Youtube stoppar videor med clickbait-rubriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hur ser din youtubefeed ut? Hos mig är 99% lättklädda bimbos med läpparna i vädret.

/s

Sånt har jag 0 % av. Däremot upplever jag att YT periodvis får för sig att jag är intresserad av saker jag aldrig varit intresserad av, eller sett en enda video av. Jag hade en period när mina rekommendationer var sprängfyllda av videor om och med modelljärnväg. Jag HATAR modelljärnväg och skulle inte kolla på en video om det om jag så fick betalt. En annan gång invaderades flödet av inspelade katolska mässor från nordöstra USA. Jag är råateist och har aldrig kollat på nåt som ens är angränsande till det. Så håller det på i 1-2 veckor, och sen är flödet normalt igen. Tills nästa sån grej dyker upp nån månad senare. Just nu är flödet normalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Tveeggat svärd då alla bra thumbnails skulle försvinna också och ens feed skulle bli riktigt ful och knappast mindre konstiga ansiktsuttryck när bilderna slumpmässigt tas när folk är mitt i uttal av ord. Sedan har väl jag visserligen en smak som inte genererar 99% gapande skäggon i min feed, så det får man ta i beaktande. Man får ju delvis vad man klickar på.

Det viktigaste i mina ögon är att missledande information försvinner.

Jag tror du och jag tycker något liknande om detta.

Jag är för det mesta okej med om kreatörerna optimerar sina thumbnails och rubriker, eller vad man ska kalla det. Att de till någon del väljer något som de tror ska ge mer click och visningar. Men som fortfarande reflekterar innehållet i videon.

Om det är thumbnails och/eller rubriker som inte alls har något med videon, alternativt att det kanske är om någon snabb grej i videon som inte har någon direkt relevans till övriga videon, något som lika gärna hade kunnat klippas bort.
När thumbnail och/eller rubriker känns missledande. Då tycker jag det är dåligt.

Men att göra någon form av optimering eller vad man ska kalla det.
Men som fortfarande till stor del reflekterar innehållet. Lite marknadsföring så.
Det är jag generellt okej med.

Permalänk
Medlem

Hade velat ha ett alternativ till att plocka bort alla videos som använder AI röst.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sånt har jag 0 % av. Däremot upplever jag att YT periodvis får för sig att jag är intresserad av saker jag aldrig varit intresserad av, eller sett en enda video av. Jag hade en period när mina rekommendationer var sprängfyllda av videor om och med modelljärnväg. Jag HATAR modelljärnväg och skulle inte kolla på en video om det om jag så fick betalt. En annan gång invaderades flödet av inspelade katolska mässor från nordöstra USA. Jag är råateist och har aldrig kollat på nåt som ens är angränsande till det. Så håller det på i 1-2 veckor, och sen är flödet normalt igen. Tills nästa sån grej dyker upp nån månad senare. Just nu är flödet normalt.

Jag tror YouTube experimenterar lite ibland.
De testar
Men kan cyklonen vara intresserad av det här också kanske...
...lyckas de pricka rätt så kanske de får dig att kolla mer.

och om det inte fungerar med dig så kanske de fungerar med någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror YouTube experimenterar lite ibland.
De testar
Men kan cyklonen vara intresserad av det här också kanske...
...lyckas de pricka rätt så kanske de får dig att kolla mer.

och om det inte fungerar med dig så kanske de fungerar med någon annan.

Ja, naturligtvis är det så, men de flesta rekommendationer är tydligt baserade på liknande saker. Dessa har varit heeelt utan koppling till nåt jag kollat på de senaste 15 åren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

skulle de ta ett krafttag mot Content farmer också... känns som att typ 99% är "hacks" från nån random content farm idag på startsidan.

De bokstavligen har endast clickbait thumbnails och 200% missvisande titlar (så uppenbart att man i de flesta fall kan skippa att klicka på dem.)

och de kan imellanåt rekomendera totalt livsfarliga saker som defenetivt inte bör provas av någon alls...

eller iblan inte äns ett fungerande "hack" utan de bara gjort ett klipp mitt i så att det ska se ut som att det fungerar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det vore UNDERBART om de även kunde börja något åt AI-genererade skräp-videos.

Hatar att det så ofta dyker upp videos i mitt flöde med en thumbnail på någon vetenskapsman, ta Brian Cox exemeplvis, och text där det står något i stil med "Scientists are terrified about THIS event" eller liknande skit.
Jag har blivit expert på att identifiera dessa videos så jag har blockerat säkert 100+ kanaler de senaste månaderna/året.

Permalänk
Medlem

Jag försöker att inte belöna uppenbara klick baits, även om ämnet skulle vara av intresse.
Sedan kan man ju fundera lite på hur algoritmen fungerar, om jag kollar en video om hur man splitsar rep behöver jag inte 35 andra videor om det dom nästa 100 dagarna, att kolla "Catch and cook" fiskevideor ibland betyder inte att jag är jätte intresserad av hur man bäst mörnar kött på något obskyrt sätt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, naturligtvis är det så, men de flesta rekommendationer är tydligt baserade på liknande saker. Dessa har varit heeelt utan koppling till nåt jag kollat på de senaste 15 åren.

Jo men de verkar ju i första hand basera på liknande saker som du säger.
Men att de ibland kan prova att slänga in något annat i mixen för att testa.

Tänk om du en dag vaknar upp med ett brinnande intresse för modelljärnvägar.
Du behöver bara få en bra video rekommenderad för att inse det.

Permalänk
Medlem

Minns ni när man kunde klicka på en miniatyrbild & anmäla den som vilseledande? Det var andra tider det...

Skrivet av Majora:

Det vore UNDERBART om de även kunde börja något åt AI-genererade skräp-videos

Nåt jag tycker är riktigt sjukt är hur sökmotorerna prioriterar upp AI-bilder i sökresultat. Sök på valfri historisk person så kommer det upp en massa AI-bilder, man liksom bah... jag sökte efter intressanta historiska bilder, inte en massa random trash från Stable Diffusion.

Permalänk
Medlem

så drygt när dom visar tex en halvnaken kvinna på skärmen och man klickar ju så klart i förhoppning att få se något intressant som har med kvinnans kropps att göra. Så är de något helt annat. SUCK!

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha möjlligheten att ta välja bort thumbnails på alla dårar som gapar i sina thumbnails också. Dom är allt som oftast också är ackompanjerade av clickbait-tramset.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rubriker är nog svårt, men när det gäller thumbnails tycker jag man ska gå tillbaks till det gamla systemet där man som användare inte själv kan styra, utan en bildruta mitt i videon visas. Då skulle man slippa alla dessa vidriga fula miner och töntiga ansiktsuttryck på kepsförsedda skäggon som 99 % av alla videor har.

https://dearrow.ajay.app/

Extension som fixar thumbnails. Inbyggd i revanced också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hoppas de sedan bannar kanale som t.ex. "5 minute craft" och de som håller på med liknande skit.

Permalänk
Medlem

När det gäller just Youtube så har jag några regler jag följer.

Clickbait eller väldigt missvisande titel = tänker inte ens kolla eller avbryter när det uppdagas.

Inleder eller avslutar videon med "please subscribe" = där förlorade dom en potentiell prenumerant.

"And now a word from our sponsor" = nej... bara nej.

Och till alla som vill att man ska skänka pengar via t.ex Patreon = testa att vara ensamstående pappa till två barn (vilket jag är), skänk pengar till MIG istället!

För dom som undrar så kan jag berätta att jag prenumererar på massvis av kanaler samt betalar för Youtube premium. 😊

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag blir mörkrädd när jag läser om detta.
Klickar ni verkligen på allt som visas framför ögonen?

Nog att det finns clickbait, men inte måste man klicka på dom för det?
(Om man nu råkar göra det så är det väl bara att blockera kanalen sen)

Jag brukar få rätt vettiga förslag på Youtube, de går ofta på vad man sökt efter eller tittat på tidigare, kanske löses de flesta "problem" om man är lite kritisk till klippen, titlarna samt thumbnailsen?

Det är lite som många i de yngre generationerna (som i 90-talisterna och senare) med mobiltelefoner, elsparkcyklar, epor och liknande, lär er att använda eländet på ett sätt som inte skadar er själva eller andra. Använd prylarna så de inte blir förbjudna i landet eller i skolan, nu måste man ha försäkring på elsparkcyklar för att folk inte kan sköta sig.

Allt levereras inte på silverfat här i livet så det kanske är värt att börja använda den där geléklumpen mellan öronen, tänk efter och gör vettiga beslut. Ingen vill se rubriker i tidningen om att folk blivit påkörda för att de gått ut på vägen med mobiltelefonen framför ögonen, eller kört rakt ut på den där sparkcykeln. Det är lätt att vara ignorant ibland, men i detta land resulterar misstag på misstag i kollektivbestraffning, och i slutändan blir det sämre för alla.

Permalänk
Medlem

Man see pretty girl in thumbnail.
Man click.
Man see pretty girl.
Man happy.
Man not see pretty girl, man sad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nog att det finns clickbait, men inte måste man klicka på dom för det?
(Om man nu råkar göra det så är det väl bara att blockera kanalen sen)

Jag brukar få rätt vettiga förslag på Youtube, de går ofta på vad man sökt efter eller tittat på tidigare, kanske löses de flesta "problem" om man är lite kritisk till klippen, titlarna samt thumbnailsen?

Det är lite som många i de yngre generationerna (som i 90-talisterna och senare) med mobiltelefoner, elsparkcyklar, epor och liknande, lär er att använda eländet på ett sätt som inte skadar er själva eller andra. Använd prylarna så de inte blir förbjudna i landet eller i skolan, nu måste man ha försäkring på elsparkcyklar för att folk inte kan sköta sig.

Allt levereras inte på silverfat här i livet så det kanske är värt att börja använda den där geléklumpen mellan öronen, tänk efter och gör vettiga beslut. Ingen vill se rubriker i tidningen om att folk blivit påkörda för att de gått ut på vägen med mobiltelefonen framför ögonen, eller kört rakt ut på den där sparkcykeln. Det är lätt att vara ignorant ibland, men i detta land resulterar misstag på misstag i kollektivbestraffning, och i slutändan blir det sämre för alla.

Jag undviker att klicka på det men deras existens stör mig och även annars vettiga kanaler kör med skiten (precis som att Sweclockers knappast är främmande för klickbete). Det är en cancer som behöver opereras bort.

Vad gäller rekommendationer har de bara blivit sämre. Intelligensen hos kreatörer och tittare måste gå stadigt utför, för allting blir bara dummare och dummare. Och då är jag en sån som aktivt söker efter kvalitativt innehåll inom ämnen som intresserar mig. Det leder i allt större utsträckning till ostimulerande dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Man see pretty girl in thumbnail.
Man click.
Man see pretty girl.
Man happy.
Man not see pretty girl, man angry.

Eller som vi säger på internet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Du kan få YouTube att i praktiken blockera en kanal för bara dig om du klickar på till höger om titeln och väljer Don't recommend channel" i popup-menyn.

Fast det bästa är ju om det skapas ett system som direkt hämmar användning av klickbete. Ibland vill man ju inte blockera hela kanalen, bara markera mot deras användning av oseriösa rubriker/bilder.

För övrigt måste det ju vara extremt enkelt att med AI placera videoklipp med klickbete längre ned i en prioriteringslista.

Permalänk
Medlem

Vore bra om dom rensa sina egna ads från scams oxå.

O alla dessa Free energy videos.
Linda ståltråd runt en pinne o koppla en lampa o OMG FREE ENERGY!!!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Men nu drar du en parallell mellan kassa kanaler och klickbete. Det kan ju ännu vara en intressant video men med en missvisande rubrik/bild. Dvs klickbete. Tydlighet tjänar vi alla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vore bra om dom rensa sina ega ads från scams oxå.

O alla dessa Free energy videos.
Linda ståltråd runt en pinne o koppla en lampa o OMG FREE ENERGY!!!

Använd inte solceller och sånt bluff.
Nej använd hokuspokus prylen istället.

Permalänk
Medlem

Hoppas det tas krafttag generellt mot click bait.
Är trött på videor som inte handlar om det som antingen står i titeln eller som thumbnailen visar.
Har även tröttnat på blowjob thumbnails, de är ju överallt. Det är nästan så man kan tro man är inne på någon porrsida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vad fan är det som ni kallar kepsskägg/skägg? Personer som har keps och skägg, dvs väldigt många som håller på med social media (kanske inte många tjejer dock)?

Och ja, bort med AI-röster. Och bort med AI-bilder. Och bort med rubriker och beskrivningar där något lovas men inte är i videon, som t.ex något mysterium där det sägs att man hittat lösningen men det inte gjort det och man sett videon i onödan. Och så blir man sen bombarderad med andra liknande videos i alla möjliga kategorier men där gemensamma nämnaren är att ett svar på något okänt/mystiskt lovas. Som piratskep som sjunkit eller liknande.