Myndighet varnar för farliga utsläpp från 3D-skrivare

Permalänk
Medlem

Detta var känt redan när 3d-skrivaren för hemmabruk kom, och det är framför allt ABS man ska undvika. Även om det inte finns garantier för att det är 100% säkert så är ändå PLA att rekommendera då det består av växtbaserade stärkelser, som majs och sockerrör.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av IlyaZ:

"Manual på svenska", låter som att man vill gynna lokalare producenter.

Det har med lagstiftning att göra, och syftet är rimligtvis att konsumenter skall kunna tillgodogöra sig instruktioner på sitt huvudspråk eller på annat lättförståeligt sätt.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/bruksanvisning/

Citat:

Har du rätt att få bruksanvisning på svenska?

När du köper en vara i Sverige eller av ett företag som riktar sig till dig som svensk konsument ska du normalt kunna kräva att anvisningen är på svenska eller att den består av allmänt kända eller begripliga symboler.

Får du en bruksanvisning som du inte kan förstå ses varan som felaktig. Du har då rätt att reklamera varan, alltså klaga till företaget som du köpte varan av.

Bruksanvisning på engelska

Köper du en vara som endast är avsedd för en begränsad kundkrets med speciella kunskaper, t.ex. avancerade elektroniska eller tekniska apparater, så är det okej med en bruksanvisning på engelska.

Ju mer 3D-skrivare marknadsförs mot hemmapulare, ju mindre tillämpligt blir det andra stycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns mest frustrerade att läsa en sådan här nyhet. Måste vara till nästan uteslutet avhängt vad för plast (filament) som används - och det nämns inte. Jag fattar att PLA-gaser inte ska andas in i onödan, men här finns det olika nivåer av skadlighet. Där man ska vara ytterst försiktig med ABS är ju allmänt känt. Visst, man får göra sin egen efterforskning men tunn nyhet (vems fel i detta 3-stegs-led är oklart för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag tror att du missförstår myndigheters egentliga uppdrag.

Tror den biten behöver en förklaring!

Vad är egentligen kemikalieinspektionens uppdrag enligt dig?

En kort beskrivning ifrån deras hemsida:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonemachine:

Förbjud hammaren. Tummen kan ta skada

Finns en rätt uppenbar skillnad, en felaktigt använd hammare ger en direkt återkoppling att den kan vara farlig. En kemikalie som man exponeras för idag kanske ger effekt ett antal år senare, eller decennier.

Rätt fint när det är tid att bilda familj och i ett antal år kämpat med att få barn, När man väl får så... Blir det inte vad man hoppats, och läkaren frågar om man blivit exponerad för vissa kemikalier.

Vid det tillfället så kan man endast skylla på sig själv, när man själv är orsaken till att inte själv tänka att där kanske kan finnas någon risk.
Även om många säkert vill skylla på någon eller något annat...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag tror att du missförstår myndigheters egentliga uppdrag.

Nej

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Gäller det all sorts plast eller bara vissa? Det är ju redan sedan länge känt att ABS-plast ger ifrån sig giftiga gaser, medans PLA inte ska vara lika illa på den fronten och är ok att printa öppet. Eller menar dom att PLA också är kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad är egentligen kemikalieinspektionens uppdrag?

Att bredda skattebasen. Min gissning är att de grundar för nya avgifter (läs skatter) på filament och/eller skrivare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drenmi:

Att bredda skattebasen. Min gissning är att de grundar för nya avgifter (läs skatter) på filament och/eller skrivare.

Knappast. Dina konspirationsteorier om myndigheter skulle kanske behöva lite empiri. Testa och jobba på en några år så får du se vad de gör och hur de fungerar? Kan vara allt möjligt tokigt, och inte sällan internt tjafs med internt motarbetade av självklara myndighetsuppgifter, men knappast konspirationer kring att dra in mer skatt (men vad gäller SCB så är jag beredd att jag kan ta miste.. men då handlar det ju om avgifter till den egna verksamheten..). Miljö på länsstyrelser så har du sannolikt personer som drivs av att 'bevara/rädda' miljön (som de ser det) och på Kemikalieinspektionen förmodligen av att skydda människor (sannolikt barn).

Permalänk
Medlem

Klp en inbyggd skrivare. Skriv ut en av alla varianter av ventilationsadaptrar. Montera en chassifläkt - strömsätt på lämpligt sätt och anslut en slang. Koppla till närmsta vägg/takventil. VOILÀ
Funkar prima!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Tyvärr!
Det är inte riktigt så det fungerar, förutom då i "Fablernas Värld!"

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

This:

• Ha 3D-skrivaren i rum där barn inte vistas, som sovrum.

Just det ja, sovrum. Där vistas inga barn alls.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

PLA, det vanligaste 3D-printmaterialet, är biologiskt nedbrytbart och i princip ofarligt för både dig och miljön:
https://www.environmentenergyleader.com/stories/comprehensive...

Trots det påståendet så gav det mig svår huvudvärk att öht vistas i min lägenhet under tiden jag skrev ut PLA och ibland även en tid efteråt, oavsett vilka filament jag använde. I hopp om att få bukt med problemen byggde jag en ventilerad enclosure med HEPA-filter och problemen försvann direkt.

Permalänk
Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag är mer tveksam är ljudnivån och jag får ha en skrivare med bra bur.

Just ljudnivån är anledningen till att jag hellre printar med min resinskrivare som låter väldigt lite i jämförelse med trådskrivaren. Resin är däremot giftigt på riktigt, så man får ha ordentligt med skydd.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är huvudanledningen till att jag inte skaffat en 3Dskrivare faktiskt.

Jag har sedan barnsben lärt mig att smälta och elda plast hemma är ganska giftigt.

Det är väl inte första larmet - och rimligen inte sista heller.

Man gör det ju i en säker miljö. Ventilerat och slutet område för 3D-skrivaren. Ha på sig gasmask och nitrilhandskar vid tvätt och härdning samt när man hanterar resin.

Jag har sedan barnsben lärt mig att ta det säkra före det osäkra 😄

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Bojkottade ABS redan från start. Printar bara PLA och PETG och har ett separat utrymme med frånluft.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Man gör det ju i en säker miljö. Ventilerat och slutet område för 3D-skrivaren. Ha på sig gasmask och nitrilhandskar vid tvätt och härdning samt när man hanterar resin.

Jag har sedan barnsben lärt mig att ta det säkra före det osäkra 😄

Tror det är klokt att vidta en del extra åtgäder.
Själv har jag svårt att få till ventilationen i lägenheten. Hade jag löst det så står CNClaser före på tur (vilken garanterat ger en hög med otrevliga gaaser).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Den absolut vanligaste plasten att använda i 3d-skrivare är PLA, vilket är helt växtbaderat. Dessutm är det en rejäl skillnad på att förbränna något och att värma upp det till smältpunkten. Så din liknelse är bristande ur flera perspektiv.

Aha, ja då får jag backa från mitt inlägg 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det är bra att de varnar för det så att folk kan göra sin personliga bedömning och sen inte komma och gnälla om att "man visste ingenting"

Permalänk
Medlem

PLA, det vanligaste 3D-printmaterialet, är biologiskt nedbrytbart och i princip ofarligt för både dig och miljön:

Skall nog påpekas att studien som det länkas till inte är en studie, utan en påverkanstext!

Den handlar endast om att PLA bryts ner och inte lämnar någon mikroplast, samt att studien även är beställd av intressenter, alltså en som har ekonomiskt intresse "Holland Bioplastics".
Än mer intressant är att dom påstår att det är analyserat 30000 rapporter varav 500 av dom blivit studerade i detalj.

Varvid man kan undra, varför har inte en enda av dom studierna angetts som referens?
Eller blivit länkade?

Hela texten är tyvärr till för att lura den lame enligt principen "Köp vårt så vi tjänar pengar, dom andras är bara skit!"

Det riktigt intressanta är att dom av någon helt oförklarlig anledning lyckas missa studier som säger raka motsatsen!
Fastän dom säger sig ha plockat fram 30000, ofattbart...

En mer trovärdig artikel är i länken nedan, då den även länkar till studier och inte enbart sprider fabler.
Här nämns att problem verkar finans vid både tillverkning och hela vägen till avyttring, samt en viktig faktor. Att PLA endast innehåller 21% biomassa, 21%...
Nu saknas det bara att någon börjar påstå att vårt fordonsbränsle är helt ofarligt, det innehåller ju produkter ifrån biomassa!

https://www.waste360.com/plastics/pla-scores-low-in-latest-re...

Som avslutning så länkar jag även till en "Riktig" vetenskaplig artikel:
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jafc.3c06576

Finns flera... Om man söker och vill hitta dom...
Tyvärr så gick i princip alla på "myten" att det var helt ofarligt på grund av ingående råvaran vid lansering av PLA.

Kommer någon ihåg giftskandalen vid tunnelbygget genom Hallandsåsen?
Tätmedlet "Rhoca-Gil" användes i överflöd när man frångick rekommenderat bruk, det giftiga ämnet i Rhoca-Gil intar vi dagligen i en väldigt liten mängd, det är uppriktigt en aromat som höjer smaken på vårt bröd och mat. Aromaten bildas i stekytan och brödskorpan när man närmar sig gränsen till kolning, det ämnet och flera andra som bildas är cancerogena i större mängd.

Så missta aldrig att ett ämne som i liten nödvändig mängd för vår överlevnad är ofarligt, då det i annan användning i kombination med andra kemikalier och/eller mängd, då kan vara direkt dödligt.

Syre har vi i en mängd av 21% i luften, vad hade hänt om det vore närmare 100% syre?
Vi överlever inte utan syre, samtidigt så kan motsatsen ske på bråkdelen av en sekund.

Vill inte måla fan på väggen, men däremot att vi alltid är försiktiga med antaganden, inte bara köper en text utan att vara "källkritisk".
Grunden är "saknas hänvisning till källa", "då kan det mycket väl vara en fabel", fastän man kanske ser mediet (tidning, forum, person m.m.) som trovärdigt då även det normalt trovärdiga kan bli fört bakom ljuset.

Edit:
Dom mer utstuderade "myterna" och "fablerna" anger många gånger en liknande fabel/myt som källa, som i sin tur länkar vidare till nästa myt/fabel. Det sker i ett antal steg.. Är inte helt ovanligt att man till slut återkommer till den ursprungliga myten/fabeln om man följer länken/länkarna.

Överstrykning, se nedan... Kul att det blev "Granskat" :-)
Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En mer trovärdig artikel är i länken nedan, då den även länkar till studier och inte enbart sprider fabler.
Här nämns att problem verkar finans vid både tillverkning och hela vägen till avyttring, samt en viktig faktor. Att PLA endast innehåller 21% biomassa, 21%...

Var fick du detta ifrån? Den enda gången jag ser siffran 21 nämnas i den länk är i följande:

"PLA, commercialized in the 1990s by Cargill and Dow Chemicals, is a light-weight semi-crystalline biopolymer, which comprises about 21 percent of the bioplastics market."

Det har altså 21% av marknaden för biologiskt nedbrytbar plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Var fick du detta ifrån? Den enda gången jag ser siffran 21 nämnas i den länk är i följande:

"PLA, commercialized in the 1990s by Cargill and Dow Chemicals, is a light-weight semi-crystalline biopolymer, which comprises about 21 percent of the bioplastics market."

Det har altså 21% av marknaden för biologiskt nedbrytbar plast.

Bra!

Du märkte det

Där är uppriktigt sagt mer...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Bra!

Du märkte det

Där är uppriktigt sagt mer...

Suck... jag förstår vad du försöker göra, men de som kommer granska vad du skriver är inte de som har något att lära på det.

Jag tänker spara min egen tid och avfärda alla påståenden du gör som trollande.

Permalänk
Medlem

Det är vad många säger.

Men hade du verkligen läst artikeln?

Att något är ofarligt på ett sätt betyder inte nödvändigtvis att det är ofarligt om det använts på ett annat sätt. T.ex. när e-cigaretter kom så var det tillverkare som inbillade sig att smaktillsatser som var vanligt förekommande och säkra att förtära skulle vara säkra att inandas också — men som istället irriterade luftvägarna och gav vissa brukare andnöd.

Jag skulle heller inte rekommendera att använda en epoxy-resin 3D printer hemma utan filter och ventilation.
Jag har pulat med plast och epoxy ganska mycket hemma, för prop replicas, cosplay, byggt egna tangentbord, m.m. ... och sen fått cancer, inte en gång utan tre.
Jag lever nu med stomi, och jag har kronisk latent blodcancer som riskerar att blossa upp när som helst igen

Permalänk
Medlem

Det är enorm skillnad på att hetta upp pvc-plast och majsstärkelse, något som kanske borde påpekats av myndigheten i fråga.

Skrivet av DevilsDad:

Den absolut vanligaste plasten att använda i 3d-skrivare är PLA, vilket är helt växtbaderat. Dessutm är det en rejäl skillnad på att förbränna något och att värma upp det till smältpunkten. Så din liknelse är bristande ur flera perspektiv.

Skrivet av Gender Bender:

Detta var känt redan när 3d-skrivaren för hemmabruk kom, och det är framför allt ABS man ska undvika. Även om det inte finns garantier för att det är 100% säkert så är ändå PLA att rekommendera då det består av växtbaserade stärkelser, som majs och sockerrör.

Alltså PLA är inte majstäkelse, man kan använda majs och andra växter som råvara för att framställa PLA. PLA har helt annan kemiskstruktur än stärkelse. Att säga PLA är majsstärkelse är ungeför lika korrekt som att säga vodka är sockerdricka, för man använt socker som jästen konveterat till etanol.

(om om vill framföra PLA som naturlig är jämförelsen men mjölksyra mer korrekt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Alltså PLA är inte majstäkelse, man kan använda majs och andra växter som råvara för att framställa PLA. PLA har helt annan kemiskstruktur än stärkelse. Att säga PLA är majsstärkelse är ungeför lika korrekt som att säga vodka är sockerdricka, för man använt socker som jästen konveterat till etanol.

(om om vill framföra PLA som naturlig är jämförelsen men mjölksyra mer korrekt)

Om än förenklat så är det fortfarande rätt stor skillnad på majsstärkelse och råolja.

Permalänk
Medlem

Om än förenklat så är det fortfarande rätt stor skillnad på majsstärkelse och råolja.

Vad man använder för råvara för produktionen är en allt för grov förenkling för att vara relevant för hälsoaspekterna, molekylerna minns inte vad dom tidigare varit. Man kan göra alla komponenter i ABS från majs med, för ens hälsa skulle majs-ABS vara precis lika dåligt som ABS från råolja. (sen gör man inte ABS på det sätt då det är oekonomiskt).

Permalänk
Avstängd

Folk är så otroligt blåögda och förstår inte att det är skadligt med dessa ångor.

Jag tror att de allra flesta som köpte en 3D-skrivare inte vet vad SDB är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatiskebab:

Folk är så otroligt blåögda och förstår inte att det är skadligt med dessa ångor.

Jag tror att de allra flesta som köpte en 3D-skrivare inte vet vad SDB är.

Det är nog korrekt. Fler vet troligen vad (M)SDS är...