Intels VD Pat Gelsinger går i pension

Permalänk
Melding Plague

Intels VD Pat Gelsinger går i pension

Gelsinger lämnar bolaget under en turbulent tid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Glad pension Pat!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Lite knasigt att det skedde helt plötsligt med omedelbar verkan och "kliver av" från Board of Directors samtidigt. Inga förberedelser här inte för att lära upp överlämning till någon ny medans. Rena spekulationer från min sida så fick han kicken men att de valt att slå in det som en pension.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag som just gick in här för att se om det fanns någon ledtråd här till varför Intels aktier rusat idag.

Permalänk
Medlem

Bra. Hoppas dom får tag i någon som tycker om att spela på PC.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Discokungen

Han har en fin pension då! Lagom bra lön på 16 miljoner dollar förra året, fint ska det va!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lite knasigt att det skedde helt plötsligt med omedelbar verkan och "kliver av" från Board of Directors samtidigt. Inga förberedelser här inte för att lära upp någon ny medans. Rena spekulationer från min sida så fick han kicken men att de valt att slå in det som en pension.

Kan det betyda att styrelsen vill sälja av allt som går medan Pat motsatt sig det?

Permalänk
Medlem

Det har han verkligen förtjänat. En otroligt imponerande karriär.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lite knasigt att det skedde helt plötsligt med omedelbar verkan och "kliver av" från Board of Directors samtidigt. Inga förberedelser här inte för att lära upp någon ny medans. Rena spekulationer från min sida så fick han kicken men att de valt att slå in det som en pension.

Inte så knasigt, han fick nog sparken helt enkelt, men det skrivs utåt som att han gick i pension

Inte hans fel att han tog över ett sjunkande skepp, men jag hoppas nästa kan ge tillbaka lite konkurrenskraft till bolaget

Just nu känns Intel som nästa IBM, stort bolag som helt tappat greppet om konsumentmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte så knasigt, han fick nog sparken helt enkelt, men det skrivs utåt som att han gick i pension

Inte hans fel att han tog över ett sjunkande skepp, men jag hoppas nästa kan ge tillbaka lite konkurrenskraft till bolaget

Just nu känns Intel som nästa IBM, stort bolag som helt tappat greppet om konsumentmarknaden

Ganska övertygad om att han tog över det sjunkande skeppet genom att lura alla att han skulle rädda det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan det betyda att styrelsen vill sälja av allt som går medan Pat motsatt sig det?

Detta känns som det mest troliga scenariot. Pat är ju die hard Intel supporter och kan tänka mig att han stängde dörren snabbt när Qualcomm var nyfikna på att köpa upp Intel. De som tar över som interim är finansnissar och kommer nog försöka kräma ut så mycket som möjligt.

Permalänk

Det är inte synd om Pat på det finansiella planet, men det är lite synd att han inte får vara med när det svänger.

Han hade, till skillnad från de två tidigare VDarna, visioner om vad som skulle kunna göras annorlunda. Det har satsats väldigt mycket pengar på utveckling (5 nodes in 4 years) och byggande av nya fabriker. När processerna har stabiliserat sig och de nya fabrikerna är igång finns det potential för att tjäna pengar igen och Pat om någon hade förtjänat att vara med på tåget om/när det händer.

(Enligt denna artikel fick han sparken.
https://seekingalpha.com/news/4354960-gelsinger-forced-out-at... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tror det är bättre att en ny VD inte lär sig av den gamla VDn. Speciellt inte om man vill ha förändringar... Men ja, detta handlar mest troligt om att han fått sparken, annars hade han inte gått på dagen.

Skrivet av Aleshi:

Jag som just gick in här för att se om det fanns någon ledtråd här till varför Intels aktier rusat idag.

Men så fick du svaret på varför istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tror det är bättre att en ny VD inte lär sig av den gamla VDn. Speciellt inte om man vill ha förändringar... Men ja, detta handlar mest troligt om att han fått sparken, annars hade han inte gått på dagen.

Lära upp var nog fel ordval av mig. Däremot en överlämning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Synd. Man hamnade hopplöst efter decenniet förre honom tack vare inkompetenta VDar, tycker att man gjorde mycket rätt under Pat, och lyckades hyfsat med tanke på hur mycket man skulle åstadkomma. Tror det var 5 noder på 4 år osv. Tycker man lyckats bra med t ex P- och E-kärnor och nya arkitekturerna.

Känns som man har mycket spännande på gång framåt också. RibbonFET och PowerVIA, 18A bla. Får hoppas att man kan fortsätta hålla ångan uppe. Konkurrens behövs.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Intel blev fat n happy och så gick det som det gick.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Intel blev fat n happy och så gick det som det gick.

Tack för din värdefulla input, bolagsexperten.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer vara början på slutet för Intel så som det är idag.
Om nästa VD verkligen blir en ekonom så kommer det blir mörka tider.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

- "Twice the pride, double the fall"

När han klev upp på hästen och flinade saker som "in the rear view mirror" var bara patetiskt.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lite knasigt att det skedde helt plötsligt med omedelbar verkan och "kliver av" från Board of Directors samtidigt. Inga förberedelser här inte för att lära upp överlämning till någon ny medans. Rena spekulationer från min sida så fick han kicken men att de valt att slå in det som en pension.

Så konstigt/ovanligt är det inte, tycker man hör om sådant från och till. Särskilt i dåliga tider vill man inte ha någon halvhjärtad slutspurt av VD som har ena foten ut ur dörren och kanske är missnöjd/besviken över att få avgå. Bättre att de närmsta under som är kvar reder ut saker och förbereder framåt. Hade VD på jobb som fick gå direkt på dagen när beslut tagits om att riktning behövde ändras, var inte missköttt eller någon slags konflikt vad jag vet, bara att om man kan tillsätta en interim med tydliga instruktioner från board så är det kanske lite lättare.

En bra ledare kan vara stark i ett läge och svag i ett annat. Tillväxt vs balansering, ambition vs försiktighet osv. Måste inte vara dramatiskt, ibland behövs förändring. Det är lite som att behöva, av olika skäl, göra slut med någon man faktiskt fortfarande tycker väldigt mycket om- att dra ut på det gör det hela jävligt svårt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som läste det som ”inets VD”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Undra om det kommer vara början på slutet för Intel så som det är idag.
Om nästa VD verkligen blir en ekonom så kommer det blir mörka tider.

Jag trodde slutet för Intel redan var nått? Även om steam survey säger nått annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Jag trodde slutet för Intel redan var nått? Även om steam survey säger nått annat.

Aktievärdet är bara ett spel på aktiemarknaden. Intel säljer mycket, kolla datacenter.

Permalänk
Medlem

Undra om han får bättre pension på kontot än det blir för mig när det är dags:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det har han verkligen förtjänat. En otroligt imponerande karriär.

Inte så imponerad av de sista åren. Var ju även en svår tid runt Rambus/Netburst som räddades av mobile Pentium M/Core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Undra om han får bättre pension på kontot än det blir för mig när det är dags:D

Han lär inte sitta med tiggarkoppen utanför Wallmart i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Inte så imponerad av de sista åren. Var ju även en svår tid runt Rambus/Netburst som räddades av mobile Pentium M/Core.

Med hans lön så tror jag att han sitter bättre än dem flesta av oss här tillsammans

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur i princip alla inom expertisen trodde att han skulla vara den som vände Intels negativa utveckling så kan nog alla hålla med om att det ej har hänt.

Under hans ledning har det snarare blivit fler negativa beslut än positiva.

Skulle nog säga att Pat's tid som VD är ett bevis på att även de som ser rätt ut på papper och historik kan även de vara ett felaktigt val.

Frågan är nu finns det i huvud taget någon som kan vända på detta sjunkande Skepp?.

Jag blir mer och mer tveksam at detta är möjligt.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tack för din värdefulla input, bolagsexperten.

Bjuder på det...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Andra sajter säger att han fick sparken.....

Hursomhelst. Han har dragit igång projekt som kostar enorma summor men tar några år att få vinstdrivande.
Styrelsen måste veta detta o kanske bara vill se plus NU o skiter i vilket?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]