"Begränsad garanti" från Apple på Airpods men inget kvitto, har jag rätt?

Permalänk
Medlem

"Begränsad garanti" från Apple på Airpods men inget kvitto, har jag rätt?

För ung. 3.6 år sedan så fick jag ett par Airpods Pro (gen 1) av farsan och var ofattbart tacksam. De höll i drygt 2.5 år tills jag märkte att de var drabbade av ett produktionsfel. Vi gick till Apple och de sade att vi skulle ta upp det med Webbhallen, där vi köpte de. Farsan min har också bra ordning och reda på inköpta saker så han lyckades gräva upp kvittot.

Strunt samma så gav de mig ett par nya Airpods Pro 2 som konsekvent efter drygt 2 veckor vilket var väldigt trevligt, dock så gav de oss aldrig något kvitto. Nu tyvärr så har jag märkt att den högra Airpodden producerar ett slags brunt-brus i ANC och ett mer vitt-brus-liknande ljud i transparens lägena, samt distortioner vid högre frekvenser.

Eftersom de aldrig gav oss tillbaka kvittot eller något liknande antar jag att det innebär att jag inte är täckt av någon konsumentlag eller dylikt från Webbhallen, dock så står det att jag har "begränsad garanti" tills April på mina Airpods på min iPhone, dock som sagt har vi inte någon slags konfirmation att vi köpte de något mer.

Har inte bra koll på såna här saker alls, så tänkte fråga här. Har jag tur och kan fortfarande få de fixade av Apple?

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är det enklare att hjälpa om du kan tillhandahålla exakta datum (eller så specifika som möjligt). Då ungefärliga uppskattningar kan förändra vad du har rätt till.

Enligt lag så behöver du inte kvitto för att reklamera. Däremot så behöver du kunna bevisa att du köpt produkten från återförsäljaren, därav kvitto är ju enklaste sättet att bevisa det.

Tiden börjar räknas från det datum du fick produkten och i Sverige har vi 3 års reklamationsrätt. Sen tolkas det olika huruvida reklamationsrätten gäller från det initiala köpet eller om en ny "omgång" av 3 år gäller från att du fick den utbytta produkten i handen. Gör inte saken lättare då konsumentverket själva kommunicerar båda tolkningarna.

Nu gissar jag bara, men jag skulle tro att Webhallen tolkar reklamationsrätten från det initiala köpet, vilket har då passerat 3 år. Så dom kommer inte göra något mer.

Garantin är däremot något frivilligt som företag kan erbjuda och din begränsade garanti är nog något automatiskt som appliceras direkt en användare ansluter en ny enhet. Så du kan ju alltid försöka åberopa garantin direkt till Apple. Sen kan ju Apple i sin tur begära in kvitto för påbörja ett garanti-ärende. Framgår det att du inte köpt direkt från tillverkaren så är det ju vanligt att tillverkaren hänvisar till återförsäljaren för det är ju återförsäljaren du är kund hos, ej tillverkaren.

TL;DR Gå direkt till Apple för se om du kan nyttja garantin.

Permalänk
Medlem

När man får en ny produkt vid reklamation så får man tre år reklamationsrätt på den nya produkten från och med det datum man mottog den. Du har alltså lång reklamationsrätt kvar på dina AirPods Pro 2. Det är inte uppe för tolkning på något vis.

Hör av dig till Webhallen för att få en kopia på kvittot gällande reklamationen, sedan kan du reklamera hörlurarna till Webhallen eller kontakta Apple direkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Notera dock att reklamation ska göras mot butiken där du gjort köpet. Det kommer Apple också säga om du går till Apple

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Notera dock att reklamation ska göras mot butiken där du gjort köpet. Det kommer Apple också säga om du går till Apple

Det stämmer att man ska reklamera mot butiken där man köpte produkten. Jag har dock gått direkt via Apple en gång och det gick ännu smidigare.

Min fjärrkontroll till Apple TV 4K hade problem och istället för att kontakta Webhallen där jag köpte Apple TVn så ringde jag Apple. Dom skickade en ny direkt som kom fram nästa dag och så skickade jag tillbaka min gamla fjärrkontroll i samma kartong.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När man får en ny produkt vid reklamation så får man tre år reklamationsrätt på den nya produkten från och med det datum man mottog den. Du har alltså lång reklamationsrätt kvar på dina AirPods Pro 2. Det är inte uppe för tolkning på något vis.

Hör av dig till Webhallen för att få en kopia på kvittot gällande reklamationen, sedan kan du reklamera hörlurarna till Webhallen eller kontakta Apple direkt.

Är detta ändrat på senare tider? Jag blev skeptisk till det och kollade upp det och det stämmer. Har verkligen för mig att det inte var så.

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan."

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Är detta ändrat på senare tider? Jag blev skeptisk till det och kollade upp det och det stämmer. Har verkligen för mig att det inte var så.

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan."

Ingen aning, men jag skrev om det här på forumet första gången för några år sedan. Internet Archive har med den sidan och den texten sedan 2017 i alla fall.

https://web.archive.org/web/20170801000000*/https://www.konsu...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Ja, konsumentskyddet har uppgraderats, fast vad som är "senare tid" är rätt relativt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det stämmer att man ska reklamera mot butiken där man köpte produkten. Jag har dock gått direkt via Apple en gång och det gick ännu smidigare.

Min fjärrkontroll till Apple TV 4K hade problem och istället för att kontakta Webhallen där jag köpte Apple TVn så ringde jag Apple. Dom skickade en ny direkt som kom fram nästa dag och så skickade jag tillbaka min gamla fjärrkontroll i samma kartong.

Ok, jag hade ett fel utanför garanti men innanför reklamation och då sa Apple att du kan reklamera, men att du behöver göra det hos den butik du köpt varan hos.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, jag hade ett fel utanför garanti men innanför reklamation och då sa Apple att du kan reklamera, men att du behöver göra det hos den butik du köpt varan hos.

Okej, mitt ärende var ett garantiärende så det kanske påverkar. Eller så var det för att det bara gällde en fjärrkontroll. Eller så hade jag tur, eller något helt annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Okej, mitt ärende var ett garantiärende så det kanske påverkar. Eller så var det för att det bara gällde en fjärrkontroll. Eller så hade jag tur, eller något helt annat.

Troligtvis tog de ditt ärende som garantiärende och inte reklamationsärende

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nog är det uppe för tolkning då detta scenario inte explicit framgår i lagen. Känner du till en dom som blivit praxis för detta ämne så länka gärna då det är väldigt intressant att läsa.

Det som talar för att tiden räknas när du mottagit den nya vara är från 4 kap. Fel på varan 14 §
"Näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt."

Vilket gör ju att det kan då tolkas som att det börjar räkna när du mottog den nya varan.

Det som talar emot är 1 kap. Grundläggande bestämmelser
Lagens tillämpningsområde
3 § Denna lag gäller köp av en vara som en näringsidkare säljer till en konsument.

Den nya vara du mottog har du ej köpt och således kan ej 4 kap. Fel på varan 14 § tillämpas.

Därav så råder en viss förvirring i vad som faktiskt gäller. För konsumentverket själva är inte konsekvent i deras kommunikation i ämnet.