Alla fyndtips från mellandagsrean

Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

ändrat. Tack.

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Penguin (2024)

Gick in med praktiskt taget noll förväntningar när jag såg den här serien och WOW vad den imponerade. Serien har bra dialog och klockrent skådespel från praktiskt taget alla skådisar. Oz visar gång på gång att han är otroligt klipsk och slug och en problemlösare utan motstycke. De ger också många tillfällen för en att båda sympatisera med båda sidor av Gothams gängkrig, även om typ alla i serien egentligen är ganska hemska människor. Med det sagt, serien var väldigt, väldigt mörk. De höll verkligen inte tillbaka när det kom till att vissa hur brutal Gothams undre värld faktiskt är och de gör ett bra jobb med att påminna oss att Oz är långt ifrån en bra människa. Även om vissa aspekter av serien var lite orealistiska. Men det är förväntat, det är förvisso baserat på en serietidning. Och det där slutet.... Jag blir typ taggad på nästa Batman-film bara så att jag kan se Penguin kan möta rättvisa.

Bra grejer 5 av 5

Permalänk
Medlem

Paris has fallen.

Helt okey serie.

Permalänk
Medlem

Don't Come Home
2024
Thailändskt mysterium/sci-fi
Netflix
6/10
------------------------
En kvinna i Thailand flyr från en misshandlade man med sin dotter till huset där hon växte upp med sin mamma när hon var liten. Dottern börjar se mystiska saker, även om mamman inte riktigt tror på henne så ser även hon något. En kväll skriker dottern på hjälp och mamman skyndar sig dit men det är för sent, dottern är spårlöst försvunnen. Kvinnan kontaktar polisen som till en början i te tror på att hon ens haft dottern med dig, men efter ett tag börjar de ta henne på alvar. När modern tror sig höra dottern i huset så skyndar hon sig dit, även hon försvinner då på samma vis som dottern, men vart är det hon egentligen har hamnat och hur kommer det sig att den som borde veta vem hon är och vad hon gör där inte tycks vill veta av henne ?

Denna historia är spännande och leker med fysikens lagar samtidigt som det är en historia om djup sorg. Jag är inte riktigt van vid just filmer och serier från Asien eller Thailand, men denna serie är värd att se, även om det inte är det bästa jag sätt så är den helt klart värd se

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Paris has fallen.

Helt okey serie.

Kan du snälla berätta lite mer om den, vad handlar den om , vad gjorde att du tycker den är bra osv? Tack.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Edin_II:

Penguin (2024)

Gick in med praktiskt taget noll förväntningar när jag såg den här serien och WOW vad den imponerade. Serien har bra dialog och klockrent skådespel från praktiskt taget alla skådisar. Oz visar gång på gång att han är otroligt klipsk och slug och en problemlösare utan motstycke. De ger också många tillfällen för en att båda sympatisera med båda sidor av Gothams gängkrig, även om typ alla i serien egentligen är ganska hemska människor. Med det sagt, serien var väldigt, väldigt mörk. De höll verkligen inte tillbaka när det kom till att vissa hur brutal Gothams undre värld faktiskt är och de gör ett bra jobb med att påminna oss att Oz är långt ifrån en bra människa. Även om vissa aspekter av serien var lite orealistiska. Men det är förväntat, det är förvisso baserat på en serietidning. Och det där slutet.... Jag blir typ taggad på nästa Batman-film bara så att jag kan se Penguin kan möta rättvisa.

Bra grejer 5 av 5

Grymt serie och grymt skådespeleri av Colin Farrell.
10+ av 5 👍😁

Permalänk
Medlem

Bodies
2023
Miniserie
Netflix
8/10
----------------------

En naken kropp dyker upp i en gränd, med skottskada in genom ögat in i huvudet, problem är bara att samma kropp tyck ha dykt upp i tidigare utredningar genom åren. Vi får följa med olika poliser som i helt olika utredningar försöker lösa samma mord.
Denna miniserie är precis sånt jag älskar, det är mystiskt, spännande. Spännande, välgjord serie som helt klart är värd att se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Twilight of the Gods
Netflix

Animerad serie för vuxna signerad Zack Snyder.. och det märks. Inte ens i den animerade världen klarar han av att hålla sig ifrån slow-motion och utdragna/överflödiga scener. Varje avsnitt hade med lätthet kunnat vara 10 minuter kortare och då gett en mycket bättre inlevelse och flyt.

Själva animeringen är väldigt "stilistisk" och föll mig inte helt i smaken, varierar även en del i kvalité beroende på vad som händer. Mycket blod, sexscener och naket, så definitivt inget för barn denna. Just sexscenerna kände jag rent spontant inte tillförde ett sabla dugg och det nakna är mestadels rätt "kasst" gjort. Var väldigt mycket av detta "filler" i nästan varje avsnitt.

Kortfattat: Definitivt inget man behöver se, man missar inget alls och storyn de vill berätta känns spretig och... ja... över lag väldigt låg nivå. Detta var droppen för mig som gör att jag aktivt kommer undvika filmer/serier där Snyder varit med och petat, raden av riktigt usla filmer med extremt låg nivå på allt har nåtts vägs ände.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Mindhunter. Femte gången jag ser om denna fantastiska serie, och det svider fortfarande att det inte blev någon säsong 3. Samma med The Outsider som bara fick en säsong och som slutade med en cliffhanger.

Permalänk
Medlem

Gundam: Requiem for Vengeance
Netflix

Kan börja med att säga direkt; Har man noll kunskap/intresse och/eller sett Gundam-serien/universa tidigare kommer denna inte "ge något" alls och som tittare har man ingen aning om vad som är vad eller varför de slåss. Jag hade ingen erfarenhet alls från Gundam innan och kan säga att jag var tvungen att köra en liten snabb-googling för att få någon som helst "koll" på vad det är jag tittar på.

En kort serie där man får se (av vad jag har förstått) ett ganska tidigt slag/krig mellan Federation (jorden och "good guys") mot Zeon som gjort någon form av "uppror" (kommer från rymden/kolonier och är "the bad guys") som utspelar sig i östra Europa. Man får följa detta skådespel från Zeons sida... vilket jag har förstått inte är helt ovanligt i detta universa för att just påvisa att "war is hell" oavsett vilken "sida" man är på och de flesta är "vanliga människor med familjer" etc.

Gällande kvalité är allt datoranimerat... och det märks. Det kan jämföras med cut-scenes från valfritt spel i mellansegmentet från säg... 2015-2016. Det märks tydligt när de pratar och läpparna inte direkt synkar orden, även om det engelska talet verkar komma närmare än om man skiftar det till Japanska.

Fungerar denna som fristående? Inte direkt då man inte har en susning om vad som är vad och tidigt hör man referenser som "I hate this planet" och det är först i de två sista avsnitten man ens får ett hum om varför det kan vara så. Eller att de man följer faktiskt är "the bad guys".

Får man blodad tand att ge sig in i detta Universa? Skulle nog svara att det mer lutar åt nej, just pga att allt är datoranimerat och känns ganska "budget" och inte ger någon vidare förklaring om vad allt handlar om.

Så det slutar mer åt att detta är för de som redan är fans av Gundam Universat... och där tror jag det även mer blir att hardcore fans "tvingar" sig igenom det för att... det handlar om något de är stora fans av. Samt att det tycks avhandla ett kortare krig som verkar ha utspelat sig relativt tidigt i detta universa. Det är uppfattningen jag har fått i alla fall.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk

Går igenom Sopranos nu och kan säga ganska säkert att det är den bästa serien evah. Destu äldre jag blir destu bättre blir den

Visa signatur

Clap for me b*tch!

Permalänk
Officiell jultomte

Såg sista avsnittet av Severance igår kväll. Tycker det var en riktigt välgjord serie med ett slut som får mig att längta efter säsong 2.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Såg första avsnittet av Dune: Prophecy häromdagen. Känns riktigt lovande hittills, även om det känns lite konstigt att vi följer en Dune-berättelse som inte utspelar sig på Arrakis. Men jag ser fram emot att se vart det tar oss!

Permalänk
Skrivet av Edin_II:

Såg första avsnittet av Dune: Prophecy häromdagen. Känns riktigt lovande hittills, även om det känns lite konstigt att vi följer en Dune-berättelse som inte utspelar sig på Arrakis. Men jag ser fram emot att se vart det tar oss!

Jag var inte ett stort fan av valet av skådespelare om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Inte sett ännu men idag har Helikopterrånet premiär på Netflix. Oerhört taggad!
Alla 8 avsnitt släpptes på ett bräde dessutom så i helgen blir det binge!

Permalänk
Medlem

Cyberpunk: Edgerunners
Netflix

När det kommer till Netflix verkar det vara en hel del "hit n miss" man får gällande det animerade... tyvärr hamnar denna i "miss" kategorin, Japansk Anime gjorde sig helt enkelt inte bra i Cyberpunk världen, trots att allt har gjorts i samarbete med Project Red.

Kan även vara så att Japansk Anime inte längre känns lika bra som saker som kommer från Korea, kanske har man "tröttnat" på allt det överdrivna som tycks vara så extremt vanligt i Japan. Eller möjligtvis en kombination av dem...

Utöver det... det är ultravåld, blod/gore till max och sedan i typisk anda gömmer man en liten kärlekshistoria som känns väldigt VÄLDIGT Japansk. De har verkligen en fetisch för att "offra = kärlek".

Förväntar man sig något från t ex spelet eller någon estik därifrån kommer man bli gravt besviken, detta ÄR en Anime i första hand... som råkar dela vissa inslag från Cyberpunk.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Just börjat kolla på miniserien om Helikopterrånet på Netflix. Den har premiär idag och den är på 8 avsnitt, man behöver inte vänta på nya avsnitt utan alla släpptes direkt.
Har bara kollat på första än så länge, men denna serie är lovande. Bekant ansikte från Snabba cash och serien baseras på intervjuer med personer som faktiskt medverkade vid det faktiskta rånet. Tror denna kommer leverera, men det får jag snart veta!

*Edit*

Nu har jag kollat klart på den, körde nästan hela i ett streck:)
Den var riktigt spännande, jag gillade den.

8/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Såg sista avsnittet av Severance igår kväll. Tycker det var en riktigt välgjord serie med ett slut som får mig att längta efter säsong 2.

För oss som såg den första gången för ca 3 år sedan... Vi har väntat och längtat länge efter säsong 2. Var tvungen att se om s01 i somras för att fräscha upp minnet. Severence är sviiiiinbra.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av pi:

För oss som såg den första gången för ca 3 år sedan... Vi har väntat och längtat länge efter säsong 2. Var tvungen att se om s01 i somras för att fräscha upp minnet. Severence är sviiiiinbra.

Haha kan tänka mig det. Känns nästan skönt att ha sett den så sent nu.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Cada Minuto Cuenta (originaltitel) / Every Minute counts (engelsk titel).

Detta är en Mexikansk serie baserad på händelser på ett sjukhus i Mexiko City under och efter den stora jordbävning som drabbade Mexiko City 1985. En serien om förtvivlan, hopp, korruption, ung kärlek m.m. Överlag en välgjord/välspelad serie om än inget mästerverk.

Den består av 10 avsnitt som vardera är c:a 30-40 minuter långa.

Den ligger på runt 7,5 på IMDB och det känns som ett rättvisande betyg.

Streamas på Amazon prime.

Permalänk
Medlem

Ronja Rövardotter
Netflix

Det mesta gällande denna serie tycks hamna runt: serien vs filmen, och vilken av dem är egentligen bäst... eller varför ena eller andra är "skräp, misär" och slika ting då allt skall vara ytterligheter nu för tiden.

Men lite kort från mig; serien gör egentligen allting (utom en sak, eller kanske två) bättre, man känner igen väldigt mycket från filmen och serien är egentligen bara en längre variant av filmen med utökade scener... så att säga. Dock finns det en del fillers här och där... det mesta som rör "byn" har en tendens att vara helt oviktig och gör inget för att driva berättelsen framåt direkt. Lite av det behövs, men tyckte det blev på tok för mycket.

Men där serien fallerar och filmen fullkomligen lyser... är skådespelarna och skådespeleriet. Där filmen känns "larger than life", genuint och burdusa banditer känns serien mer forcerad och just... spelad. Det finns ett par få undantag där Krista Kosonen som Lovis gör en utmärkt och övertygande roll.

Men det är främst 2 karaktärer som står ut som mycket svagare, tyvärr råkar det vara;
Ronja, utstrålar inte alls att vara en "vildunge" utan mer av ett tamt fritidsbarn. Detta ger tyvyärr även att Birk görs mycket mesigare och en extrem "push over".
Sedan har vi Mattis (Christopher Wagelin) som verkligen känns forcerad och inte naturlig. Samt att han uppenbarligen försöker efterlikna Börje Ahlstedt och det känns mer som; "We have Mattis at home/ Wish variant av Mattis".

Man får kanske även slänga in käre Skallepär här också, Johan Ulveson i all ära och han gör ju inget dåligt jobb... men kan inte leva upp till Allan Edwalls prestation. Borka känns även väldigt "generic npc bandit" och Maria Nohra som Undis är riktigt dålig.

Så resultatet blir att Filmen fortfarande står högst upp vinner "kampen"... MEN... serien är definitivt något man kan visa en ny/yngre generation... eller för all del njuta av som "gammal sur gen X" som "extended scenes" variant så att säga.

Dock tror jag serien kommer att förpassas till glömskans land, det finns alldeles för mycket som tävlar om barns uppmärksamhet idag... och det känns som att är det något som kan lyckas vinna flera fans är det just filmen. För jag tycker serien faktiskt visar hur bra man lyckades "trycka ihop" allt i en enda film på ett så pass bra sätt.

En helt okey/bra serie, men hade en extremt tuff uppgift då den kommer att jämföras mot just en ikonisk film!

Sista fotnot: det som var skrämmande var att så många jag talade med när jag såg denna... inte kände till att det var vår kära Astrid Lindgren som var författarinnan! *shocked face palm on cheeks*

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Sett första säsongen av Arcane. Kände tvek först då den är baserad på League of Legends. Jag har ingen koll på det och allt som är baserat på datorspel brukar vara bajs. Det är var inte bajs utan riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Ronja Rövardotter
Netflix

Det mesta gällande denna serie tycks hamna runt: serien vs filmen, och vilken av dem är egentligen bäst... eller varför ena eller andra är "skräp, misär" och slika ting då allt skall vara ytterligheter nu för tiden.

Men lite kort från mig; serien gör egentligen allting (utom en sak, eller kanske två) bättre, man känner igen väldigt mycket från filmen och serien är egentligen bara en längre variant av filmen med utökade scener... så att säga. Dock finns det en del fillers här och där... det mesta som rör "byn" har en tendens att vara helt oviktig och gör inget för att driva berättelsen framåt direkt. Lite av det behövs, men tyckte det blev på tok för mycket.

Men där serien fallerar och filmen fullkomligen lyser... är skådespelarna och skådespeleriet. Där filmen känns "larger than life", genuint och burdusa banditer känns serien mer forcerad och just... spelad. Det finns ett par få undantag där Krista Kosonen som Lovis gör en utmärkt och övertygande roll.

Men det är främst 2 karaktärer som står ut som mycket svagare, tyvärr råkar det vara;
Ronja, utstrålar inte alls att vara en "vildunge" utan mer av ett tamt fritidsbarn. Detta ger tyvyärr även att Birk görs mycket mesigare och en extrem "push over".
Sedan har vi Mattis (Christopher Wagelin) som verkligen känns forcerad och inte naturlig. Samt att han uppenbarligen försöker efterlikna Börje Ahlstedt och det känns mer som; "We have Mattis at home/ Wish variant av Mattis".

Man får kanske även slänga in käre Skallepär här också, Johan Ulveson i all ära och han gör ju inget dåligt jobb... men kan inte leva upp till Allan Edwalls prestation. Borka känns även väldigt "generic npc bandit" och Maria Nohra som Undis är riktigt dålig.

Så resultatet blir att Filmen fortfarande står högst upp vinner "kampen"... MEN... serien är definitivt något man kan visa en ny/yngre generation... eller för all del njuta av som "gammal sur gen X" som "extended scenes" variant så att säga.

Dock tror jag serien kommer att förpassas till glömskans land, det finns alldeles för mycket som tävlar om barns uppmärksamhet idag... och det känns som att är det något som kan lyckas vinna flera fans är det just filmen. För jag tycker serien faktiskt visar hur bra man lyckades "trycka ihop" allt i en enda film på ett så pass bra sätt.

En helt okey/bra serie, men hade en extremt tuff uppgift då den kommer att jämföras mot just en ikonisk film!

Sista fotnot: det som var skrämmande var att så många jag talade med när jag såg denna... inte kände till att det var vår kära Astrid Lindgren som var författarinnan! *shocked face palm on cheeks*

Jag gillar också serien skarpt, första sängen mest. Andra blir lite seg, jag har endast sett de första avsnitten i säsong 2.
Mina gissningar på slutet.

Ett grymt slut är att de båda rövarbanden går ihop, Birk och Ronja gifter sig och de kör bort knektarna. Men detta slut tror jag inte, för vad sänder det för politiska budskap?
Ett annat slut är exakt samma de slutar röva och blir laglydiga. Men jag tror inte det det tar lite död på storyn.
Jag gissar endast att rövarbanden blir vänner, de två kvinnor som jagar dem på något sätt blir accepterade av alla.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sett första säsongen av Arcane. Kände tvek först då den är baserad på League of Legends. Jag har ingen koll på det och allt som är baserat på datorspel brukar vara bajs. Det är var inte bajs utan riktigt bra.

Andra säsongen avklarad. Visuellt är det ett mästerverk. Storyn är som en modern grekisk tragedi. Jag är imponerad, faktiskt.

Permalänk
Medlem

The Leftovers
HBO/MAX
5/10
---------------

En dag försvinner plötsligt ett stort antal människor exakt samtidigt på olika platser runt om hela världen oförklarligt.
Ingen kan förklara vad som hände den dagen, något som är säkert är att livet för dom flesta inte kommer bli som det var innan den dagen.
Det bildas en riktigt märklig sekt som är väldigt märklig på många vis.
En polischef försöker hålla ihop sin egen familj samtidigt som han försöker tygla sekten.

Denna serie gör mig totalt förvirrad, jag kan inte bestämma mig för om jag tittar på den för att den faktiskt är bra eller om det beror på alla dessa frågor, frågorna blir bara fler och fler och ibland känns det som att i get händer eller går frammåt.

Men om man har styrkan och tålamod till att ta sig hela vägen till nästa säsong så belönas man med både fler frågor men även en mer händelserik historia.

Detta är en väldigt långdragen serie och kräver tålamod, den är på 3 säsonger med 10 avsnitt vardera.

Denna är inget för alla, men det är något som gör att jag verkligen inte kan sluta titta på den, trotts att jag stundtals blir tokig på den och alla frågor som jag så gärna vill ha svar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Day of the Jackal
7.5/10, dock har jag ett avsnitt kvar

Enkelt förklarat handlar det om en lönnmördare och en polis som försöker fånga honom. Lite "The Man from U.N.C.L.E"-stuk på det, kanske lite Bond-känsla också. Men den har ingen humor som UNCLE/Bond kan ha ibland. Bara allvar.

Man behöver rätt omgående köpa väldigt osannolika eller rent ut sagt omöjliga saker, men det är ändå en väldigt intressant serie. Tycker alltid det är kul med film/serie där man får följa både polisen och boven

Permalänk

Inte direkt underhållning, men en viktig och bra serie i 6 delar från Försvarsmakten, är vad jag kollat på de senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Inte direkt underhållning, men en viktig och bra serie i 6 delar från Försvarsmakten, är vad jag kollat på de senaste dagarna.
https://www.youtube.com/watch?v=ahvFfXEUUas

Tack, den skall jag kolla på sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har snöat in på brittiska och irländska krimserier.

Unforgotten (2015-202x).

Annika (2021-202x).

Karen Pirie (2022-202x).

Manhunt (2019-2021).[/url]

Whitechapel (2009-2013).

Dublin Murders (2019).

Steeltown Murders (2023).

Paranoid (2016).

The Stranger (2020).

Permalänk
Medlem

Senna
Netflix

Som F1-fanatiker med Senna som all time favorit var den här ett måste. Vet inte riktigt vad jag förväntade mig då det är en dramatisering med skådespelare. Dessa var valts med omsorg, det är väl det mest positiva. I övrigt känns det som skaparna mest tittat på Kapadias dokumentär från 2010 och sen dramatiserat det. I ärlighetens namn är det bättre att se den dokumentären än den här mini-serien.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5