Tik Tok-förbud godkänns av USA:s högsta domstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tror du missförstod mig lite. Algoritmerna avgör vad du ska titta på i sociala medier. Inte TV-tablån.

Jag förstod dig men du missförstår mig.

Tablå-TV och sociala medier med algoritmer och porr och spel och godis är samma sak när det gäller valfrihet. Du kan antingen välja att acceptera villkoren och t.ex se på Robinson eller använda hemsidor med algoritmer eller så får du låta bli.

Algoritmerna ingår där de ingår. Gillar du inte det får du välja något annat eller låta bli. Annars kan du alltid skapa något eget utan algoritmer om du tror att det hade blivit mer populärt än Facebook och Tiktok? Det kanske gör dig rik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Såklart det ska jämföras med andra "appar" i denna tråden. Skillnaden är att TikTok sänder sin information till kommunistiska partiet i Kina.

Detta är ni alltså ok med?

Alla som frivilligt använder Tiktok är uppenbarligen okej med det om det nu är så så det ska inte förbjudas bara för att du inte är okej med det.

Det enda scenariot då det inte hade varit okej var om det var straffbart att inte använda Tiktok.

FRA samlar in information från andra länder utan deras eller privatpersoners medgivande. Är du okej med det?

Permalänk
Medlem

Det här händer när man får en tiktok-hjärnröta: https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1i46bko/hur_startar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Stockholmssyndromet är starkt i alla som vurmar för den kinesiska propagandamaskinen.

https://www.youtube.com/watch?v=0j0xzuh-6rY

Kina är verkligen ett riktigt framtidsland. Tänk om våra politiker hade brytt sig ens en bråkdel så mycket om framtida generationer.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det här händer när man får en tiktok-hjärnröta: https://www.reddit.com/r/Sverige/comments/1i46bko/hur_startar...

Vet man hur en sån fungerar så gör inte Tiktok att man förlorar den kunskapen oavsett hur mycket man använder Tiktok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Trump var dock den som ville förbjuda TikTok först, men processen saktade ner när Biden tog över och hävde en del av Trumps beslut. Så det verkar mer troligt att Trump kommer framhäva det som en vinst för honom, särskilt eftersom Biden lämnar det till honom att driva igenom det.

Det pågår just nu en form av omvänt "chicken-race" mellan den avgående presidenten och den nya. Biden vill inte driva igenom det, inte heller Trump.

Att blockera en tjänst som 170m amerikaner använder är ett ganska dåligt drag för att vinna popularitet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boomerino:

Stockholmssyndromet är starkt i alla som vurmar för den kinesiska propagandamaskinen.

https://www.youtube.com/watch?v=0j0xzuh-6rY

Många är uppväxta med tiktok idag. Och kan inte gå mer än 1 minut utan att scrolla för dopaminet. Det är som en drog för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Nej det är ingen skillnad.

Om du känner dig tvungen att titta på sånt på sociala medier så är det ditt problem, ingen annans, och det ska inte förbjudas för alla bara för att "rädda" dig.

Varken jag eller staten har rätt att försöka "rädda" dig från dina val för varken jag eller staten avgör vad som är rätt och fel för dig. Du avgör vad som är rätt och fel för dig. Du är vuxen.

Du pratar om totalt kaos, om din världsbild tillåtits vara den dominanta hade du inte suttit här och fört diskussion. För det du beskriver är ett samhälle utan lagar osv, där allt är ok eftersom man ska ha "frihet".

Men om vi nyanserar lite, en stark part, företag X som har näst intill obegränsade tillgångar designar en produkt som är beroendeframkallande. Vilket företaget vet eftersom de forskat på hur konsument Y fungerar. Vems frihet ska vi värna tycker du? Företag X som missbrukar sin makt eller konsument Y som inte har en chans i helvete att värna sig själv mot företag X strategier?

Du får ursäkta men "frihet" är ett uselt argument om du inte utvecklar på det och förklarar hur det ska fungera i praktiken. Teoretiskt, ok. Men knappast i verkligheten.

Det är aldrig svart eller vitt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Många är uppväxta med tiktok idag. Och kan inte gå mer än 1 minut utan att scrolla för dopaminet. Det är som en drog för folk.

Undviker du allt som inte ger dig en dopamin-kick, oavsett vad det är? Sweclockers t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag förstod dig men du missförstår mig.

Tablå-TV och sociala medier med algoritmer och porr och spel och godis är samma sak när det gäller valfrihet. Du kan antingen välja att acceptera villkoren och t.ex se på Robinson eller använda hemsidor med algoritmer eller så får du låta bli.

Algoritmerna ingår där de ingår. Gillar du inte det får du välja något annat eller låta bli. Annars kan du alltid skapa något eget utan algoritmer om du tror att det hade blivit mer populärt än Facebook och Tiktok? Det kanske gör dig rik?

Folk dras väl i allmänhet till det andra sysslar med och verkar belönas av. Sitter de runt fikabordet på jobbet eller lunchbordet i skolan och diskuterar X eller Y så ser väl gemene person till att hålla sig uppdaterad i ämnet för att undvika att frysas ut. Är det Robinson eller TikTok som diskuteras så är det Robinson eller TikTok som kommer att tittas på eller användas. För normala människor som vill agera som normala människor gör så måste de göra normala saker. Det infamösa grupptrycket. När sociala medier såsom TikTok blir 'normala saker' börjar det luta åt att bli problematiskt för samhället i stort.

https://www.psypost.org/does-tiktok-really-cause-brain-rot-ne...

Intressant nog gjordes studien i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kina är verkligen ett riktigt framtidsland. Tänk om våra politiker hade brytt sig ens en bråkdel så mycket om framtida generationer.

Haha!

"
Our business is to know our people!
"

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem

Det hela handlar BARA om att USA är sura för att dom inte kan spionera på sin nya generation av amerikaner. Inget mer.

Insta, Shorts, X, samma sörja bara av amerikansk typ. Det är ingen välgörenhetsakt för psykisk ohälsa, man är fullständigt naiv om man tror det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Du pratar om totalt kaos, om din världsbild tillåtits vara den dominanta hade du inte suttit här och fört diskussion. För det du beskriver är ett samhälle utan lagar osv, där allt är ok eftersom man ska ha "frihet".

Men om vi nyanserar lite, en stark part, företag X som har näst intill obegränsade tillgångar designar en produkt som är beroendeframkallande. Vilket företaget vet eftersom de forskat på hur konsument Y fungerar. Vems frihet ska vi värna tycker du? Företag X som missbrukar sin makt eller konsument Y som inte har en chans i helvete att värna sig själv mot företag X strategier?

Du får ursäkta men "frihet" är ett uselt argument om du inte utvecklar på det och förklarar hur det ska fungera i praktiket. Teoretiskt, ok. Men knappast i verkligheten.

Det är aldrig svart eller vitt.

Nej jag pratar inte om totalt kaos, jag pratar om frihet för individen som inte går ut över andra. Frihet betyder inte att man har rätt att skada andra människor mot deras vilja och det betyder även att man är fri att ge sitt medgivande till att skadas, t.ex kampsport.

Ja, låt oss nyansera och vara konsekventa. Att ett företag skapar en produkt som kan vara beroendeframkallande är ingen skillnad jämfört med allting annat som kan vara beroendeframkallande, även många andra saker som många andra företag har skapat. Oändligt många saker kan vara beroendeframkallande utan att det förbjuds.

Det normala är inte att förbjuda något av den påstådda anledningen att det kan vara beroendeframkallande, det normala är att det inte förbjuds. Det är extremt att förbjuda något av den påstådda anledningen eftersom det finns hur mycket som helst som kan vara beroendeframkallande utan att det förbjuds.

Det enda normala när det gäller beroendeframkallande saker är åldersgräns för omyndiga vid köp eller att föräldrar (staten är inte befolkningens förälder, speciellt inte den vuxna befolkningens förälder) avgör fram tills personen blir myndig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Klarar du inte av att leva utan en totalövervakande förälder så borde du, m4gnify, låsas in och sondmatas.

Säger inte att jag håller med dig eller någon annan. Men du kan väl ha en lite trevligare ton än det där?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosplay:

Undviker du allt som inte ger dig en dopamin-kick, oavsett vad det är? Sweclockers t.ex?

? Vet inte vad du vill men ignorerar dig för du kan uppenbarligen inte läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Säger inte att jag håller med dig eller någon annan. Men du kan väl ha en lite trevligare ton än det där?

Det var inget illa eller aggressivt menat. Jag är glad och gillar diskussionen men har svårt att visa tonläget i text. ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

? Vet inte vad du vill men ignorerar dig för du kan uppenbarligen inte läsa.

Jag undrade bara om du undviker saker som du gillar eftersom saker som du gillar att göra ger dig dopamin och det är inte konstigare än tiktok för de som gillar tiktok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det så mycket värre än Instagram Reels och YouTube Shorts att bara en av dem bör bli förbjuden, dock?

Ja det är mycket värre, ser man inte skillnaden på instagram/youtube och Tiktok så måste skygglapparna tas av. Det har varnats i många år om vart informationen som samlas in på Tiktok hamnar och vi vet ALLA vilken sorts stat Kina är. Tycka vad man tycka vill men USA är det MYCKET mindre farliga alternativet då det är allmän vetskap vad Kina använder informationen till och har ett helt maskineri i kraft för att destabilisera väst, vilket är det enda viktiga för dem. Det har gång på gång bevisats.

Algoritm-problemet är självklart också ett enormt problem (i mina ögon) både på facebook/instagram och youtube, det är inte förslag utefter vad jag väljer att se/läsa som jag ser mer än det jag faktiskt valt att följa, det är vad de misstänker att jag kommer interagera med mest. Hur många gånger jag än klickar på att jag inte är intresserad. Och de har gjort så man inte kan stänga av förslag från individuella sidor/kanaler utan man kan bara välja "inte intresserad" och väljer man "rekommendera inte kanalen" på youtube så gör det ingen skillnad på algoritmen.

Facebook är ju helt förstört, det är nog 80% sidor/grupper som de föreslår mig att följa än inlägg från mina vänner eller grupper/sidor som jag faktiskt följer. Och de tog helt bort alternativet att sortera efter senast gjorda inlägget så nu kan man få allt från veckor gamla inlägg som inte sällan upprepat visar sig. Jag installerade Facebook Social Fixer som tillägg för att bli av med alla förslag som jag inte följde men den verkar ha gått sönder så sidor/grupper med blå "Följ" efter namnet invaderar flödet helt och hållet och jag kan inte hitta någon inställning för att filtrera bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag undrade bara om du undviker saker som du gillar eftersom saker som du gillar att göra ger dig dopamin och det är inte konstigare än tiktok för de som gillar tiktok.

Nej det är inte samma sak, algoritmerna är finslipade för att utnyttja människans psykologiska påverkan och har ingenting att göra med våra dopaminnivåer. Det är ren psykologisk manipulation framtagen just för att få dig att använda appen lite lite till, gör du inte det så kommer det nästa gång att ändras något tills det hittar sättet som fungerar på just dig och så fortsätter det. Dopamnin och adrenaline-junkies är en helt annan femma även om det kan tyckas besläktat.

Permalänk
Medlem

Nu lurar ju Kina över TikTok-användare till RedNote med sina skadliga algoritmer, så folk kommer ju fortsätta bli grundlurade av kinesisk propaganda och desinformation. Det krävs ett förbud av alla tjänster som kontrolleras av diktaturen Kina.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu lurar ju Kina över TikTok-användare till RedNote med sina skadliga algoritmer, så folk kommer ju fortsätta bli grundlurade av kinesisk propaganda och desinformation. Det krävs ett förbud av alla tjänster som kontrolleras av diktaturen Kina.

Och det tråkiga är att folk verkligen får sina "nyheter" från tiktok..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är inte insatt i ämnet i sig, men lek med tanken USA är bara avundsjuka för att det inte är deras hittepå.

Både Twitter/X och Facebook har ju varit i rampljuset länge, både i USA och EU. Problemet är ju att USA och EU inte har någon som helst kontroll över vad TikTok och Kina gör.

Man vet att sociala medier har bidragit till en politisk splittring mellan konservativa och liberala. Det är inte bara TikTok som gör detta, men de bidrar till väldigt mycket, och det är utom västerländsk kontroll. Därför är det enda rätta att stänga ner skiten. Skit som inte ens är tillåtet i Kina.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Hoppas det sker i Sverige också. Konstant flöde av hjärndött material som ökar risk för psykisk ohälsa, stress, ångest och dopaminberoende. Stackars barn som får se skiten hela dagarna.

Är det inte bättre att "utbilda barnen"? eller är föräldrarna för upptagna med egna socialamedier så det är bättre att gå den enkla vägen och förbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Nej det är inte samma sak, algoritmerna är finslipade för att utnyttja människans psykologiska påverkan och har ingenting att göra med våra dopaminnivåer. Det är ren psykologisk manipulation framtagen just för att få dig att använda appen lite lite till, gör du inte det så kommer det nästa gång att ändras något tills det hittar sättet som fungerar på just dig och så fortsätter det. Dopamnin och adrenaline-junkies är en helt annan femma även om det kan tyckas besläktat.

Utan dopaminkicken så hade de inte varit beroendeframkallande. De är finslipade för att ge en dopamin-kick och det finns inget riktigt objektivt fel med det eftersom det är 100% frivilligt att använda dem.

Vi är vuxna människor. Vi behöver ingen förmyndare som begränsar vår valfrihet. Eller inte jag i alla fall, och inte de flesta andra vuxna heller men 100% av alla vuxna människor gör saker de gillar som de får dopamin-kickar av, så var ska gränsen gå och vem ska avgöra? Ska de som får dopamin-kicken av youtube bestämma? Eller de som får den av att virka koftor? Eller de som gillar tiktok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Är inte insatt i ämnet i sig, men lek med tanken USA är bara avundsjuka för att det inte är deras hittepå.

Internet censorship and surveillance has been tightly implemented in China that block social websites like Gmail, Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, and others.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_China

Så kan se detta som en del av handelskriget. Kina tillåter inte USAs platformar, varför ska USA tillåta Kinas platformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Utan dopaminkicken så hade de inte varit beroendeframkallande. De är finslipade för att ge en dopamin-kick och det finns inget riktigt objektivt fel med det eftersom det är 100% frivilligt att använda dem.

Vi är vuxna människor. Vi behöver ingen förmyndare som begränsar vår valfrihet. Eller inte jag i alla fall, och inte de flesta andra vuxna heller men 100% av alla vuxna människor gör saker de gillar som de får dopamin-kickar av, så var ska gränsen gå och vem ska avgöra? Ska de som får dopamin-kicken av youtube bestämma? Eller de som får den av att virka koftor? Eller de som gillar tiktok?

Okej, inga regler behövs för allt är upp till individen. Anarki är alltså vägen framåt...
De flesta växer ifrån tankar som de där

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Vi behöver ju inte bjuda in till spioneri och påverkansoperationer från en fientlig främmande makt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Några inlägg som tog avstamp i en antisemitisk konspirationsteori har raderats. Det är inte ok att häva ur sig vilken dynga som helst bara för att det är lördagskväll

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Han har rätt. Det går att dra förbuden hur långt som helst. Det är bara en tidsfråga, eller så ska vi få vara fria.

Det där är ett lika bra argument som att säga att man inte ska få fängsla brottslingar för då slutar det med att staten fängslar alla.

Som sagt, utan att backa upp argument med fakta och diskutera med nyans så blir det ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Moderering är inte censur.

Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.

Eller du kanske är mer bekant med denna version;