Alla fyndtips från mellandagsrean

Omstart: Windows-programmen att installera först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är ju som att säja att då kan vi köra emacs lika gärna, eller vsc... det beror ju på vad man gör iof eller om det får kosta pengar.

Ja, emacs - alltid första "apt install" på Linux-burkar men jag är kanske fast i 90-talet. Provat köra VS Code i Linux som fönster i X2Go (remote) till Windows-datorn men det var tålamodsprövande även om bl.a. code completion för PHP och SQL var najs...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Är det VLC som gäller nu för tiden? Jag bytte till MPC för evigheter sedan när VLC slutade vara tufft.

Permalänk
Medlem

Bra lista.
Fast, GOG galaxy? Nu måste jag ju erkänna att jag aldrig installerat just det men, för mig är en väldigt stor del av GOG att man inte behöver (ännu) en launcher.
Kanske epic-launcher istället? Dom ger ju bort minst ett spel i veckan.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Bra lista.
Fast, GOG galaxy?

Bättre att köra Heroic Games Launcher som funkar med GOG, Epic Games samt Amazon.

https://heroicgameslauncher.com/

Skrivet av Chromatic:

Är det VLC som gäller nu för tiden? Jag bytte till MPC för evigheter sedan när VLC slutade vara tufft.

Själv gick jag från VLC -> MPC -> GOM Player -> PotPlayer (Windows) -> Celluloid (Linux)

Tycker det är smått intressant hur man kallas bakåtsträvare för att man hellre kör Windows 10 än Windows 11. Samtidigt så har vi ett gäng på forumet som kramar mjukvara som knappt utvecklats på över 10 år!

Tror ett besök på www.alternativeto.net gjort många gott här

Permalänk
Medlem

MPC-BE, Edge och IrfanView är essentiella vid nystart! MS Office och mIRC också givetvis

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aphex:

Installera om är för casuals som inte vill lära sig något.

Eller för den som bara inte känner att det är värt tiden att krångla? Ibland vill man bara sätta sig ned och spela, plugga eller pilla på något; inte leka servicetekniker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte ge länken här men den som kan. Googla en mening kommer hitta det snabbt nog. Men för mig är en nybliven favorit Chris Titus | iex script som gör mass installering utav program så jäkla härligt och smidigt när man sätter sig vid en ny dator.
Kan helt klart rekomendera en titt på.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Håller med dig i stort, men är PuTTY fortfarande en grej nu när det finns fungerande terminal och inbyggd OpenSSH i Windows?
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Håller med dig i stort, men är PuTTY fortfarande en grej nu när det finns fungerande terminal och inbyggd OpenSSH i Windows?

Jag hade nog valt MobaXTerm.

Permalänk

Självklart som en del skriver, Senaste media player classic .. https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases + madvr som plugin i mpc-hc absolut, ett måste för få bättre kvalité på allt man spelar upp.
7+ Taskbar Tweaker fungerar inte på windows 11, så windhawk istället https://windhawk.net/

Permalänk
Medlem

Jag hade valt VS Code både för produktivitet och som utvecklingsverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag hade nog valt MobaXTerm.

Det enda rätta valet. Bara ”skärmsläckaren” med regnande pingviner är ju anledning nog.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Såg lite mediaverktyg och databasverktyg rekommenderas - vi som gillar typ nätverk kanske kan ha nytta av: SecureCRT, Putty, Wireshark, Nmap, Dig, perf3 osv... notepad++ var med så det var ganska rätt.

iterm2 + oh my zsh om man gillar nätverk

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Omz är definitivt for mer än för dem som gillar nätverk. Jag klarar mig utan, men det är otroligt mycket bekvämare med.

Permalänk
Hedersmedlem

PuTTY kan prata med serieportar!
Oumbärligt när du ska flasha om en CPE eller snacka vett i en HDMI-växel.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekommendera att använda Chocolatey som finns med på listan för att installera alla program du kan hitta i deras repo. Chocolatey självt installeras med powershell och sen räcker det med att skriva t ex "choco install googlechrome" och sedan "choco upgrade all -y" i en kommandoprompt för att tyst uppgradera alla paket regelbundet. Du kan också exportera listan av installerade program och flytta till en annan/ny dator.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

PuTTY kan prata med serieportar
Oumbärligt när du ska flasha om en CPE eller prata vett i en HDMI-växel.

Ah; sorry: jag måste erkänna att jag helt glömt hur det är att inte ha tip eller screen på en dator. 😆

Permalänk
Medlem

Inget MPC-BE som rekommendation istället för VLC? Likväl var är WizTree (som är tusen gånger snabbare än WinDirStat som man använde förr); måste ju se var all plats tar vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Likväl var är WizTree (som är tusen gånger snabbare än WinDirStat som man använde förr); måste ju se var all plats tar vägen!

Brukar numera rekommendera SquirrelDisk:
https://www.squirreldisk.com/

Standard i Ubuntu samt macOS för mig, men det funkar även utmärkt i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känns mer som att det bör jämföras med VS än VS Code?

Ja jag menade VS! Rättat nu

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Slår ett slag för Bruno istället för Postman. Slipper man hålla på med konton och allt sparas lokalt.

Permalänk
Medlem

oh-my-bash för min del

Skrivet av TheBodyLotion:

Omz är definitivt for mer än för dem som gillar nätverk. Jag klarar mig utan, men det är otroligt mycket bekvämare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om man nu ska installera om:
Tiny11 (skippa allt bloatware)

Skapa en sticka som gör det mesta automatiskt istället... https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Min ominstallation:

Winget install:

• Valve.Steam

• Discord.Discord

• KeePassXCTeam.KeePassXC

• 9NCBCSZSJRSB (spotify)

• Microsoft.VisualStudioCode

• Microsoft.Powershell

Bubblare:

PowerToys - inte lika nödvändigt längre
Cinebench (Store)
Paint.Net (Store, köpt, trojänare sen urminnes tider)

Kör eventuellt ett tafatt script som tar bort några få inbyggda applikationer men brukar inte lägga energi på det hemma.

Har en share med alla portabla program, winscp hwinfo och några till som jag kopierar över och uppdaterar vid behov.

Permalänk

Winrar, vlc, CCleaner, DAEMON Tools, Firefox, CPU-Z, GPU-Z och Adobe reader är de program som alltid installeras på min dator efter ominstallation.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Teamviewer är ett skämt! Ständiga problem med detta program!
Jag blockeras, får besked om att jag använder programmet professionellt med mera. Det jag gör är att använda det 1-2 gånger per månad.
För att undvika att få dessa ständiga blockeringar (time out) och påståenden om att jag använder Teamviewer professionellt skapade jag ett konto och loggar in.
Inte f-n hjälper det!

Har kontaktat Teamviewer flera gånger i ärendet och deras standardsvar är, "Köp en licens".

Jag använder sedan några år tillbaka ett annat program, Cloudberry, som fungerar nästan som Teamviewer. Idag heter programmet MSP360 och det finns fortfarande i en kostnadsfri version:

https://www.msp360.com/connect/

Jag föreslår att MSP360 tas med som ett alternativ till det ständigt bråkande Teamviewer! Ett annars bra program men som får skräpstatus i mina ögon när jag ständigt blockeras för att de anser mig jobba med det professionellt bara för att jag hjälper bekanta 5-10 gånger per år den vägen.

Permalänk
Medlem

Vettig lista. Saknar:
Spotify
UnigetUI (tidigare wingetui)
Revo Uninstaller
Borderless Gaming
Fan Control
ShareX

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Teamviewer är ett skämt! Ständiga problem med detta program!
Jag blockeras, får besked om att jag använder programmet professionellt med mera. Det jag gör är att använda det 1-2 gånger per månad.
För att undvika att få dessa ständiga blockeringar (time out) och påståenden om att jag använder Teamviewer professionellt skapade jag ett konto och loggar in.
Inte f-n hjälper det!

Har kontaktat Teamviewer flera gånger i ärendet och deras standardsvar är, "Köp en licens".

Jag använder sedan några år tillbaka ett annat program, Cloudberry, som fungerar nästan som Teamviewer. Idag heter programmet MSP360 och det finns fortfarande i en kostnadsfri version:

https://www.msp360.com/connect/

Jag föreslår att MSP360 tas med som ett alternativ till det ständigt bråkande Teamviewer! Ett annars bra program men som får skräpstatus i mina ögon när jag ständigt blockeras för att de anser mig jobba med det professionellt bara för att jag hjälper bekanta 5-10 gånger per år den vägen.

Om jag ändå hade behövt hålla på att installera mjukvaror på maskinerna, så hade jag gått vägen med TailScale och sedan kunna köra remote desktop eller annan valfri mjukvara för att fjärrstyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Skapa en sticka som gör det mesta automatiskt istället... https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Min ominstallation:

Winget install:

• Valve.Steam

• Discord.Discord

• KeePassXCTeam.KeePassXC

• 9NCBCSZSJRSB (spotify)

• Microsoft.VisualStudioCode

Har en NAS share med alla portabla program, winscp hwinfo och några till som jag kopierar över och uppdaterar vid behov.

Mängden av lätt-tillgängliga funktioner som denna till Windows är varför jag bävat i över ett halvår att installera om min kraschade linux-boot. Eller ja, det är ju bristen på dessa till linux (finns säkert 1 miljon, men lätt-tillgängliga).
Använde säkert 5-15 olika sätt att installera saker, beroende på hur man räknar.

Okej, att en har 30 års erfarenheter med att installera och använda windows som primär desktopmiljö, och ett halvår som linux påverkar väl en hel del också...
Men det är den här "Uff, jag borde formatera / ominstallera windows, men jag orkar fan inte allt installera, sätta upp, och logga in på allt (så man skjuter upp å skjuter upp)" upphöjt till 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Mängden av lätt-tillgängliga funktioner som denna till Windows är varför jag bävat i över ett halvår att installera om min kraschade linux-boot. Eller ja, det är ju bristen på dessa till linux (finns säkert 1 miljon, men lätt-tillgängliga).
Använde säkert 5-15 olika sätt att installera saker, beroende på hur man räknar.

Okej, att en har 30 års erfarenheter med att installera och använda windows som primär desktopmiljö, och ett halvår som linux påverkar väl en hel del också...
Men det är den här "Uff, jag borde formatera / ominstallera windows, men jag orkar fan inte allt installera, sätta upp, och logga in på allt (så man skjuter upp å skjuter upp)" upphöjt till 10.

Med MXLinux, så kan du göra en egen installations-CD med en preppad miljö som du vill ha det, av din "nuvarande installation". MX Snapshot. Installera och fixa, snapshotta och lägg på en usb så kan du installera det färdigt så att säga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pistage:

Gör en image av en sjysst installation? DISMTools eller DISM++ kan hjälpa till.