Musikhjälpen - Teknikhjälpen, söker random shmandom

Permalänk
Medlem

Musikhjälpen - Teknikhjälpen, söker random shmandom

Det närmar sig årets upplaga av Musikhjälpen och vi är några medlemmar här på SweC som startat en bössa under Parollen “Teknikhjälpen”. Årets tema är ”Alla har rätt att överleva sin graviditet” vilket är ett tema som "hits close to home" då @Woppa86 ska bli farsa om bara några månader och jag fick mitt andra barn här för bara några månader sedan, och bara tanken på att förlora ett ofött barn och sin respektive är helt ofattbar. Så nu vill vi göra vad vi kan för att bidra till årets bössa.

Upplägget är att vi dels går igenom våra egna överfulla garderober med äldre hårdvara som vi största i möjliga mån bygger ihop till färdiga datorer som vi säljer och där pengarna betalas till bössan.Vi kan även bygga datorer av delar som folk vill efterskänka.

Själv har jag till exempel ett antal äldre kontorsdatorer, 1st/2nd gen intel, och ett antal GTX 750TI/1050Ti som jag tänkt bygga lättare Roblox-datorer av. Har även ett flertal lite bättre grafikkort, men där jag saknar nätaggregat med PCI-E ström. Så här hoppas vi kunna samla Teknik-communityt till att skrapa ihop sånt som bara ligger och skräpar och istället efterskänka det till en god sak.

Det vi främst saknar är:
Nätaggregat
SSD’er (tänkd 60-120GB boot drives),
HDD’er (320-1000GB ish)

Men i ärlighetens namn, vi söker allt och ingenting, jag har till exempel högvis med vattenkylning och skulle kunna bygga ett par coola byggen med custom loop om någon sitter på något äldre grafikkort med vattenblock som inte är så lätta att sälja länngre.

Så har ni delar med oklar funktion ni vill skänka vidare? Eller har ni nå delar ni vill sälja till en symbolisk summa? Då kan ni skicka PM till någon av oss för att antingen skicka det, lämna av det eller få det upphämtat.

Ni hittar oss i:
Umeå: @Woppa86
Stockholm: @OskarB98
Växjö: @Fenrisulvfan
Göteborg: @greenkeg
Borås: @R3born
Tranås: @JohanFlodqvist
Eventuellt i helgen även, Örebro/Falun/Borlänge: @JohanFlodqvist

Vill ni följa bössan hittar ni den här: https://bossan.musikhjalpen.se/teknikhjaelpen

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

De här kommer bli grymt! 🥳❤️

Permalänk
Medlem

Vilket underbart initiativ!
Tror många på Sweclockers kommer vilja hjälpa till dem som kan!

Finns väldigt många godhjärtade människor på detta forumet

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jättefint initiativ!
Har drös olika äldre grafikort från 660-970 dock osäker på status? Har även en drös olika komponenter hemma, aio,cpu mm. Tror även att jag har några skärmar (ej gaming) om det finns intresse?
Kan jag skicka bilder till dig så får du se om det är något som funkar?!
Mvh Marcus

Permalänk

Har ett 4670k & gtx970 bygge, är det för gammalt eller något som skulle kunna komma till användning? @Woppa86

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vilket underbart initiativ!
Tror många på Sweclockers kommer vilja hjälpa till dem som kan!

Finns väldigt många godhjärtade människor på detta forumet

Här brukar folk alltid ställa upp, alltid lika kul att se <3

Skrivet av Hedmar12:

Jättefint initiativ!
Har drös olika äldre grafikort från 660-970 dock osäker på status? Har även en drös olika komponenter hemma, aio,cpu mm. Tror även att jag har några skärmar (ej gaming) om det finns intresse?
Kan jag skicka bilder till dig så får du se om det är något som funkar?!
Mvh Marcus

Det låter ju magiskt! Klassiska 60hz-skärmar är ju perfekt till enklare Robloxdatorer och liknande. Så allt är av intresse egentligen <3 Skicka gärna ett PM till någon av oss om det är någon av oss som finns i närheten av dig?

Skrivet av Laxtrappa:

Har ett 4670k & gtx970 bygge, är det för gammalt eller något som skulle kunna komma till användning? @Woppa86

Ja det låter ju helt perfekt för ändamålet? Bor du i Göteborg? Isf så har vi ju @greenkeg där

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk

Jag har en dator som blev ståendes i garderoben som finns i Karlskoga. Den behöver nollställas bara, radera hårrdiskar.

Den kan bortskänkas mot avhämtning typ om det går att lösa.

Permalänk
Medlem

Underbart insiativ av er gott folk! <3

Har en mini-itx chassi (coolermaster) samt lite sleevade kablage, även ett oanvänt tangentbord över om det kan vara till användning.
Har även någon gammal skärm om det skulle vara av intresse, tror det är en 22 tum.
Även en s-ata disk på 500 gb (tror jag)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Min dator ni kan få

Så, har inte datorn inkopplad mot en skärm nu så kan inte ta fram specen i sig, men kanske bilderna ändå ger någon bild av vad det är. Inte det äldsta på marknaden men inte heller mest färskt.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja det låter ju helt perfekt för ändamålet? Bor du i Göteborg? Isf så har vi ju @greenkeg där

Den finns i Umeå, därför jag taggade woppa86

Permalänk
Medlem

Har en Sandisk SSD X400 SATA 2.5" 256 GB OPAL från 2016. Tycker att den passar in på din beskrivning men jag ser inte riktigt hur man ska kunna bygga en användbar dator med detta :-). Men om det är av intresse ska jag kontrollera att den fungerar.
Det känns nog lättare att lägga den ospårbart på postlådan så att den kommer till rätt ort istället för att försöka styra upp en träff :-).

Trevligt initiativ. Hur omvandlar ni detta till pengar sen? Tradera, blocket eller kommer de att auktionera ut dem i direktsändning? Och var hittar man er stream?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Underbart insiativ av er gott folk! <3

Har en mini-itx chassi (coolermaster) samt lite sleevade kablage, även ett oanvänt tangentbord över om det kan vara till användning.
Har även någon gammal skärm om det skulle vara av intresse, tror det är en 22 tum.
Även en s-ata disk på 500 gb (tror jag)

Skrivet av Elscooter-geekout:

Min dator ni kan få

Så, har inte datorn inkopplad mot en skärm nu så kan inte ta fram specen i sig, men kanske bilderna ändå ger någon bild av vad det är. Inte det äldsta på marknaden men inte heller mest färskt.

Ser ut att vara typ Ryzen 1st/2nd gen och ett GTX 1050TI ellr liknande, blir en perfekt dator för lättare spel. Jag har även lite nyare processorer som passar som jag skulle stoppa i om den processor som sitter i skulle visa sig vara i klenaste laget. En riktigt fin burk för ändamålet

Jag återkopplar till dig så fort jag vet om vi ska till landet i helgen eller inte (likt vi diskuterade tidigare). Annars så skulle du verkligen bara kunna sätta en fraktsedel direkt på chassit och skicka den, så har jag gjort flera gånger utan problem när jag köpt lite äldre datorer. Kan skicka över en fraktsedel till dig i så fall, men jag återkommer under dagen när jag vet om vi ska åka upp eller inte

Skrivet av Laxtrappa:

Den finns i Umeå, därför jag taggade woppa86

Hajar, jag som blev lurad av att det står "Bor i Göteborg" under ditt användarnamn. Jag påminde honom nyss på SMS i alla fall @Woppa86

Skrivet av burrap:

Har en Sandisk SSD X400 SATA 2.5" 256 GB OPAL från 2016. Tycker att den passar in på din beskrivning men jag ser inte riktigt hur man ska kunna bygga en användbar dator med detta :-). Men om det är av intresse ska jag kontrollera att den fungerar.
Det känns nog lättare att lägga den ospårbart på postlådan så att den kommer till rätt ort istället för att försöka styra upp en träff :-).

Trevligt initiativ. Hur omvandlar ni detta till pengar sen? Tradera, blocket eller kommer de att auktionera ut dem i direktsändning? Och var hittar man er stream?

Alla SSD'er som är stora nog att ha Windows på är kanon som boot drive, sen om de är små (typ 250GB och mindre) så får man komplettera med en HDD också. Men en burk med SSD och sen HDD för lagring är ändå rätt dugliga typ robloxdatorer och för 60 FPS Fortnite. Så säljer man dom inte allt för dyrt så brukar det vara rätt lättsålt

Vad gäller var vi ska sälja så vet jag inte riktigt än, men jag tror att det blir en liten blandning av Blocket, Marknaden här och Marketplace. Tradera slipper man väl gärna då betalningsalternativen inte är så nice med tanke på ändamålet. Sen får köparen helt enkelt betala direkt till bössan bara.

Streamen hittar man på www.youtube.com/@Teknikstrul Kommande vecka blir det dagliga streams med datorbyggen och annat skoj kopplat till bössan, med start ikväll vid ca kl 20:30

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem

Jag skall se om jag har tid att ordna 1 ssd 125gb och en hdd, måste rensa dem och kolla statu. Sen kopplar ur dem.

#stockholm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skall se om jag har tid att ordna 1 ssd 125gb och en hdd, måste rensa dem och kolla statu. Sen kopplar ur dem.

#stockholm

Hade varit magiskt! @OskarB98 kan säkert hämta när han är ute och snurrar någon dag 🙏

Visa signatur

Johan Flodqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Har en Sandisk SSD X400 SATA 2.5" 256 GB OPAL från 2016.

Den fungerar. 100% hälsa men den har startats 26270 gånger och varit igång 27817 timmar. Har suttit i en dator på jobbet som jag inte trodde skulle ha använts så mycket. Intressant. Mina privata diskar har sämre hälsa men betydligt mindre start och drift :-).
Den är gratis och jag kan betala porto, men om @greenkeg hellre vill hämta upp den i Högsbo under dagtid så går det också bra. Då kan jag nog skänka några fläktar också (tre från fractal och en noctua tror jag).

Permalänk

- Perfekt, btw: AMD Ryzen 5 1600 Six-Core processor 3.20GHz, 16GB RAM.

Låter som fraktsedel är det bättre alternativet, det kan bli svårt att synca ett möte i Örebro också men ah, får se vad ni kommer fram till. Jag har ju en kartong jag kan lägga datorn i men kan inte paketera den likaväl som när butiker skickar dem med all frigolit i chassit osv, men kan nog fylla ut den hyffsat. Är ju lite häftig tanke dock att skicka med sedeln direkt på chassit, bara hoppas ingen skruvar loss något på vägen : )

Men i och med att du gjort det förr så kanske det är det bättre alternativet : )

Tänkte försöka ominstallera skiten men efter 6 timmar stod den bara på 13% reinstalling, men ska försöka från en bootbar källa nu och se vad som händer.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Ser ut att vara typ Ryzen 1st/2nd gen och ett GTX 1050TI ellr liknande, blir en perfekt dator för lättare spel. Jag har även lite nyare processorer som passar som jag skulle stoppa i om den processor som sitter i skulle visa sig vara i klenaste laget. En riktigt fin burk för ändamålet

Jag återkopplar till dig så fort jag vet om vi ska till landet i helgen eller inte (likt vi diskuterade tidigare). Annars så skulle du verkligen bara kunna sätta en fraktsedel direkt på chassit och skicka den, så har jag gjort flera gånger utan problem när jag köpt lite äldre datorer. Kan skicka över en fraktsedel till dig i så fall, men jag återkommer under dagen när jag vet om vi ska åka upp eller inte

- Perfekt, btw: AMD Ryzen 5 1600 Six-Core processor 3.20GHz, 16GB RAM.

Låter som fraktsedel är det bättre alternativet, det kan bli svårt att synca ett möte i Örebro också men ah, får se vad ni kommer fram till. Jag har ju en kartong jag kan lägga datorn i men kan inte paketera den likaväl som när butiker skickar dem med all frigolit i chassit osv, men kan nog fylla ut den hyffsat. Är ju lite häftig tanke dock att skicka med sedeln direkt på chassit, bara hoppas ingen skruvar loss något på vägen : )

Men i och med att du gjort det förr så kanske det är det bättre alternativet : )

Tänkte försöka ominstallera skiten men efter 6 timmar stod den bara på 13% reinstalling, men ska försöka från en bootbar källa nu och se vad som händer.

Hajar, jag som blev lurad av att det står "Bor i Göteborg" under ditt användarnamn. Jag påminde honom nyss på SMS i alla fall @Woppa86

Alla SSD'er som är stora nog att ha Windows på är kanon som boot drive, sen om de är små (typ 250GB och mindre) så får man komplettera med en HDD också. Men en burk med SSD och sen HDD för lagring är ändå rätt dugliga typ robloxdatorer och för 60 FPS Fortnite. Så säljer man dom inte allt för dyrt så brukar det vara rätt lättsålt

Vad gäller var vi ska sälja så vet jag inte riktigt än, men jag tror att det blir en liten blandning av Blocket, Marknaden här och Marketplace. Tradera slipper man väl gärna då betalningsalternativen inte är så nice med tanke på ändamålet. Sen får köparen helt enkelt betala direkt till bössan bara.

Streamen hittar man på www.youtube.com/@Teknikstrul Kommande vecka blir det dagliga streams med datorbyggen och annat skoj kopplat till bössan, med start ikväll vid ca kl 20:30

Permalänk
Expertgissare

Har en 24" Asus skärm, inget jätte exotiskt med sina 60Hz.
Men den fungerar och skänker gärna till detta
Kanske har någon mus till övers också om sådant behövs

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Den fungerar. 100% hälsa men den har startats 26270 gånger och varit igång 27817 timmar. Har suttit i en dator på jobbet som jag inte trodde skulle ha använts så mycket. Intressant. Mina privata diskar har sämre hälsa men betydligt mindre start och drift :-).
Den är gratis och jag kan betala porto, men om @greenkeg hellre vill hämta upp den i Högsbo under dagtid så går det också bra. Då kan jag nog skänka några fläktar också (tre från fractal och en noctua tror jag).

Fantastiskt. Jag kan absolut hämta! Högsbo är nära jobb eller om du kan i helgen nu

Visa signatur

🗄️: LZmod A24-v5 2.0. . . . . . . . . . . . . . . . 🔌: Enhance ENP7140 400W /w Noctua NF-A4x20 . . . . .
🏬: ASUS ROG Strix B550-I Gaming . . . . 🎞️: 32GB Corsair LPX Vengeance B 3600MHz C18 . . . . .
🔲: AMD Ryzen 7 5700X3D. . . . . . . . . . . .❄️: Thermalright AXP120-X67 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
💾: M.2 Samsung 990 PRO 2 TB . . . . . . . 💾: M.2 Samsung 980 PRO 2 TB . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .
🏴: ASUS RTX 4060 LP 8GB . . . . . . . . . . 🖥️: Dell 34" UltraSharp U3421WE 21:9 Curved USB-C. . .

Permalänk
Medlem

Tja alla som följer denna tråd!

Grymt å se att så många vill hjälpa!

Vi på första dagen fått en hel dator i umeå som är hämtad 🤘

Ni kan se den i vår live från igår på youtube!
Teknikstrul youtube

Komihåg att skriva var ni bor om ni har nåt att skänka! ❤️🙏

Permalänk
Medlem

Kanske udda donation, men en låda till Fractal Design Meshify 2 Compact. Jag tänker att om ni ska skicka saker så är lådor kanske bra att ha?

Finns i Stockholm, Liljeholmen och slängs i återvinningen på måndag.

Permalänk
Medlem

@GreenKeg Har 2 stycken Western Digital VelociRaptor 300GB (WD3000GLFS) jag skulle kunna skiljas med.
Köptes begagnat men aldrig blivit av att jag kopplat in dem.
Bor borta i Sandarna.

Visa signatur

CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Kanske udda donation, men en låda till Fractal Design Meshify 2 Compact. Jag tänker att om ni ska skicka saker så är lådor kanske bra att ha?

Finns i Stockholm, Liljeholmen och slängs i återvinningen på måndag.

@OskarB98 kanske kan hämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har en 24" Asus skärm, inget jätte exotiskt med sina 60Hz.
Men den fungerar och skänker gärna till detta
Kanske har någon mus till övers också om sådant behövs

Kan du skicka till johan flodqvist vore de ju hur snällt som helst 🙏

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Woppa86:

Kan du skicka till johan flodqvist vore de ju hur snällt som helst 🙏

Ska leta reda på en låda att skicka i bara.
Skickar ett PM till Johan

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hur är det om man bor i malmö? Kanske har en inte helt komplett statinär att skänka

Permalänk
Medlem

Har eventuellt ett schysst gammalt Corsair gold PSU och 2 Sata SSD boot drives att skänka
Skriv till mig om det är av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Hur är det om man bor i malmö? Kanske har en inte helt komplett statinär att skänka

Vi har då magnus i ”skåne” 😜😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har eventuellt ett schysst gammalt Corsair gold PSU och 2 Sata SSD boot drives att skänka
Skriv till mig om det är av intresse.

Var bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woppa86:

Vi har då magnus i ”skåne” 😜😂

Hänger inte med?
Kommer han och hämtar då?

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 1080 som bara ligger. Tror jag har en Ryzen 1600 också någonstans. Har dock inte kartonger eller förpackningar kvar. Bor kring Ödeshög.