Bästa tipsen från Black Week

Half-Life 2 låg bakom Valves hårdvaruenkät

Permalänk
Melding Plague

Half-Life 2 låg bakom Valves hårdvaruenkät

Att Valve för statistik över spelares hårdvara kan vi tacka Half-Life 2 för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte det allmänt känt att Steam Hardware Survey enbart triggas utifrån en handfull spel samt hårdvara från Valve?

Dvs CS:GO, CS2, DOTA2, HL2, TF2 och något till... samt deras VR-kit. Har man inte några av produkterna ovan, så lär man aldrig få fråga om att delta i Steam Hardware Survey vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är inte det allmänt känt att Steam Hardware Survey enbart triggas utifrån en handfull spel samt hårdvara från Valve?

Dvs CS:GO, CS2, DOTA2, HL2, TF2 och något till... samt deras VR-kit. Har man inte några av produkterna ovan, så lär man aldrig få fråga om att delta i Steam Hardware Survey vad jag vet.

Helt rätt. I debian eller dpkg derivat har jag fått det ett fåtal gånger, men kör jag steam som flatpak så har det aldig hänt för mig.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Glöm inte Portal

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det är mycket vi har att tacka HL2 för

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har inte spelat något spel från Valve på många år, dock så har jag Portal spelen på kontot och har fått Steam Hardware Survey 2 eller 3 gånger. 1 vet jag att jag fått i år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av walkir:

Jag har ingen Valve-produkt i mitt steambibliotek på jobbet men har ändå fått surveyn två gånger.

Samma på min privata. Har förvisso några valve-produkter i biblioteket där (dock inte installerade och senaste jag spelade var CS GO 2014 typ).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror inte det är allmänt känt, första gången jag hört talas om detta, har du någon källa?

T.ex rimmar det inte med detta inlägg på steam

https://x.com/aldenkroll/status/1331367364806336514

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tror inte det är allmänt känt, första gången jag hört talas om detta, har du någon källa?

https://www.pcworld.com/article/394207/how-to-make-your-pc-ta...

Har för mig att det finns 9 olika surveys att trigga.
Men det kanske har ändrats genom åren.

Att du godkänner att surveyn även skickar in information om samtliga spelade spel behöver inte vara motsägelsefullt.

Det är fortfarande fråga om en valfri undersökning med aktivt deltagande och inte telemetri som spårar allt du gör i bakgrunden enligt EULA:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://www.pcworld.com/article/394207/how-to-make-your-pc-ta...

Har för mig att det finns 9 olika surveys att trigga.
Men det kanske har ändrats genom åren.

Att du godkänner att surveyn även skickar in information om samtliga spelade spel behöver inte vara motsägelsefullt.

Det är fortfarande fråga om en valfri undersökning med aktivt deltagande och inte telemetri som spårar allt du gör i bakgrunden enligt EULA:n.

Fast den artikeln svarar ju inte (åtminstone inte direkt) på om man verkligen bara får enkäten om man har Valve-spel i biblioteket (eller deras hårdvara)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator

Ingenting på den sidan (eller någon av de två som länkas därifrån) säger dock att SHS bara skulle dra igång om man har specifik mjuk- eller hårdvara.

Det blir väldigt lätt bekräftelsebias med sånt här eftersom de körs så sällan, jag har väl åkt på undersökningen åtminstone en eller två gånger under mina 14 år på Steam och har aldrig ägt någon av de Valvetitlar eller den hårdvara som nämns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det blir väldigt lätt bekräftelsebias med sånt här eftersom de körs så sällan, jag har väl åkt på undersökningen åtminstone en eller två gånger under mina 14 år på Steam och har aldrig ägt någon av de Valvetitlar eller den hårdvara som nämns.

Jo, har väl haft Steam i 21 år här och har ett gäng titlar från Steam (dock ej installerade). Har fått undersökningen en handfull ggr men aldrig skickat något själv.

Var ett par år sedan jag försökte gräva djupare i hur det faktiskt fungerar. Men svårare att hitta info nu från enbart mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, har väl haft Steam i 21 år här och har ett gäng titlar från Steam (dock ej installerade). Har fått undersökningen en handfull ggr men aldrig skickat något själv.

Var ett par år sedan jag försökte gräva djupare i hur det faktiskt fungerar. Men svårare att hitta info nu från enbart mobilen.

Så... TL:DR Det är inte allmänt känt, och antagligen inte korrekt (?).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fått frågan kanske 4-5ggr.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Då är inte min dator med för äger inte ens HL2

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Då är inte min dator med för äger inte ens HL2

Det har ingen bäring på om du får enkäten eller ej. Artikeln handlar om att de "uppfann" enkäten inför HL2 för att de hade så dåliga underlag på vad för hårdvara folk hade.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600