Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

5900X presterar sämre än väntat

Min kompis har precis köpt en 5900X med 32GB PC3200 RAM och ett 4060Ti. När han kör benchmark på CPU-Z får han lägre resultat än väntat. Det är svårt att hjälpa med inställningar i BIOS på distans men om ni kan ge lite tips så skulle det uppskattas.

Han har ett MSI B450 GAMING PLUS MAX och får 563 på single thread och 4591 på multi. När jag kollar online så borde han få högre, han har en hyfsat maffig luftkylare. Minnet körs i 3200 med XMP1 enabled.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Är gjordes testet på datorn, tänker om Windows håller på att uppdateras i bakgrunden så for man sämre resultat.

Be han ladda ner cinebench och prova det med, eller 3dmark/ tinespy via Steam för att få flera tester.
Eller occt där kan man se hur den biostar och kolla temps m.m

Be han kolla temps med, även en bra stor kylare kan vara fel monterad med dålig kontakt eller för lite pasta.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Min kompis har precis köpt en 5900X med 32GB PC3200 RAM och ett 4060Ti. När han kör benchmark på CPU-Z får han lägre resultat än väntat. Det är svårt att hjälpa med inställningar i BIOS på distans men om ni kan ge lite tips så skulle det uppskattas.

Han har ett MSI B450 GAMING PLUS MAX och får 563 på single thread och 4591 på multi. När jag kollar online så borde han få högre, han har en hyfsat maffig luftkylare. Minnet körs i 3200 med XMP1 enabled.

Utan att kunna för mycket, men processorn behöver ett B550 moderkort för att uppnå sin fulla potential. TROR jag.

Permalänk
Moderator
Moderator

Är UEFI uppdaterat till en version som stöder processorn? Saknas stöd kommer processorn köras i lägre hastighet, och därmed prestera sämre än förväntat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

563 är lågt på den cpun. Jag får strax över 640 med en 5800X i singel thread. Men min första tanke är minnen. 5 serien sträcker bäst på sig med 3600Mhz eller högre minnen. Kolla även så minnena går i rätt läge (EXPO) i bios. Är inte EXPO aktiverat så drar det ner prestandan. Intels heter XMP

Mvh Mikael

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Utan att kunna för mycket, men processorn behöver ett B550 moderkort för att uppnå sin fulla potential. TROR jag.

Det bör inte vara några problem, min 5950X presterar som den ska på ett gammalt X370-moderkort. Däremot bör man se till att köra senaste BIOS, och kolla att DOCP, Precision Boost o.s.v. är påslaget (Det bör vara på Auto, om man inte vill köra PBO).

Prestandan är definitivt lägre än den borde vara, speciellt multi-threaded.
Som ett försa test skulle jag ladda ner Ryzen Master och sedan köra "Stress" alternativet i CPU-Z med det öppet. Ryzen Master kommer att visa vad det är som begränsar prestandan, temperatur, strömstyrka, eller effekt.

Det kan också vara så enkelt som att något annat i Windows drar en massa CPU, har du öppnat task manager och dubbelkollat att inte indexering, antivirus eller liknande ligger och drar en massa CPU?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Vad jag sett på olika hårdvarusidor så är prestandan ganska likvärd oavsett AM4-plattform bara att man missar de nyare funktionerna.

edit: BIOS är uppdaterat utan någon förbättring, ska man pilla med PBO eller något?

Jag försöker komma på inställningar i BIOS som kan ha missats, vi har game mode on och lite annat. Vi har svårt att hitta EXPO men XMP fungerar och minnena körs i vad jag kan döma rätt hastighet och latency.

Windows är nyinstallerat, vi har även kört Windows 11 Optimizer från Github för att främst rensa upp onödig skit. Värme tycks inte vara ett problem även om vi bara kollat den när vi kört benchmark i CPU-Z (man ser rätt snabbt om temperaturen stiger, den gick inte över 60c).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mezzo_:

Nu är jag inte den som är den, men är detta inte lite ointressant? Vad presterar den i "verkliga" scenarier? Vad gör hen mad burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kanske testerna visar överklockade processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu är jag inte den som är den, men är detta inte lite ointressant? Vad presterar den i "verkliga" scenarier? Vad gör hen mad burken?

Primärt köpte han den för att få bättre fps i CS2, där underlevererar den med ca 100-150 fps iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag kollade nu med min 5900X och jag får 664,2 single och 9972,6 multi med min.
Kör han PBO och sånt på eller rent stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Något är det som inte stämmer iaf. Jag har en Ryzen 5 5600 på ett Gigabyte B550M DS3-H och får 612 Singel och 4895 Multi och om min klenare CPU ger bättre så är något fel, men har ni provat andra benchmarks?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Plus på att läsa av systemet med Ryzen Master, samt att ge en referenser och mer information om nuvarande CPU-Z värden. Kan han ge en länk till de värden han jämför med: Exempel (Tryck på "Back to validation"): https://valid.x86.fr/bench/nllgpk ? Samt berätta lite om minnesparametrarna och frekvenserna han uppnår på sitt eget system.

Om man tittar på exemplet ovan så ser man att det systemet kör minnena i 3800-14-15-15-35-89-1 (tCAS-tRCD-tRP-tRAS-tRC-tCR), vilket är avsevärt snabbare än de som sitter i din väns maskin. Så dela även denna hårdvaruinformation med oss.

Kan du läsa av minnenas produktnummer samtidigt som du delger oss ytterligare information?

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 5900X och får allt mellan 580 och 644 på single thread och 9200-9400 på multi.
Jag tror inte CPU-Z är det bästa verktyget för att bencha men åtminstone på multicore så ligger ju din vän hälften mot vad han borde om han kör med PBO aktiverat i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Plus på att läsa av systemet med Ryzen Master, samt att ge en referenser och mer information om nuvarande CPU-Z värden. Kan han ge en länk till de värden han jämför med: Exempel (Tryck på "Back to validation"): https://valid.x86.fr/bench/nllgpk ? Samt berätta lite om minnesparametrarna och frekvenserna han uppnår på sitt eget system.

Om man tittar på exemplet ovan så ser man att det systemet kör minnena i 3800-14-15-15-35-89-1 (tCAS-tRCD-tRP-tRAS-tRC-tCR), vilket är avsevärt snabbare än de som sitter i din väns maskin. Så dela även denna hårdvaruinformation med oss.

Kan du läsa av minnenas produktnummer samtidigt som du delger oss ytterligare information?

Det är lite svårt att få fram alla parametrar då han inte är så kunnig och jag försöker hjälpa på distans. Helst skulle jag vilja visa er hur BIOS är inställt. Jag kan få fram grejerna från CPU-Z och så imorgon.

Jag önskar att man kunde fjärrstyra BIOS som man kan med Teamviewer. Själv har jag inte använt ett Ryzen-system så jag famlar lite i mörkret också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glöm inte att uppdatera chipset drivers. Nyaste finns på https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kolla ström budgeten, det kan dra ned prestandan rejält i tyngre multitrådade laster.
Lite pill i bios brukar behövas för max prestanda.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Skrivet av mezzo_:

, vi har game mode on

Då har ni stängt av en hel kärna på cpun. Stäng av det för att utnyttja hela processorn.

Permalänk
Viking
Skrivet av Torpedvägg:

Då har ni stängt av en hel kärna på cpun. Stäng av det för att utnyttja hela processorn.

Inte bara en kärna. En CCD. Så det är nu en processor med 6c 12t (5600X) istället för 12c 24t.
Därför den ger samma multitrådsprestanda som 5600X.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Inte bara en kärna. En CCD. Så det är nu en processor med 6c 12t (5600X) istället för 12c 24t.
Därför den ger samma multitrådsprestanda som 5600X.

Ska man vara petig är det väl "Legacy compatible mode" som är det som stänger av en CCD, men detta är ju "påslaget" vid Game mode.

Till OP: Alla mina år av att hjälpa folk med datorer så finns det en sanning: Om de inte vet vad de gör, så ska de installera windows och de program de behöver. Den enda avancerade inställningen de ska göra är att slå på XMP eller motsvarande, annars ska de ge fan på att pilla på några andra inställningar.

Det var en annan sak för 6-10 år sedan, då kunde man få ut mer av datorn med "fancy tricks" men idag är allt så pass bra out of the box.

Jag hade tvingat polarn att blåsa rent datorn, installera Windows och sedan köra Cinebench igen det första han gör. Stor chans att allt är som det ska plötsligt då.

Permalänk

som ovan säger stäng av "game mode" så du får tillgång till hela cpu´ns hårdvara är ett bra första steg vet ärligt talat inte riktigt varför äns denna funktionen existerar då typ allt den gör är att handikappa processorn.

vill du spela gamla fåtrådade spel så rekomenderar jag istället att använda t.ex processlasso för att ge spelet en regel vilka kärnor/trådar det får köras på.

eller manuellt vid varje speluppstart från taskmanager om man får problem med att spelet går på hälften cpukärnor+samma kärnors "hypertråd" och istället vill att spelet ska använda bara riktiga kärnor och inga "hypertrådar".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som ovan säger stäng av "game mode" så du får tillgång till hela cpu´ns hårdvara är ett bra första steg vet ärligt talat inte riktigt varför äns denna funktionen existerar då typ allt den gör är att handikappa processorn.

vill du spela gamla fåtrådade spel så rekomenderar jag istället att använda t.ex processlasso för att ge spelet en regel vilka kärnor/trådar det får köras på.

eller manuellt vid varje speluppstart från taskmanager om man får problem med att spelet går på hälften cpukärnor+samma kärnors "hypertråd" och istället vill att spelet ska använda bara riktiga kärnor och inga "hypertrådar".

Game mode avstängt, 9000 på multi nu. Fortfarande inte särskilt imponerande prestanda i single core. Han behöver läsa på om PBO och annat som jag inte direkt kan hjälpa med på distans.

Visa signatur