B580 sämre med gamla processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Vilken vanlig Svensson gör det och samtidigt så klankas det ner på alla som köper en PS5 Pro som bara funkar direkt

Underskatta in Svensson. Det är inte så avancerat att uppdatera BIOS som en del försöker få det till.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte de som anklagar hardware unboxed här, det är ju jättebra att dom upplyser om en sån här stor anomalitet!

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600@4.0 | Noctua NH-D14 | PNY RTX 4070Ti | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | Kingston NV2 1GB | 860 Evo 500GB | SanDisk Ultra II 240GB | MSI G241 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

B580 presterar märkbart sämre med en R5 3600 också. Hade man haft 4 kärnig 3100 hade det varit värre än med r5 2600. Det är cpu krävande och inte pga. rebar support, vilket även r5 2600 & b350 moderkort har stöd för efter bios uppdatering.

Arc A-serien har inte lika stora skillnader mellan cpu / är inte lika cpu krävande för driversen.

Suck...

Nu är det så att AMD släppte stöd för SAM som är ReBar med 500 series styrkretsar, X570, B550 etc och Ryzen 5000.
Senare gav man också stöd för Ryzen 3000.

Då AMD verkar ha tagit ner sin info sida om SAM eller ReBar så får man gå via Internet Archive.
http://web.archive.org/web/20230910210122/https://www.amd.com...

Men där står det Ryzen 3000 minimum och 500 seriens styrkretsar.

Det är OFFICIELL Information och den sista jag kan hitta från AMD.

Tror du ÄRLIGT att Intel ska basera sina Systemkrav på BIOS/UEFI från MB tillverkare som ger inofficiellt stöd?

Av allt att döma fick inte ALLA AM4 moderkort oavsett chipset stöd för SAM/ReBar för Zen och Zen+.

Om du som spekulant på ett B580 VET att just ditt B350 moderkort har ett bios som ger ReBar med din 2600 så vist, frid och fröjd.

Men detta är som sagt inget AMD av allt att döma sanktionerat med officiellt stöd för något uttalande från AMD finns inte att finna någonstans.
Du kan väl be AMD yttra sig då och bidra med något?

Man måste förstå att Intel som säger att ReBar är ett Minimikrav också då måste rekommendera hårdvara som Officiellt har stöd och garanterat kan Erbjuda det man satt som minimum!
Supportärendena annars och klagomålen skulle ju hagla om man satt helt orimliga krav på systemet!

Totalt irrelevant att HWubox och du kan köra Rebar med just era 2600 CPU'er!

Sluta leva i en fantasivärld, det är inte i den värld AMD, Intel eller Nvidia opererar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apskalle:

Förstår verkligen inte de som anklagar hardware unboxed här, det är ju jättebra att dom upplyser om en sån här stor anomalitet!

Har du kollat första 10 min videon dom postade och inte bara senaste?

Att utelämna både att man kör under Intel minimikrav på CPU och att inte bevisa från början att funktioner som ej officiellt stöds faktiskt fungerar eller inte, det lämnar mycket att önska.

Minimikraven står på Intel sida om Arch B580 och även på kartongen för kortet om du köper i butik.
Men HWunbox orkade inte bemöda sig med att nämna detta vilket halva kommentarsfältet påpekade hur detta ger en missvisande bild.

Tror igen har klagat på resultaten i deras andra video, snarare om man läser YT kommentarerna så är det flera som påpekat att det är videon dom borde släppt från början istället för en 10 min ofullständig och missvisande video där fakta utelämnades och saknades vilket gjorde att många ställde frågor om ReBars funktionalitet och effekten av att välja en CPU som inte lever upp till intels minimikrav.

HWubox kunde sluppit får så mö skit om dom skippat video 1 och släppt video 2 bara, just saying.

Folk ställer fullt legitima frågor baserat på en ofullständig video.

UWubox själva vet inte när "stöd" lanserades, som dom säger så vet dom inte men det "just works" tydligen.

Sedan vet jag inte om det är trevligt att kalla sina tittare för idioter.

Var uppenbart att HWubox inte tog kritiken väl från tittarna som råkar vara informerade nog att dom inte gillade att saker utelämnades och sedan att HWubox inte svarar på kritiken med annat är ofta dumma svar hjälper inte.

Kommer inte titta på deras videos mer för det är inte första gången dom ser sina tittare som outbildade idioter.

Jag själv är färdig med ämnet, B580 har mer CPU overhead fine, bra att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Suck...

Nu är det så att AMD släppte stöd för SAM som är ReBar med 500 series styrkretsar, X570, B550 etc och Ryzen 5000.

Då AMD verkar ha tagit ner sin info sida om SAM eller ReBar så får man gå via Internet Archive.

<Uppladdad bildlänk>

Tror du ÄRLIGT att Intel ska basera sina Systemkrav på BIOS/UEFI från MB tillverkare som ger inofficiellt stöd?

Av allt att döma fick inte ALLA AM4 moderkort oavsett chipset stöd för SAM/ReBar för Zen och Zen+.

Om du som spekulant på ett B580 VET att just ditt B350 moderkort har ett bios som ger ReBar med din 2600 så vist, frid och fröjd.

Men detta är som sagt inget AMD av allt att döma sanktionerat med officiellt stöd för något uttalande från AMD finns inte att finna någonstans.

Man måste förstå att Intel som säger att ReBar är ett Minimikrav också då måste rekommendera hårdvara som Officiellt har stöd och garanterat kan Erbjuda det man satt som minimum!
Supportärendena annars och klagomålen skulle ju hagla om man satt helt orimliga krav på systemet!

Sluta leva i en fantasivärld, det är inte i den värld AMD, Intel eller Nvidia opererar i.

Eh ja... jag håller med? Det jag sa var inte att Intel bör ha r5 2600 i listan över cpuer som stöds, utan bara att det inte spelar någon roll i det här fallet, och att ditt argument faller då problemet inte är rebar support utan helt enkelt att gpu driversen tar för mycket cpu prestanda. Samma problem med r5 3600 som sagt och ännu värre med r3 3100 (officiellt stöd) än med r5 2600.

Video där HUB testar med Ryzen processorer som har officiellt stöd av Intel:

Permalänk
Viking
Skrivet av pa1983:

Suck...

<Uppladdad bildlänk>

Varför pratar du fortfarande om vilka moderkort/processorer som stödjer ReBar? Stöd för ReBar är uppenbarligen inte det som ställer till med problem i det här fallet. Så känns ganska irrelevant.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Varför pratar du fortfarande om vilka moderkort/processorer som stödjer ReBar? Stöd för ReBar är uppenbarligen inte det som ställer till med problem i det här fallet. Så känns ganska irrelevant.

Är det samma problem på Intels egna officiella minimum krav på cpu? Alltså Intel 10th?
Ser att ni mest nämner amd...
tänkte om problemet är eventuellt hur amd tolkar Intel drivisar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det samma problem på Intels egna officiella minimum krav på cpu? Alltså Intel 10th?

Ja, samma "problem" med Intel. Det tar en viss cpu-prestanda och påverkar de likadant. Här tror jag snarare att flerkärniga processorer kan få övertag, exempelvis 3900x kanske inte ser någon dipp medans r5 5600 gör, då spelen inte använder alla kärnor av 3900x. Tänk på det som ett extra program öppet i bakgrunden.

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Intel anger också AMD 3000 & 5000 osv. under samma minimum specs som Intels cpuer. De anger ju inte bara sina egna.
Det vi vet är att 9600k fungerar lika dåligt som R5 2600. Men vad jag vet har ingen testat Intel 10th gen och nyare pga. tidsbrist.
Baserat på det vi vet kommer Intels nyare troligtvis inte vara bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Eh ja... jag håller med? Det jag sa var inte att Intel bör ha r5 2600 i listan över cpuer som stöds, utan bara att det inte spelar någon roll i det här fallet, och att ditt argument faller då problemet inte är rebar support utan helt enkelt att gpu driversen tar för mycket cpu prestanda. Samma problem med r5 3600 som sagt och ännu värre med r3 3100 (officiellt stöd) än med r5 2600.

Video där HUB testar med Ryzen processorer som har officiellt stöd av Intel:
https://youtu.be/00GmwHIJuJY?si=HXmD4LhmW-Dx40qF

Jag kanske missförstod vad du menade.

Men första videon från HWubox valde man en CPU som inte uppfyllde minimikraven utan att klargöra detta.
Folk insåg också att utöver det så har den processorn inget officiellt stöd för ReBar så då undrade MÅNGA om det var aktiverat för det framgick inte heller.
HWubox skapade situationen genom att vara otydliga och tydligen förvänta sig att tittarna inte var smarta nog att ställa högst relevanta frågor.
Därför fick HWubox göra video 2, den video borde varit den enda dom skulle publicerat.

Jag har redan sett andra videon den är postade på sida ett i råden.

Det är inget fel på den videon och den svara på alla frågor video 1 missade som gjorde att folk började fråga om HWubox testat korrekt och varför man valde att köra under minimum spec och inte nämna att man gjort så.

Min kritik och MÅNGAS kritik var hur dålig HWubox video från igår på 10 minuter faktiskt var och hur dom valde att vinkla den.

Men jag är mer än färdig med detta ämne, deras första video var under deras vanliga standard, dom fick kretik i mängder för det.
Video 2 är vad video 1 skulle varit och svarar på frågorna video 1 orsakade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så nu är minimum specs tydligen 9800X3D:
https://youtu.be/00GmwHIJuJY?si=WDFHGjkGO9hZxIgB

Nja nu ska vi inte förvränga saker och ting, snarare att i spel som utnyttjar 6-kärnor ganska mycket så behöver man ha 8 kärnor för att inte förlora prestanda med B580. Tänk på att det här är redan cpu-krävande spel, spelar man något enkeltrådat lär det inte göra någon skillnad och spelar man något som använder 4 kärnor så bör ju en 6 kärnig cpu också klara av B580 utan att hindras av cpu prestanda pga. driversen. Så har man en 5900x som normalt får samma fps som 5600x, så kan 5900x få mer övertag över 5600x tillsammans med B580 då den kan forstätta pumpa ut samma fps som med ett rtx 4060, medans 5600x får det tufft med sina färra kärnor/trådar. Detta är såklart lite spekulation och för hur det blir exakt måste man testa.

Permalänk
Viking
Skrivet av rwkk:

Nja nu ska vi inte förvränga saker och ting, snarare att i spel som utnyttjar 6-kärnor ganska mycket så behöver man ha 8 kärnor för att inte förlora prestanda med B580. Tänk på att det här är redan cpu-krävande spel, spelar man något enkeltrådat lär det inte göra någon skillnad och spelar man något som använder 4 kärnor så bör ju en 6 kärnig cpu också klara av B580 utan att hindras av cpu prestanda pga. driversen. Så har man en 5900x som normalt får samma fps som 5600x, så kan 5900x få mer övertag över 5600x tillsammans med B580 då den kan forstätta pumpa ut samma fps som med ett rtx 4060, medans 5600x får det tufft med sina färra kärnor/trådar. Detta är såklart lite spekulation och för hur det blir exakt måste man testa.

Verkar inte bero på antal kärnor eftersom 5700X3D som annars presterar likvärdigt med 7600 får sämre FPS. T.ex 10% sämre i Spiderman.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det faktum att så många påpekade vad HWubox utlämnade tyder ju lite på att deras tittare kanske var rätt pålästa överlag.

Nja, det är väl hyfsat välkänt att Resizable BAR aktiverades på moderkort ganska långt bak strax efter att AMD rullade ut det under namnet Smart Access Memory? Det är som sagt en ganska gammal funktion från PCI-E 2.0 som bara inte någon aktiverat tidigare på konsument-moderkort eftersom hårdvaran generellt inte använde funnktionen. Det går bra att patcha in även i väldigt gamla BIOS om man absolut vill, det är ingen magi.

Skrivet av Tooompa88:

1. Varför är det inte aktiverat som Default i BIOS?
2. Kommer det med en stor röd lapp som säger "uppgradera BIOS och aktivera ReBar" ifall man köper denna GPU?

1. Anledningen är nästan garanterat för att moderkortstillverkare fram tills väldigt nyligen aktiverade CSM som standard istället för att boota i native UEFI-läge. Resizable BAR är inte kompatiblet med CSM. Samtidigt kunde de inte tillverkarna stänga av CSM i en BIOS-uppdatering eftersom det hade gjort att alla som installerat sitt OS i legacy mode (CSM) inte längre kunde boota sitt OS. Där gjorde Windows 11 en bra sak genom att göra installation i UEFI mode ett krav, vilket är varför folk som gjort det misstaget behövde köra mbr2gpt för att kunna uppgradera till Windows 11.

2. Man tycker ju att det vore vettigt om det gjorde det, ja.

Det är faktiskt standard på en del nya moderkort nu dock, äntligen. Var en glad överraskning när jag byggde ny dator med moderkortet i min signatur. Tycker visserligen att de borde ha växlat till att ha CSM avstängt som standard för typ 15 år sedan, men bättre sent än aldrig.

Skrivet av pa1983:

Jag vet inte varför du tror att Resizable BAR skulle vara någon slags magi som skulle kräva något speciellt avancerat. Det är som sagt en väldigt gammal funktion egentligen, ingen har bara brytt sig om att aktivera funktionen innan AMD visade att den faktiskt var användbar även för konsumenter.

Du har inte tänkt på att de kanske tog ner den sidan eftersom informationen var inaktuell?

Att de inte lade till stödet för Zen är gissningsvis för att senare BIOS-versioner behövde ta bort stöd för äldre processorer eftersom BIOS-chippen var för små på moderkorten.

Det är väl väldigt relevant att påpeka att 2000-serien också har ReBar-stöd på de flesta moderkorten med uppdaterad BIOS när felinformerade personer hävdar att Hardware Unboxed testade utan den funktionen aktiv? Det hade förövrigt inte tagit många minuter att dubbelkolla istället för att sprida felaktigheter.

Skrivet av pa1983:

HWubox själva vet inte när "stöd" lanserades, som dom säger så vet dom inte men det "just works" tydligen.

Var uppenbart att HWubox inte tog kritiken väl från tittarna som råkar vara informerade nog att dom inte gillade att saker utelämnades och sedan att HWubox inte svarar på kritiken med annat är ofta dumma svar hjälper inte.

De vet inte exakt när det stöd lades till eftersom det inte var någon koordinerad pressrelease om det. Det räcker dock att titta på changelog för tillverkarnas BIOS-uppdatering för att se när detta skedde. Att det säger att det "just works" är troligen för att de tidigare testat med funktionen både aktiverad och deaktiverad, där det blir ganska uppenbart att funktionen fungerar som den ska. Detta var trots allt någon som undersöktes noga för flera år sedan när ReBAR var senaste nytt, och sedan igen när Intel släppte A-serien.

Tydligen inte tillräckligt informerade för att veta att funktionen var aktiverad på många gamla plattformar också. Sedan tycker jag att Intels minimikrav är ganska löjliga. Ingen konkurrerande produkt har liknande minimikrav så att testa med äldre hårdvara som köparna av produkten kan tänkas ha är fullt rimligt tycker jag.

Visst, de kunde ha nämnt att 2000-serien inte var explicit var listade som "supported" av Intel. Samtidigt skriver Intel texten nedan strax under:

Skrivet av Intel:

Additional platforms/motherboards not listed below and with Resizable BAR / Smart Access Memory enabled may also support Intel® Arc™ B-Series graphics.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Verkar inte bero på antal kärnor eftersom 5700X3D som annars presterar likvärdigt med 7600 får sämre FPS. T.ex 10% sämre i Spiderman.

Sant sant, därav viktigt med mer testande. Men det kan möjligen bero på att spelet/spelen använder 8 kärnor redan. 7600, iaf med pbo, har överlag snabbare flertrådat prestanda än 5700x3d. Eller kanske Windows kruxar till det och inte optimerar bra, utan belastningen hamnar på samma kärnor? Kqnske jag har helt fel och den extra cpu-belastningen sker genom spelet.

Ja jag bör nog inte ha skrivit något alls utan mer vetskap själv, som sagt mest bara spekulation.

Skrivet av Tooompa88:

1. Varför är det inte aktiverat som Default i BIOS?

Brukar det vara på nyare moderkort faktiskt. I alla fall på de b650 jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har du kollat första 10 min videon dom postade och inte bara senaste?
https://www.youtube.com/watch?v=3dF_xJytE7g

Att utelämna både att man kör under Intel minimikrav på CPU och att inte bevisa från början att funktioner som ej officiellt stöds faktiskt fungerar eller inte, det lämnar mycket att önska.

Minimikraven står på Intel sida om Arch B580 och även på kartongen för kortet om du köper i butik.
Men HWunbox orkade inte bemöda sig med att nämna detta vilket halva kommentarsfältet påpekade hur detta ger en missvisande bild.

Tror igen har klagat på resultaten i deras andra video, snarare om man läser YT kommentarerna så är det flera som påpekat att det är videon dom borde släppt från början istället för en 10 min ofullständig och missvisande video där fakta utelämnades och saknades vilket gjorde att många ställde frågor om ReBars funktionalitet och effekten av att välja en CPU som inte lever upp till intels minimikrav.

HWubox kunde sluppit får så mö skit om dom skippat video 1 och släppt video 2 bara, just saying.

<Uppladdad bildlänk>
Folk ställer fullt legitima frågor baserat på en ofullständig video.

UWubox själva vet inte när "stöd" lanserades, som dom säger så vet dom inte men det "just works" tydligen.

<Uppladdad bildlänk>
Sedan vet jag inte om det är trevligt att kalla sina tittare för idioter.

Kommer inte titta på deras videos mer för det är inte första gången dom ser sina tittare som outbildade idioter.

Jag själv är färdig med ämnet, B580 har mer CPU overhead fine, bra att veta.

Du lägger oerhört mycket ansträngning på en petitess.
Analysera lite. Varför är det just 10th gen Intel/Ryzen 3000 som är minimum spec då? Jo för ReBar.
Om de då har igång ReBar på en R5 2600 då är det väl inget mer att diskutera? Det framkommer i videon både i text och tal. Poängen med videon är enbart att få fram information om att B580 inte presterar lika väl utan en high-end processor.

Står till och med på Intels hemsida "Additional platforms/motherboards not listed below and with Resizable BAR / Smart Access Memory enabled may also support Intel® Arc™ B-Series graphics."

Missvisande hade det varit om 2600 prestera katastrof men 3600,5600 var avsevärt bättre. Så är inte fallet om man ser videon som laddades upp idag. 5700X3D och 7600 visar på stor skillnad mot 9800X3D till och med. Det är värt att höja ögonbrynen för.

Sen kan man tycka vad man vill om hur de besvarar kommentarer i youtubes kommentarsfält. Osmakligt absolut. Men jag ser inte grundproblemet här.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det är väl hyfsat välkänt att Resizable BAR aktiverades på moderkort ganska långt bak strax efter att AMD rullade ut det under namnet Smart Access Memory? Det är som sagt en ganska gammal funktion från PCI-E 2.0 som bara inte någon aktiverat tidigare på konsument-moderkort eftersom hårdvaran generellt inte använde funnktionen. Det går bra att patcha in även i väldigt gamla BIOS om man absolut vill, det är ingen magi.

1. Anledningen är nästan garanterat för att moderkortstillverkare fram tills väldigt nyligen aktiverade CSM som standard istället för att boota i native UEFI-läge. Resizable BAR är inte kompatiblet med CSM. Samtidigt kunde de inte tillverkarna stänga av CSM i en BIOS-uppdatering eftersom det hade gjort att alla som installerat sitt OS i legacy mode (CSM) inte längre kunde boota sitt OS. Där gjorde Windows 11 en bra sak genom att göra installation i UEFI mode ett krav, vilket är varför folk som gjort det misstaget behövde köra mbr2gpt för att kunna uppgradera till Windows 11.

2. Man tycker ju att det vore vettigt om det gjorde det, ja.

Det är faktiskt standard på en del nya moderkort nu dock, äntligen. Var en glad överraskning när jag byggde ny dator med moderkortet i min signatur. Tycker visserligen att de borde ha växlat till att ha CSM avstängt som standard för typ 15 år sedan, men bättre sent än aldrig.

Jag vet inte varför du tror att Resizable BAR skulle vara någon slags magi som skulle kräva något speciellt avancerat. Det är som sagt en väldigt gammal funktion egentligen, ingen har bara brytt sig om att aktivera funktionen innan AMD visade att den faktiskt var användbar även för konsumenter.

Du har inte tänkt på att de kanske tog ner den sidan eftersom informationen var inaktuell?

Att de inte lade till stödet för Zen är gissningsvis för att senare BIOS-versioner behövde ta bort stöd för äldre processorer eftersom BIOS-chippen var för små på moderkorten.

Det är väl väldigt relevant att påpeka att 2000-serien också har ReBar-stöd på de flesta moderkorten med uppdaterad BIOS när felinformerade personer hävdar att Hardware Unboxed testade utan den funktionen aktiv? Det hade förövrigt inte tagit många minuter att dubbelkolla istället för att sprida felaktigheter.

De vet inte exakt när det stöd lades till eftersom det inte var någon koordinerad pressrelease om det. Det räcker dock att titta på changelog för tillverkarnas BIOS-uppdatering för att se när detta skedde. Att det säger att det "just works" är troligen för att de tidigare testat med funktionen både aktiverad och deaktiverad, där det blir ganska uppenbart att funktionen fungerar som den ska. Detta var trots allt någon som undersöktes noga för flera år sedan när ReBAR var senaste nytt, och sedan igen när Intel släppte A-serien.

Tydligen inte tillräckligt informerade för att veta att funktionen var aktiverad på många gamla plattformar också. Sedan tycker jag att Intels minimikrav är ganska löjliga. Ingen konkurrerande produkt har liknande minimikrav så att testa med äldre hårdvara som köparna av produkten kan tänkas ha är fullt rimligt tycker jag.

Visst, de kunde ha nämnt att 2000-serien inte var explicit var listade som "supported" av Intel. Samtidigt skriver Intel texten nedan strax under:

Jag vet inte vad du får mig att tro att ReBar är nån ny magisk funktion.
Och som du själv säger så var det inte vanligt på Konsumentsidan då det inte var nödvändigt.
Och som jag också skriver så var det AMD som började marknadsföra ReBar som SAM.

Jag är fullt medveten om att specifikationerna går tillbaks till PCI-E 2.0 men det spelar lite roll när som du säger det inte stöds på konsumentmoderkort förens långt senare och först med grafikkort från RX6000 serien och sedan RX5000 i efterhand.

Jag har aldrig påstått att det är magi, det är du som påstår att jag tror det!

Men jag jag får inse att kretik det är nåt år 2025 internet saknar.

Jag kan tycka det är jävligt löjligt att trycka minimikrav borde baseras på "skiten kanske stöds i dit fall", men vad vet jag om vad som är rimligt.
Det får det okritiska internet tjabbla om.

Permalänk
Medlem

Att HUB är bajs visste man sen innan men fick det bekräftat igen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Läste i någon recension att Intel själva rekommenderar antingen Intel 1xxxx serien eller nyare samt Ryzen 3xxx serien eller nyare med ReBAR aktiverat?

Lite fult kan jag hålla med om att det inte nämns när man köper dem hos återförsäljarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Viking
Skrivet av Oliver91:

Läste i någon recension att Intel själva rekommenderar antingen Intel 1xxxx serien eller nyare samt Ryzen 3xxx serien eller nyare med ReBAR aktiverat?

Lite fult kan jag hålla med om att det inte nämns när man köper dem hos återförsäljarna.

Men den presterar ju helt värdelöst med Ryzen 3000 & 5000 också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men den presterar ju helt värdelöst med Ryzen 3000 & 5000 också

Inte 5xxx väl? med 3xxx serien var det lite bortfall i prestanda enligt hardware unboxed tester iallafall, känns som detta borde patchas bort ganska kvickt?

Men äldre CPU'er var ju katastrof och all prestanda försvann när ReBar inte var igång...

Hursomhelst lämpar sig B580 kortet bara för nybyggen med moderna CPU'er och inget man köper som en billig uppgradering, kan vara ett vettigt kort för den som vill ha något som kan spela i 1080p idag som är nytt och "billigt" och vänta in nästa års lanseringar.

Lustigaste med deras test var ju att den verkar prestera som bäst ihop med en r7 9800X3D, så har man byggt en ny dator med den cpu'n men väntar in 2025 års GPU'er är ett Intel Arc B580 ett klockrent köp, men annars vetifan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag vet inte vad du får mig att tro att ReBar är nån ny magisk funktion.
Och som du själv säger så var det inte vanligt på Konsumentsidan då det inte var nödvändigt.
Och som jag också skriver så var det AMD som började marknadsföra ReBar som SAM.

Jag är fullt medveten om att specifikationerna går tillbaks till PCI-E 2.0 men det spelar lite roll när som du säger det inte stöds på konsumentmoderkort förens långt senare och först med grafikkort från RX6000 serien och sedan RX5000 i efterhand.

Jag har aldrig påstått att det är magi, det är du som påstår att jag tror det!

Men jag jag får inse att kretik det är nåt år 2025 internet saknar.

Jag kan tycka det är jävligt löjligt att trycka minimikrav borde baseras på "skiten kanske stöds i dit fall", men vad vet jag om vad som är rimligt.
Det får det okritiska internet tjabbla om.

Du verkar tycka att det är konstigt att det finns på äldre plattformar än Ryzen 3000-serien, något som jag trodde var välkänt sedan flera år tillbaka. Visst, det introducerades senare en många av de äldre plattformarna eftersom ingen annan noterat att funktionen kunde ge prestandafördelar innan AMD testade att implementera stöd för att utnyttja det. Sedan implementerades stödet på en massa äldre moderkort eftersom det blev en konkurrensnackdel att inte ha det och eftersom det inte var någon stor sak att göra. Det är därför konstigt att du hänger upp dig på detta så mycket. De som kommenterade på den första videon hade helt enkelt fel, vilket trots allt är ganska vanligt i kommentarsfältet på Youtube.

Att processorn inte stod med på en lista över plattformar som garanterat har ReBAR-stöd är ganska ointressant i sammanhanget.
I ett tidigare inlägg har @LPG redan på ett bra sätt beskrivit varför.

Kritik är givetvis helt ok. Samtidigt måste man vara beredd på att folk kanske inte håller med.

Läser man sidan med systemkraven så är det ju dock ganska tydligt varför just de listade plattformarna är med på listan. Det är för att de garanterat har ReBAR-stöd, inte för att just dessa har tillräcklig rå CPU-prestanda.

Skrivet av Oliver91:

Med 3xxx serien var det lite bortfall i prestanda enligt hardware unboxed tester iallafall, känns som detta borde patchas bort ganska kvickt?

Men äldre CPU'er var ju katastrof och all prestanda försvann när ReBar inte var igång...

Hursomhelst lämpar sig B580 kortet bara för nybyggen med moderna CPU'er och inget man köper som en billig uppgradering, kan vara ett vettigt kort för den som vill ha något som kan spela i 1080p idag som är nytt och "billigt" och vänta in nästa års lanseringar.

Lustigaste med deras test var ju att den verkar prestera som bäst ihop med en r7 9800X3D, så har man byggt en ny dator med den cpu'n men väntar in 2025 års GPU'er är ett Intel Arc B580 ett klockrent köp, men annars vetifan.

Nja, att de kan patcha bort detta ganska kvickt är långt ifrån säkert. Det kan handla om att be behöver skriva om delar av deras drivrutiner från grunden om vi har otur. Innan vi vet exakt vad denna extra CPU overhead beror på går det inte ens att säga om det rimligen går att lösa, även om det förhoppningsvis går att förbättra en hel del. Vi tjänar ju trots allt alla på om Intels grafikkort presterar bra, så jag håller tummarna.

Ja, prestandan är definitivt problematisk med de äldre processorerna. Att prestandan var väldigt mycket lägre utan ReBAR kan jag dock tycka är ok eftersom Intel trots allt nämnt detta vid många tillfällen. Har visserligen inte kollat hur tydligt detta står på produktsidorna, men jag tycker inte att det är något Intel har försökt dölja. Tvärt om har de ändrat det från ett "bör" krav till ett "skall" krav.

Ja, det finns absolut fortfarande en massa kunder som B580 lämpar sig väl för, men det är ju lite problematiskt att dessa kort inte lämpar sig för många av de kunder på äldre plattformar som troligen skulle vara bland de mest intresserade av dessa.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Läser man sidan med systemkraven så är det ju dock ganska tydligt varför just de listade plattformarna är med på listan. Det är för att de garanterat har ReBAR-stöd, inte för att just dessa har tillräcklig rå CPU-prestanda.

Vilket jag har sagt hela tiden upprepade gånger! Slår huvudet i bordet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vilket jag har sagt hela tiden upprepade gånger! Slår huvudet i bordet...

Nej, det har du definitivt inte gjort. Du klagade uttryckligen på att Hardware Unboxed körde sitt ursprungliga test med en CPU som inte fanns med på Intels lista. Det en del andra av oss i tråden försökt säga är att det är ganska irrelevant kritik eftersom den valda plattformen har stöd för de funktioner som är orsaken till att den listan överhuvudtaget finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt för de som köpt kortet tillsammans med en cpu som är svagare än de som använts i recensioner då den blir så pass påverkad av cpu prestanda. Nästan lite grisen i säcken känsla!

Lär nog dyka upp nya tester & recensioner framöver.

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600@4.0 | Noctua NH-D14 | PNY RTX 4070Ti | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | Kingston NV2 1GB | 860 Evo 500GB | SanDisk Ultra II 240GB | MSI G241 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, det har du definitivt inte gjort. Du klagade uttryckligen på att Hardware Unboxed körde sitt ursprungliga test med en CPU som inte fanns med på Intels lista. Det en del andra av oss i tråden försökt säga är att det är ganska irrelevant kritik eftersom den valda plattformen har stöd för de funktioner som är orsaken till att den listan överhuvudtaget finns.

Så du påstår att jag ljuger?

Permalänk
Medlem

Jag och grabben bygde precis klart vår nya burk med R5 7600 och vårat Arc B580 LE som legat och väntat.
Grabben är så otroligt glad och än så länge så upplever vi grymt bra prestanda i de spel vi spelar.
Men kommer nog hålla tyst om detta så han inte blir orolig.
Dock blir jag ju själv smått överraskad av detta. Har ju följt gpu marknaden några år nu och varit väldigt positiv till Arc på marknaden då mer konkurrens behövs.
Visste att Arc korten presterade bättre med en lite starkare cpu, bla därför jag valde att lägga till lite stålar och investera i AM5 och R5 7600 istället för det jag tänkte först, R5 5600x.
Men nu verkar det som att även R5 7600 kanske är lite för lite.
Som sagt de spel vi spelat hittills rullar ju på fint i våra ögon, men så kommer vi från en burk med Pentium G4560 och ett gtx 1050 2gb också.😅
Hade ju också en förhoppning om att andrahandsvärde på B580 Limited Edition skulle vara bra, men efter dessa nyheter så blir man ju rädd att värdet kommer kollapsa tyvärr om vi skulle känna behov av att byta kort.
Glädje ena dagen, obehag och olustkönsla nästa!
Synd för även jag var så otroligt nöjd med vårt första datorbygge! Allt har gått så bra.
Inväntar nu bara vår nya 1440p skärm som kommer om någon dag.
Hoppas verkligen Intels Arc team kan jobba snabbt på en lösning, tråkigt om deras momentum dom byggt ska tok krascha nu när dom var så nära att få in en fot på marknaden på riktigt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Viking
Skrivet av Oliver91:

Inte 5xxx väl? med 3xxx serien var det lite bortfall i prestanda enligt hardware unboxed tester iallafall, känns som detta borde patchas bort ganska kvickt?

Jo. R5 5600 ger också stora prestandaförluster. I alla spel som testas förlorar B580 märkbart mer FPS med 5600 än vad 4060 tappar. Särskilt i Spiderman där B580’s FPS halveras, medan 4060 bara tappar 12%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spekulationer utan dess like
Dags att ta fram testbänken med ett B580

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Känns som det dras i lite väl höga växlar. Alla spel jag testat själv så presterar B580 runt ett Nvidia RTX 3070 +/- 10%. Helt okej prestanda med en Amd Ryzen R5 5600X CPU. Nu ser vi vissa titlar som prestandan inte är vad den borde och det måste undersökas och komma fram till vad det beror på.

Som information kan jag säga att jag spelat spel som "maxat" CPUn och fortfarande fått ok prestanda med B580 med max GPU användning. Däremot i Spiderman så maxas CPUn MEN B580 går i 40-70% användning bara. Så där känns det mer som en bugg än en generell drivrutins overhead.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Är väl bara att köra en testslinga med Rebar av/på så får man svaret?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B