Folk som börjat med mjukvaruutveckling och inte trivs - hur har ni hanterat det?
Tjena, jag tänkte bara skriva av mig lite angående min nuvarande arbetssituation eftersom jag antar att många är i en jämförbar sits (särskilt gällande jobb inom mjukvaruutveckling) och ville höra hur folk har hanterat det.
Jag tänkte ursprungligen att jag kunde passa bra inom mjukvaruutveckling av diverse anledningar, främst att jag alltid varit intresserad av datorer/logik/matte och gillar att djupdyka i saker och att jag gillar struktur.
Att mjukvaruutveckling är strukturerat visade sig dock vara totalt fel. Min erfarenhet är att det är extremt rörigt; i stora drag:
- Förr eller senare landar man alltid i stora projekt där en enorm mängd kod skrivits, till stor del av andra utvecklare varav flera har slutat och/eller gjort quick-fix lösningar som gör koden traggling att förstå. Koden är i sin tur för omfattande för att hinna gå igenom, vilket innebär att man får nöja sig med att man bara hinner med att sätta sig in i det som är absolut nödvändigt för uppgiften man löser just nu.
- Det är nästintill omöjligt att sätta konkreta mätbara mål, eftersom det är väldigt svårt att uppskatta hur lång tid något kommer ta - När som helst kan man fastna i 3 dagar på en liten oförutsedd bug som kommit upp.
Jag känner mig väldigt psykiskt utmattad av att hela tiden bara förstå en mycket liten del av det man arbetar med, och i princip inte kan ha några mätbara mål.
Sen vill jag egentligen arbeta i teams där man inte sitter själv utan jobbar aktivt med andra. På sikt tänker jag att jag kan jobba som någon form av projektledare / systemarkitekt där man inte kodar, men ser i nuläget ingen klar väg dit. Jag har ungefär 2 års erfarenhet, men känner att jag har väldigt lite ork att söka jobb pga nuvarande jobbet, och jag vet inte heller vad jag ska söka på för roller.
Så jag antar att det är många som är i liknande position - dvs att man av olika anledningar blivit missnöjd med mjukvaruutveckling. Hur har ni hanterat det? Har ni några tips på vad man kan göra i en sånhär situation?
Och har ni några tips på roller som jag kan söka på för att ha mer socialt arbete men som ändå gör att jag kan använda min bakgrund med IT? Är för övrigt maskiningenjör.