Permalänk

Spel-tv 43”-ish

Godkväll,

Jag letar efter en spel-tv till sonen. Han har begränsat storlek på rummet så runt 40-45” är lämplig storlek. Efter att ha gått igenom Sweclockers eminenta tv-guide så inser jag att det blir svindyra tv-apparater om man vill ha 120hz och annat som lämpar sig för Ps5.
Kan ni rekommendera något utifrån egna upplevelser? Han har ju inte extrema krav men 4K känns ju som ett krav, han spelar främst Fortnite och liknande spel.
Priside runt 5-7000kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är lite lustigt att det fortfarande ställs "4K" som ett krav. Det har varit normen på egentligen alla TV i över 5 år nu. Full HD i 43-tum finns knappt länge och då är det billigt jox. 43 tum är också en liten storlek för att få ett bra urval. Man behöver ofta kliva upp på 50 eller 55 för att finna dedicerade spelegenskaper.

Annars, som det jag tar upp i guiden fungerar alla TV som grundläggande spel-TV för en PS5:a. Det är också tänkbart att du faktiskt kan finnas 55:or med 120 Hz-paneler under exempelvis mellandagsrean.

Permalänk

Ja alltså, jag tänker också att det är en standard men jag tycker att det har funnits förvånansvärt många tv-apparater på våra stora kedjor som säljs med HD och inte 4K. Jag fattar att det inte ör att rekommendera såklart 😊

Jag blir ändå lite förvånad över att utbudet är såpass skralt på runt 40”, tänker att det är en lämplig storlek för ett barnrum eller mindre kontor eller nått. Sonen har bara kanske 2 meter från fotölj till tv så jag kan inte smälla på med hur stort som helst, det skulle bara se tokigt ut 😊

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har varit glest under 50 tum i flera år nu. Normen idag är 65 tum och 55 betraktas som liten och lagom där fler och fler efterfrågar 75, 85 och 98 tum när de priserna har rasat. OLED-42:orn är något av ett undantag då de är några av de få modellerna som är petit men ändå har hög kvalitet.

Två meter från en 55:a är för övrigt ingenting. Sonen lär inte klaga i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Godkväll,

Jag letar efter en spel-tv till sonen. Han har begränsat storlek på rummet så runt 40-45” är lämplig storlek. Efter att ha gått igenom Sweclockers eminenta tv-guide så inser jag att det blir svindyra tv-apparater om man vill ha 120hz och annat som lämpar sig för Ps5.
Kan ni rekommendera något utifrån egna upplevelser? Han har ju inte extrema krav men 4K känns ju som ett krav, han spelar främst Fortnite och liknande spel.
Priside runt 5-7000kr.

Tack på förhand!

Behöver du en tv eller funkar en monitor?

https://www.komplett.se/product/1302441/datorutrustning/bilds...

Permalänk
Bildexpert 📺

MSI MAG 401QR är en UW-skärm. TS har som primärt intresse PS5 vilken inte ger UW-format. Då blir en 40-tums UW i praktiken en 32-tumsskärm med svarta fält på sidorna.

Det finns 40–43 tum 16:9 som tangerar budgeten: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?106039=108253&544=1666...

Då återstår frågeställningen för TS ifall det behöver vara en TV som är fristående och självgående, inklusive smart-system, högtalare, fjärrkontroll etc. Eller om det räcker med en bildskärm som då typiskt är en extern komponent i ett större system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Godkväll,

Priside runt 5-7000kr.

Tack på förhand!

Samsung QN90D 43" för 9990 hos webhallen kanske? En bit över budget men du får möjlighet till 144hz och riktigt riktigt bra hdr.

Permalänk
Medlem

Något över budget, men nöp en LG C4 42" tv för 9 490 kr nu under BF (nedsatt från 18 000 kr). 4k/144hz/oled. Historiskt sett så bör den gå tillbaka till det priset nu under mellandagsrean. Kan verkligen inte tänka mig en bättre lämpad TV för att spela med ps5/konsoll på, men som sagt ett snäpp över budget då. Om LG själva matchar 9 490 kr under mellandagarna också, så kan man ju få en bonus om man reggar sig på deras hemsida och beställer direkt från dem. Tror priset skulle bli närmare 8 800 kr då.

Gissar att det ska vara en julklapp, men i allmänhet sparar man väl en bra slant på att köpa under BF eller mellandagarna i vilket fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

MSI MAG 401QR är en UW-skärm. TS har som primärt intresse PS5 vilken inte ger UW-format. Då blir en 40-tums UW i praktiken en 32-tumsskärm med svarta fält på sidorna.

Det finns 40–43 tum 16:9 som tangerar budgeten: https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?106039=108253&544=1666...

Då återstår frågeställningen för TS ifall det behöver vara en TV som är fristående och självgående, inklusive smart-system, högtalare, fjärrkontroll etc. Eller om det räcker med en bildskärm som då typiskt är en extern komponent i ett större system.

Ah, det hade du helt rätt i. Det missade jag helt.

Permalänk

Ja jag inser att det kanske är klokare att vänta till mellandagsrean! Han fyller faktiskt år i januari så Ps5 får bli julklapp och en tv får bli födelsedagspresent. Vad gör man inte för att få tillbaka sin egen spelhörna i vardagsrummet 😃 Tack för input!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur står sig dessa TV som huvudskärm tror ni? Jag tänker då på Samsung QN90D 43" (Som för övrigt går att få ytterligare 500kr billigare med rabatt från Benify) eller LG C4 42". Innan jag såg denna tråd funderade jag på en Asus ROG Swift PG38UQ 38'', men tycker den kostar mer än jag vill lägga, och har dessutom fått för mig att jag gärna vill ha >40".

Jag är på jakt efter en 38-43" skärm till min dator istället för min 34" UW skärm jag har idag då jag är lite trött på UW formatet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s 42:or i C-serien är ju väldigt beprövade som skärmar sedan flera år tillbaka. Där finns hur mycket info som helst, inklusive programvara: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628585-lgtv-companion... och om man vill mitt gamla test av C2 som PC-skärm: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Samsungen torde i grunden fungera lika bra men är inte lika beprövad och jag upplever generellt mer krångel när jag kopplar datorn till en Samsung-TV. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s 42:or i C-serien är ju väldigt beprövade som skärmar sedan flera år tillbaka. Där finns hur mycket info som helst, inklusive programvara: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628585-lgtv-companion... och om man vill mitt gamla test av C2 som PC-skärm: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Samsungen torde i grunden fungera lika bra men är inte lika beprövad och jag upplever generellt mer krångel när jag kopplar datorn till en Samsung-TV. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Jag tolkar ditt svar som att LG'n är ett möjligt val som datorskärm så länge man orkar lägga ner tiden på att konfigurera den?

Nu ska jag bara vänta på att den kommer ner i pris igen då. Samt vänja mig vid tanken på att ha en 43" skärm på skrivbordet. Det är ju en mastodont minst sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har experimenterat med en äldre väggmonterad 43" Philips-skärm till PC ett tag och det är riktigt nice för ögonen att ha skärmen på lite avstånd. Så pass nice att jag var på väg att slå till på två Samsung 43" under BW men de skulle inte levereras förrän i mitten av januari, så det blev inget. Då kör jag halv skrivbortsupplösning, vilket funkar bra förutom text på vissa hemsidor, som blir luddig.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

De var nersatta till jag vill minnas under 5k under BW.

Hittade länk
Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur står sig dessa TV som huvudskärm tror ni? Jag tänker då på Samsung QN90D 43" (Som för övrigt går att få ytterligare 500kr billigare med rabatt från Benify) eller LG C4 42". Innan jag såg denna tråd funderade jag på en Asus ROG Swift PG38UQ 38'', men tycker den kostar mer än jag vill lägga, och har dessutom fått för mig att jag gärna vill ha >40".

Jag är på jakt efter en 38-43" skärm till min dator istället för min 34" UW skärm jag har idag då jag är lite trött på UW formatet.

Ingen risk för burn in på samsungen och mycket ljusstarkare hdr. Nackdelen är VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Ingen risk för burn in på samsungen och mycket ljusstarkare hdr. Nackdelen är VA panel.

Som datorskärm så kommer man ju knappast att maxa OLED'ens ljusstyrka. Bland länkarna som Laxpudding levererade kunde man läsa just om inbränning på C2-modellen, och med lite lägre ljusstyrka så verkar det inte vara något stort problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som datorskärm så kommer man ju knappast att maxa OLED'ens ljusstyrka. Bland länkarna som Laxpudding levererade kunde man läsa just om inbränning på C2-modellen, och med lite lägre ljusstyrka så verkar det inte vara något stort problem.

Det är ett problem. Oled slits baserat på ackumulerad ON-time. Visst de sliter snabbare med högre ljusstyrka men de slits varje sekund de är igång. Och spelar du mycket spel och ofta samma spel så kommer till slut hud brännas in. Nästan alla oled tvs med en on time på över kring 5000h har synbara fläckar centrerat i bilden för det är ofta i center som karaktärer coh annat är.

Och tråden handlar om en tv till en son? för gaming som troligen inte sitter med 100 nits i ljusstyrka för det anses vara mörkt. De flesta runtikring i spelvärlden vill ha högre ljustyrka i spel dels för att det är lättare att se allt men också allt ser bättre ut.

Skulle ni polla seriösa gamers på reddit vilken ljusstyrka som de använder i % så kommer nog de flesta säga 60% eller högre. Vilket på en modern skärm motsvarar minst 200 nits ibland 250.

Oavsett en oled panel för ett barn som troligen inte kommer babysitta sin tv..

Mitt exemplar av pg27aqdm hade burn in efter 5 månader av diablo 4. Med en ljusstyrka på kring 160 nit. Med hdr ibland i andra spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Det är ett problem. Oled slits baserat på ackumulerad ON-time. Visst de sliter snabbare med högre ljusstyrka men de slits varje sekund de är igång. Och spelar du mycket spel och ofta samma spel så kommer till slut hud brännas in. Nästan alla oled tvs med en on time på över kring 5000h har synbara fläckar centrerat i bilden för det är ofta i center som karaktärer coh annat är.

Och tråden handlar om en tv till en son? för gaming som troligen inte sitter med 100 nits i ljusstyrka för det anses vara mörkt. De flesta runtikring i spelvärlden vill ha högre ljustyrka i spel dels för att det är lättare att se allt men också allt ser bättre ut.

Skulle ni polla seriösa gamers på reddit vilken ljusstyrka som de använder i % så kommer nog de flesta säga 60% eller högre. Vilket på en modern skärm motsvarar minst 200 nits ibland 250.

Oavsett en oled panel för ett barn som troligen inte kommer babysitta sin tv..

Mitt exemplar av pg27aqdm hade burn in efter 5 månader av diablo 4. Med en ljusstyrka på kring 160 nit. Med hdr ibland i andra spel.

Kan inte svara på vad som hänt med din skärm, men oberoende test visar som sagt något annat.
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Citat:

Rtings test med 2017-OLED-paneler är fortfarande det mest kompletta testet på hur inbränningar uppstår. Slutsatsen där är du måste medvetet köra panelen med statiska bildelement och högsta ljusstyrka i ungefär 3 000+ timmar innan permanenta skador börja uppstå. Det är åtta timmar om dagen under ett helt år med samma innehåll på högsta möjliga ljusstyrka.

Citat:

Samtidigt visar Rtings test att spel, i detta fall med Call of Duty, ställd till max 200 nits, inte gav permanenta skador efter 10 000 timmar, eller åtta timmar om dagen enbart CoD i 3,5 år. Detta dessutom med en äldre och känsligare panel än vad 42C2 använder. 2017-modellerna har heller inte lika utvecklade skyddsmekaniskmer som dagens modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan inte svara på vad som hänt med din skärm, men oberoende test visar som sagt något annat.
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Stora tv apparater har myyyycket mindre problem med temperaturer något som bidrar till varför de får inbränning jämfört med mindre sort med högre ppi.

8h speltid är heller inget ovanligt för en yngre gamer.
Cod använder dessutom inte statisk hud. Jämför med fifa i samma test...?

Varför inte göra ett test med diablo 4 eller path of exile 2. Liv och mana kommer brännas in snabbt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@wly: problemet med att använda anekdoter som "bevis" för en tes är att det finns lika många anekdoter som säger det omvända. I en värld av YMMV och riskbeteenden kan man aldrig vara kategorisk om vad som är rätt och fel, bäst och sämst. Kräver man mycket ljusstyrka och vill ha långa spelsessioner med statiska gränssnitt så har man ett ökat riskbeteende och ens YMMV kan landa kort med en OLED.

Prioriterar man hög ljusstyrka i långa perioder ska man överväga annan teknik som har egenskaper för att ge mer ljus i långa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Godkväll,

Priside runt 5-7000kr.

Tack på förhand!

Lite stor TV Men kanske skulle kunna gå? Och en PS5 med som du också skulle ha. Det går säkert att förhandla fram ett paketpris

https://www.sweclockers.com/marknad/228700-lg-55-b1-4k-oled-2...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@wly: problemet med att använda anekdoter som "bevis" för en tes är att det finns lika många anekdoter som säger det omvända. I en värld av YMMV och riskbeteenden kan man aldrig vara kategorisk om vad som är rätt och fel, bäst och sämst. Kräver man mycket ljusstyrka och vill ha långa spelsessioner med statiska gränssnitt så har man ett ökat riskbeteende och ens YMMV kan landa kort med en OLED.

Prioriterar man hög ljusstyrka i långa perioder ska man överväga annan teknik som har egenskaper för att ge mer ljus i långa perioder.

Skulle du köpa en oled tv till ditt gamer barn?

Rtings tester är också en anekdot som inte representerar alla heller. Så varför använder ni dem? Varför väljer ni att exkludera deras fifa test? Men tala gott om deras cod test? Man bör tala om båda. Annars låter det som att man är sponsrad av lg display eller samsung display där burn in är ett minne blott. En till anekdot. Hardware unboxed burn in test. De har inbränning på taskbaren efter endast 3 månader och mycket tydligare efter 6 månader, och de kör med 200 nit ljusstyrka. Samma dak kommer ske om man spelar fifa, fortnite, diablo 4 eller path of exile 2 då deras är mycket mer färgglada och större i storlekar än en svart taskbar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@wly: anekdoter är följande:

"Jag har spelat på en OLED B8 sedan 2018 och har ingen tillstymmelse till inbränning"
"Mitt exemplar av pg27aqdm hade burn in efter 5 månader av diablo 4"

Rtings test är en systematisk kartläggning och dokumentation av hur sex exemplar försämrades över en period av ca 100 veckor/10 000 timmar. Det är motsatsen till en anekdot.

Tycker du rtings FIFA-del av testet är mer talande för din användning än CoD-testet så ska du så klart utgå från den informationen. För artikeln tog jag de två exemplen som är i båda ändarna av problemskalan, det värsta (CNN) och det minst värsta (CoD) för att visa på att spännvidden på problemet är stort. Man måste som individ försöka placera sig själv på den skalan om man är CNN-exemplet eller CoD-exemplet och därifrån fatta egna beslut om en OLED är det rätta valet för en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@wly: anekdoter är följande:

"Jag har spelat på en OLED B8 sedan 2018 och har ingen tillstymmelse till inbränning"
"Mitt exemplar av pg27aqdm hade burn in efter 5 månader av diablo 4"

Rtings test är en systematisk kartläggning och dokumentation av hur sex exemplar försämrades över en period av ca 100 veckor/10 000 timmar. Det är motsatsen till en anekdot.

Tycker du rtings FIFA-del av testet är mer talande för din användning än CoD-testet så ska du så klart utgå från den informationen. För artikeln tog jag de två exemplen som är i båda ändarna av problemskalan, det värsta (CNN) och det minst värsta (CoD) för att visa på att spännvidden på problemet är stort. Man måste som individ försöka placera sig själv på den skalan om man är CNN-exemplet eller CoD-exemplet och därifrån fatta egna beslut om en OLED är det rätta valet för en själv.

Inte en chans att en b8 inte har någon form av negativ förändring sett till uniformiteten. Kanske om den endast använts i 2h om dagen max. Möjligt att personen i fråga inte kollar test patterns med telefon eller kamera som ögon.

Och att en person får burn in efter x månader av x spel i x ljusstyrka, egentligen talar ju bara det om realiteten för oled med den panelen i fråga. Alla som spelar samma spel i lika många timmar kring samma ljusstyrka kommer ju få samma resultat. Så om något är det ju bara fakta snarare än anekdot.

Och du svarade inte på min fråga skulle du köpa en oled till ditt barn?

Oled som teknik är som designad att slitas ut för att sälja nya enheter.

Jag vill att alla ni som förespråkar oled som icke-problem för burn in ska skaffa sig ett exemplar av en mindre storlek 27-42" då de har svårare att hålla sig svala, och använda det exemplaret dagligen som en vanlig skärm i ca 6-8h om dagen alternativt spela problematiska spel likt Diablo 4, Fortnite eller liknande hud spel i lika många timmar om dagen. Och rapportera hur den ser ut om 1 år. Ni kommer ha burn in. Oavsett om ni kör i 120 nit eller 200 nit. Men såklart worst case i 200.

Kan man inte använda en paneltyp till samma saker som andra så är det en dålig paneltyp.

Hur många timmar har du på din c2 laxpudding? Vad har du visat eller använt på den? Har den kört sin pixelcleaning som sliter ut panelen för att korrigera problem?

Skulle ni betta pengar på att burn in är lite av ett icke problem?