felsöka än så länge?

Vilka drivrutiner använder du? Då det är endast vissa spel så känns det som det kan vara drivrutinfel.

Annan grej du bör testa är att köra ram minnena i standard hastighet - dock så om de är 5600mhz cl36 så borde det verligen inte vara några problem då det ej är särskilt aggressivt. Men pröva ändå.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Vad har du provat att felsöka än så länge?

Vilka drivrutiner använder du? Då det är endast vissa spel så känns det som det kan vara drivrutinfel.

Annan grej du bör testa är att köra ram minnena i standard hastighet - dock så om de är 5600mhz cl36 så borde det verligen inte vara några problem då det ej är särskilt aggressivt. Men pröva ändå.

Installerade manuellt chipset drivers och kollade igenom enhetshanteraren efter fel. Testat att koppla ur ena monitorn och bytt strömsladd för jag tänkte om det felade med nätaggregatet. Även blåst ur och rengjort datorn.

Nu senast fick jag ett tips med inspiration från ditt svar att gå in i BIOS och slå av XMP. Gjorde ändringen igår och ska pröva och se om det ger något resultat!

Använder mig av AMD Software Adrenalin Edition till grafikkortet. Annars låter jag Windows sköta resten av drivrutinerna.

Tack!

Permalänk

Ja som jay2cent säger så har AMD haft lite problem med vissa minnen och dess clock. Så är nog smart att testa att sänka hastigheten om inte XMP avslagningen funkar.

Visa signatur

🎮 → Core i7 14700k • Nvidia RTX 4080 • 64GB DDR5 6000mhz • MSI B760 TOMAHAWK WIFI
🖥️ → Skärm: Odyssey G9 49"• 🥽 → VR: Ocolus rift S
💻 → Laptop: Alienware Area 51M
🎧 → Corsair Razer shark v2
🖱️ → Alienware AW558 | ⌨️ → Razer blakcwidow chroma v2

Permalänk
Medlem

Hej,
Bara för att vara säker: Datorn stänger av sig helt, allt svart och stillastående fläktar, inte så bara skärmen blir svart men fläktarna fortsätter snurra?

Permalänk

Goda nyheter!

Inga kracher efter att jag slog av XMP profilen i BIOS! Använt datorn flitigt i en vecka nu utan problem!

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkEcriture:

Goda nyheter!

Inga kracher efter att jag slog av XMP profilen i BIOS! Använt datorn flitigt i en vecka nu utan problem!

Tack för all hjälp!

Du tappar dock sjukt mycket prestanda utan xmp.
Har du uppdaterat bios? Det borde lösa ram problem.
Annars, om du kör xmp vilken volt står det att de får i profilen?

Edit
Att köra stock vs rätt profil/optimerad profil så tappar man 10-30fps beroende på spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25