Klockan klämtar för klassiska Outlook

Permalänk
Melding Plague

Klockan klämtar för klassiska Outlook

Snart ska Microsoft börja uppmana användare att byta till nya, webbaserade Outlook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fascinerande hur dåliga Microsoft blivit.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt.

Den gamla klienten är föråldrad och äter upp lagringen med sina enorma .ost och .pst filer
Ju längre man använder den, desto sämre blir det.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Inte en dag för tidigt.

Den gamla klienten är föråldrad och äter upp lagringen med sina enorma .ost och .pst filer

Jag har inte testat den nya klienten än. Jag antar att man fortfarande har en kopia på sina mail lokalt och då blir det väl stora filer oavsett?

Permalänk
Medlem

På tiden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Gissar på att det här kommer att göra att mailen hamnar längre ner på min priolista när jag jobbar...

Ogillar generellt webbaserade "program" som är en fördummad version av hur orginalet varit.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blir knepigt att komma åt mail man redan hämtat utan åtkomst till internet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Något förslag på ersättare?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att den "nya" klienten är mer komplicerad än vad den behöver vara, även rätt buggig?

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Något förslag på ersättare?

Jag använder Thunderbird

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Själv är jag av den gamla skolan och föredrar att min mail hamnar i min dator och inte i något moln. Man kan säkert argumentera fördelarna med molnet, men man kan inte lära en gammal mossig sten som mig att vara hipp.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, det ligger ju i tiden: precis allt ska vara sirapssega webbappar med innehåll som studsar omkring som rabiata gräshoppor så att man klickar på fel sak hela tiden bara för att något laddades in just då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Värt att tänka på är att Nya Outlook inte är någon traditionell e-postklient. Det är en molnbaserad e-posttjänst som har en tillhörande skrivbordsapp (webbwrapper). Om jag lägger till ett e-postkonto i Nya Outlook är det inte e-postappen som hämtar mejlen från e-postservern. Det är Microsofts molntjänst som hämtar mejlen och sedan visar dem i Outlook. Alla mejl passerar därmed Microsoft.

Detta är självfallet inga problem för användare som kör med Microsoft 365/Outlook.com för sin e-post, men de som har andra e-posttjänster vill eventuellt inte att alla deras mejl ska gå via Microsoft.

Permalänk
Medlem

Nya Outlook är kass. Stuvat om alla inställningar och gjort GUIt sämre. Känns som att utvecklare numer tänker: "Hur kan jag rättfärdiga min lön?" och gör saker sämre bara för att. Samma sak med Windows 11. Outlook har sett närapå likadant ut sedan start, och jag skulle gissa att de flesta känner sig bekväma med GUIt. Kontollpanelen var lättare att hitta i än vad "inställningar" är.
Förstår inte varför Windows behöver bli mer som MacOS.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Tillbaka till 90 talet och strax efter det. Hur många bekanta som helst hade Microsoft Outlock. Och det var "stora problem" när de köpte en ny dator att flytta över alla mail, adresser etc och få det fungera i den nya versionen.
Sedan började alla bekanta att köra webblösningar och så mycket problem som man blev av med.

Företag kör dock ibland lokalt än. Jag ser dock positivt att det blir en webblösning.

Ett problem är dock att man inte har tillgång till webben överallt, men det kommer komma lösningar för att hantera detta.

*edit*
Sedan visst så superkrångligt var det ej att exportera alla mail, inkomna, skickade osv till en ny dator. Men det var ett jobb som man fick göra åt många, så antalet gånger man fick göra det multiplicerat med hur lång tid det tog gjorde det krånligt.
Inte bättre av glömska bekanta som påstår att de innan hade ett visst mail som de ej längre hittar, där de kanske själva hade raderat det innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder Thunderbird

Jag med. Gillar verkligen Thunderbird som mejlklient och som kalender.

Permalänk
Medlem

Har inte använt en epost klient lokalt på datorn på många år. Fungerar ypperligt att bara öppna den i webbläsaren.

En del orsak är just att vissa program öppna epost automatiskt och du riskerar få virus på datorn. Vet inte om det är bättre idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har inte använt en epost klient lokalt på datorn på många år. Fungerar ypperligt att bara öppna den i webbläsaren.

En del orsak är just att vissa program öppna epost automatiskt och du riskerar få virus på datorn. Vet inte om det är bättre idag.

För mig är det mer problemet att man inte får någon notis när man får ett nytt mail. Det är den större anledningen till varför jag använder Thunderbird

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har den nya på jobbet och den är plågsamt långsam på att hantera större mailboxar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Betyder det här att Outlook i Office-paketet kommer reduceras till en webapp? Eller är det bara inbyggda Windows-mailklienten som påverkas?

Permalänk
Medlem

Microsoft peakade med Windows 7, sedan dess har allt gåt utför.

Jag är fortfarande en sådan gammal fossil som laddar ner alla mina mejl och låter dem aldrig ligga kvar på mejlservern.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag har använt webbversionen i några år.
Mitt största problem med den är att mail inte markeras som lästa. (nej, alla inställningar är korrekta)
Ibland blir de lästa, men kan återgå till att bli "olästa" igen efter några sekunder.

Eftersom detta är en sån basal funktionalitet så har jag räknat med att det skulle fixas ganska snabbt. Men problemet kvarstår, som sagt.

Jag har vid det här laget vant mig vid rutinen att markera hela mappar "som lästa".

Det är ju möjligt att det bara är jag som har detta problem..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt Webmail, men sedan Microsoft krävde 3-faktor autentisering på min 20 år gamla hotmail vid den här tiden förra året, så kommer jag inte att återgå till dom.
Lagra mäjjl lokalt, vore kanske bra att ha som back-up, men för mig privat är det nog inte värt besväret och har man en jobbmaäjjl så brukar ju stället man jobbar hos ha sina egna system.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Inte en dag för tidigt.

Låter inte som att du har testat den "nya" Outlook. Helt hopplös att använda då den till att börja med helt saknar många funktioner som finns i gamla Outlook. "Nya" Outlook är bara som en fördummad light version av gamla Outlook. Hoppas alla företag motsätter sig bytet in i det längsta.

Skrivet av OSkar000:

Gissar på att det här kommer att göra att mailen hamnar längre ner på min priolista när jag jobbar...

Ogillar generellt webbaserade "program" som är en fördummad version av hur orginalet varit.

Fattar inte hur Microsoft tror att det kan bli en succe genom att ta bort funktioner och fördumma en produkt. Märkliga tider vi lever i...

Permalänk
Skrivet av DLM:

Låter inte som att du har testat den "nya" Outlook. Helt hopplös att använda då den till att börja med helt saknar många funktioner som finns i gamla Outlook. "Nya" Outlook är bara som en fördummad light version av gamla Outlook. Hoppas alla företag motsätter sig bytet in i det längsta.

Fattar inte hur Microsoft tror att det kan bli en succe genom att ta bort funktioner och fördumma en produkt. Märkliga tider vi lever i...

Bra att det inte bara jag som känner mig bli galen. Den nya Outlook anser jag är så mycket krångligare att göra det man vill än den gamla.
Visst mindre knappar är bra. Men det är för mig jobbigare att söka efter något speciellt m.m.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till nya Outlook för att testa och bytte sen tillbaks. Detta handlar om att Microsoft vill minska sina egna konstnade för utveckling genom att släppa en simpel klient och ta bort personal från teamet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tillbaka till 90 talet och strax efter det. Hur många bekanta som helst hade Microsoft Outlock. Och det var "stora problem" när de köpte en ny dator att flytta över alla mail, adresser etc och få det fungera i den nya versionen.
Sedan började alla bekanta att köra webblösningar och så mycket problem som man blev av med.

Företag kör dock ibland lokalt än. Jag ser dock positivt att det blir en webblösning.

Ett problem är dock att man inte har tillgång till webben överallt, men det kommer komma lösningar för att hantera detta.

*edit*
Sedan visst så superkrångligt var det ej att exportera alla mail, inkomna, skickade osv till en ny dator. Men det var ett jobb som man fick göra åt många, så antalet gånger man fick göra det multiplicerat med hur lång tid det tog gjorde det krånligt.
Inte bättre av glömska bekanta som påstår att de innan hade ett visst mail som de ej längre hittar, där de kanske själva hade raderat det innan.

du verkar ha dålig förståelse för vad som gjorde att dom fick dom problem dom fick.

Förut hade många fortfarande e-post via pop3 och då fanns ofta dom problemet du beskriver. Imap löste många av dessa, men vissa e-postleverantörer hade fortfarande väldigt begränsad lagring - så man fick ju full mailbox förr eller senare, så lokala arkivmappar var nödvändiga.

Om man kört Exchange så har ju detta aldrig varit ett problem så mailen ligger på servern oavsett. Så där är skillnaden mellan nya och gamla outlook marginell. Det som gör nya helt värdelös är att den har inte *löst* problemen med pop3 eller små imaplådor samtidigt som den tagit bort verktygen för att hantera dessa.

Nej jag avskyr nya outlook. Den ser trevligare ut, ja, men den är långsammare och saknar så många funktioner man är van med...

För mig är outlook ett verktyg i jobbet och då går funktion före form.

Man kan ju börja nedräkningen tills att resten av Office blir webbaserat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Betyder det här att Outlook i Office-paketet kommer reduceras till en webapp? Eller är det bara inbyggda Windows-mailklienten som påverkas?

Outlook i office-paketet får en ny desktop variant. Men desktop-delen är bara en wrapper, typ light version av webbläsare. Så det är en webbaserad desktop app.

Mörker ärligt inte så stor skillnad mellan gamla o nya. De ser snarlika ut om man i det dagliga användandet. Inte varje dag man är inne o pillar på inställningar liksom.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder Thunderbird

Skrivet av Alastor Moody:

Jag med. Gillar verkligen Thunderbird som mejlklient och som kalender.

Jag använder också Thunderbird och gillar den. Har nog använt den senaste 12 åren.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Det är roligt och gå in och läsa feedback kommentarerna som skickas in från nya Outlook
Folk är sååååå trevliga och positiva kan jag säga!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||