[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Permalänk
Medlem

[Jägarclockers] Tråd om jakt & skytte

Hej!

Tänkte höra om det finns flera jägare här på sweclockers och om vi kan ha en tråd att dela kunskap och tips om allt därikring?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Ingen skulle kalla mig för jägare, ännu.
Jag är i full färd med att ta examen efter att typ helt plötsligt fått ett jätte intresse för jakt.
Det började med lite nyfikenhet då jag har en kollega som jagar, lånade teoriböcker och började läsa litegrann, intressant...
Sen började jag kolla på jakt på youtube och nån SVT serie, där trillade poletten ner (är sportfiskare sen gammalt, och det var hög igenkänningsfaktor). Så nu räknar jag dagarna tills mina bokade kurser så jag äntligen kan ta examen!

Permalänk
Medlem

Vad trevligt!

Jag har precis tagit examen och håller på att lära mig så mycket jag kan. Kommer nog träna skytte väldigt länge innan jag ger mig ut.
Håller på att titta på vapenskåp nu. Kan tipsa om appen Jägarexamen. Hjälpte mig väldigt mycket.

Visa signatur

Permalänk

Den kör jag, den är superbra! Det praktiska är ju svårt, jag tänker mig att jag tar examen, sen blir det mycket skytteträning. Var precis på en styckningskurs som var väldigt lärorik, och kul att få göra nånting praktiskt. Jag kör teorikurs+prov i december, sen blir det praktiskt i vår gissar jag när kulfången tinar (halv intensiv kurs) dom där helgkurserna tilltalar inte mig. Grattis till examen! Ser fram emot det, men har uppförsbacke som stockholmsbo utan mark och egentliga kontakter, men det är bara att köra på tänker jag, så löser det sig

Permalänk
Medlem

Samma här. Ingen mark, men tänkte kolla om jag kan följa med någon utan vapen de första gångerna och hjälpa till. Kanske börja med viltvård.

Tack. Jag for iväg och tog intensivkurs. Hade pluggade rätt mycket innan själv.

Intressant med styckningskurs. Var hittade du det?

Visa signatur

Permalänk

Ja plugga innan behövs har jag märkt..

Det var en kurs i en lokal (tror jag, tips från kollegan) jaktkrets här i stockholm, så jag behövde gå med i jägareförbundet för att kunna gå. Den hölls av Peter Vilidu, (om du mot all förmodan missat "passet" på youtube rekommenderas den starkt) och vi var ett gäng som flådde och styckade 2 dov. Väldigt lärorikt och kul

Permalänk
Medlem

Det är också något jag undrar över... vilket förbund ska man gå med i...
Funderar på Jägarnas Riksförbund, men är Jägareförbundet bättre?

Visa signatur

Permalänk

Jägarexamen fick jag i högstadiet. Man fick av skolan lärare på lektionstid låna vapen för övning och uppskjutning, men betala för skotten själv. Det var även på lektionstid som man pluggade på proven. Det var andra tider..

Men jag har ej tid att jaga. Det finns skadedjur i området, men det är inte precis bara att. Man ska ha eftersökshund, i helvete jag skickar en hund efter t.ex vildsvin.

Så jakt är något som jag skulle kunna göra om jag hade haft mer fritid.

Permalänk

Ingen aning, gick med i jägareförbundet mest för att det var grundkrav för kursen som jag verkligen verkligen ville gå, jag har inte gjort någon research alls. Men det jag sett så verkar jägareförbundet anordna lite olika jakter och dylikt för just marklösa jägare.

Som du än inne på nått inlägg ovan så har jag lite samma plan, nätverka lite, erbjud sig att hänga med och observera osv. Jag har absolut ingen brådska att fälla mitt första djur, och när jag väl är i det läget, kommer inget skott att lossas förrens jag är 110% säker. En dålig träff eller skadeskjutning på sitt första vilt är nog inte en bra start.. Även om det händer de bästa, en av doven vi styckade var skjuten för lågt (av som jag förstår okänd yrkesjägare), men fångstskott i skallen

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon bra jaktskytteklubb i närheten av Stockholm?
Skulle vilja bli medlem i någon som har både älg, "lillälg" och lerduva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är medlem på Rosersbergs Jaktskytteklubb.
Vet inte riktigt om jag vill rekommendera den tyvärr pga. deras skjutledare dock. Maken till skitnödiga och styltiga skjutledare har jag aldrig stött på, och då har jag ändå skjutit mycket på många olika skjutbanor. Vet inte om jag bara har haft otur med vilka som är där.
Men där finns allt du söker i skjutbaneväg, plus ett bra litet fik med hembakat. Skjutbanan är top notch, skjutledarna drar ner betyget för mig, du kanske får en annan upplevelse.

Tog bort en rant
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Att få komma ut och jaga är det bästa som finns enligt mig och det är lika roligt även om det inte ligger fällt vilt.

Ett tips, lägg mer pengar på optiken än bössan.

Permalänk
Medlem

Inne på tredje säsongen nu sen jag blev klar med proven.

Önskar man hade ännu mer tid att spendera på det bara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tips, om ni inte redan hittat robsoft forumet så kolla in det, mycket samlad kunskap och bra diskussioner där.
Köp&sälj med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Jag är medlem på Rosersbergs Jaktskytteklubb.
Vet inte riktigt om jag vill rekommendera den tyvärr pga. deras skjutledare dock. Maken till skitnödiga och styltiga skjutledare har jag aldrig stött på, och då har jag ändå skjutit mycket på många olika skjutbanor. Vet inte om jag bara har haft otur med vilka som är där.
Men där finns allt du söker i skjutbaneväg, plus ett bra litet fik med hembakat. Skjutbanan är top notch, skjutledarna drar ner betyget för mig, du kanske får en annan upplevelse.

Kikade faktiskt på Rosersberg. Hur menar du att skjutledarna är styltiga. Är de otrevliga? =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kikade faktiskt på Rosersberg. Hur menar du att skjutledarna är styltiga. Är de otrevliga? =/

Mnja, inte otrevliga per se. Snarare fyrkantiga. Och lite fudd kanske.
Som ett exempel så följde sambon med och skulle prova på att skjuta lite med min studsare. Jag tänkte att jag väl kan stå med henne i skjutbåset och hjälpa henne, men nej. Absolut helt tvärstopp för det. Att jag är utbildad skjutledare själv hjälper inte, utan det var liksom bara stopp.
Eller att de plötsligt en dag bestämt sig för att min AR var "olämplig" för jakt och inte lät mig skjuta med den på älgbanan, trots att jag redan skjutit med den i ett halvår på samma bana och övat inför jakten med den.
Hamnade också på kant med en skjutledare på trap-banan, då de ansåg att min halvautomat jag har för grisjakt inte var lämplig för trap. Var liksom tvungen att argumentera för att få skjuta lerduva med den.
Såna saker. Jag har full respekt för att de har till uppgift att upprätthålla säkerheten och har ansvaret för det, men att ens upplevelse ska vara avhängt av deras åsikter om saker och ting är jäkligt trist tycker jag.
Har kanske haft otur bara.
Återigen, det är en skitbra bana. Bra faciliteter, bra uppstyrt, trevlig liten kiosk. Men jag personligen känner att ens helhetsupplevelse är avhängt av skjutledarens dagliga humör.
Ska vara tydlig med att det oftast inte är några konstigheter. Men det är tillräckligt ofta det är strul så att jag inte tycker det är kul att skjuta där längre.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av griid:

Letar efter lite samma. Min utbildning är ute på Varpsund. Verkar vara en bra bana, har inte vart på hela anläggningen dock, och har NOLL andra referenspunkter i detta =), men den är "trevlig". Det blir däremot ganska mycket slantar och lång resväg för mig för att skjuta där frekvent.

Nu har jag bara klarat den teoretiska delen av examen och kört ett träningspass i skytte. Uppskjutningen blir senare.

Har kollat runt lite på JSK hemsidor och jag tycker det verkar lite skitnödigt med inskjutningsbanorna överallt. "Enbart för inskjutning" "Förbud mot AR" och liknande. Oklart om det ens finns bänkskytte banor och sådant.

Personligen skulle jag hellre sitta och i lugn och ro öva skytte mot ett stillastående mål med jägarmässigt stöd, än att försöka pricka en älg som kutar, ett skott jag aldrig i helsike skulle ta som total färsking (förutom om det är ett uppföljningsskott på en dålig träff såklart).

Nu har jag ganska liten erfarenhet av "riktigt" skytte, så det är såklart därför jag känner att jag vill öva in en solid grund att stå på sådär i början, men just det verkar lite knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Mnja, inte otrevliga per se. Snarare fyrkantiga. Och lite fudd kanske.
Som ett exempel så följde sambon med och skulle prova på att skjuta lite med min studsare. Jag tänkte att jag väl kan stå med henne i skjutbåset och hjälpa henne, men nej. Absolut helt tvärstopp för det. Att jag är utbildad skjutledare själv hjälper inte, utan det var liksom bara stopp.
Eller att de plötsligt en dag bestämt sig för att min AR var "olämplig" för jakt och inte lät mig skjuta med den på älgbanan, trots att jag redan skjutit med den i ett halvår på samma bana och övat inför jakten med den.
Hamnade också på kant med en skjutledare på trap-banan, då de ansåg att min halvautomat jag har för grisjakt inte var lämplig för trap. Var liksom tvungen att argumentera för att få skjuta lerduva med den.
Såna saker. Jag har full respekt för att de har till uppgift att upprätthålla säkerheten och har ansvaret för det, men att ens upplevelse ska vara avhängt av deras åsikter om saker och ting är jäkligt trist tycker jag.
Har kanske haft otur bara.
Återigen, det är en skitbra bana. Bra faciliteter, bra uppstyrt, trevlig liten kiosk. Men jag personligen känner att ens helhetsupplevelse är avhängt av skjutledarens dagliga humör.
Ska vara tydlig med att det oftast inte är några konstigheter. Men det är tillräckligt ofta det är strul så att jag inte tycker det är kul att skjuta där längre.

Det finns en stark kultur att det mesta nytt är per automatik dåligt, inget nytt där. En gång i forntiden var det likadant med andra [numera ansedda som jaktligt godtagbara] halvautomater, syntetkolvar och vad för slags misshagligheter man kunde tänka sig att dessa jubel-fudds hängde upp sig på.

Sen blir det ju problem när diverse glin plötsligt kan köpa en "rolig bössa" och får för sig att lokala jaktskyttebanan är ett lämpligt ställe att testa eldhastighet, undersöka hurdana hål det blir i elektronikavfall och dylikt. Tyvärr finns det ingen sådan kultur i Sverige som fångar upp dessa och förklarar att det finns bättre ställen för den sortens övningar, samt vikten av att hålla snyggt och inte störa när man kommer in som nya medlemmar på en bana eller klubb.

Många liknande konflikter kunde antagligen undvikits med lite sedvanlig social kompetens också.

Permalänk
Medlem

Ekebyboda skyttecentrum i Uppsala va bra för nåra år sen.
Nu senaste året har nå stollar i i föreningen som driver hela anläggningen hittat på en jävla massa regler för långhållsbanan.
500m banan.
Som jägare får du bara skjuta in optiken nåra skott. som jag förstår det.
AR är förbjudet för jägare.
300m banan som har elektroniska mål får bara användas av nån enstaka klubb med bara 6,5x55.
(dom e btw typ aldrig där) Aldrig sett nån skjuta på den banan.
Hade gärna velat lägga mig där med min 308w med kikare o skjuta på den banan. Men NOOO. Förkantiga idioter som håller i reglerna.

Med jaktlicens på bössa får man både jaga o öva o tävla på bana.
Det är så jävla tråkigt att man inte får åka dit längre o lägga sig på t ex 300m skjuta lite prick med sin 308w på 500m banan.
Som jag förstår det. Vilket man fick förrut. Va det ledigt va det bara o knata in på banan o skjuta på.

Blir så less på detta.

Om det finns nån här som har mer insikt i Ekebyboda skyttecentrum o kan förklara att jag har fel får gärna säga det. Då blir jag glad.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Låter tråkigt, då är de inte bara jag som noterat det. Alla jägare är inte såna som på sin höjd tar sig till banan för att klara lagets krav på skytte. Jag har alltid satt lite prestige i att kunna hantera mina verktyg/maskiner jag använder yrkesmässigt med hög kompetens, ett jaktvapen hamnar i samma låda där..

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ till en tråd Själv fjolåring som nyligen kommit igång!

Lägger också en rek på appen "jägarexamen". Skall såklart vara ett suplement till böckerna, men supersmidigt att förhöra sig själv och plugga när man har lite dötid som t.ex. pendling mm.

Och som någon annan nämnde så skall jägareförbundets anordnade jakter vara en bra väg in i jakten för de som inte har tillgång till egen mark. Har inte testat dem själv, men har pratat med en del som kört dem och de ska vara rätt trevliga.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

300m banan som har elektroniska mål får bara användas av nån enstaka klubb med bara 6,5x55.
(dom e btw typ aldrig där) Aldrig sett nån skjuta på den banan.
Hade gärna velat lägga mig där med min 308w med kikare o skjuta på den banan. Men NOOO. Förkantiga idioter som håller i reglerna.

Med jaktlicens på bössa får man både jaga o öva o tävla på bana.
Det är så jävla tråkigt att man inte får åka dit längre o lägga sig på t ex 300m skjuta lite prick med sin 308w på 500m banan.
Som jag förstår det. Vilket man fick förrut. Va det ledigt va det bara o knata in på banan o skjuta på.

Blir så less på detta.

Om det finns nån här som har mer insikt i Ekebyboda skyttecentrum o kan förklara att jag har fel får gärna säga det. Då blir jag glad.

Vad är banan byggd/godkänd för då?
Som exempel så är väl .50 BMG i vissa fall godkänd för jakt, i princip, om jag har fattat det rätt, men det finns knappt nån bana att skjuta på, för ingen är godkänd för den ammunitionen.
Kan det vara så att "din" bana är en gammal miltär skjutbana, byggd och konstruerad på mauser-tiden och för mauser-ammo?
Och man har kanske fått nedslag vid en inspektion med hot om nedläggning om reglerna inte efterföljs?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad är banan byggd/godkänd för då?
Som exempel så är väl .50 BMG i vissa fall godkänd för jakt, i princip, om jag har fattat det rätt, men det finns knappt nån bana att skjuta på, för ingen är godkänd för den ammunitionen.
Kan det vara så att "din" bana är en gammal miltär skjutbana, byggd och konstruerad på mauser-tiden och för mauser-ammo?
Och man har kanske fått nedslag vid en inspektion med hot om nedläggning om reglerna inte efterföljs?

För gevär gäller följande:
Längsta skjutavstånd är 500m
Grövsta tillåtna kaliber är .700 Nitro Express

Så det har inget med kaliber o göra.

Citat:

Denna bana får ENDAST nyttjas av medlemmar i skytteföreningar anslutna till
Skytteunionen som skjuter gevär enligt respektive skytteförenings reglemente.
Tillåtet gevärsskytte är:
-Dynamiskt skytte som bedrivs av UDS och Ärna.
-Fältskytte i kaliber 6,5×55 som bedrivs av Börje-Jumkil SKF.
-Metallsiluett som bedrivs av UHF.
-Övriga med avtal med skytteunionen.

Jägare får använda banan för inskjutning av optik om man önskar göra det på
över 80 m som inskjutningsbanan erbjuder.
DET ÄR EJ TILLÅTET FÖR JÄGARE MED JAKTLICENS ATT MED HALVAUTOMATISKA
(AR-15/10 eller liknande) VAPEN ATT NYTTJA DENNA BANA ANNAT ÄN FÖR
INSKJUTNING AV OPTIK MED MAGASIN GODKÄNDA FÖR JAKT.
För enhandsvapen gäller följande:
Längsta skjutavstånd är 60m, magnumkaliber är tillåten.
Gevärsskyttar ska lämnas företräde om banan inte är bokad för
pistolskyttetävling.
Markmålsskytte med hagelgevär är tillåtet, både med hagel och slug.
Målmateriel ska uppfylla de krav som ställs enligt SäkB 2020, inga mål får
placeras närmare kulfångets kanter H/V än 2 meter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Så det har inget med kaliber o göra.

Well.

Citat:

Denna bana får ENDAST nyttjas av medlemmar i skytteföreningar anslutna till
Skytteunionen som skjuter gevär enligt respektive skytteförenings reglemente.
Tillåtet gevärsskytte är:
-Dynamiskt skytte som bedrivs av UDS och Ärna.
-Fältskytte i kaliber 6,5×55 som bedrivs av Börje-Jumkil SKF.
-Metallsiluett som bedrivs av UHF.

Det verkar som om banan är till för dessa, och jägare får vara här på nåder.
Så, antingen går du med i nån av dessa föreningar (om de passar ditt skytte), eller så påverkar du föreningen som äger banan.

Tråkigt, men...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well.

Det verkar som om banan är till för dessa, och jägare får vara här på nåder.
Så, antingen går du med i nån av dessa föreningar (om de passar ditt skytte), eller så påverkar du föreningen som äger banan.

Tråkigt, men...

Funderar över den raden. Få tag på ansvariga o fråga om man betala en peng o göra lite vad man vill då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Funderar över den raden. Få tag på ansvariga o fråga om man betala en peng o göra lite vad man vill då.

Mja, jag tänkte på den också... Misstänker att det behövs en förening för den punkten.
Såklart kan det vara 1 medlem i en förening, men...

"Byköpings vägsamfällighets- och långhållsskytte-förening"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Trevligt initiativ till en tråd Själv fjolåring som nyligen kommit igång!

Lägger också en rek på appen "jägarexamen". Skall såklart vara ett suplement till böckerna, men supersmidigt att förhöra sig själv och plugga när man har lite dötid som t.ex. pendling mm.

Och som någon annan nämnde så skall jägareförbundets anordnade jakter vara en bra väg in i jakten för de som inte har tillgång till egen mark. Har inte testat dem själv, men har pratat med en del som kört dem och de ska vara rätt trevliga.

+1 om det är "Jägarexamen online", vet att det finns två olika sådana appar. Den hjälpte mig mycket...

Nackdelen med såna appar och dylikt är dock att dom har en massa frågor som är total slöseri med tid, efter att ha pluggat själv i ett par månader gick jag en utbildning där läraren ganska snabbt kapade bort typ typ 70% av det man suttit och försökt nöta in, för dom fåglarna och dylikt finns aldrig med i dom skarpa proven

Permalänk

Var med och påverka i denna enkät.

https://jagareforbundet.se/jakttidsenkat/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schizofriend:

Haha kul formulär att fylla i!

"Nästan klar, en kvar bara.." *fyller i* *3 nya frågor dyker upp* repeat

Har skickat in dock

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11