Max testar fler linjära TV-kanaler

Permalänk
Melding Plague

Max testar fler linjära TV-kanaler

De nya kanalerna är tänkta att erbjuda mer och börjar testas i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tablå-TV! Som jag har längtat

Synd bara att jag sett färdigt på Max. Annars är det faktiskt ganska smidigt att bara se filmer och program efter en färdig spellista.

Permalänk
Medlem

"Kanalerna kommer att finnas under en separat flik och låter dig byta mellan olika program, starta om avsnitt samt spola fram och tillbaka – precis som traditionella TV-kanaler."

Det här är väl precis som traditionella TV-kanaler inte är?

Det låter mer som Youtubes autoplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

"Kanalerna kommer att finnas under en separat flik och låter dig byta mellan olika program, starta om avsnitt samt spola fram och tillbaka – precis som traditionella TV-kanaler."

Det här är väl precis som traditionella TV-kanaler inte är?

Artikelförfattaren kanske hade en digitalbox med inspelningsfunktion

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fler reklamfria linjär-TVkanaler? ..hoppas detta slår världen över.
TV-delen ÄGER söka sevärt på stream!

Brukar stänga av ljudet:

reklam avbrott:
PROGRAMMET PRESENTERAS AV (namn) PROGRAMMET PRESENTERAS AV (namn)

REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM REKLAM
--trailer-- --trailer-- --trailer-- --trailer-- --trailer

Pr-Pr-pRogrammet börjar.

Dold text
Permalänk
Medlem

Perfekt ju, då får man börja köpa TV-guiden igen så att man kan se när Dallas visas.

Permalänk
Administrativ avgift

Så vi har gått hjulet runt o har nu kabeltv via "streaming"? xD

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Ne fy fan för tablå tv, tycker det är underbart som det är nu med att man kan se vad man vill, när man vill, hur man vill.

Så länge detta är ett sidoprojekt och inte blir påtvingat alla får det väl finnas.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt. Vi har gått runt till samma punkt. Snart blir tjock TV populära igen och folk kommer börja experimentera med att lyssna på musik över radiovågor.

Permalänk
Medlem

They have gone full circle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

They have gone full circle.

Never go full circle 😅

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Så vi har gått hjulet runt o har nu kabeltv via "streaming"? xD

Linjärstreaming

Ett av nästa års nyord?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Linjärstreaming

Ett av nästa års nyord?

Huvudet på spiken.

Sorgligt, och det värsta är nästan att det följer en rejäl uppgång i piratandet eftersom vi nu har lika värdelösa tjänster som för 15 år sedan.

Man hade det ju bra, sedan blev folk giriga som vanligt…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jaha då går vi tillbaka till vanliga kanaler. Bara reklamen som saknas sen är vi tillbaka där vi var för 20 år sedan

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Folk sa upp linjärtv'n i protestaktion, hur dom lyckas hitta sig dit igen är en gåta. Det är klart kunderna kommer få stå för notan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jaha då går vi tillbaka till vanliga kanaler. Bara reklamen som saknas sen är vi tillbaka där vi var för 20 år sedan

Det gör jag redan. Kör med Ersatz på min server och har olika egna linjära TV-kanaler med reklam från 80-90-talet mellan avsnitten. Min favorit är just nu min Star Trek-kanal. Skönt att bara ha något på i bakgrunden ibland och inte behöva ta ett aktivt val 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det gör jag redan. Kör med Ersatz på min server och har olika egna linjära TV-kanaler med reklam från 80-90-talet mellan avsnitten. Min favorit är just nu min Star Trek-kanal. Skönt att bara ha något på i bakgrunden ibland och inte behöva ta ett aktivt val 😄

Är det "gamla" inspelade tv kanaler? Eller gör man sina egna kanaler med material man har så läggs det in reklam mellan tex avsnitten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det "gamla" inspelade tv kanaler? Eller gör man sina egna kanaler med material man har så läggs det in reklam mellan tex avsnitten?

Det sistnämnda. Du kan pussla ihop dina egna kanaler från din egen samling och tanka ner gamla reklamfilmer som spelar mellan avsnitten. Du får stå för allt innehåll själv, men systemet fungerar bra. Det är för övrig inaktivt när det inte används och speltiden simuleras, så det inte håller på och transcodar i bakgrunden 24/7.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Jag saknar den gamla känslan att se film tillsammans med folk som man gjorde förr i tiden. Att se en film samtidigt som väldigt många och sedan lite smått kunna diskutera under eller efter var lite roligt.

När det gäller linjärtv så sänder de ofta sånt som inte finns någon annanstans och det är ofta gamla serier, som går under följande stil. Ta lilla huset på prärien. Vid varje avsnitt så inträffar ett problem/dilemma, detta löses på ett visst sätt i slutet av avsnittet. Oftast kvittar det om man så missar en hel säsong, det är story mässigt som innan.
Dagens serier, inte ett skit kan hända i ett avsnitt, missar man ett avsnitt så kan man vara vilse i handlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det sistnämnda. Du kan pussla ihop dina egna kanaler från din egen samling och tanka ner gamla reklamfilmer som spelar mellan avsnitten. Du får stå för allt innehåll själv, men systemet fungerar bra. Det är för övrig inaktivt när det inte används och speltiden simuleras, så det inte håller på och transcodar i bakgrunden 24/7.

Annorlunda och intressant men känns som lite för mycket jobb bara för lite sällskap/ bakgrundsljud.
Charmen med kanaler är när man snubblar över något man aldrig skulle se på annars.
Men ditt sätt kanske blir det enda att uppleva "kanaler" själv i framtiden. Kanske kan man dela dessa med varandra i framtiden vilket skulle kunna få den mer äkta känslan att snubbla över nått nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Annorlunda och intressant men känns som lite för mycket jobb bara för lite sällskap/ bakgrundsljud.
Charmen med kanaler är när man snubblar över något man aldrig skulle se på annars.
Men ditt sätt kanske blir det enda att uppleva "kanaler" själv i framtiden. Kanske kan man dela dessa med varandra i framtiden vilket skulle kunna få den mer äkta känslan att snubbla över nått nytt.

Ja det är ju definitivt inte en lösning för alla Det är lite krångligt att få igång och det krävs lite finjusteringar, men det fungerar ändå ganska bra med ett någorlunda stort mediabibliotek. Med ett bibliotek på ca 25 000 serieavsnitt, närmare 5 000 filmer, och en kanal som spelar upp allt detta slumpmässigt blir det en del överraskningar Föredrar ändå att skapa egna kanaler i vissa genres och franchises, eller till och med årtionden.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja det är ju definitivt inte en lösning för alla Det är lite krångligt att få igång och det krävs lite finjusteringar, men det fungerar ändå ganska bra med ett någorlunda stort mediabibliotek. Med ett bibliotek på ca 25 000 serieavsnitt, närmare 5 000 filmer, och en kanal som spelar upp allt detta slumpmässigt blir det en del överraskningar Föredrar ändå att skapa egna kanaler i vissa genres och franchises, eller till och med årtionden.

Kan ju bli något att testa på iallafall när andan faller på. Med ett sådant gediget bibliotek så kan det säkerligen vara rätt kul att slumpa runt lite ibland för att se vad som dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får väl bli att säga upp samtliga streamingtjänster (för att de blir för dyra och/eller reklamförpestade) och enbart glo på linjärsändningar på SVT Play snart då. Sträva bakåt, det är framtiden det.

Visa signatur

5950X, 3090